Pages

Subscribe:

10 Mei, 2010

[hang nadim] ‘Saya diliwat tanpa kerelaan’.........

‘Saya diliwat tanpa kerelaan’

Oleh AMIRUDDIN HARUN, SUWARNI MOKHTAR dan MOHD. RAFIE AZIMI
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Mei – Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mula disoal balas oleh peguam bela Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa laporan polis yang dibuatnya menyatakan dia diliwat oleh Ketua Pembangkang itu tanpa kerelaan.

Saksi utama pihak pendakwaan itu yang diminta oleh peguam bela Karpal Singh untuk membacakan laporan polis tersebut menyatakan, antara kandungan laporan itu menyebut bahawa dia telah diliwat oleh majikannya iaitu Anwar.

Laporan itu juga menyatakan dia mengambil tindakan sedemikian untuk mendapatkan keadilan dan pembelaan serta demi keselamatan diri dan keluarga jika perkara itu tersebar di khalayak ramai.

Terdahulu, dalam keterangannya, Mohd. Saiful Bukhari memberitahu, dia memaklumkan kepada seorang pegawai polis, Asisten Komisioner Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusof yang dia telah diliwat oleh Anwar beberapa kali.

Menurutnya, perkara itu diberitahu semasa dia menemui Mohd. Rodwan (kini Ketua Polis Melaka) di Hotel Melia, Jalan Imbi pada 24 Jun 2008 selepas pegawai polis itu menelefonnya.

Karpal Singh (KS): Untuk tujuan apa (pertemuan)?

Mohd. Saiful Bukhari (MSB): Pada masa itu dia tak kata tujuan apa, dia nak tahu apa masalah yang saya hadapi.

KS: Tak kenal dia sebelum 24 haribulan?

MSB: Tidak.

KS: Jumpa dengan Mohd. Rodwan selepas jumpa Perdana Menteri?

MSB: Ya.

Mohd. Saiful Bukhari berkata demikian pada hari pertama pemeriksaan balas peguam bela terhadap saksi tersebut selepas perbicaraan kes liwat terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tertangguh sejak tiga bulan lalu.

Dalam keterangannya di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah, pemuda berusia 25 tahun itu menyatakan, dia tidak pasti bagaimana pegawai polis itu mendapat nombor telefonnya dan siapa yang mengarahkan Mohd. Rodwan menemuinya.

Terdahulu, Mohd. Saiful Bukhari berkata, dia ada menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) di kediaman beliau di Taman Duta, di sini pada 24 Jun 2008.

Menurutnya, dia berjumpa Najib untuk mengadu kepada pemimpin tersebut tentang masalah yang dihadapinya.

Anak sulung kepada dua beradik itu memberitahu, selepas tarikh tersebut, dia langsung tidak menemui Najib dan dia juga mengakui tidak pernah berjumpa dengan isteri pemimpin berkenaan.

Jelas beliau, apa yang diberitahu kepada Perdana Menteri adalah apa yang terjadi sebelum 26 Jun 2008.

Dalam keterangannya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang berkemeja biru dan memakai kot warna gelap turut memberitahu, dia mengenali seseorang bernama Mumtaz sejak kecil sebagai rakan keluarganya.

Pada prosiding hari ini juga, tidak sampai setengah jam mahkamah bersidang, Hakim Mohamad Zabidin memutuskan menolak permohonan pihak pembelaan untuk mendapatkan senarai saksi pendakwaan.

Ia adalah ekoran, keputusan Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan sebelum ini yang memutuskan bahawa tidak menjadi satu keperluan untuk pihak pendakwa membekalkan senarai tersebut memandangkan ia bukan antara dokumen yang termaktub di bawah Seksyen 51A Akta Keterangan.

Hakim tersebut memutuskan demikian selepas Karpal dalam tempoh tidak sampai lima minit mahkamah bermula, membuat bantahan terhadap tindakan pihak pendakwaan tidak membekalkan senarai saksi kepada mereka.

Tindakan tersebut, dakwanya, bukan sahaja disifatkan sebagai taktik untuk menyerang hendap pihak pembelaan tetapi juga satu konspirasi politik.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden ketika memaklumkan mengenai keputusan Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan itu menyatakan, beliau tidak nampak sebarang hubung kait senarai saksi dengan sesi soal balas Mohd. Saiful Bukhari.

