Pages

Subscribe:

10 Ogos, 2010

[ hang nadim] Selamat Berpuasa.....











Published: Tuesday August 10, 2010 MYT 9:00:00 PM
Muslims begin Ramadan fasting Wednesday

KUALA LUMPUR: Muslims in Malaysia will observe the fasting month of Ramadan beginning Wednesday.

The Keeper of the Rulers' Seal, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah announced Tuesday that the date for the beginning of the fast for states in Malaysia had been set for Wednesday, Aug 11 as decreed by the Yang di-Pertuan Agong after getting the consent of the Rulers.

On Aug 3, the Office of the Keeper of the Malaysian Rulers' Seal set Tuesday as the date to sight the new moon of Ramadan at several locations including the Kuala Lumpur Tower.

Following the announcement, all mosques in the country began to hold the 'terawih' prayer for the whole month of Ramadan. - Bernama

NGO sambut baik larangan Jakim

KUALA LUMPUR 10 Ogos – Larangan menggunakan istilah bufet Ramadan bagi hotel yang tidak mempunyai sijil halal dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) disambut baik pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Pada masa sama, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta Jakim juga diminta meningkatkan pemantauan bagi memastikan istilah itu tidak digunakan sewenang-wenangnya oleh pihak hotel.

Setiausaha Agung Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Dr. Mohd. Roslan Mohd. Nor berkata, larangan itu secara tidak langsung juga boleh mengelakkan pengguna keliru dengan status halal hotel berkenaan.

Fasting month of Ramadan begins tomorrow

KUALA LUMPUR: Muslims in Malaysia will observe the fasting month of Ramadan beginning tomorrow, Aug 11.
The Keeper of the Rulers' Seal, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah announced that the date for the beginning of the fast for states in Malaysia had been set for Wednesday, Aug 11 as decreed by the Yang di-Pertuan Agong after getting the consent of the Rulers.

The announcement was carried live by RTM1 tonight.

On Aug 3, the Office of the Keeper of the Malaysian Rulers' Seal set today as the date to sight the new moon of Ramadan at several locations including the Kuala Lumpur Tower.

Following the announcement, all mosques in the country began to hold the 'terawih' prayer for the whole month of Ramadan. - BERNAMA

Read more: Fasting month of Ramadan begins tomorrow http://www.nst.com.my/nst/articles/FastingmonthofRamadanbeginstomorrow/Article/
#ixzz0wFCd8x44

“Sebagai umat Islam, kita harus memastikan makanan yang dimakan itu halal lagi bersih kerana ia akan menjadi darah daging dan seterusnya penentu kepada kehidupan seseorang itu.

“Alangkah ruginya, setelah menahan lapar dan dahaga sepanjang hari dan apabila tiba waktu berbuka mengambil makanan yang tidak diketahui status halal,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jakim menerusi satu kenyataan media menasihatkan pengusaha hotel yang tidak memiliki sijil halal Jakim supaya tidak menyalahgunakan istilah yang boleh mengelirukan pengguna seperti bufet Ramadan.

Menurut Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, penyalahgunaan istilah halal boleh diambil tindakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan di bawah Akta Perihal Dagangan 1972.

Menurut Jakim, sehingga semalam hanya 22 hotel melibatkan 51 dapur di sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah diberikan sijil halal oleh Jakim.

Roslan berkata, pengusaha kecil-kecilan di bazar Ramadan juga harus berperanan menyediakan makanan halal dengan memilih bahan-bahan tidak diragui sumber serta kebersihannya.

Sementara itu Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, pengusaha hotel perlu memandang serius kepentingan sijil halal disebabkan permintaan pengunjung yang meningkat terutama pada bulan Ramadan.

“Pengusaha hotel seharusnya mengambil kira sensitiviti pengguna Islam terutama dalam hal penyediaan makanan.

“Sehubungan itu, pihak hotel harus mewujudkan dapur khas yang mengikut piawaian yang berlandaskan hukum syarak,” katanya.

