Pages

Subscribe:

16 April, 2012

[hang nadim] PM launches Preve - Proton's most technologically-advanced vehicle.....

Published: Monday April 16, 2012 MYT 10:15:00 PM


a href="http://1.bp.blogspot.com/-
W9Q3NO7o5zo/T4ypg2fDhgI/AAAAAAAAEdY/dv54grFNe80/s1600/mh_03.1.jpg">












Najib Tun Razak dan Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama lima pemilik pertama Proton Preve ketika pelancaran kereta terbaru itu di Malaysia International Exhibition & Convention Centre (MIECC) Mines Resort City, Seri Kembangan, di Kuala Lumpur, malam tadi. – utusan/Abdul Razak Latif

SERI KEMBANGAN: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has commended national carmaker Proton with the launching of its latest model, Preve, on Monday.

"Over 27 years in the automotive industry, Proton has progressed by leaps and bounds and produced many models for the local and international markets.

"Proton Preve has been developed in accordance with global standards of quality and safety which, in combination with its competitive price, makes it a truly attractive car to own," he said.

Proton has described the turbocharged Preve (meaning 'to prove') as its most technologically-advanced vehicle to date.

The 1.6 Charged Fuel Efficiency (CFE) engine is Proton's first turbocharged engine with an economical 6.6 litre/100km fuel consumption and 10,000km service interval.

It is equipped with features to enhance driver comfort and safety, including a push-start button, active headrests, LED lights, Electronic Stability Control(ESC), Anti-lock brakes(ABS) and Electronic Brakeforce Distribution (EBD).

Proton Holdings Berhad executive chairman Datuk Seri Mohd Khamil Jamil said the Preve represented a new era for Proton.

"The emphasis going forward is to emerge stronger as a global car company and at the same time redefine Proton as a product and a brand in the realm of a highly competitive global automotive industry," he said.

The Preve comes in three variants, the Executive, Executive CVT and Premium, priced between RM59,990 and RM72,990.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/4/16/nation/20120416222812&sec=nation

Model terbaru Preve mampu lonjak syarikat automotif negara ke tahap baru – Najib

KUALA LUMPUR 16 April – Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pelancaran model terbaru Proton Holdings Berhad (Proton), Preve mampu melonjakkan syarikat automotif negara itu ke satu tahap yang baru.

Kata Perdana Menteri, pelancaran Preve itu juga merupakan sumbangan Proton yang amat signifikan sebagai sebuah syarikat yang menjadi ikon kepada negara serta sebuah badan korporat yang menjadi kebanggaan seluruh rakyat Malaysia.

“Pelancaran ini juga menandakan Proton kini berada di ambang, gerbang dan pembuka tirai kepada usaha menempa sejarah baru dalam memenuhi cita rasa pelanggan tempatan dan global seterusnya membawa bendera Jalur Gemilang di peringkat antarabangsa,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan model kereta terbaru keluaran Proton, Preve di Sri Kembangan di sini malam ini.

Pada masa sama, Najib turut melahirkan rasa bangga kerana proses reka bentuk dan kejuruteraan Preve dibangunkan sepenuhnya oleh anak tempatan.

Kata beliau, kesungguhan dan semangat yang ditunjukkan oleh pakar-pakar di kalangan anak tempatan itu bertujuan menjadikan Preve sebagai kereta milik seluruh rakyat Malaysia.

“Bagi pihak kerajaan, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi syabas dan tahniah kepada semua warga Proton yang terlibat dalam pengeluaran kereta ini,” katanya.

Dalam pada itu, Najib turut mengajak seluruh rakyat Malaysia memandu uji kereta tersebut dan memberi jaminan mereka akan mendapat kepuasan yang tinggi.

“Saya tidak mendapat apa-apa komisen daripada Proton, tetapi saya meminta seramai mungkin rakyat Malaysia untuk cepat-cepat mencuba kereta ini kerana anda semua akan mendapat pengalaman baru seterusnya meyakinkan anda untuk memilih kereta ini,” katanya.

Menyentuh mengenai kerjasama antara DRB-Hicom Bhd. (DRB-Hicom) dan Proton pula, Najib berkata, ia merupakan kerjasama perniagaan terbaik dalam memacu Proton ke tahap yang lebih unggul.

Katanya, pemilihan DRB-Hicom sebagai pemilik baru Proton dibuat kerajaan menerusi proses dan penilaian yang begitu objektif oleh kerajaan.

“DRB-Hicom memiliki sinergi yang begitu menguntungkan dan perancangan korporatnya adalah yang terbaik.

“Ini adalah satu perkahwinan yang saya kira akan membawa kepada natijah yang begitu menguntungkan Proton dan negara dengan sokongan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai penasihat Proton,” katanya.

Menurut Najib, dari sudut kerajaan, Dasar Automotif Negara (DAN) sedia ada akan diperkemaskan menerusi Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri supaya ia dapat bersaing dalam dunia automotif yang semakin kompetitif.

Najib lancar kereta Proton Preve berinternet

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan model terbaharu Proton Holdings Bhd. (Proton) bagi pasaran global iaitu Proton Preve di Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa The Mines di Seri Kembangan dekat sini malam tadi.

Perdana Menteri menyifatkan kereta global itu, yang dilengkapi kemudahan Internet wifi 4G, bukan sahaja sangat berkualiti malah ciri-ciri keselamatannya diyakini mampu menepati piawaian antarabangsa.

Tegas beliau, lebih membanggakan produk terbaharu Proton itu dijual pada harga yang mampu dibayar oleh rakyat Malaysia.

"Saya yakin Proton kini di ambang menempa sejarah baharu dalam usahanya untuk memenuhi cita rasa pelanggan.

"Saya dapat melihat keghairahan dalam diri anda semua kerana bukan mudah mahu menghasilkan kereta untuk rakyat Malaysia," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.