Pages

Subscribe:

27 Februari, 2010

76 NGO Melayu bergabung



Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
pengarang@utusan.com.my




PRESIDEN PERKASA, Datuk Ibrahim Ali (kanan) bersama ketua NGO yang hadir pada Pelancaran Majlis Perundingan Melayu (MPM) dan Menandatangani Watikah Pengisytiharan oleh wakil-wakil NGO di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 27 Feb. – Demi menjaga kepentingan bangsa, agama dan negara, 76 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu peringkat negeri dan kebangsaan hari ini bergabung di bawah satu payung yang dinamakan sebagai Majlis Perundingan Melayu (MPM).

Menurut Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali, MPM ditubuhkan demi menjaga maruah penduduk bumiputera terutamanya orang Melayu.

“Semakin jelas nampaknya berlaku tekanan terhadap hak dan keistimewaan orang Melayu di tanah air sendiri dan juga kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

“Bukan itu sahaja, MPM juga berperanan sebagai benteng yang mempertahankan kedudukan dan kedaulatan Kesultanan Melayu yang sering dipertikaikan,” jelas Ibrahim yang juga antara pengasas MPM.

Beliau berkata demikian ketika Majlis Pelancaran MPM dan juga majlis Menandatangani Watikah Pengisytiharan oleh wakil-wakil NGO yang menganggotai MPM di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, di sini hari ini.

MPM bukan pertubuhan perkauman
KUALA LUMPUR 27 Feb. – Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang dilancarkan hari ini bukanlah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berbentuk perkauman walaupun ia berperanan sebagai pelindung hak orang Melayu.

Salah seorang pengasas MPM, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, MPM yang ditubuhkan dengan semangat Rukun Negara itu turut memainkan peranan sebagai penggerak bagi menghidupkan semangat generasi muda.

“Selain memperjuangkan hak orang Melayu, MPM juga berperanan mendidik generasi muda agar cintakan agama, bangsa dan negara.

“Hari ini, hanya segelintir generasi muda Melayu yang berminat untuk melibatkan diri secara langsung dalam aktiviti patriotik sebegini,” jelasnya pada sidang media majlis pelancaran NGO itu di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

MPM ketika ini dianggotai oleh 76 NGO Melayu peringkat negeri serta kebangsaan dan jumlah berkenaan dijangka meningkat dari semasa ke semasa.

Turut berlangsung di majlis pelancaran itu ialah Majlis Menandatangani Watikah Pengisytiharan oleh wakil-wakil NGO yang menganggotai MPM.

Beliau yang juga Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) berharap, aktiviti yang akan dilaksanakan oleh MPM nanti akan mampu menggerakkan anak-anak muda Melayu.

Tambahnya, penubuhan MPM bukanlah untuk menggugat mana-mana pihak tetapi cuma bertindak umpama benteng dan pelindung kepada tanah air.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menerima dengan hati terbuka segala usul yang akan diserahkan oleh MPM kepadanya.

MPM bukan pertubuhan perkauman
KUALA LUMPUR 27 Feb. – Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang dilancarkan hari ini bukanlah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berbentuk perkauman walaupun ia berperanan sebagai pelindung hak orang Melayu.

Salah seorang pengasas MPM, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, MPM yang ditubuhkan dengan semangat Rukun Negara itu turut memainkan peranan sebagai penggerak bagi menghidupkan semangat generasi muda.

“Selain memperjuangkan hak orang Melayu, MPM juga berperanan mendidik generasi muda agar cintakan agama, bangsa dan negara.

“Hari ini, hanya segelintir generasi muda Melayu yang berminat untuk melibatkan diri secara langsung dalam aktiviti patriotik sebegini,” jelasnya pada sidang media majlis pelancaran NGO itu di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

MPM ketika ini dianggotai oleh 76 NGO Melayu peringkat negeri serta kebangsaan dan jumlah berkenaan dijangka meningkat dari semasa ke semasa.

Turut berlangsung di majlis pelancaran itu ialah Majlis Menandatangani Watikah Pengisytiharan oleh wakil-wakil NGO yang menganggotai MPM.

Beliau yang juga Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) berharap, aktiviti yang akan dilaksanakan oleh MPM nanti akan mampu menggerakkan anak-anak muda Melayu.

Tambahnya, penubuhan MPM bukanlah untuk menggugat mana-mana pihak tetapi cuma bertindak umpama benteng dan pelindung kepada tanah air.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menerima dengan hati terbuka segala usul yang akan diserahkan oleh MPM kepadanya

ANAKANDA YANG DI KASIHI.....
FIKIAQ....SEDAQ.....SABAQ...JADIKAN DIRI ANDA SEBAGAI BANGSA MELAYU TULIN....JANGAN MUDAH TERPESONA DENGAN KATA KATA MANIS YANG MENGANDUNGI RACUN BERBISA YAN TERSEMBUNYI WALAUPUN DARI BANGSA KAMU SENDIRI DARI MEREKA BERSIKAP PENGKHIANAT
NEGARA.....MELAYU TETAP MELAYU...MELAYU AKAN BERSATU KETIKA BANGSA NYA AKAN DI TINDAS DAN DIPERMAINKAN........TANAMKAN SEMANGAT JATI DIRI MELAYU SEJATI.....
ALLAH MELIHAT APA YANG ANDA BUAT.....INSYA ALLAH KITA AKAN BERSATU SEHINGGA AKHIR HAYAT.....

[hang nadim]Gempa di Chile, 78 maut

Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (AS) melaporkan, gempa bumi tersebut berlaku pada pukul 3.34 pagi waktu tempatan (2.43 petang ini waktu Malaysia), 90 kilometer dari timur laut bandar Conception pada kedalaman 35 kilometer.

Santiago, ibu negara Chile turut terjejas dan berada dalam kegelapan berikutan bekalan elektrik dan komunikasi terputus.

Gempa bumi yang diikuti gegaran susulan sekuat 6.9 pada skala Richter itu dilapor turut mencetuskan tsunami setinggi 2.7 meter.

Pusat amaran tsunami AS Pasifik turut mengeluarkan amaran tsunami untuk Chile dan Peru, selain meminta penduduk di Ecuador, Colombia, Antartika, Panama, Costa Rica, seluruh Amerika Tengah dan Polynesia di Perancis supaya berjaga-jaga.

Sementara itu, Presiden Chile, Michelle Bachelet mengisytiharkan 'bencana negara' ekoran gempa bumi itu dengan berkata, angka korban mungkin meningkat.

Gempa bumi kuat itu dilapor meranapkan bangunan-bangunan, memutuskan bekalan elektrik serta mengakibatkan semua penerbangan di lapangan terbang antarabangsa dekat Santiago dibatalkan. - Agensi

NEGARA
Korban gempa di Chile meningkat 300


SANTIAGO Chile 27 Feb. - Sekurang-kurangnya 78 disahkan maut apabila satu gempa bumi sekuat 8.8 pada skala Richter menggegarkan bahagian tengah selatan Chile, hari ini.

Runtuhan bangunan di bandar Concepcion, 500 kilometer ke selatan Santiago selepas gempa bumi kuat melanda Chile, kelmarin. – AFP

SANTIAGO 28 Feb. – Gempa bumi di Chile semalam, yang dianggap antara yang paling kuat dalam sejarah, setakat ini mengorbankan sekurang-kurangnya 300 orang, di samping mencetuskan ombak tsunami yang meredah Lautan Pasifik dan melanda Jepun sehari kemudian.

Presiden Chile, Michelle Bachelet dalam ucapan ke seluruh negara semalam berkata, dua juta rakyat Chile menjadi mangsa mala petaka itu tetapi selepas meninjau kawasan paling teruk terjejas, beliau mendapati sukar untuk menyatakan skop sebenar bencana tersebut.

“Kekuatan alam sekali lagi membawa kemusnahan di negara kita,” kata Bachelet yang mengisytiharkan enam daripada 15 wilayah Chile sebagai ‘zon bencana’ berikutan gempa bumi berukuran 8.8 pada skala Richter yang berlaku pada pukul 3.34 pagi semalam (2.43 petang semalam waktu Malaysia).

Lebuh-lebuh raya dan jambatan di negara yang mempunyai 16 juta orang penduduk di Amerika Selatan ini musnah dan bangunan runtuh apabila gempa bumi itu melanda kawasan kira-kira 325 kilometer ke barat daya ibu negara, Santiago.

“Dalam mala petaka sebesar ini, sangat sukar untuk menyatakan angka kemalangan jiwa yang tepat,” kata Menteri Dalam Negeri, Edmundo Perez Yoma.

Pegawai kemudian berkata, sekurang-kurangnya 300 orang disahkan maut setakat ini.

Ombak setinggi lebih dua meter menghempas pantai Chile selepas gempa bumi kuat itu dan kemudian bergerak meredah Lautan Pasifik, menyebabkan sekurang-kurangnya lima orang terbunuh di kepulauan terpencil Robinson Crusoe.

Di pelabuhan Talcahuano, Chile, kapal pukat tunda dibawa ombak sehingga ke pusat bandar dan terdampar bersebelahan kereta-kereta yang ditinggalkan.

Kira-kira 50 negara dan wilayah di kawasan sepanjang dari New Zealand hingga ke Jepun mengeluarkan amaran tsunami bagi menghadapi ombak raksasa itu, lima tahun selepas tragedi tsunami di Lautan Hindi pada 26 Disember 2004 yang meragut lebih 220,000 nyawa.

Gempa bumi itu menjerumuskan sebahagian besar daripada Santiago ke dalam kegelapan, talian elektrik dan sistem komunikasi terputus.

Lapangan terbang antarabangsa ditutup selepas terminalnya mengalami kerosakan teruk.

Ramai penduduk Chile masih berhibur di kelab-kelab malam pada permulaan hujung minggu apabila gempa bumi itu melanda sebelum subuh semalam. – AFP

26 Februari, 2010

[hang nadim],mari baca buku



mari baca buku wahai anakanda.......tambah ilmu

[hang nadim] Muhasabah sambut Maulud Nabi


Nur Selawat- Tola'al Badru 'alaina
object width="425" height="344">

Oleh MOHD. ALI MUHAMAD DON

IRONINYA menjelang sambutan hari keputeraan junjungan besar Nabi Muhammad SAW, seluruh masyarakat Islam di Malaysia melakukan pelbagai persiapan termasuk perarakan, program ceramah dan forum bagi memperingati kelahiran insan agung ini.

Segalanya dilakukan demi menunjukkan rasa kasih sayang yang tidak berbelah-bahagi terhadap baginda yang telah membawa rahmat dan kesejahteraan untuk seluruh alam.

Ini juga bertepatan dengan sabdanya yang bermaksud "Tidak beriman seseorang kamu kecuali aku lebih dicintai daripada kedua ibu bapanya, anak dan manusia keseluruhannya".

Namun setelah lebih 1400 tahun Nabi Muhammad SAW diutuskan dengan seruan untuk mentauhidkan Allah SWT serta memperelok akhlak manusia, terdapat segelintir masyarakat Islam yang masih tidak mengerti ajaran mulia yang dibawa olehnya.

Perkara ini dapat dilihat daripada sudut kepercayaan, amalan syariah dan akhlak mulia yang sepatutnya sebati dalam diri individu Muslim. Ketiga-tiga aspek ini merupakan komponen utama ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Kepentingannya boleh diibaratkan seperti sebatang pokok yang tegak berdiri dek kerana akar tunjang yang menusuk bumi, dihiasi pula dengan dahan, ranting serta daun-daun menghijau yang kemudian menghasilkan buah yang enak dimakan.

