Pages

Subscribe:

20 Julai, 2010

[hang nadim] Tumbuhan laman sempit........Landscape


Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Mekah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka",. Allah berfirman: "(Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka aku akan beri juga ia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali".

Terjemahan Dalam Bahasa Inggeris
Tafsiran Abdullah Yusuf Ali
And remember Abraham said: "My Lord, make this a City of Peace, and feed its people with fruits,-such of them as believe in Allah and the Last Day." He said: "(Yea), and such as reject Faith,-for a while will I grant them their pleasure, but will soon drive them to the torment of Fire,-an evil destination (indeed)!"




TANPA ruang yang luas, taman bonsai boleh dibina mengikut kreativiti masing-masing.

KEDIAMAN yang tidak dihiasi tumbuhan sama ada daripada jenis berbunga, menjalar, akuatik mahupun renek pasti kelihatan kaku umpama sudah seri. Biarpun ruang yang ada sangat minimum, ia masih boleh diindahkan dengan reka letak landskap yang membentuk ruang kosong itu sebagai titik fokal buat kediaman anda, apatah lagi jika kawasan sekeliling rumah itu luas.

Bagi pemilik yang tidak mempunyai bajet besar untuk membina dan menghias landskap kediaman, usah risau kerana taman ringkas boleh dihasilkan dalam lingkungan kemampuan pemilik malah ia merupakan pertimbangan paling penting sekiranya merancang untuk membina sesebuah taman.

Berbeza dengan dekorasi dalaman, seni reka landskap bermula dengan pemilihan konsep hiasan sama ada perincian ala Bali, batuan semula jadi, bonsai, kehijauan disertai ornamen air ataupun laman desa.

Tidak hanya itu, membina taman juga menuntut komitmen dan perhatian agar elemen hidup yang ada pada pokok dan elemen mati atau kejur yang ada pada ornamen boleh bersatu dalam persekitaran segar dan harmoni.

Bagi yang gemar mengarang dan membentuk tumbuhan renek, gabungan bonsai dalam rekaan taman ringkas amat sesuai.


POKOK asam jawa yang dibantutkan jarang boleh mengeluarkan buah.

Seni membentuk dan membantut pokok yang menjadi warisan negara Jepun itu tidak hanya terkenal di rantau Asia sebaliknya telah muncul sebagai penghias laman dan taman yang artistik di seluruh dunia.

Tanpa ruang yang luas, koleksi tanaman kerdil ini hanya perlu diletakkan di atas para atau kotak bertingkat terbuka di luar kediaman, seeloknya di kawasan yang mendapat pencahayaan sempurna matahari.

"Landskap berkonsepkan bonsai adalah idea terbaik sekiranya kediaman tidak memiliki ruang luar yang luas dan pemilik tidak mahu tumbuhan yang rendang dan besar menghalang pandangan tatkala bersantai di rumah," ujar pemilik Sanfong Bonsai & Art Garden di Semenyih, Selangor, Benny Lim.

Menolak pendapat segelintir masyarakat yang menganggap bahawa bonsai hanya sesuai untuk warga emas mengisi masa lapang dan memerlukan modal tinggi, Benny menjelaskan, semua orang boleh menikmati keindahan serta memiliki taman bonsai kerana ia mudah dan murah.

"Anda boleh memiliki bonsai 'muda' pada harga serendah RM15. Jika pokok dijaga dengan baik tanpa meninggalkan sebarang rutin menyiram hingga membasahi semua permukaan tanah, membaja, menyembur racun, mencantas dan membentuk, pasti hasilnya sangat memuaskan, lebih-lebih lagi jika ia adalah hasil kerja tangan sendiri," katanya.

Pasu gantung

Jelas Benny, tidak semua tumbuhan bonsai boleh hidup dengan baik di Malaysia disebabkan faktor iklim dan cuaca. Menurutnya, antara benih yang sesuai ditanam menjadi bonsai adalah seperti pokok ara, bebaru, gading gajah, asam jawa, santalia atau melati, pokok ceri, kemuning, jari lipan, cucur atap, beruas dan juniper.

"Semua jenis pokok sama ada berbunga, renek mahupun pokok buah boleh dijadikan bonsai. Menariknya, kerja-kerja membentuk boleh dimulakan selepas enam bulan benih ditanam dan jika mahu membentuk pokok yang telah tumbuh lama, sebahagian kulit pokok perlu dibuang supaya dahan baru dapat dihasilkan," ujar Benny.

Terletak dalam kategori pokok hiasan untuk landskap luar, tumbuhan miniatur pelbagai bentuk ini sangat memerlukan cahaya matahari yang sempurna.


BONSAI yang akarnya ditanam di dalam batu dapat menyuntik kelainan rekaan selain dilihat lebih unik.