Awas bufet Ramadan

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 10 Ogos – Pengusaha hotel yang belum memiliki sijil halal dinasihatkan supaya tidak menyalahgunakan terma bufet Ramadan atau berdepan risiko diambil tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan 1972.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, bufet Ramadan merupakan perbahasaan halal dan mereka yang menyalahgunakan terma ini boleh dikenakan tindakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Menurutnya, umat Islam juga digalakkan supaya hanya berbuka puasa atau menganjurkan majlis berbuka puasa di hotel yang disahkan halal oleh Jakim atau Jabatan Agama Islam Negeri.

‘‘Sehingga 9 Ogos lalu, sebanyak 22 hotel dan 51 dapur hotel di sekitar Wilayah Persekutuan diberikan pensijilan halal oleh Jakim.

“Dari Mei hingga Julai lalu pula, Jakim telah menerima permohonan daripada sembilan hotel. Empat telah diluluskan manakala lima lagi dalam proses,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Wan Mohamad berkata, kesedaran pengusaha hotel mengenai kepentingan sijil halal semakin meningkat kebelakangan ini.

“Pada 9 Ogos sahaja, Jakim menerima permohonan daripada 10 buah hotel dengan dua daripadanya telah selesai bagi proses dokumentasi manakala lapan lagi dalam proses semakan dokumen.

“Kempen 1Malaysia 1Halal pada 6 hingga 8 Ogos di Johor Bahru menerima kunjungan wakil dari 50 hotel yang menghadiri taklimat mengenai pensijilan halal.

“Hal ini menunjukkan kesedaran yang semakin meningkat di kalangan pengusaha hotel,” katanya.

UTUSAN MALAYSIA
Panduan ibu hamil di bulan Ramadan
KALAU tiada aral melintang, esok, umat Islam di seluruh dunia sudah mula menjalani ibadat puasa.

Ada di kalangan ibu-ibu hamil yang pasti berasa khuatir untuk berpuasa dalam keadaan bayi di dalam kandungan yang amat memerlukan kadar nutrisi yang diperlukan bagi memastikan perkembangan janin.

Jika anda hamil dan ingin berpuasa, pastikan keadaan kesihatan anda amat stabil kerana ibu-ibu hamil juga sebenarnya dibolehkan untuk berpuasa, tetapi menerusi syarat-syarat tertentu.

Apa pun pastikan kandungan dan kesihatan nutrisi yang dibekalkan ibu menerusi plasenta kepada janin.

Salah satu daripadanya ialah memastikan makanan yang dimakan itu mengandungi nutrisi yang diperlukan termasuk protein, zat pemakanan yang diperlukan ibu dan bayi di dalam kandungan.

Komposisi yang harus dipenuhi ibu-ibu hamil bagi zat pemakanan tersebut ialah karbohidrat 50 peratus, protein (30 peratus) dan lemak sekitar 10 hingga 20 peratus.

Biarpun begitu, ada beberapa faktor yang harus diperhatikan oleh si ibu andainya dia hamil dan ingin meneruskan berpuasa.

Sekiranya si ibu hamil tersebut menghidap penyakit kencing manis atau diabetes, maka ibu tersebut tidak disaran untuk berpuasa.

Sekiranya ibu yang hamil itu menderita penyakit darah tinggi atau hipertensi kerana ibu-ibu ini memerlukan aturan memakan ubat yang berterusan secara teratur dia juga disaran untuk membuka puasanya.

Tekanan darah tinggi juga harus dihindari selama hamil kerana ia boleh menyebabkan kematian mengejut bagi si ibu mahupun bayi dalam kandungan.

Selanjutnya adalah faktor perdarahan. Jika ini berlaku, ibu yang hamil dinasihat tidak berpuasa kerana khuatir kesihatan janin di dalam kandungan.

Dehidrasi atau kekurangan cairan akibat muntah selama hamil akibat mabuk atau morning sickness atau sebagainya juga diminta untuk tidak meneruskan puasa dan minum sebanyak mana air yang diperlukan.

Jika tidak, sebaliknya akan berlaku kerana dehidrasi ini berkemungkinan akan menyebabkan pitam, pening, rasa berpinar dan seram sejuk yang boleh menyebabkan keadaan ibu hamil ini menjadi lebih teruk dan pengsan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.