Kegagalan menghayati ajaran Islam sebagai cara hidup telah menyebabkan, aspek kepercayaan terhadap Rukun Islam dan Rukun Iman yang menjadi tonggak keutuhan akidah umat Islam tercalar lalu menyumbang gejala kerosakan akidah yang membimbangkan.

Terbaharu, pendedahan sebuah kumpulan ajaran sesat di Putrajaya, jelas menyimpang daripada landasan akidah yang sebenar. Bagaimana mungkin seseorang mendakwa melihat Nabi Adam dan Nabi Sulaiman AS, sedangkan nikmat mimpi melihat Nabi Muhammad SAW pun sukar untuk diperoleh. Begitu pula dakwaan memiliki kitab yang mempunyai petunjuk lebih jelas berbanding al-Quran merupakan pembohongan nyata yang mengelirukan umat Islam.

Gejala kerosakan akidah, berjangkit pula kepada masalah pelaksanaan undang-undang syariah, lalu ada yang berani mempersoalkan hukuman sebat kepada pesalah zina dan peminum arak.

Bukankah Allah SWT dengan jelas menyatakan dalam Surah al-Maidah bahawa orang yang berzina lelaki dan perempuan hendaklah disebat dengan 100 kali sebatan, tanpa belas kasihan.

Dalam konteks pelaksanaan ibadah pula, secara sedar atau tidak masih ramai yang melaksanakan ibadah tetapi di bawah indeks pencapaian kualiti ibadah (KPI) yang ditetapkan. Sebagai contoh, ramai yang solat tanpa disertai rasa khusyuk dan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah SWT.

Begitu juga ada yang tak malu jika tidak berpuasa pada bulan Ramadan, orang kaya khuatir disindir kedekut jika tidak bersedekah ataupun pergi haji sekadar untuk mencukupkan pingat dan gelaran sedia ada.

Apabila kerosakan akidah dan syariah semakin parah, ia menyumbang pula kepada kehancuran akhlak dan nilai murni yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW. Pergaulan bebas tanpa sempadan, berpelukan, berciuman di khayalak ramai bahkan bersekedudukan seolah-olah menjadi gaya hidup kepada sesetengah masyarakat Islam.

Cara hidup yang tidak berpaksikan kecantikan akhlak Islam ini menyumbang pula kepada peningkatan maksiat, pembunuhan, buang dan bakar bayi, minum arak dan pelbagai aktiviti yang tidak bermoral. Begitu juga tatacara berpakaian yang menjolok mata dan menampakkan susuk tubuh sedikit sebanyak menyumbang kepada jenayah rogol dan gangguan seksual yang menjadi-jadi.

Apa yang berlaku menampakkan realiti kehidupan umat Islam hari ini lebih buruk daripada masyarakat Arab jahiliah ketika Nabi Muhammad SAW diutuskan. Kalau dahulu mereka sanggup menanam anak hidup-hidup kerana malu dikurniakan cahaya mata perempuan kini segelintir masyarakat Islam lebih ke hadapan kerana tergamak membunuh sesiapa sahaja tak kira bayi perempuan, lelaki hatta khunsa sekalipun kerana malu akibat keterlanjuran zina yang dilakukan.

Terbaharu kes bayi ditemui dibakar adalah episod pembunuhan kejam segelintir masyarakat jahiliah moden yang tidak berpenghujung. Tindakan mereka bersifat kebinatangan dan langsung tidak berperikemanusiaan.

Lalu apakah cukup maulud Nabi Muhammad SAW diingati hanya dengan mengadakan majlis di masjid dan surau, kawasan kejiranan dan di jabatan-jabatan tertentu selama berbulan-bulan lamanya tanpa dihayati dan dilestarikan sunah dan ajaran yang dibawa oleh Baginda Nabi Muhammad SAW.

Jika begitulah amalannya ia tak ubah seperti meraikan sambutan hari jadi biasa yang dipenuhi pelbagai kuih-muih juga hidangan nasi minyak yang menyelerakan, diselitkan pula dengan sesi ceramah seperti program Raja Lawak yang menyebabkan semua hadirin ketawa terbahak-bahak dan pulang tanpa memperoleh apa-apa.

Ada pula yang mengadakan sambutan Maulidur Rasul sebagai satu trend bagi memenuhi aktiviti tahunan yang juga perlu dihindari bagi mengelak tanggapan serong yang bakal mencemarkan kesucian institusi kenabian.

Justeru, sempena ketibaan hari mulia ini, umat Islam diseru untuk mengamalkan 4M terhadap sirah perjalanan hidup Nabi Muhammad SAW. Mereka diseru memiliki sekurang-kurangnya sebuah kitab sirah, kemudian membaca, memahami isi kandungannya dan mempraktikkan setiap sunnah tinggalan nabi sebagai jalan selamat untuk beroleh kejayaan hidup dunia dan akhirat.

Dengan cara ini juga kita akan lebih mengenali personaliti dan peribadi Nabi yang dikasihi oleh kawan dan lawan.

PENULIS ialah Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.

Contohi kepimpinan Nabi MuhammadLOKMAN ISMAIL
Kota Bharu, Kelantan

KEPIMPINAN Nabi Muhammad adalah yang terbaik dan perlu dijadikan contoh. Antara sikap baginda adalah sentiasa bersikap berlapang dada. Baginda tidak mudah berasa tertekan atau kelam kabut apabila berdepan dengan situasi tidak disenangi. Baginda sentiasa menggunakan pendekatan tenang dalam melihat sesuatu masalah.

Sekiranya pemimpin mudah hilang punca dan pertimbangan setiap kali berdepan dengan cabaran berat, banyak tindakan yang dilakukan tidak dapat dipastikan kesannya. Mereka mungkin sentiasa menukar perancangan dan pelaksanaan sesuatu perkara.

Perbincangan adalah satu amalan yang perlu diutamakan semasa merancang atau mengambil keputusan penting melibatkan rakyat yang mana setiap individu yang terlibat dalam urusan itu dapat memberi pendapat dan membuat keputusan bersama.

Rasulullah SAW sentiasa berlapang dada menerima pandangan para sahabat di mana baginda tidak memberi kata putus secara peribadi dalam hal melibatkan kepentingan rakyat. Pemimpin yang selalu berbincang menandakan mereka mempunyai sikap berlapang dada dan bersedia untuk ditegur.

Sesungguhnya tidak jatuh maruah pemimpin yang ditegur oleh orang bawahan. Sikap itu membawa rasa hormat rakyat terhadap pemimpin. Manusia tidak sempurna dalam semua hal dan memerlukan perbincangan atau pertolongan individu lain untuk melaksanakan sesuatu tugas.

Peribadi unggul lain yang dimiliki Nabi Muhammad adalah sentiasa mengamalkan pergaulan mesra dengan sesiapa sahaja tanpa membeza-bezakan antara sahabat dan sesiapa yang ditemuinya.

Apa yang jelas, Nabi Muhammad tidak mengamalkan protokol atau syarat untuk membolehkan seseorang menemui baginda. Sesiapa saja boleh menemui baginda untuk menyatakan sendiri sebarang hajat atau mengajukan apa-apa pertanyaan.

Rakyat tidak berasa kekok untuk menyampaikan sesuatu perkara dan berganding bahu dengan pemimpin yang mengamalkan pergaulan mesra untuk melakukan usaha ke arah kebaikan dan menghindar perkara buruk.

Semua rakyat berhak mendapat layanan sama adil daripada pemimpin tanpa membezakan penyokong setia atau kroni berbanding yang lain. Ini kerana baginda adalah pemimpin untuk seluruh umat manusia.

Pemimpin mesti mementingkan falsafah saling mempercayai seperti mana diamalkan oleh baginda yang tidak ragu-ragu tentang sebarang pengakuan atau janji yang diucapkan kepadanya. Baginda tidak mempunyai prejudis dengan membuat andaian tanpa alasan munasabah terhadap seseorang.

Hubungan kasih sayang dibina oleh Rasulullah SAW dengan semua orang menyebabkan baginda sentiasa disayangi. Baginda juga sentiasa mengutamakan pembinaan perasaan kasih sayang tanpa membeza-bezakan taraf seseorang.

Kepimpinan Nabi Muhammad bersifat sejagat yang tidak hanya untuk kelompok masyarakat tertentu sahaja. Sebab itulah, baginda amat menekankan agar tidak wujud amalan perkauman atau melebihkan sesuatu bangsa sahaja.

Sifat yang tidak hanya mementingkan sesuatu kaum amat penting diamalkan di negara yang mempunyai penduduk berbilang kaum seperti negara kita. Setiap kaum berhak menikmati kehidupan dengan harmoni, aman dan selamat dalam negara kita yang berkongsi pemerintahan.

Nabi Muhammad amat berpandangan jauh dalam setiap tindakan yang dilakukan. Baginda sentiasa mengingatkan sesuatu kemungkinan yang bakal ditempuh oleh umat baginda pada masa akan datang.

Justeru, biarpun baginda telah wafat lebih 1,400 tahun lalu, apa yang pernah baginda ucapkan menjadi kenyataan pada hari ini.

Pemimpin yang berpandangan jauh tidak hanya merancang sesuatu yang berlaku dalam tempoh masa terdekat atau sekadar beberapa tahun akan datang. Sebagai pemimpin yang berwawasan, apa yang difikirkan tidak untuk diri dan generasinya saja. Apa yang dilakukan hari ini adalah untuk generasi akan datang.

Tugas memimpin tidak sekadar menggunakan kebijaksanaan minda tetapi juga memerlukan kekuatan fizikal yang mana setiap pemimpin terpaksa bergerak ke sana dan ke sini tanpa masa rehat yang cukup.

Sebab itulah, dalam sirah Rasulullah menceritakan mengenai kekuatan fizikal yang dimiliki baginda. Dengan kelebihan itu, baginda tidak menghadapi masalah untuk melakukan pelbagai jenis tugas, walaupun kelihatan berat untuk dilakukan orang lain.

Maulidur Rasul mengukuhkan perpaduan

Oleh MOHD. SHAUKI ABD MAJID

TERSENTAK hati dan rasa kesal kerana ada di kalangan umat Islam sendiri membuat kenyataan bahawa sambutan ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW tidak mempunyai fadilat dan menyimpang. Setelah tradisi berjalan sekian lama, hanya sambutan kali ini menimbulkan kontroversi.

Lebih menyedihkan apabila mereka yang menggelarkan diri sebagai intelektual Islam pragmatik membenarkan diri menepis tradisi yang telah sekian lama berakar umbi itu.

Tidakkah mereka yang menentang sambutan ulang tahun kelahiran Rasulullah SAW pada hari ini sedar, cara itu akan meningkatkan semangat setiap orang Islam untuk merujuk kepada wawasan Islam dan petunjuk yang ditinggalkan oleh baginda? Dengan mengingati kelahirannya, umat Islam akan kembali mengimbau bagaimana seorang anak yatim yang berhati mulia telah berjaya memimpin umat sehingga menjadikan Islam sebagai agama penuh rahmat?

Dengan mengingati ulang tahun kelahiran Rasulullah SAW, kita akan menilai kembali apakah selama ini kita telah berbuat sesuatu yang betul sebagaimana diteladani oleh baginda? Ini akan memberikan kita keinsafan, bahawa rentang sejarah yang bakal kita lalui nanti akan dipenuhi dengan langkah penuh keinsafan, berpedoman dan perasaan rendah diri atas teladan yang ditinggalkan.

Maulidur Rasul perlu disambut sebagai tanda orang Islam menyayangi baginda dan mengeratkan hubungan kerohanian antara baginda dengan umatnya. Allah sendiri memuliakan Nabi, maka adalah sunat bagi umat Islam meraikan hari kelahiran baginda. Kalau ada yang mengatakan bahawa perayaan Maulud Nabi merupakan satu perbuatan bid'ah maka bid'ah yang kita lakukan itu adalah untuk menunjukkan rasa cinta yang amat mendalam terhadap Rasulullah SAW. Biar orang tahu bahawa pelaku bid'ah itu mencintai Nabi. Di samping lambang penyatuan umat, ia adalah sesuatu yang memang dianjurkan oleh Islam.

