Pages

Subscribe:

25 Julai, 2010

[hang nadim] Kenangan Bulan Sabit Merah Jasin.........Boria




Bersama Othman Bujang(Tentera)Asal dari Terentang Jasin


Bersama Zul dan Rakan Dari Sg Derhaka, Kota Kuala Muda Kedah,Dolet K.L.
tumpang bermalam di Jasin

Bersama rakan,Md Nor(Perak, Mustafa(Desa Jaya KL),Yusoff (London),Salleh (Bertam)
Ghazali(Balik Pulau),Moktar(Johor Baharu)


Hang Nadim ( Juru Latih Boria)Bersama PBS Jasin

Hang Nadim bersama Allah Yarham SJN 8441 A. Rahman(Ayah Angkat Hang Nadim)


Kumpulan Boria PBS Persiapan Pertunjukan 31/8/1972 DiPadang Rim Jasin dan Dewan Hang Tuah Melaka...(Yang Pertama)


Boria
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Boria adalah sejenis teater yang amat popular di negeri utara Malaysia, terutama Pulau Pinang. Secara umumnya asal permainan boria dikaitkan dengan peristiwa Karbala di Parsi.

Persembahan boria mempunyai dua segmen iaitu sketsa dan nyanyian. Nyanyian boria diketuai oleh seorang tukang karang (biasanya akan memegang tongkat penunjuk ketika menyanyi). Rangkap karangan boria yang hujung sukukatanya sama setiap rangkap kisahnya berkaitan dengan sketsa yang dipersembahkan.

Sailor yang terdiri lebih dari enam orang di belakang tukang karang akan menyanyi dengan mengulangi rangkap pertama nyanyian tukang karang tadi. Alat-alat muzik boria telah berubah mengikut peredaran masa. Namun begitu penggunaan alat-alat muzik seperti violin, marwas, gendang panjang, akordian, harmonika adalah digalakkan.

[sunting] Pautan luar
http://warisanboria.blogspot.com
Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Boria"

En Taib,En Lim,Zakiah, Ma, Bibah ingat Encik Taib terbabas pukul Gendang dah jadi rentak joget.......

Laman web http://www.redcrescent.org.my
Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia ialah satu pertubuhan sukarela yang ditubuhkan pada tahun 1948. Persatuan ini diiktiraf kerajaan Malaysia pada tahun 1957 dan Persatuan Palang Merah Antarabangsa pada tahun 1963.

[sunting] Sejarah
Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) ditubuhkan pada tahun 1948 sebagai cawangan Persatuan Palang Merah Britain di Sabah dan Sarawak. Pada tahun 1950an, lebih banyak cawangan persatuan ditubuhkan di Malaysia bermula di Pulau Pinang pada tahun 1950 dan kemudian di negeri-negeri lain.

Ketika kemerdekaan pada tahun 1957, cawangan di Semenanjung Malaysia dikenali sebagai Persatuan Palang Merah Persekutuan Tanah Melayu. Persatuan mendapat pengiktirafan oleh Persatuan Palang Merah Antarabangsa pada 4 Julai 1963 dan menjadi ahli badan antarabangsa itu pada 24 Ogos 1963.

With the formation of the larger federation of Malaysia on September 16, 1963, the Malaysian Red Cross Society (Incorporation) Act 1965 to incorporate the Federation of Malaya Red Cross Society and the branches of the Red Cross Society in Sabah and Sarawak under the name of the Malaysian Red Cross Society was passed by Parliament and gazetted on July 1, 1965. On September 5, 1975, the Malaysian Red Cross Society was renamed the Malaysian Red Crescent Society by the passing of the Malaysian Red Cross Society (Change of Name) Act 1975 by Parliament.

Pada 5 September 1975, Persatuan Palang Merah Malaysia dinamakan Bulan Sabit Merah Malaysia bawah Akta 1975 (Pertukaran Nama) dengan kelulusan Parlimen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.