"Jangan risau sekiranya bonsai akan kekeringan jika terlalu terdedah kepada sinaran terik matahari. Ia adalah tumbuhan yang tahan lasak. Ia hanya perlu disiram dua kali sehari dan diberi penjagaan berkala mengikut jadual," katanya yang menekankan ketinggian pokok bonsai tidak boleh melebih empat kaki.

Boleh dibentuk dalam pelbagai saiz sama ada miniatur, kecil atau sederhana, bonsai yang bagus dapat dilihat daripada keseimbangan dalam ukuran batang, dahan, ranting bunga yang kuat serta daun.

"Apabila batang mengeluarkan dahan, kita perlu memotong sedikit bahagian itu untuk mengeluarkan dua ranting. Apabila ranting kuat dan menjadi dahan, proses yang sama dilakukan sehingga mendapat bonsai yang rimbun dan rendang.

"Keseimbangan itu adalah asas penting dalam menentukan harga pokok bonsai selain umur dan kelainan pada rekaan pokok," ujarnya yang memiliki bonsai berusia lebih 50 tahun dan pernah menjual seunit tumbuhan itu pada harga RM40,000.


POKOK beruas ini asalnya memiliki daun selebar tapak tangan namun teknik bonsai menjadikan saiznya lebih kecil.

Bagi peminat yang tinggal di apartmen atau rumah pangsa, tiada sekatan untuk anda menghias laman kerana masih banyak pilihan menghias balkoni kecil untuk kediaman tinggi.

Ramai pakar landskap mencadangkan pasu gantung sebagai kaedah terbaik untuk menceriakan persekitaran kawasan terhad. Deretan gantungan bunga pelbagai warna seperti azalea, petunia dan bunga kekwa dikatakan dapat menyerlahkan seri rumah apatah lagi seleksi bunga yang tidak bermusim.

Untuk memberi keseimbangan kepada penataan gaya gantungan, pilihan tumbuhan dedaun tebal jenis rona lembut daripada kelompok Piperaceae yang terkenal dengan sifat tahan lasak tampil sebagai alternatif.

Bagi yang gemar memilih daun aneka warna menyerlah, tumbuhan daun merimbun daripada keluarga Begoniaceae seperti boweri, rex putzets dan masoniana juga dapat membangkitkan aura segar dan ceria di kediaman anda.

Indahnya Alam

Artist: Alarm Me
Song Category: Nasyid
Subhanallah....
hu.. u.. u....

Indahnya alam ciptaan Tuhan,
Alangkah damainya ditepian pantai
Disitu terserlah kebesaran-Mu
Ya Allah bagi mereka yang cinta pada-Mu

Indahnya langit tidak bertiang
Lautan luas terbentang
Fajar dan senja silih berganti
Semuanya tunduk dan patuh pada-Mu

Alangkah besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Inilah pujian kami pada-Mu
Subhanallah

Indahnya alam ciptaan Tuhan,
Alangkah damainya ditepian pantai
Disitu terserlah kebesaran-Mu
Ya Allah bagi mereka yang cinta pada-Mu

Indahnya langit tidak bertiang
Lautan luas terbentang
Fajar dan senja silih berganti
Semuanya tunduk dan patuh pada-Mu

Alangkah besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Inilah pujian kami pada-Mu
Subhanallah

Alangkah besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Besarnya nikmat-Mu pada hamba di sini
Betapa hebatnya kasih-Mu
Inilah pujian kami pada-Mu
Subhanallah

Indahnya bintang begemerlapan,
Meriahkan malam yang kesunyian
Mergastua warnai alam maya
Mengalunkan madah mengakui Kau Maha Besar
Kau Maha Besar
Kau Maha Besar
Kau Maha Besar
Ya.. Allah...

Landscape
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For other uses, see Landscape (disambiguation).

Oeschinen Lake in the Swiss Alps, an example of a highly diversified landscape.
Landscape photograph of Tolima Colombia
River Aare at BernLandscape comprises the visible features of an area of land, including the physical elements of landforms, water bodies such as rivers, lakes and the sea, living elements of land cover including indigenous vegetation, human elements including land uses, buildings and structures, and transitory elements such as lighting and weather conditions.

Combining both their physical origins and the cultural overlay of human presence, often created over millennia, landscapes reflect the living synthesis of people and place vital to local and national identity. Landscapes, their character and quality, help define the self image of a region, its sense of place that differentiates it from other regions. It is the dynamic backdrop to people’s lives.

The Earth has a vast range of landscapes including the icy landscapes of polar regions, mountainous landscapes, vast arid desert landscapes, islands and coastal landscapes, densely forested or wooded landscapes including past boreal forests and tropical rainforests, and agricultural landscapes of temperate and tropical regions.

Landscape may be further reviewed under cultural landscape, landscape ecology, landscape planning, landscape assessment and landscape design.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.