Kenapa kita terlalu mencintai Rasulullah SAW? Apakah yang akan terjadi apabila hati sangat terpaut dengan seseorang yang kita cintai? Pertama, sudah tentu perilaku kita (fikiran, perasaan dan tindakan) akan sangat dipengaruhi oleh apa dan siapa yang kita cintai. Kedua, jika kita mencintai seseorang, sudah tentu kita akan berusaha untuk berperilaku seperti orang itu.

Mencintai Rasulullah SAW pasti akan menjadi paksi seluruh kehidupan kita. Di mana sahaja orang membicarakan tentang kemuliaan Nabi SAW, kita juga akan bersama menghayati sejarah hidupnya dan sunahnya. Kita akan menggabungkan diri dengan orang-orang yang mencintainya. Sudah tentu kita akan berasa bahagia ketika menyaksikan orang yang memuliakan baginda, sebaliknya menjadi amat kecewa apabila ada yang cuba mencaci dan memperlekehkan baginda.

Pada hakikatnya, meneladani perilaku Nabi Muhammad tidak dapat direalisasikan hanya dengan mempelajarinya. Kita harus memasukkan cinta kepada baginda terlebih dahulu ke lubuk hati dengan rasa insaf dan rendah diri. Setelah rasa cinta tertanam, maka dengan mudah ia akan membangkitkan nikmat dan rahmat dalam setiap tindakan kita dan dengan semangat itulah, ia akan membangkitkan gerakan kita untuk meneladani Rasulullah SAW.

Mencintai Rasulullah SAW menjadi satu keharusan dalam iman. Ia menjadi prinsip, bukan pilihan suka atau tidak suka. Seorang Muslim harus menyimpan rasa cinta kepada Nabi Muhammad. Idealnya, kita akan mencintai baginda lebih daripada segala sesuatu yang lain, bahkan diri sendiri. Justeru, hari kelahirannya dikira 'hari Allah' yang bersejarah dalam agama Allah dan diperintahkan untuk memperingatinya seperti mana Firman-Nya yang bermaksud: "...dan peringatkanlah mereka dengan hari-hari Allah (peristiwa agama yang bersejarah bagi suatu ummah)." (maksud Surah Ibrahim: 5)

Bagi umat Islam hari ini, tiada suatu nikmat lain yang lebih besar daripada kelahiran dan kedatangan junjungan besar Rasulullah SAW ke alam maya ini.Baginda diutuskan sebagai rahmat untuk alam semesta.

Acara sambutan ini pernah diadakan oleh penduduk Madinah sewaktu menyambut ketibaan Rasulullah SAW dalam peristiwa hijrahnya. Mereka beramai-ramai berarak mengalu-alukan kehadiran baginda.

Soalnya, apakah nikmat kedatangan utusan Allah SWT itu dinilai begitu remeh dan hina sekali? Menolak usaha memperingati kehadiran insan mulia ini sebenarnya adalah satu usaha memecahbelahkan perpaduan umat dan sesungguhnya ia adalah satu sikap politik yang terlalu sempit dan jumud.

Perlu difahami walau bagaimana tinggi sanjungan dan selawat yang dipersembahkan kita sebagai umatnya, selama-lamanya pun tidak dapat menandingi jasa dan kelebihan rahmat dan petunjuknya kepada kita. Sebab itulah, kita disuruh sentiasa berselawat dan mengucap selamat kepadanya untuk kebaikan kita sendiri

Penulis ialah Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)

Elak perpecahan demi negara

Oleh SUZALIE MOHAMAD

GAGASAN 1Malaysia adalah kesinambungan daripada agenda perjuangan negarawan terdahulu demi melihat Malaysia mencapai status negara maju dan aman. Status yang hendak dicapai itu adalah berlandaskan acuan sendiri yang membezakan pendekatan asimilasi seperti mana dilaksanakan di kebanyakan negara-negara maju lain yang mana identiti kaum etnik dilenyapkan dan digantikan dengan identiti nasional yang sama. Melenyapkan dan menggantikan etnik bukan pendekatan gagasan 1Malaysia.

Prinsip utama gagasan itu adalah memanfaatkan keunikan kepelbagaian kaum sebagai satu kekuatan yang menjana pembangunan dan kemajuan negara. Rakyat Malaysia yang berbilang kaum harus memahami hasrat pendekatan itu supaya keamanan dan kestabilan negara dapat dicapai. Hanya apabila setiap rakyat dari latar belakang kaum, agama dan fahaman yang pelbagai bersatu padu, barulah Malaysia akan terus maju dan aman.

Gagasan itu bertujuan membudayakan rakyat bersikap menerima seadanya keunikan kepelbagaian kaum agar dapat hidup bersama dan saling hormat menghormati. 1Malaysia adalah pendekatan serampang dua mata untuk memberi keadilan sosial kepada semua lapisan kaum dan juga pemantapan negara dan bangsa. Melalui strategi itu, kerajaan akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengutamakan kepentingan rakyat merentasi seluruh lapisan masyarakat dengan memastikan perkongsian nikmat secara bersama tanpa ada yang berasa terpinggir.

Dokumen rasmi 1Malaysia yang diterbitkan oleh Jabatan Perdana Menteri menyatakan bahawa 1Malaysia adalah satu wadah untuk meneruskan agenda membina negara seperti mana yang telah dipelopori oleh pemimpin terdahulu. Demi pembinaan negara bangsa, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu. Hanya dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum, barulah ia boleh membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan lancar. Perkara itu ditegaskan dalam surah Al-Imran, ayat 103 bahawa perpaduan itu adalah satu anugerah besar daripada Allah SWT yang sewajarnya dimanfaatkan manusia. Dalam ayat itu, kita dilarang memecahbelahkan masyarakat yang boleh membawa kepada permusuhan. Pengajaran daripada ayat itu boleh kita kaitkan dalam konteks 1Malaysia iaitu kita hendaklah berpegang teguh kepada prinsip hidup secara berjemaah dan mendukung agenda perpaduan serta pembangunan negara. Kita hanya boleh hidup secara berjemaah apabila kita bersatu padu. Apabila hidup bersatu padu dapat dijalinkan, maka pecah belah dapat dielakkan, paling tidak melalui perundingan, bukannya pergaduhan.

Perpecahan, permusuhan dan benci membenci sungguh merugikan negara dan bangsa. Sejarah silam telah menunjukkan bagaimana sebuah negara itu musnah dan tergadai akibat perpecahan dan perselisihan rakyatnya.

Menurut beliau, ahlul kitab Yahudi dan Nasrani (Kristian) telah berpecah dan berselisih faham kerana tersasar daripada menegakkan pangkal kefahaman tentang keesaan Allah sehinggalah tercetus perselisihan penafsiran di antara mereka tentang Allah.

Dalam dunia Kristian, perselisihan itu telah memecahbelahkan mereka tentang Nabi Isa AS kerana ada golongan yang mempertahankan bahawa Nabi Isa AS itu hanyalah manusia yang mulia, Rasul Allah dan dia bukan Tuhan. Tuhan hanya satu iaitu Allah. Di samping itu, timbul pula fahaman bahawa Isa itu sendiri Allah, yang menjelmakan diri menjadi anak, lalu datang ke dunia. Kerana perbezaan fahaman itulah, maka perpecahan gereja berlaku antara gereja Inggeris dan gereja Katholik di Britain.

Kekuatan negara menjadi lemah akibat perpecahan rakyat dan boleh mengundang musuh luar mengambil peluang daripada kelemahan itu. Sejarah silam telah menceritakan bagaimana perebutan kuasa antara Bani Abbas (Khalifah Abbasiyah) dan Bani Umayyah (Khalifah Umayyah) telah menyebabkan kerugian jiwa dan kehancuran sebuah Khalifah Islam.

Perpecahan itu telah menyebabkan tentera Tartar dan Mongol di bawah pimpinan Hulako menawan kota Baghdad. Begitu juga halnya peristiwa pertumpahan darah kerana perselisihan perkara dunia dan perebutan kuasa antara Saidina Ali dan Mu'awiyyah di medan perang Siffin menyebabkan 35,000 tentera Ali menemui ajal manakala tentera Mu'awiyyah, 45,000 orang. Inilah beberapa akibat perpecahan dan perselisihan yang boleh mengundang kehancuran yang dapat dijadikan pengajaran.

Gagasan 1Malaysia adalah selaras dengan tuntutan agama Islam. Hasrat murni 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan', adalah hasrat yang bagus bagi menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat. Mengutamakan kepentingan rakyat dalam urusan pemerintahan telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW semasa Baginda mendirikan kerajaan awal Islam di Madinah.

Rasulullah SAW berjaya menyatukan kaum Muhajirin, Ansar dan Yahudi dengan memeteraikan perjanjian yang meletakkan asas penjagaan dan kepentingan rakyat sebagai satu kewajipan yang diutamakan. Penelitian dalam sirah Rasulullah mendapati bahawa Nabi Muhammad SAW lebih mementingkan umat daripada diri sendiri, kaum kerabat dan para sahabatnya.

Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom, semasa menyampaikan pandangan beliau pada Syarahan Perdana bertajuk 'Transformasi Pengurusan Hal Ehwal Islam Menuju Gagasan 1Malaysia' menyatakan bahawa strategi membina semangat 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membina kesepaduan rakyat Malaysia adalah terjemahan daripada pendekatan Islam. Beliau menegaskan bahawa faktor agama adalah pemangkin sebenar realiti ke arah pencapaian gagasan 1Malaysia. Sekiranya penghayatan kepada pengurusan agama dibuat dengan baik, maka politik, ekonomi dan perpaduan akan bertambah mantap. Oleh itu, menurut beliau pemahaman mengenai gagasan 1Malaysia penting kerana jika tidak dijelaskan dengan betul, akan ada takrifan tertentu yang boleh membawa kepada pemahaman salah.

Selain selaras dengan kehendak Islam, gagasan 1Malaysia juga seiring dengan Wawasan 2020. 1Malaysia akan merealisasikan setiap cabaran yang terkandung dalam Wawasan 2020 sekali gus meletakkan teras perpaduan rakyat sebagai landasan kemajuan dan keamanan negara. Intipati gagasan itu merupakan satu nilai murni yang dituntut dalam agama Islam.

Sebanyak tiga cabang akan diterapkan ke dalam amalan kemasyarakatan dan perlu dihayati oleh setiap rakyat iaitu penerimaan, mendukung prinsip kenegaraan dan keadilan sosial. Ketiga-ketiga teras itu amat penting kerana ia akan memastikan rakyat dapat bersama-sama pemerintah merealisasikan kesemua rancangan pembangunan demi kepentingan rakyat dan negara.

Seiring dengan pelaksanaan teras itu dalam amalan kerajaan, nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, rendah hati (tawaduk), kesederhanaan, dan berbudi bahasa akan dibudayakan dalam hubungan antara rakyat dan pemerintah.

Keutamaan akan diberikan kepada semua lapisan rakyat tanpa meminggirkan tahap prestasi dan kualiti penyampai perkhidmatan di pihak kerajaan. Aspek-aspek seperti perpaduan, kualiti, kepentingan rakyat, kemajuan, keamanan negara, masyarakat beretika dan berpegang kepada agama, kesemuanya terkandung di dalam gagasan itu yang selaras dengan ajaran dan tuntutan Islam.

