Pages

Subscribe:

27 Februari, 2010

[hang nadim]Gempa di Chile, 78 maut

Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (AS) melaporkan, gempa bumi tersebut berlaku pada pukul 3.34 pagi waktu tempatan (2.43 petang ini waktu Malaysia), 90 kilometer dari timur laut bandar Conception pada kedalaman 35 kilometer.

Santiago, ibu negara Chile turut terjejas dan berada dalam kegelapan berikutan bekalan elektrik dan komunikasi terputus.

Gempa bumi yang diikuti gegaran susulan sekuat 6.9 pada skala Richter itu dilapor turut mencetuskan tsunami setinggi 2.7 meter.

Pusat amaran tsunami AS Pasifik turut mengeluarkan amaran tsunami untuk Chile dan Peru, selain meminta penduduk di Ecuador, Colombia, Antartika, Panama, Costa Rica, seluruh Amerika Tengah dan Polynesia di Perancis supaya berjaga-jaga.

Sementara itu, Presiden Chile, Michelle Bachelet mengisytiharkan 'bencana negara' ekoran gempa bumi itu dengan berkata, angka korban mungkin meningkat.

Gempa bumi kuat itu dilapor meranapkan bangunan-bangunan, memutuskan bekalan elektrik serta mengakibatkan semua penerbangan di lapangan terbang antarabangsa dekat Santiago dibatalkan. - Agensi

NEGARA
Korban gempa di Chile meningkat 300


SANTIAGO Chile 27 Feb. - Sekurang-kurangnya 78 disahkan maut apabila satu gempa bumi sekuat 8.8 pada skala Richter menggegarkan bahagian tengah selatan Chile, hari ini.

Runtuhan bangunan di bandar Concepcion, 500 kilometer ke selatan Santiago selepas gempa bumi kuat melanda Chile, kelmarin. – AFP

SANTIAGO 28 Feb. – Gempa bumi di Chile semalam, yang dianggap antara yang paling kuat dalam sejarah, setakat ini mengorbankan sekurang-kurangnya 300 orang, di samping mencetuskan ombak tsunami yang meredah Lautan Pasifik dan melanda Jepun sehari kemudian.

Presiden Chile, Michelle Bachelet dalam ucapan ke seluruh negara semalam berkata, dua juta rakyat Chile menjadi mangsa mala petaka itu tetapi selepas meninjau kawasan paling teruk terjejas, beliau mendapati sukar untuk menyatakan skop sebenar bencana tersebut.

“Kekuatan alam sekali lagi membawa kemusnahan di negara kita,” kata Bachelet yang mengisytiharkan enam daripada 15 wilayah Chile sebagai ‘zon bencana’ berikutan gempa bumi berukuran 8.8 pada skala Richter yang berlaku pada pukul 3.34 pagi semalam (2.43 petang semalam waktu Malaysia).

Lebuh-lebuh raya dan jambatan di negara yang mempunyai 16 juta orang penduduk di Amerika Selatan ini musnah dan bangunan runtuh apabila gempa bumi itu melanda kawasan kira-kira 325 kilometer ke barat daya ibu negara, Santiago.

“Dalam mala petaka sebesar ini, sangat sukar untuk menyatakan angka kemalangan jiwa yang tepat,” kata Menteri Dalam Negeri, Edmundo Perez Yoma.

Pegawai kemudian berkata, sekurang-kurangnya 300 orang disahkan maut setakat ini.

Ombak setinggi lebih dua meter menghempas pantai Chile selepas gempa bumi kuat itu dan kemudian bergerak meredah Lautan Pasifik, menyebabkan sekurang-kurangnya lima orang terbunuh di kepulauan terpencil Robinson Crusoe.

Di pelabuhan Talcahuano, Chile, kapal pukat tunda dibawa ombak sehingga ke pusat bandar dan terdampar bersebelahan kereta-kereta yang ditinggalkan.

Kira-kira 50 negara dan wilayah di kawasan sepanjang dari New Zealand hingga ke Jepun mengeluarkan amaran tsunami bagi menghadapi ombak raksasa itu, lima tahun selepas tragedi tsunami di Lautan Hindi pada 26 Disember 2004 yang meragut lebih 220,000 nyawa.

Gempa bumi itu menjerumuskan sebahagian besar daripada Santiago ke dalam kegelapan, talian elektrik dan sistem komunikasi terputus.

Lapangan terbang antarabangsa ditutup selepas terminalnya mengalami kerosakan teruk.

Ramai penduduk Chile masih berhibur di kelab-kelab malam pada permulaan hujung minggu apabila gempa bumi itu melanda sebelum subuh semalam. – AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.