Beliau turut menyatakan, melalui keterangan saksi utama itu sendiri, pihak pembelaan seharusnya sudah sedia maklum individu-individu yang akan dipanggil memberi keterangan


Saiful tuduh Dr. Osman bohong

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Mohd. Saiful Bukhari Azlan menuduh Dr. Mohd. Osman Abdul Hamid berbohong apabila menulis dalam laporan pemeriksaan bahawa dirinya mengadu ada kemasukan barang plastik pada duburnya.

Tegas bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim itu, dia sama sekali tidak pernah berkata demikian kepada doktor tersebut ketika membuat pemeriksaan di Hospital Pusrawi, Kuala Lumpur pada 28 Jun 2008, dua hari selepas mendakwa dirinya diliwat oleh Anwar.

Bagaimanapun, dakwa Mohd. Saiful, dia tidak tahu kenapa Dr. Osman berbohong sambil menafikan wujud perselisihan faham antara mereka kerana sebelum ini mereka saling tidak mengenali.

Mohd. Saiful, 25, disoal balas oleh peguam Karpal Singh yang mewakili Ketua Pembangkang itu dalam perbicaraan kes liwat Anwar di Mahkamah Tinggi di sini semalam yang kembali bersambung selepas tiga bulan tertangguh.

Anwar, 63, mengaku tidak bersalah atas tuduhan meliwat Mohd. Saiful di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 petang dan pukul 4.30 petang 26 Jun 2008.

Mohd. Saiful: Sebelum pemeriksaan dilakukan Dr. Osman, saya hanya mengatakan kepada doktor tersebut saya sakit dubur dan sakit perut. Semasa sedang diperiksa saya terus terang (mengatakan) yang saya telah diliwat.

Bagaimanapun, Mohd. Saiful tidak dapat membaca laporan hasil pemeriksaan Dr. Osman yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.


Bicara liwat: Peguam mohon lucut hakim
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 8 Feb: Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguhkan ke pagi esok ekoran permohonan peguam utama Anwar, Karpal Singh agar Hakim Datuk Mohamad Zabidin Md Diah dilucutkan kelayakan dari mendengar kes tersebut.

Karpal sewaktu mengemukakan permohonan itu di awal perbicaraan kali ini berkata, permohonan dibuat berdasarkan tidak berpuas hati dengan cara hakim menguruskan bantahan berhubung liputan Utusan Malaysia pada Khamis dan Jumaat lalu yang didakwa telah menghina mahkamah.

Ianya berasaskan kepada keputusan hakim pada perbicaraan tertutup pada hari kedua dimana “ia mempunyai elemen bias” berhubung dengan tajuk utama Utusan Malaysia yang menggunakan perkataan 'lagi' dalam laporan akhbar tersebut.

Karpal berkata, hakim Mohamad Zabidi tidak membuat keputusan terhadap permhonan lalu dengan “fikiran terbuka.”

Sehubungan itu, hakim membenarkan permohonan Karpal untuk didengar jam 9.30 pagi esok.

Jumaat lalu juga, Karpal telah memohon mahkamah supaya mengeluarkan amaran kepada Utusan Malaysia berhubung gambar yang disiarkan oleh akhbar itu dengan keterangan gambar “Saiful menunjukkan katil tempat diliwat oleh Anwar Ibrahim kepada Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah”.

Pada 4 Februari lalu, Anwar mengecam laporan akhbar berkenaan pada hari itu yang disifatkan sebagai kotor, biadab dan jijik.

Menurutnya, laporan muka depan akhbar itu yang bertajuk "Tak rela diliwat lagi" sebagai memetik kenyataan Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah cubaan fitnah kerana tiada dalam rekod mahkamah sepanjang perbicaraan sebelum itu.

Karpal pula memohon mahkamah mengenakan perintah menghina mahkamah terhadap akhbar tersebut.

Katanya, laporan itu dibuat dengan niat jahat kerana apa yang tiada dalam prosiding perbicaraan kes liwat itu dilaporkan dalam artikel berkenaan.

Perbicaraan kes tersebut yang memasuki hari keempat hari ini sepatutnya menyaksikan saksi pendakwa pertama, Mohd Saiful Bukhari Azlan disoal balas oleh pihak pembelaan.

Belum sempat saksi pertama, Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diriya diliwat dipanggil untuk disoal balas, peguam pembela Karpal Singh telah membuat permohonan di depan hakim.

Dalam perkembangan sama, Anwar sebelum itu tiba di kompleks mahkamah bersama isteri Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan dua anak perempuannya jam 9.25 pagi.

Manakala Nurul Izzah dilihat tiba beberapa minit kemudian.