Penulis ialah Fellow Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Bergerak seiring zaman

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my\


Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang diiringi Muhyiddin Yassin dan Jamil Khir Baharom ketika melancarkan Kempen 1Malaysia 1Halal di Masjid Negara, Kuala Lumpur, semalam.

PUTRAJAYA 26 Feb. - Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah bertitah, umat Islam perlu sentiasa bersedia dan menyiapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan maklumat semasa agar dapat bergerak seiringan dengan tuntutan zaman.

Titah baginda, sikap sambil lewa, membuang masa dan takut bersaing perlu dihapus dan diganti dengan nilai-nilai positif yang boleh membentuk jati diri mukmin sejati.

Bertitah pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1431H/2010 di sini, baginda mahu al-Quran dan as-Sunnah dijadikan panduan dalam membina kekuatan diri ke arah membangunkan ummah yang mapan dan berjaya.

"Hanya melalui pengamalan ajaran Islam sebenar akan memperlihatkan keindahan, kehebatan dan keunggulan syariatnya.

"Sebaliknya, segala kelebihan itu akan terus terpendam jika umat Islam masih bertelagah sesama sendiri dan mengabaikan ajarannya.

"Lantaran itu, bersempena dengan hari bersejarah ini, kukuhkan persaudaraan, binalah perpaduan dan tingkatkan pencapaian agar kita terus menjadi umat yang terbilang," titah baginda pada majlis yang berlangsung di Dewan Solat Utama, Masjid Putra pagi ini.

Turut berangkat Tuanku Haminah Hamidun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin hadir berserta isteri masing-masing pada sambutan bertemakan 'Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah' tersebut.

Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Tuanku Abdul Halim bertitah, tanpa menghayati ajaran Islam sebenar, baginda yakin umat Islam tidak akan mampu menjadi umat contoh, bahkan akan terus dihina dan diperlekeh.

"Sejarah telah membuktikan bahawa keagungan tamadun Islam yang dahulunya hebat dan gagah, akhirnya tersungkur lantaran ada antara penganutnya yang tidak mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam.

"Malahan, lebih mendukacitakan telah berlaku perpecahan, pergeseran dan persengketaan di kalangan sesama umat Islam," titah baginda.

Lantaran itu, baginda mahu umat Islam mengambil iktibar daripada peristiwa lampau dan kembali mengambil Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan dalam kehidupan agar benar-benar menjadi umat dan mukmin yang hebat.

Titah baginda tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini menuntut agar umat Islam mencontohi ukhuwah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW menjadikan intipati ajaran Islam sebagai asas membangunkan ummah.

Pakar ubi Tokoh Maulidur Rasul

PUTRAJAYA 26 Feb. - Dr. Tan Swee Lian dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI) dipilih sebagai Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan hasil sumbangannya dalam penyelidikan ubi.

Beliau yang mempunyai kepakaran dalam bidang pembiakbakaan khususnya mengenai ubi kayu dan ubi keledek menerima anugerah berprestij tersebut daripada Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Swee Lian berkata, beliau terharu kerana terpilih sebagai pemenang anugerah walaupun dirinya bukan Islam.

"Inilah semangat 1Malaysia di mana semua rakyat yang berjasa kepada negara tidak mengira kaumnya akan mendapat pengiktirafan.

"Saya ingin berkongsi kejayaan ini dengan semua warga MARDI, saya tidak mungkin mendapat anugerah ini tanpa sokongan dan kepercayaan daripada rakan-rakan sekerja yang lain," katanya kepada pemberita selepas diumumkan sebagai Tokoh Maulidur Rasul di Masjid Putra di sini hari ini.

Swee Lian berkata, beliau mempunyai pengalaman lebih 30 tahun dalam penyelidikan tumbuh-tumbuhan dan berjaya mendapat hak milik intelektual untuk lima jenis ubi kayu dan empat jenis ubi keledek.

"Selain menyelidik ubi, saya juga membuat kajian mengenai daun manis yang boleh digunakan sebagai alternatif kepada gula," katanya.

Seorang lagi Tokoh Maulidur Rasul, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz pula berkata, beliau tidak menyangka sumbangannya melalui pembabitan ceramah agama mendapat pengiktirafan.

"Saya melihat diri ini sebagai tidak mempunyai kelebihan berbanding orang lain, saya ucapkan terima kasih kerana ada orang yang menilai usaha saya.

"Saya tiada keistimewaan, cuma saya menerima undangan untuk memberi ceramah di seluruh Malaysia dan juga di luar negara," katanya.

Dalam pada itu, Profesor Dr. Yaacob Che Man dari Universiti Putra Malaysia dipilih sebagai Tokoh Maulidur Rasul atas jasanya dalam pembangunan industri halal negara.

"Ini merupakan penghormatan yang besar, pihak penganjur menghargai usaha saya dalam membangunkan industri halal terutamanya dalam memastikan logo halal Malaysia berwibawa tinggi dan dihormati dunia.

"Ini selari dengan usaha kerajaan untuk membangunkan Malaysia sebagai pusat rujukan halal dunia," katanya.

'Pengertian cukup besar buat saya'
Oleh SITI MAISARAH SHEIKH ABD. RAHIM
pengarang@utusan.com.my


MAHMOOD Zuhdi Ab. Majid (tiga dari kanan) bersama enam penerima Anugerah Maulidur Rasul yang lain, (dari kanan) Dr. Tan Swee Lian, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik, Datuk Hassan Din Al-Hafiz, Faiza Bayumi Syed Ahmad, Profesor Dr. Yaacob Che Man dan bapa kepada Nik Nur Madiha, Nik Mohd. Kamel Husin pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan di Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA 26 Feb. - Pengiktirafan Tokoh Maulidur Rasul kepada ahli akademik Islam, Profesor Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi pengertian cukup besar dalam usaha membawa masyarakat menghayati ajaran Islam sebenar.

Justeru, beliau yang juga Timbalan Dekan di Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam Antarabangsa (ISTAC) bersyukur dengan penilaian tertinggi kerajaan itu sekali gus membuktikan masyarakat menerima sumbangannya dalam menterjemahkan prinsip Islam.

"Saya merasakan diri saya tidak layak berbanding mereka yang lebih berdedikasi dan berbakti kepada agama dan bangsa.

"Apa pun saya bersyukur kerana ia membuktikan masyarakat boleh menerima bakti yang kita berikan, bukan atas soal peribadi saya yang dirasakan untuk menjadi asas penilaian," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menerima Anugerah Perdana Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1431H/2010 di sini hari ini.

Anugerah berupa hadiah wang tunai RM50,000 beserta sijil tersebut disampaikan oleh Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu,adzam Shah.

Kepakaran Mahmood Zuhdi dalam Islam banyak diterjemahkan dalam bentuk penulisan yang sehingga kini menerbitkan 25 buah buku, 11 jurnal dan 140 artikel merangkumi pelbagai aspek seperti Fiqh halal dan haram, ibadat dan muamalat.

Selain pendidik, beliau juga merupakan pakar motivasi dan ahli pemikir falsafah. Kepakaran beliau adalah dalam bidang Metodologi Penyelidikan Syariah, Perbezaan Perundangan Islam dan Perundangan Islam Kontemporari.

Sementara itu, pelajar yang pernah menggemparkan negara dengan memperoleh keputusan cemerlang 21 A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dua tahun lalu, Nik Nur Madiha Nik Mohd. Kamal, 20, turut menerima Anugerah tokoh Maulidur Rasul kali ini.

Semangat beliau untuk berjaya walaupun terpaksa hidup dalam serba kekurangan memberi sinar dan harapan kepada anak pasangan nelayan dan pencuci di Universiti Malaysia Kelantan.

Nik Nur Madiha tidak hadir ke majlis anugerah tersebut tetapi diwakili oleh ibu bapanya, Mariani Omar dan Nik Mohd. Kamal Husin.

Menurut Mariani, anak sulungnya itu menitiskan air mata kegembiraan setelah mendapat tahu dinobatkan sebagai penerima anugerah.

"Semalam baru dia dapat tahu dia dianugerahkan. Dia memberitahu penganugerahan ini merupakan satu cabaran yang perlu diharungi lebih kuat memandangkan masyarakat sudah memberi kepercayaan kepadanya," katanya.

Nik Mohd. Kamal pula berkata: "Ia juga menjadi satu dorongan kepada orang lain supaya dapat memberi kegembiraan kepada keluarga mereka sebagaimana Madiha berikan."

Nik Nur Madiha kini menuntut di Universiti Jash Irbid, Jordan dalam bidang Sains Fizik.

Seorang lagi tokoh, usahawan beras terkenal Herba Ponni Taj Mahal, Faiza Bayumi Syed Ahmad, 68, turut diiktiraf atas sumbangan beliau secara aktif membantu masyarakat dalam kesusahan.

Syarikat Faiza Sdn. Bhd. yang ditubuhkan pada 1992 kini mempunyai lebih 21 jenama beras selain mengeluarkan berbagai-bagai jenis rempah.


Pemimpin Islam jadi 'balaci'
Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM
tarmizi.rahim@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 27 Feb. - Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin menyifatkan pemimpin Islam yang bersetuju dengan cubaan pihak tertentu membatalkan sambutan Maulidur Rasul sebagai "bajingan" serta "balaci" yang rela dicucuk hidung seperti lembu.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan pihak mana yang cuba membatalkan sambutan itu dan mereka yang dimaksudkannya sebagai bajingan tersebut.

Katanya, pemimpin Islam seperti itu umpama lalang yang akan mengikut segala rentak yang dimainkan oleh pihak yang cuba membatalkan sambutan yang menjadi syiar bagi umat Islam di negara ini.

"Dan yang paling malang, ada di kalangan kita yang bersedia menjadi bajingan dan balaci mereka, menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung.

"Bila kafir ini meniup ke kiri, maka terkinja-kinjalah kita berjoget ke kiri. Bila mereka menghembus ke kanan, maka terkial-kiallah kita berzapin ke kanan," katanya sewaktu membacakan khutbah sembahyang Jumaat, semalam.

Entri bertajuk "Khutbah Maulidur Rasul" itu turut dimasukkan dalam blognya, http://zul4kulim.blogspot.com.

Sebelum ini, Utusan Malaysia melaporkan pendedahan Setiausaha Sekretariat Perhimpunan Melayu Pulau Pinang, Mohd. Nor Suhaili Jamali mengenai pembatalan perarakan sempena Maulidur Rasul oleh kerajaan Pulau Pinang.

Bagaimanapun, selepas dikritik hebat dan bimbang kehilangan sokongan orang Melayu, Ketua Menteri, Lim Guan Eng membuat keputusan untuk mengadakan perarakan tersebut mengikut program asal sebelum ia dibatalkan.

Malah, Guan Eng menafikan perarakan itu dibatalkan dan menuduh Utusan Malaysia berbohong dan membuat fitnah untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri.

Tambah Zulkifli, penghinaan itu berlaku kerana penyakit 'wahan' (cintakan dunia dan takutkan mati) apabila pemimpin Islam terbabit terlalu sayangkan kedudukan, jawatan dan habuan.

"Kita mengenepikan semua prinsip dan matlamat perjuangan demi mengejar impian keduniaan dan kerusi empuk kekuasaan.

"Hingga kita sampai mempertuhankan politik dan demokrasi. Kita takut kedudukan, jawatan dan habuan kita itu mati dan hilang.

"Maka hari ini kita menjadi umat yang hina di mana-mana sahaja kita berada. Yang tinggal hanya sejemput janggut dan senipis serban, kita hanya muncul Islam pada nama, tetapi tong kosong di dalam," katanya.

Jelas Zulkifli, kesatuan umat Islam bukannya bersandarkan kepada nasionalisme; assabiyah puak, kumpulan atau pertubuhan tetapi kekuatannya berpunca daripada pegangan kukuh kepada al-Quran.



Apakah kesudahan nasib Melayu Pulau Pinang?

Boria Pulau Pinang 恒毅华乐大演奏





DULU, kira-kira 40 tahun lalu, waktu Perikatan, kemudiannya Barisan Nasional (BN) memerintah Pulau Pinang yang diterajui Gerakan, UMNO, MCA, MIC bukannya tidak ada gerai Melayu yang diroboh. Memang ada gerai yang diroboh atas sebab-sebab tertentu. Paling popular sudah tentu tidak ada lesen atau untuk memberi laluan kepada projek lain. Dulu, bukannya tidak ada peniaga yang berniaga ikut suka sehingga mengganggu lalu lintas.

Memang ada sehingga sekarang tetapi tidak ada tindakan yang drastik diambil dan mereka terus berniaga seperti biasa. Semuanya itu berlaku di Pulau Pinang ketika kerajaan BN diketuai oleh Ketua Menteri, Dr. Lim Chong Eu dan kemudiannya Dr. Koh Tsu Koon. Kini, kerajaan negeri pakatan pembangkang DAP, PKR, Pas yang baru berusia setahun jagung dan diketuai oleh Lim Guan Eng lebih berani bertindak. Tetapi kenapa riuh rendah jadinya? Mungkin kerana ramai yang terkejut disebabkan tindakan drastik kerajaan pakatan pembangkang ini. Mulanya mereka mungkin mengharapkan pakatan dapat memberi nafas baru kepada peniaga atau penjaja kecil. Mereka tentu lega dengan slogan keadilan, kebebasan, ketelusan, kebajikan dan entah apa lagi slogan yang 'manis-manis' dan enak didengar yang dibawa oleh pakatan pembangkang semasa kempen pilihan raya. Malangnya, ibarat mendengar guruh di langit, air tempayan dicurahkan atau panas tidak sampai ke petang. Kebahagiaan yang diharap tidak muncul. Gerai milik orang Melayu yang dulunya 'hidup bebas' di bawah naungan BN kini tinggal sejarah atau bakal menjadi catatan sejarah. Dua puluh tahun beroperasi tanpa masalah tetapi kini muncul masalah. Kalau tidak ada lesen, kenapa tidak diberi lesen? Sementara menurut dakwaan Persatuan Anak Jati Melayu Pulau Pinang (Pajim), gerai milik bukan bumiputera yang banyak beroperasi tanpa mengikut garis panduan ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) terlepas daripada sebarang tindakan. Berjalanlah di sepanjang Jalan Weld Quay, Lebuh Chulia, Lebuh Kimberley, Jalan Macalister, Jalan Burma dan Sungai Dua. Lihatlah panorama indah ini yang boleh dijadikan juga produk pelancongan. Kalaulah semua ini - gerai-gerai Melayu dirobohkan - benar, maka sungguh malang nasib Melayu Pulau Pinang.

Apakah ini sudah suratan takdir mengenai nasib kaum minoriti di Pulau Mutiara itu? Mungkinkah Melayu Pulau Pinang lebih terbela di bawah gandingan mantap dan mesra DAP, PKR, Pas?

Media arus perdana sudah tentu akan dipersalahkan kerana membangkitkan isu orang Melayu ini dan akhirnya akan dilabel sebagai rasis. Sudah lumrah, apa yang mereka lakukan salah di sisi orang lain tetapi akan dianggap betul jika mereka sendiri yang melakukannya. Tindak tanduk memijak atau melangkah kepala orang yang mereka lakukan secara spontan tidak dianggap satu tindakan provokasi yang boleh mencetuskan kemarahan. Tetapi apabila orang lain mengambil tindakan yang sama dalam keadaan marah, mereka pula tidak sabar dan membuat laporan polis. Itulah lumrah politik pihak sebelah sana yang sering melaungkan slogan yang enak didengar.

Khabarnya selain kedai makan atas pokok Do Re Mi di Tanjung Bunga, Three N Ikan Bakar di Bukit Dumbar dan gerai buah di Permatang Pauh milik orang Melayu, ramai lagi yang akan menerima nasib sama selepas ini.

Sejauh mana kebenarannya tidak pasti. Gerai-gerai ini bukannya wujud semalam atau kelmarin tetapi telah lama. Malahan sejak kerajaan BN memerintah. Apakah kerajaan BN yang silap? Atau adakah kerajaan BN lebih peka dan prihatin terhadap golongan peniaga seperti ini? Justeru, apakah tujuan sebenar di sebalik tindakan kerajaan DAP yang mengarahkan gerai-gerai ini dirobohkan?

Gerai atas pokok memang unik. Dalam filem Do Re Mi ada kisah orang duduk atas pokok. Dalam cerita 'Dewan Undangan Negeri Perak' ada kisah bersidang bawah pokok sehingga pokok tersebut dijadikan satu tempat bersejarah. Dalam filem Laksamana Do Re Mi pula, raja bersemayam di bawah pokok. Begitulah cerita pokok. Maka kenapa restoran unik atas pokok ini mahu dihapuskan?

Memang mudah untuk menumbangkan pokok. Seperti filem Do Re Mi, ugut nak gergaji pokok, maka Do Re Mi yang menjadi penghuni rumah pokok itu cabut lari.

Agaknya siapa yang lebih bertimbang rasa jika dibandingkan dengan kerajaan BN Perak yang tidak memusnahkan tempat yang menjadi pujaan pakatan pembangkang dengan kerajaan DAP Pulau Pinang yang mahu 'mengusir' pengusaha restoran atas pokok.

Siapakah yang lebih prihatin masalah rakyat terutama yang berpendapatan rendah apabila sejak 20 tahun lalu berniaga tetapi tidak diganggu gugat oleh kerajaan sebaliknya yang baru pegang kuasa sudah tunjuk belang.

Jika ini berterusan - peniaga Melayu menjadi mangsa - maka ke ceruk mana lagi Melayu Pulau Pinang hendak pergi. Berapa kerat orang Melayu yang mampu berniaga di tengah-tengah Georgetown sama ada di Chowrasta, Komtar, Perangin Mall dan sekitarnya?

Malang sungguh nasib Melayu Pulau Pinang. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran, macam orang Tanjong selalu buat seloka... Balik Pulau, Bayan Lepas, Sana Terpelau, Sini Terlepas.

Terbelakah Melayu Pulau Pinang?

Terserahlah kepada rakan kongsi DAP iaitu PKR dan juga Pas. Jika PKR dan Pas mahu melihat semua kaum diberi layanan sama rata, maka Melayu Pulau Pinang tidak akan ke mana. Mereka akan terus ketinggalan dalam segala segi. Melayu umpama melukut di tepi gantang.

Justeru Melayu Pulau Pinang perlu insaf dan sedar bahawa tidak ada sesiapa yang dapat membela nasib mereka kecuali diri mereka sendiri. Melayu perlu menghentikan sandiwara politik. Jika ada di antara Melayu yang ada kuasa lupa akan bangsanya, maka lambat laun, mereka juga akan terus hanyut. Janganlah kerana ketamakan kuasa, mereka akhirnya akan 'dijual' kemudian dilelong seperti yang berlaku ke atas Abdul Wahab dan Abdul Wahib dalam filem Tiga Abdul.

Selain masalah gerai Melayu ini, menarik juga untuk disentuh ialah isu melibatkan bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang, Zahrain Mohd Hashim. Apakah isu Zahrain 'menyerang' Guan Eng dengan kata-kata diktator, cauvinis dan berfikiran komunis' sebagai satu lagi sandiwara sekadar ribut dalam cawan menjelang hari bicara penasihat PKR? Sama ada sandiwara atau disebabkan masalah peribadi, sekurang-kurangnya rakan pembangkang DAP sendiri tidak puas hati dengan Guan Eng. Biar apa pun alasannya, Zahrain sudah berani mendedahkan sikap Guan Eng. Dan seperti yang dijangka, kepimpinan PKR akan menolak segala dakwaan Ahli Parlimen Bayan Baru itu. Atas semangat kerjasama politik, yang hitam tidak boleh dihitamkan lagi tetapi perlu diputihkan. Dalam politik, biarlah kritik orang di luar parti bukannya mengkritik parti sendiri. Jika tidak buruk padahnya seperti dialami Khalid Samad, Hasan Ali dan begitu juga Zulkifli Noordin, Zaid Ibrahim dan Zahrain. Semuanya ini menarik untuk dinantikan kesudahannya. Adakah ia sekadar sandiwara politik atau masalah dalaman yang sukar dibendung.




FIKIAQ.....SEDAQ.....SABAQ.....JANGAN HANCURKAN KEAMANAN YANG KITA
KECAPI..........ALLAH MELIHAT APA YANG ANDA BUAT....

[hang nadim]Waspada kahwin campur ........



Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 25 Feb. - Golongan muda termasuk kalangan artis diingatkan supaya berfikir 'beribu kali' sebelum memasuki gerbang perkahwinan campur kerana kajian menunjukkan kejayaannya hanya 3:10.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kajian ilmiah yang dilakukan oleh beberapa ahli sosiologi di negara ini antara 1995 hingga 1998 mendapati dalam setiap 10 perkahwinan campur, hanya tiga berjaya.

Malah, kata beliau, kegagalan perkahwinan campur amat ketara apabila melibatkan pasangan dari kalangan warga kulit putih atau mat saleh.

''Tetapi perkahwinan campur di Malaysia melibatkan si lelaki atau wanita dari kalangan bukan Islam yang kemudiannya memeluk Islam begitu berjaya berbanding kahwin campur dengan warga asing dari barat ini.

''Ini sudah jadi lumrah, jadi, orang muda termasuk kalangan artis boleh mengambil iktibar ini dan sekiranya mahu menelaah kajian ini yang turut dilengkapi dengan panduan, anda boleh mendapatkannya daripada bahagian pendaftaran perkahwinan sivil dari rekod simpanan syariah di Johor dan Wilayah Persekutuan," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Rais ditanya pandangan beliau berhubung keretakan rumah tangga aktres Maya Karin, 31, yang dilaporkan sudah tidak sebumbung dengan suaminya.

Pelakon jelita yang mengesahkan perkara itu memberitahu, punca keretakan rumah tangganya dengan suami, Steven David Shorthose atau Muhammad Ali, 41, dari Itali sebagai kesilapan mereka sendiri kerana tidak menyedari faktor perbezaan budaya sewaktu seronok bercinta.

Enggan langsung mengulas pergolakan rumah tangga yang dihadapi Maya Karin, Rais yang juga pakar perundangan dan Perlembagaan Persekutuan berkata, realitinya banyak liku yang perlu dihadapi oleh pasangan kahwin campur.

''Kegagalan perkahwinan disebabkan perbezaan budaya, agama dan cara seseorang itu dibesarkan di khalayak negara masing-masing.

''Cuma, kebanyakan perkahwinan lebih didasarkan kepada 'asmara pendek', maknanya apabila sudah melalui satu tempoh singkat, masing-masing akan menyorot balik tuntutan budaya dan agama pada sudut khalayak di mana dia dilahirkan," katanya.

Dari segi undang-undang pula, kata Rais, pasangan kahwin campur dijangka menghadapi masalah yang agak berat jika perkahwinan mereka bergolak.

''Tidak semudah itu juga untuk mendapat taraf kerakyatan Malaysia, dalam soal ini ia adalah lebih mudah jika melibatkan wanita yang berkahwin dengan lelaki warganegara Malaysia berbanding sebaliknya.

''Ini disebabkan taraf kewarganegaraan dalam Seksyen 16 dan 17 Perlembagaan Persekutuan adalah terasas pada pertimbangan kebapaan dan bukannya keibuan," katanya.