Turut hadir sebelum itu, Timbalan Presiden PKR Dr Syed Hussin Ali, dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution.

Pasukan peguam Anwar diketuai oleh Karpal dan dibantu oleh Param Cumaraswamy, CV Prabhakaran, SN Nair, Ram Karpal Singh Deo, Marisa Regina Fernando dan Mohd Razlan Jalaluddin.

Anwar, 63, penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Anggota Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat Mohd Saiful di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia dituduh mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan.

Sodomy II: Saiful says Pusrawi doctor lied (Updated)
By LISA GOH

Published: Monday May 10, 2010 MYT 10:44:00 AM
Updated: Monday May 10, 2010 MYT 5:38:34 PM

KUALA LUMPUR: Mohd Saiful Bukhari Azlan accused Hospital Pusrawi doctor Dr Mohamed Osman Abdul Hamid of lying over his medical report at the High Court here Monday.

During his cross examination by counsel for Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh, Mohd Saiful denied that he had told Dr Mohamed Osman that he suffered an assault when plastic was inserted into his anus.

Mohd Saiful: I never said this.

Karpal: This is in the Pusrawi medical report. Why would the doctor say this?

Mohd Saiful: I don't know.

Karpal: So he lied?


Mohd Saiful: Yes, he lied.

According to the report, the Dr Osman said Mohd Saiful, 25, had informed him during an examination on July 28, 2008, that he had been assaulted by having a piece of plastic inserted into his anus.

Karpal had also later queried him on Hospital Kuala Lumpur (HKL)'s medical report that stated that the external area (of the anus) showed "no scarring or recent injuries".

Mohd Saiful then commented, "I can't see my own anus. When I was sodomised, lubricant was used", which resulted in peals of laughter from the public gallery.

Karpal: But three doctors said there is no conclusive clinical findings suggesting penetration.

Mohd Saiful: No comment.

Karpal had also earlier suggested to the court that Mohd Saiful was "not a good Muslim" as he had failed to perform his prayers properly between June 26 and 28, 2008, after he was sodomised.

Mohd Saiful replied he had not 'mandi junub' (cleansing ritual needed to be performed after intercourse before prayers) because he was in a 'darurat' (emergency) situation, which also resulted in laughter from the public gallery.

During the cross examination, Mohd Saiful also said he had met with Datuk Seri Najib Tun Razak, then Deputy Prime Minister, at his home in Taman Duta on June 24, 2008 - two days before the alleged sodomy took place - tocomplain about his problems, but he did not elaborate.

Anwar, 63, has claimed trial to sodomising his former personal aide at the Desa Damansara Condominium in Bukit Damansara on June 26, 2008.

He is charged under Section 377B of the Penal Code and could be sentenced up to 20 years and whipping upon conviction.

Leading the prosecution was Solicitor-General II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden.

Karpal then filed an application for Mohd Saiful's witness statement.

Justice Mohamad Zabidin Mohd Diah then adjourned the case to Tuesday to hear submissions from both parties on the matter

Wednesday March 10, 2010
Zulkifli quits as Anwar's lawyer in qazaf case


PETALING JAYA: Zulkifli Noordin, who was sacked from Parti Keadilan Rakyat, has withdrawn from representing Datuk Seri Anwar Ibrahim in his qazaf application at the Syariah High Court today.

The now-independent Kulim-Bandar Baharu MP announced his decision yesterday through a letter sent to the Federal Territory Syariah High Court Registrar, which was later posted on his blog.

Last Saturday, the lawyer-MP was sacked from the party after facing PKR's disciplinary board for violating a gag order and lodging a police report against Shah Alam MP Khalid Samad over the “Allah” issue.

This prompted him to hit out at the PKR leadership and making stern remarks against its president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

“I would like to announce that with this, I withdraw and will stop acting as the Syarie lawyer for Anwar effective immediately,” the letter read.

He said he would not attend today's hearing.

Anwar had in January applied to the Syariah High Court to order the Syarie chief prosecutor to charge his former personal aide Mohd Saiful Bukhari Azlan, who accused him of sodomy, with criminal defamation (qazaf).

The Opposition Leader and PKR adviser named Federal Territory Syarie chief prosecutor Shamsuddin Hussain, Islamic Religious department director Datuk Che Mat Che Ali and Minister in the Prime Minister's Department Datuk Jamil Khir Baharom as respondents in his application.