Kata beliau: ''Apatah lagi (meruncingnya perkahwinan campur) kalau pasangan terbabit ada anak, maka si bapa akan 'melarikan' anak kembali ke England dan Eropah, dan dalam soal ini, perkahwinan campur yang gagal, adalah lebih baik jika pasangan itu tiada anak."

Mangsa dibunuh akibat cinta tiga segi?

MELBOURNE 25 Feb. - Nita Iskander, kekasih pemandu Konsulat Malaysia, Mohd. Shah Saemin yang mati dibunuh, membayar kira-kira A$7,000 (RM17,500) untuk menghantar jenazahnya pulang ke Malaysia, mahkamah Sydney diberitahu hari ini.

Peguam bela Nita, James Trevallion memberitahu Majistret Mahkamah Tempatan Newton, Margaret Quinn bahawa Nita telah merancang untuk menghadiri pengebumian Shah di Malaysia, lapor Australian Associated Press (AAP).

Terdahulu, seorang anggota skuad homisid memberikan keterangan bahawa wanita berasal dari Indonesia itu telah membuat pertanyaan melalui telefon mengenai cara untuk meninggalkan Australia 'sebelum dan selepas penahanan suaminya berikutan pembunuhan Shah' dan telah merahsiakan rancangannya daripada penyiasat.

Nita, 46, juga dituduh menyembunyikan fakta daripada detektif mengenai kedudukan suami dan anaknya semasa pembunuhan.

''Terdapat beberapa versi berbeza yang diberitahu mengenai di mana suami dan anaknya semasa kejadian,'' kata Konstabel Kanan Detektif, Sharon Neil kepada mahkamah.

Dalam pernyataan polis yang diserahkan kepada mahkamah, Nita mendakwa mengaku dirinya bercakap dalam telefon dengan mangsa semasa serangan itu berlaku.

Laporan AAP mengatakan Nita duduk senyap di kandang tertuduh semasa perkara itu dibicarakan, mendengar dengan teliti semasa Trevallion berhujah bahawa dia dan mangsa yang dibunuh itu sememangnya menjalin hubungan asmara.

Suami Nita yang merupakan pemandu teksi, Hazairin dan anak lelakinya, didakwa membunuh Shah, 43, dalam serangan kejam di luar apartmennya di bandar Leichhardt di Sydney.

Nita, yang bekerja sebagai kerani akaun di konsulat Malaysia di Sydney di mana Shah bekerja sebagai pemandu, didakwa terbabit dalam pembunuhan itu dan mengganggu siasatan polis.

Nita bagaimanapun dibenar dibebaskan dengan ikat jamin tetapi Hazairin, 55, ditolak. Anak lelaki mereka pula ditahan oleh pihak berkuasa Singapura semasa melarikan diri dari Australia pada pagi Rabu lalu.

Nita beserta suami dan anaknya dijadual dihadapkan ke Mahkamah Tengah Tempatan Sydney pada 7 April ini.

Sementara itu, jenazah Mohd. Shah tiba di Kompleks Kargo Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) di sini malam ini.

Ayahnya, Saemin Mongin, 70, berkata, jenazah itu yang tiba pada pukul 8.50 malam terus dibawa pulang ke Melaka.

"Allahyarham akan dikebumikan pada pukul 10 pagi esok di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tambak Paya, Melaka," katanya kepada pemberita di luar kompleks berkenaan.

Turut menyambut ketibaan jenazah ialah ibu mangsa, Misnah Kasri serta tiga adik-beradiknya, Mohd. Kamal, Rohayu dan Mohd. Saiful.

Pelajar cacat penglihatan tempah kejayaan



48,446 calon lulus penuh STPM
KUALA LUMPUR 25 Feb. - Sebanyak 48,446 atau 92.55 peratus daripada 55,663 calon yang mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun lepas lulus penuh dengan sekurang-kurangnya mencatatkan kelulusan satu mata pelajaran.

Pengerusi Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak memberitahu, daripada jumlah itu sebanyak 4,316 calon lulus lima mata pelajaran, 29,670 lulus empat mata pelajaran), 9,797 lulus tiga mata pelajaran, 7,412 lulus dua mata pelajaran dan 6,251 lulus satu mata pelajaran.

Tambahnya, sebanyak 15 calon mencapai keputusan cemerlang iaitu memperoleh Gred A dalam lima mata pelajaran iaitu enam dalam aliran sains dan sembilan dalam aliran sastera berbanding 13 orang pada tahun 2008.

''Jumlah calon yang lulus lima dan empat mata pelajaran meningkat sebanyak 2,855 kepada 24,986 berbanding tahun 2008 iaitu sebanyak 22,131 calon.

''Prestasi calon yang memperoleh keputusan yang baik iaitu Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.00 ke atas ialah 35.93 peratus dengan 331 calon mendapat PNGK 4.00,'' katanya.

Beliau yang juga Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) berkata demikian ketika mengumumkan keputusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2009 di Majlis Peperiksaan Malaysia di sini hari ini.

Dzulkifli memberitahu, daripada 331 calon yang mendapat PNGK 4.00 sebanyak 184 adalah perempuan dan 147 pula calon lelaki.

Tambahnya, sebanyak 10 mata pelajaran iaitu Pengajian Am, Bahasa Arab, Kesusasteraan Inggeris, Kesusasteraan Melayu, Sejarah, Geografi, Ekonomi, Perakaunan, Matematik T dan Biologi mencatatkan peningkatan prestasi.

Sementara itu katanya, tiga mata pelajaran iaitu Matematik Lanjutan T, Komputer dan Sains Sukan mencatatkan penurunan prestasi.

''Sebanyak 10 mata pelajaran lagi tidak berubah prestasi iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Syariah, Usuluddin, Pengajian Perdagangan, Matematik S, Fizik, Kimia dan Seni Visual,'' katanya.

Beliau memberitahu, sebanyak 97.5 peratus calon menjawab dalam Bahasa Inggeris untuk tujuh mata pelajaran iaitu Matematik S, Matematik T, Matematik Lanjutan T, Komputer, Fizik, Kimia dan Biologi.

Katanya, jurang prestasi calon bandar dan luar bandar masih ketara berdasarkan jumlah yang mendapat kelulusan lima A, empat A dan tiga A iaitu 12.14 peratus bagi kawasan bandar dan 7.06 peratus bagi kawasan luar bandar.

Mengenai pelajar cemerlang, Dzulkifli memberitahu, terdapat dua calon dari aliran sains dan tiga calon dari aliran sastera mencapai gred A dalam semua kertas peperiksaan yang diambil.

Pelajar terbabit ialah Yap Jun Fai dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Katholik Petaling Jaya, Yong Kai Yi dari Sekolah Menengah Tinggi Muar, Ayu Faridah Nor Azman dari Sekolah Menengah Dato' Haron Tanjung Karang, Hoo Xiao Mei dari Sekolah Menengah Clifford Kuala Lipis dan Muhamad Najmuddin Firdaus Abdullah dari Sekolah Menengah Ayer Lanas Jeli.

Sementara Nurul Imani Zakaria dari Sekolah Menengah Seri Aman Pasir Puteh diumumkan sebagai pelajar cemerlang bagi kategori luar bandar dengan mencapai Gred A untuk lima mata pelajaran.

''Masmin Mensih dari Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Sapi pelajar istimewa cemerlang bagi kategori rabun dengan mendapat kelulusan Gred A bagi Sejarah, Gred B bagi Pengajian Am dan Bahasa Malaysia serta Gred C bagi Ekonomi.

''Muhammad Raizan Ab. Rahman dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Utama Petaling Jaya pelajar istimewa cemerlang dalam kategori spastik iaitu mendapat Gred A bagi Pengajian Am, Bahasa Malaysia dan Ekonomi serta Gred C bagi Matematik T,'' katanya.

Dzulkifli memberitahu, Loh Wei Siong dari Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Lintang, Kuching pula pelajar istimewa cemerlang dalam kategori buta dengan memperoleh Gred A untuk mata pelajaran Pengajian Am, Bahasa Malaysia, Sejarah dan Pengajian Perniagaan


ARKIB : 26/02/2010
Pelajar cacat penglihatan tempah kejayaan
KUCHING 25 Feb. - Kepayahan mendapat bahan pembelajaran yang lengkap dalam tulisan Braille tidak pernah mematahkan semangat seorang pelajar cacat penglihatan Young Chee Yaw, 19, meraih keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Chee Yaw dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batu Lintang di sini memperoleh keputusan A- dalam mata pelajaran Sejarah dan tiga B+ bagi mata pelajaran Pengajian Am, Pengajian Perniagaan dan Bahasa Malaysia.

Anak bongsu daripada tiga beradik yang cacat penglihatan sejak dilahirkan itu memang tidak menafikan yang dia menempuh banyak halangan bagi mendapatkan bahan pembelajaran untuk orang sepertinya.

''Apabila memperoleh keputusan pada hari ini memang ia di luar jangkaan saya.

''Bagaimanapun saya begitu gembira kerana hasil didikan guru serta usaha gigih diri sendiri telah membuahkan hasil yang membanggakan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Chee Yaw berkata, dia tidak pernah berputus asa meskipun mempunyai pelbagai halangan serta kepayahan dalam menuntut ilmu kerana sentiasa menerima sokongan para guru pendidikan khas.

Katanya, selain itu, sokongan kawan baiknya, Loh Wei Siong, pelajar istimewa yang menerima anugerah cemerlang Majlis Peperiksaan Malaysia juga telah banyak membantunya.

''Apabila saya berdepan dengan masalah dalam pembelajaran, saya akan berbincang dengan Wei Siong," ujarnya.

Sementara itu, pelajar cemerlang SMK Tun Abang Haji Openg yang juga anak seorang nelayan dari Kampung Tebelu, Sebuyau, dekat sini, Siti Amyruul Salina Rusali, 20, berkata, dia tidak menjadikan kesusahan hidup keluarganya sebagai penghalang dalam mencapai kejayaan di bidang akademik.

Menurutnya, kejayaan hari ini akan merangsang dirinya mencipta kejayaan yang lebih cemerlang apabila ditawarkan melanjutkan pengajian di universiti kelak.

Beliau yang memperoleh tiga A dan satu B bercita-cita melanjutkan pengajian dalam jurusan pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim.

''Walaupun kehidupan keluarga susah, namun saya bersyukur ayah dan ibu memahami kepentingan akademik dengan memberi galakan meskipun mereka tidak berkemampuan menyediakan bahan pembelajaran.

''Namun bagi saya, kata-kata dorongan mereka lebih berkesan sementara bahan pembelajaran boleh dipinjam daripada guru atau rakan-rakan yang lain," ujarnya yang terpaksa berjauhan daripada keluarga kerana tinggal di asrama.

Seorang lagi pelajar sekolah yang sama, Hazwan Razali, 20, yang memperoleh dua A dan dua B berharap dapat melanjutkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam jurusan Pendidikan Khas supaya dia boleh mengajar adiknya yang tergolong dalam kumpulan orang kurang upaya (OKU).

Hazwan memberitahu, beliau tidak mempunyai sebarang rahsia dalam belajar tetapi sentiasa bersungguh-sungguh mencapai impian menjadi seorang guru pendidikan khas sekali gus dapat memberi tunjuk ajar kepada adiknya yang cacat penglihatan.

''Saya gembira memperoleh keputusan STPM ini dan begitu berharap dapat melanjutkan pengajian dalam jurusan yang saya harapkan.

''Memperoleh kejayaan seperti ini perlu mempunyai kesungguhan, hormat kepada mereka yang menurunkan ilmu (para guru) serta tidak meninggalkan sembahyang lima waktu," katanya.
Kemiskinan, kekurangan bukan halangan
KUALA LUMPUR 25 Feb. - Anak penjual sate, petani, penoreh getah, pembuat pasu dan kerani merupakan antara sembilan calon Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2009 yang dinobatkan sebagai pelajar cemerlang.

Ayu Faridah Nor Azman anak seorang penjual sate, Muhammad Najumuddin Firdaus Abdullah anak seorang petani serta Nurul Imani Zakaria anak seorang penoreh getah diumumkan sebagai pelajar cemerlang kerana memperoleh gred A untuk semua kertas peperiksaan yang diambil dan lulus Gred A untuk lima mata pelajaran.

Yap Jun Fai anak seorang kerani, Yong Kai Yi anak seorang peniaga kecil dan Hoo Xiao Mei anak kontraktor kecilan juga menerima anugerah pelajar cemerlang dengan memperolehi keputusan yang sama.

Apa yang lebih istimewa tiga pelajar cemerlang yang diletakkan dalam kategori istimewa juga datang dari latar belakang keluarga biasa di mana Masmin Mensih pelajar cemerlang kategori rabun, ayahnya Mensih Saidin hanyalah kakitangan Jabatan Perhutanan di Sandakan, Sabah.

Pelajar cemerlang kategori istimewa dari kategori spastik, Muhammad Raizan Ab. Rahman yang mendapat tiga Gred A dan satu C bapanya Ab. Rahman Kassim bertugas sebagai kakitangan kerajaan peringkat sokongan.

Sementara Loh Wei Siong pelajar cemerlang bagi Kategori Buta dan mendapat empat Gred A, bapanya Loh Hua Ming hanya bekerja di kilang sebagai pembuat pasu.

Ayu Faridah dari Tanjung Karang, Selangor di mana bapanya sebagai penjual sate meletakkan keazaman untuk mencapai kecemerlangan dan berharap dapat menjadi pensyarah satu hari nanti merupakan pendorong untuk dirinya berjaya.

''Kejayaan ini adalah berkat doa ibubapa, guru dan usaha yang telah dimulakan sejak memasuki tingkatan enam dengan memastikan belajar sekurang-kurangnya dua jam sehari pada sebelah malam,'' katanya.

Manakala Muhammad Najmuddin yang hanya mengharapkan tunjuk ajar guru dan belajar sahaja tidak menyangka akan mendapat kelulusan cemerlang.

Katanya, kekurangan dari segi kewangan di mana tidak mampu untuk ke kelas tuisyen tidak menghalang beliau untuk mencapai kejayaan.

''Apa yang penting ialah untuk mengikuti pelajaran di sekolah dengan tekun dan belajar semula setiap pelajaran yang telah dijelaskan oleh guru berulang kali, itu sahaja formula saya mencapai kecemerlangan dalam STPM,'' katanya.

Sementara Masmin yang menghadapi rabun teruk dan terpaksa membaca buku dengan meletakkannya dua atau tiga inci dari mukanya menegaskan kunci kejayaannya ialah tekun mendengar penjelasan guru di kelas.

ARKIB : 26/02/2010
Anak pembuat bot dapat 5 prinsipal




Hadawiyah Mohammad bersama ibunya, Rakiah Mamat gembira dengan keputusan pelajar terbaik STPM Terengganu, di Kampung Seberang Marang, semalam.

KUALA TERENGGANU 25 Feb. - Walaupun kehidupannya tidak semewah pelajar lain, namun ia tidak menghalang Hadawiyah Mohammad, 20, cemerlang dalam peperiksaan.

Anak kepada pembuat bot, Mohamad Awang, 60, yang berasal dari Seberang Marang dekat sini, diumumkan sebagai pelajar terbaik Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) peringkat negeri Terengganu hari ini.

Menurut Hadawiyah, kejayaan itu merupakan hadiah paling bermakna buat ibu dan bapanya.

Bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Lela Segara, Marang itu langsung tidak menyangka akan mendapat lima prinsipal dengan Pencapaian Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 4.00.

"Sepanjang hidup, inilah kali pertama saya dapat memberikan hadiah paling bermakna kepada emak dan ayah," katanya ketika ditemui di sekolahnya di sini hari ini.

Anak kesembilan daripada 11 adik-beradik ini, memperolehi keputusan A dalam kesemua mata pelajaran iaitu Pengajian Am, Bahasa Melayu, Geografi, Ekonomi dan Sains Sukan.

Tambahnya, kejayaannya turut didorong dengan bantuan guru-guru sekolah selain minatnya yang gemar mengulang kaji secara berseorangan.

"Saya belajar bersungguh-sungguh demi keluarga selain memberi contoh yang baik kepada adik-beradik yang lain.

"Dengan keputusan cemerlang ini saya harap dapat menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan memperolehi pekerjaan yang baik bagi membalas segala pengorbanan emak dan ayah," kata Hadawiyah yang bercadang untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya.

25 Februari, 2010

[hang nadim] Malaysia Oh Malaysia My Country





















<












Wikipedia:Pengenalan bahasa Melayu
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Ingin tahu tentang Bahasa Melayu? Bahasa Melayu adalah sebuah bahasa Austronesia dan mempunyai kaitan yang rapat dengan bahasa-bahasa etnik lain yang dituturkan di Nusantara. Bahasa ini dituturkan di seluruh Kepulauan Melayu Nusantara yang antaranya di Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura, Selatan Thailand, Selatan Filipina malah sehingga Pulau Christmas di Australia. Bahasa Melayu juga pernah menjadi bahasa lingua franca pada kemuncak Kesultanan Melayu Melaka. Sejak kebelakangan ini kepentingan Bahasa Melayu semakin disedari oleh masyarakat di dunia.

ايڠين تاهو تنتڠ بهاس ملايو؟ بهاس ملايو اداله سبواه بهاس اوسترونيسيا دان ممڤوڽاءي كاءيتن يڠ راڤت دڠن بهاس٢ ايتنيك لاءين يڠ دتوتوركن دنوسنتارا. بهاس اين دتوتوركن دسلوروه كڤولاون ملايو نوسنتارا يڠ انتاراڽ ايندونيسيا, مليسيا, بروني, سيڠاڤورا, سلاتن تايلند, سلاتن فيليڤينا ماله سهيڠڬا ڤولاو كريستماس داوستراليا. بهاس ملايو جوڬا ڤرنه منجادي بهاس ليڠڬوا فرنكا ڤد كمونچق كسلطانن ملايو ملاك. سجق كبلاكڠن اين كڤنتيڠن بهاس ملايو سماكين دسداري اوليه مشاركة ددنيا.

Want to know about Malay? The Malay language is of Austronesian stock, spoken mainly in the Malay Archipelago of Southeast Asia namely the countries of Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, Southern Thailand, the Southern Philippines and even as far as Christmas Island in Australia. The language achieved the status of lingua franca in the region during the height of the Malaccan Sultanate in the 15th and 16th century. As of late the importance of Malay as a language is being noted worldwide.


هل تريد معرفة اللغة الملايوية؟ اللغة الملايوية هي لغة أوسترونيسية يتحدث بها الملايويون في جنوب شرق آسيا أساسا البلدان من إندونيسيا وماليزيا وبروناي وسنغافورة وجنوب تايلند وجنوب الفليبين وحتى بالنسبة جزيرة كريسماس في أستراليا. حققت اللغة "لينجوا فرانكا" في المنطقة خلال ذروة في السلطنة مالاكا في القرن الخامس عشر والقرن السادس عشر. صار أهمية اللغة الملايوية معروفة في العالم.

Voleu saber que és el Malai? La llengua malaia és una llengua austronesia parlada pels malais, originària de l'Arxipèlag Malai del Sud-est d'Àsia a través de països com ho són Indonèsia, Malàsia, Brunei, Singapur, Tailàndia del Sud, el Sud de Filipines i de fet fins a la llunyana "Chrismas Island" d'Austràlia. L'idioma va arribar a tenir l'estatus de llengua franca en la regió durant l'època del Sultà de Malacca en el segle XV i XVI. És per això que la importància de la llengua malaia és recent i d'això s'han adonat per tot arreu del món.

Die malaiische Sprache stammt von der austronesischen Sprachfamilie ab, die hauptsächlich im malaiischen Archipel in Südostasien gesprochen wird, im Einzelnen in Indonesien, Malaysia, Brunei, Singapur, Südthailand, auf den südlichen Philippinen, bis hin zur Weihnachtsinsel vor Australien. Die Sprache wurde in dieser Region zur Verkehrssprache während der Blütezeit des Sultanats von Malakka im 15. und 16. Jahrhundert. In letzter Zeit wird die malaiische Sprache weltweit verstärkt wahrgenommen.

El idioma Malayo es una lengua austronesia hablada por los malayos, originaria de el Archipiélago Malayo del Sureste de Asia a través de paises como lo son Indonesia, Malasia, Brunei, Singapur, Tailandia del Sur, el Sur de Filipinas y de hecho hasta la lejana "Chrismas Island" de Australia. El idioma llegó a tener el estatus de lengua franca en la región durante la época del Sultán de Malacca en el siglo XV y XVI. Es por eso que la importancia del idioma Malayo es reciente y de ello se han dado cuenta por todo alrededor del mundo.

می‌خواهید در مورد زبان مالایی بدانید؟ زبان مالایی زبانی است که توسط مردم نژاد مالایی درجنوب شرقی آسیا که از ساکنان شبه جزیرهٔ مالایا, جنوب تایلند, جنوب فیلیپین، سنگاپور، اندونزی، برونئی، شمال شرقی سوماترا و حتی در جزیره کریسمس در استرالیا، هستند، صحبت می‌‌شود. زبان مالایی در دوران سلطنت دودمان مالاکا (قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی) به زبانی آمیخته با دیگر زبان‌های منطقه جنوب شرقی آسیا تبدیل شد.

Haluatko tietää malaijin kielestä? Austronesialaisiin kieliin kuuluvaa malaijia puhutaan pääasiassa Malaijien saaristossa Kaakkois-Aasiassa – Indonesiassa, Malesiassa, Bruneissa ja Singaporessa – sekä lisäksi Thaimaan ja Filippiinien eteläosissa ja jopa niinkin kaukana kuin Australian Joulusaarella. Kielestä tuli alueen yleiskieli, lingua franca, Malakan sulttaanikunnan huippuaikoina 1400- ja 1500-luvuilla. Nykyään malaijin kielen tärkeys tunnustetaan maailmanlaajuisesti.

A maláj nyelvről dióhéjban A majál nyelv az ausztronéz nyelvcsalád dél-kelet-ázsiai ágából fejlődött ki. Főként a Maláj-félszigeten beszélik: Malajziában, Bruneiben, valamint Indonézia, Szingapúr, Thaiföld és a Fülöp-szigetek egyes részein, de jelen van az ausztrál Karácsony-szigeten is. A Malakkai Szultanátus fénykorában, a 15. és 16. században a térség fő kommunikációs nyelvének számított. Napjainkban jelentősen erősödik nemzetközi jelenléte.

Le malais fait partie de la branche austronésienne, parlée principalement dans l'archipel malaisien de l'Asie du Sud-Est tel que l'Indonésie, la Malaisie, le Brunei, le Singapour, le Sud du Thaïland, les Philippines du Sud et même jusqu'à l'Île Chrismas en Australie. La langue a atteint le stade de lingua franca dans la région durant l'ascenssion du sultanat de Malacca au 15ème et 16ème siècle. Récemment, l'importance de la langue malaise est en train d'être remarquée par le monde entier.

רוצים לדעת עוד על מלאית? השפה מלאית ממשפחת השפות האוסטרונזיות, מדוברת בעיקר בארכיפלג המלאי בדרום-מזרח אסיה - באינדונזיה, מלזיה, סולטנות ברוני, סינגפור, דרום תאילנד, דרום הפיליפינים, ואפילו באיי כרייסמאס באוסטרליה. השפה היתה ללינגואה פראנקה בשיאה של סולטנות מלאקה במאות ה-15 וה-16, וחשיבותה מוכרת כיום בעולם כולו.