The PKR leader wanted a court directive to order Shamsuddin to prosecute Mohd Saiful, 24, for qazaf under Section 41 of the Syariah Criminal Act 1997.

Meanwhile, Zulkifli refuted several media reports which claimed that he had plans to join PAS, saying: “I was merely showing respect towards PAS vice-president Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man's offer for me to join PAS.”

“For the time being, I'm comfortable with my position as an independent MP,” he said in an interview.

Earlier, Dr Wan Azizah has told Zulkifli to “move on” from the episode of his sacking from the party.

Dr Wan Azizah said in an interview she did not want to engage in a verbal war with Zulkifli after his personal attack on her.

In his blog posting on Monday, Zulkifli told Wan Azizah that “Islam is not limited only to her small silk glove ala Michael Jackson”.

He expressed disappointment that the party president had allowed herself to be influenced by the “little Pharoahs” in the PKR when she agreed with his sacking order.

“Has she already forgotten how these little Pharoahs reduced her to tears? And who was there as her shoulder to cry on during those moments but me?” he wrote.

“I advise Dr Wan Azizah to reflect on herself and 'walk your talk'. I advise Wan Azizah to resign from the president's post because she failed to defend PKR's policy to uphold Islam and the special position of Muslims and Islamic institutions as stipulated in the constitution.”

He also said that he had been reluctant in making statements against Dr Wan Azizah as he respected her as his elder and also because they had many memories.

Ads by Google

Wednesday May 5, 2010
Anwar's sodomy trial to go on
By M. MAGESWARI
mages@thestar.com.my

PUTRAJAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim lost in his final bid to strike out a sodomy charge against him, involving his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan.

This means that his high-profile sodomy trial is to continue as scheduled on May 10 - where Mohd Saiful would be cross-examined by the defence team.

The Federal Court, in an unanimous decision, dismissed the appeal to have the charge struck out by the Opposition Leader here yesterday.

Chief Judge of Malaya Justice Arifin Zakaria, who led a three-man panel of the apex court, held that the medical report dated July 13, 2008 – prepared by three Hospital Kuala Lumpur doctors, which was used as a basis by Anwar to apply to quash the charge – must be read in entirety.

The PKR leader had sought to strike out the charge based on the findings of the report that “there were no conclusive clinical findings suggestive of penetration to the anus/rectum”.

Justice Ariffin said: “It is our finding that it does not support the appellant's (Anwar) contention that the charge be struck out at this stage.”

With him are Federal Court judge Justice James Foong Cheng Yuen and Court of Appeal judge Justice Suriyadi Halim Omar.

On Feb 17, Anwar lost his appeal at the Court of Appeal on the grounds that he had not shown that the charge and prosecution against him was oppressive and an abuse of the court process.

Yesterday, Anwar's lead counsel Karpal Singh submitted that the Court of Appeal judges were wrong in not concluding that the charge and prosecution against the Permatang Pauh MP was made in bad faith and was a miscarriage of justice due to the conclusion made in the medical report.

He pointed out that it was vital for the prosecution in a sodomy case to prove beyond reasonable doubt that there was “penetration” and therefore, the charge was unsustainable.

“This is an obvious case where there should not be a formulation of a charge, let alone the prosecution. How could (there) be semen in the body of the complainant if there is no penetration?”

Lead prosecutor Solicitor-General II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden submitted that the medical report was only “part report”, adding that it was premature to state that there was no penetration as the doctors had not even testified.

“Apart from the evidence of the witnesses to be called by the prosecution at the trial, other relevant evidence on the presence of semen and DNA analysis will surely invalidate the allegations by the appellant that the charge preferred by the prosecution against him was actuated by malice,” he said.

Anwar, 63, claimed trial to sodomising the 25-year-old Mohd Saiful at the Desa Damansara Condominium in Jalan Setiakasih in Bukit Damansara on June 26, 2008.

Utusan Online:
Perbicaraan kes liwat Anwar ditangguh kali kedua hari ini

KUALA LUMPUR 10 Mei - Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguh seketika buat kali kedua selepas peguam belanya, Karpal Singh ingin membuat permohonan untuk dibekalkan dengan kenyataan bersumpah Mohd. Saiful Bukhari Azlan, yang diberikan kepada polis pada 28 Jun 2008 di Hospital Kuala Lumpur (HKL), atas alasan saksi utama itu tidak bercakap benar.

Sementara itu, beberapa penyokong Anwar dilihat mengganggu wartawan akhbar The Sun dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan kasar kepada wartawan berkenaan. Utusan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.