मलय भाषा का स्टॉक है औस्ट्रोनेशी , मलय द्वीपसमूह में मुख्य रूप से बात की दक्षिण पूर्व एशिया के देशों के नाम से इंडोनेशिया , मलेशिया , ब्रुनेई , सिंगापुर , दक्षिणी थाईलैंड , फिलीपींस के दक्षिणी और यहाँ तक कि जहाँ तक क्रिसमस द्वीप ऑस्ट्रेलिया में है . इस भाषा का दर्जा हासिल की जनभाषा के दौरान इस क्षेत्र में जनभाषा की ऊँचाई के Malaccan सल्तनत में 15 वीं और 16 वीं शताब्दी है . जैसा कि हाल के महत्व को मलय भाषा के रूप में दुनिया भर में नोट किया जा रहा है .

malay bhasha ka stok hai austroneshi , malay dvipasamooh men mukhy roop se bat kee dakshin poorv eshiya ke deshon ke nam se indoneshiya , maleshiya , bruneee , singapur , dakshini thaeelaind , filipins ke dakshini aur yahan tak ki jahan tak krisamas dvip aostreliya men hai . is bhasha ka darja hasil kee janabhasha ke dauran is kshetr men janabhasha kee oonchaee ke Malaccan saltanat men 15 vin aur 16 vin shatabdi hai . jaisa ki hal ke mahatv ko malay bhasha ke roop men duniya bhar men not kiya ja raha hai .

دویپسمُوہ میں مُکھے رُوپ سے بات کی دکشِن پُورو ایشِیا کے دیشوں کے نام سے اِںڈونیشِیا ، ملیشِیا ، برُنیئی ، سِںگاپُر ، دکشِنی تھائیلیںڈ ، پھِلیپیںس کے دکشِنی اؤر یہاں تک کہ جہاں تک کرِسمس دویپ آسٹریلِیا میں ہے . اِس بھاشا کا درجا حاصل کی جنبھاشا کے دوران اِس کشیتر میں جنبھاشا کی اُوںچائی کے Malaccan سلتنت میں 15 ویں اؤر 16 ویں شتابدی ہے . جیسا کہ ہال کے مہتو کو ملے بھاشا کے رُوپ میں دُنیا بھر میں نوٹ کِیا جا رہا ہے .

Ingin tahu tentang Bahasa Melayu? Bahasa Melayu adalah sebuah bahasa Austronesia dan berkerabat dekat dengan bahasa-bahasa suku bangsa lain yang dituturkan di Nusantara. Bahasa ini dituturkan di seluruh Kepulauan Melayu Nusantara, yaitu di antaranya di Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura, Thailand Selatan, Filipina Selatan dan bahkan juga di Pulau Christmas di Australia. Bahasa Melayu juga pernah menjadi bahasa lingua franca pada puncak kekuasaan Kesultanan Melayu Melaka. Dewasa ini kepentingan Bahasa Melayu semakin disadari oleh masyarakat di dunia.

マレー語が知りたいですか マレー語はオーストロネシアの語系で、おもにマレー諸島の東南アジアであるインドネシア、マレーシア、ブルネイ、シンガポール、タイ南東部、フィリピン南東部そしてオーストラリアのクリスマス島でさえ話されています。マレー語がそういった地域の共通語になったのはマラッカのスルタン制が絶頂期にあった15世紀から16世紀にかけてでした。最近になってマレー語の言語としての重要性が世界的に注目されてきています。

말레이시아어에 대해 알고 싶으십니까? 말레이시아어는 동남아시아 말레이 제도, 곧 인도네시아, 말레이시아, 브루나이, 싱가포르, 남부 타이, 남부 필리핀, 크리스마스 섬에서 주로 사용하며 오스트로네시아어족이 선조입니다. 이 언어는 15~16세기 말라카 술탄 통치 기간 동안 이 지역에서 국제어의 지위를 달성하였습니다. 말레이시아어의 중요성이 늦게나마 전세계적으로 주목을 받고 있습니다.

मलेय भाषाया बारेय् सीका दिगु ला? मलेय भाषा छगू अस्त्रोनेसियन भाषा ख। थ्व भाषा आपालं मलेय आर्किपेगालोया दखिन-पूर्व एसियाली देय् इन्दोनेसिया, मलेसिया, ब्रुनाइ, सिंगपोर, दखिनी थाइल्यान्द, दखिनी फिलिपिन्स व अस्त्रेलियाया क्रिस्मस तापूइ छ्‌यलिगु या। थ्व भाषं १५गु व १६गु शताब्दीया मलक्कन सल्तनतया ईले थ्व आर्किपागेलोया लिङ्गुवा फ्राङ्काया कथं विकशित जुल। आ वया थ्व भाषा हलिमय् नां जाया वयाच्वंगु दु।

Maleis is een taal van de austronesische taalfamilie. Het wordt voornamelijk gesproken in landen zoals Indonesië, Maleisië, Brunei, Singapore, het zuiden van Thailand, het zuiden van de Filipijnen en op Kersteiland in Australië. De taal heeft in deze regio’s sinds het Maleisische sultanaat van de 15e en 16e eeuw de status van lingua franca verworven. Vandaag de dag wordt Maleis wereldwijd gezien als een belangrijke taal.

Det malaysiske språk blir betegnet som Austronesian og snakkes for det meste i det sørøstlige Asia, i land som Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, Sør Thailand, Sør Phillipinene og til og med så langt som til Påske øya i Australia. Språket oppnådde status som Lingua franca i regionen i tiden da det Malakanske sultanen hadde sin storhetstid i det 15ende og 16ende århundre. Ved senere tid har betydningen av malaysisk fått internasjonal anerkjennelse som språk.

Język malajski jest językiem austronezyjskim, używanym głównie na wyspach Archipelagu Malajskiego w południowej Azji, a mianowicie w Indonezji, Malezji, Brunei, Singapurze, południowej Tajlandii, południowych Filipinach, a nawet na Wyspie Bożego Narodzenia w Australii. Język ten otrzymał status lingua franca w tym regionie w okresie szczytowego rozwoju Sułtanatu Malakki w XV i XVI wieku. Od tego czasu język malajski jest językiem znanym na całym świecie.

Limba malay este o limbă austroneziană vorbită de populaţiile de malay, originare din Arhipeleagul Malay din sud-estul Asiei, în ţări cum sunt Indonezia, Malaezia, Brunei, Singapore, Tailanda de sud, sudul Filipinelor şi în fapt până la îndepărtata "Insulă a Crăciunului" în Australia. Limba a primit statutul de lingua franca a regiunii în epoca sultanului de Mallaca în secolul XV şi XVI. Aceasta este cauza pentru care limba malay este de natură recentă, începând să capete importanţă la nivel mondial.

Малайский язык принадлежит Австронезийской семье языков, на нём разговаривают на островах Малазийского архипелага в Южной Азии, в частности в странах Индонезии, Малайзии, Брунее, Сингапуре, Южном Таиланде, Южных Филиппинах и даже на острове Крисмас в Австралии. Язык достиг статуса лингва-франка в регионе во времена расцвета султаната Малакки в 15-ом и 16-ом столетиях. Сейчас малайский язык известен во всём мире.

மலாய் மொழி ஆஸ்திரே-ஆசிய குடும்பத்தைச் சார்த ஒரு மொழி. இது தெற்காசியாவின் மலாய் Archipelago பிரதேசத்தில் உள்ள இந்தோனேசியா, மலேசியா, புருனி, சிங்கப்பூர், தாய்லாந்து, பிலிப்பைன்ஸ், ஆஸ்திரேலியா ஆகிய நாடுகளில் பேசப்படுகின்றது. 15 ஆம், 16 ஆம் நூற்றாண்டுக் காலப்பகுதியில் இந்தப் பகுதிகளை ஆண்ட அல்லது தொடர்புகளை பேணிய மலாக்கன் சுல்தானின் ஆட்சியில் இம்மொழி செல்வாக்கு பெற்றது.

อยากรู้เกี่ยวกับมาเลย์หรือ ภาษามาเลย์ อยู่ในภาษากลุ่มออสโตรนีเซียน พูดในหมู่เกาะมาเลย์ในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ เช่นประเทศอินโดนีเซีย มาเลย์เซีย บรูไน สิงคโปร์ ตอนใต้ของไทย ตอนใต้ของฟิลิปปินส์ และยังไกลไปถึงเกาะคริสต์มาสในออสเตรเลียด้วย ภาษามาเลย์มีสถานะเป็นภาษากลางในภูมิภาค ในช่วงที่รัฐสุลต่านแห่งมะละกาเรืองอำนาจในคริสต์ศตวรรษที่ 15 และ 16 ในระยะหลังนี้ ความสำคัญของมาเลย์เป็นที่กล่าวถึงในระดับโลกมากขึ้น

Nais mo bang malaman ang Malay? Nasa pamilyang Austronesia ang wikang Malay, na pangunahing binibigkas sa Kapuluang Malay ng Timog-silangang Asya sa mga bansa ng Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, Katimugang Thailand, Katimugang Pilipinas at kahit pa ang Pulo ng Christmas sa Australya. Nakamit ng wika ang katayuang lingua franca o wikang malawak na ginagamit sa rehiyon noong panahon ng rurok ng mga Sultang Malacca sa ika-15 at ika-16 na siglo. Sa ngayon, kinikilala sa buong daigdig ang kahalagaan ng Malay bilang isang wika.

Malay dili Malezya-Polinezya dil grubundadır ve özellikle Güneydoğu Asya'nın Malezya takımadasında, İndonezya, Malezya, Brunei, Singapur, Tayland'ın güneyi, Güney Filipinler gibi ülkelerde ve hatta Avustralya'nın Christmas Adası'nda bile konuşulmaktadır. Malay dili bu bölgede 15. ve 16. yüzyıllarda Malaka saltanatının yükseliş döneminde lingua franca statüsüne ulaştı. Dünya, günümüzde Malay dilinin önemini görmeye başlamıştır.

要知道关于马来语吗? 马来语属于南岛语系,主要通行于东南亚的马来群岛地区, 亦即印度尼西亚,马来西亚,文莱,新加坡,泰国南部,菲律宾南部甚至是远到澳大利亚的圣诞岛。 15-16世纪正是马六甲苏丹国的鼎盛时期,该语言成为当时这个区域的通用语。 此后,马来语的重要性开始被世界所重视。

要知道關於馬來語嗎? 馬來語屬於南島語系,主要通行於東南亞的馬來群島地區, 亦即印度尼西亞,馬來西亞,文萊,新加坡,泰國南部,菲律賓南部甚至是遠到澳大利亞的聖誕島。 15-16世紀正是馬六甲蘇丹國的鼎盛時期,該語言成為當時這個區域的通用語。此後,馬來語的重要性開始被世界所重視。

Bạn muốn biết về tiếng Mã Lai? Tiếng Mã Lai thuộc ngữ hệ Nam Đảo, được nói chủ yếu tại quần đảo Mã Lai ở Đông Nam Á, cụ thể là các nước Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, miền nam Thái Lan, miền nam Philippines và thậm chí là xa tới tận đảo Christmas ở Australia. Ngôn ngữ này đã đạt được địa vị ngôn ngữ chung tại khu vực trong thời kỳ đỉnh cao của Hồi quốc Malacca trong thế kỷ 15 và 16. Và sau này tầm quan trọng của tiếng Mã Lai như là một ngôn ngữ đã được chú ý trên phạm vi toàn thế giới.