Pages

Subscribe:

22 Ogos, 2011

[.hang nadim] .Anwar denies he had sexual relations with Mohd Saiful....Anwar oh Anwar ?????

Oleh AMIRUDDIN HARUN dan SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 22 Ogos - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sering melaung-laungkan ketelusan dan keadilan, hari ini memilih untuk memberi keterangan bela diri dari kandang tertuduh di Mahkamah Tinggi di sini berhubung kes liwat terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Tindakannya itu yang tidak memerlukannya mengangkat sumpah dilihat seolah-olah ingin 'menyelamatkan' dirinya daripada disoal balas oleh pasukan pendakwaan yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden.

Bagaimanapun, pilihan itu juga digunakan sewenang-wenangnya oleh Anwar untuk 'menyerang' Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah yang sebelum ini telah berpuluh-puluh kali membenarkan penangguhan demi menghormati hak Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sebagai tertuduh.

Anwar memberi keterangannya dengan membacakan pernyataan bertaip setebal 32 muka surat, kira-kira satu jam 45 minit mulai 9.50 pagi dan seperti kebiasaan, menyelitkan beberapa potongan ayat al-Quran, ucapan bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela, Shakespeare dan banyak lagi.

Bermula dari perenggan kedua keseluruhan kenyataannya, inti pati 'bela diri' Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) ialah menyalahkan satu persatu tindakan hakim Mahkamah Tinggi tersebut yang didakwa menindas hak beliau untuk mendapat perbicaraan yang adil.

Anwar memberi tujuh alasan tindakan hakim itu yang didakwa gagal memastikan perbicaraan berjalan secara adil antaranya enggan memberi perintah agar bahan material penting diberikan kepada pihak pembelaan dan kegagalan mengarahkan saksi utama kepada pihak pembelaan hadir ke mahkamah memberi keterangan.

Beliau juga mendakwa hakim tersebut bertindak berat sebelah terhadapnya apabila membuat penghakiman awal dengan menyatakan Mohd. Saiful Bukhari sebagai saksi yang dipercayai di akhir kes pendakwaan tanpa mendengar keterangan di peringkat pembelaan terlebih dahulu.

''Saya telah dinafikan keperluan untuk membuat pembelaan saya secara bersumpah. Itu terjumlah kepada penafian hak saya untuk mendapatkan satu perbicaraan yang adil dan saksama,'' katanya dalam suara yang semakin serak.

Keterangannya itu yang boleh dianggap sebagai satu 'ceramah politik' kadangkala menyebabkan Hakim Mohamad Zabidin dilihat tidak selesa sehinggakan ketika Anwar memohon untuk menangguhkan seketika perbicaraan, hakim itu bertanyakan ''Panjang lagi?''.

Pada ketika ini juga, dilihat salah seorang pakar asid deoksiribonukleik (DNA) yang dibawa khas oleh pihak pembelaan sudah terlelap.

Selain itu, Anwar menyatakan walaupun hakim tersebut ada membenarkan permohonannya seperti menemui saksi-saksi pendakwaan, beliau mendakwa Hakim Mohamad Zabidin turut memberi 'talian hayat' kepada saksi bahawa mereka boleh menolak daripada ditemu bual.

Beliau turut mendakwa bersedia untuk memberi keterangan secara bersumpah tetapi tindakan-tindakan hakim itu telah 'mencipta' satu situasi yang tidak membolehkannya berbuat demikian.

Berhubung pertuduhan yang dihadapinya, Anwar seolah-oleh mengulangi hujah pembelaan di akhir kes pendakwaan di samping menafikan mempunyai hubungan seksual dengan Mohd. Saiful Bukhari.

''Saya ingin menyatakan tanpa ragu-ragu bahawa saya tidak pernah mempunyai sebarang hubungan seksual dengan pengadu, Mohd. Saiful. Dakwaannya adalah pembohongan secara terang-terangan dan berniat jahat dan akan dibuktikan sedemikian,'' katanya.

Menurutnya, dalam kejadian itu, Mohd. Saiful Bukhari berpeluang meninggalkan tempat kejadian tetapi tidak berbuat demikian atas dakwaan kononnya dibelenggu ketakutan walhal pengadu berusia awal 20-an, enam kaki tinggi dan tegap berbanding dirinya yang berusia 60 tahun dan telah menjalani pembedahan sakit tulang belakang selain tidak mempunyai sebarang kedudukan.

Anwar selaku saksi pembelaan pertama juga menyatakan, tindak-tanduk pengadu itu didakwa tidak konsisten apabila turut menghadiri satu majlis PKR dan perjumpaan Kelab Anwar Ibrahim di rumahnya keesokannya selain tidak segera membuat laporan polis atau mendapatkan rawatan.

Kembali mengungkit 'kisah lama', beliau menyatakan pihak pendakwaan pada kes kali ini hanya mengubah cara agar lebih diterima dengan menggambarkan pengadu adalah seorang anak muda yang lemah, naif dan tidak bersalah serta keterangannya perlu dipercayai tanpa menghiraukan sebarang bukti yang bertentangan berbanding 'ala-Stalin' yang digunakan pada kes yang pertama.

Anwar turut menyatakan bahawa pertuduhan yang dihadapinya itu adalah konspirasi politik pucuk pimpinan negara sekarang yang mengulangi dakwaan yang dihadapinya pada 1998.

Anwar, 64, dibicarakan setelah mengaku tidak bersalah meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 26, di unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Perbicaraan bersambung esok.


Pendakwa tetap soal balas Anwar

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi keterangan bela diri dari kandang tertuduh yang dilihat sebagai cubaan mengelak daripada disoal balas oleh pihak pendakwaan mungkin bakal menjadi sia-sia.

Ini kerana sejurus selepas Ketua Pembangkang itu selesai membacakan keterangannya setebal 32 muka surat, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden memaklumkan Mahkamah Tinggi di sini hari ini pihaknya akan mencari jalan untuk menyoal balas Anwar.

''Buat pertama kali mendengar keterangan dari kandang tertuduh, saya tidak tahu sama ada keterangan tersebut satu ceramah politik atau komentari. Saya perlu membuat sedikit penyelidikan bagi mencari jalan untuk menyoal balas Datuk Seri Anwar kerana terdapat beberapa perkara yang dinyatakan dan saya amat teringin untuk menyoal balasnya atas isu terbabit,'' katanya.

Terdahulu, pada awal prosiding, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menjelaskan kepada Anwar mengenai tiga pilihan dalam memberikan keterangan.

''Datuk Seri ada tiga pilihan, memberi keterangan dari kandang saksi yang mana pendakwaan boleh menyoal balas. Kedua, memberi keterangan dari kandang tempat Datuk Seri berada sekarang dan pendakwaan tidak boleh soal balas tetapi mahkamah akan ambil kira bahawa pendakwaan tidak boleh soal balas.

''Ketiga, Datuk Seri boleh berdiam diri dan kalau berdiam diri mahkamah terpaksa membuat keputusan. Saya difahamkan Datuk Seri hendak beri keterangan dari kandang tertuduh tersebut,'' ujarnya yang dijawab 'ya' oleh Anwar.

Selepas selesai Anwar membacakan pernyataannya, Hakim Mohamad Zabidin tanpa berlengah meminta agar perbicaraan diteruskan dengan pihak pembelaan memanggil saksi mereka yang seterusnya.

Peguam bela utama, Karpal Singh bagaimanapun memohon pengesahan kehadiran tujuh individu yang telah disapina.

Individu-individu terbabit ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor; bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; serta bekas Ketua Polis Melaka, Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusof.

Yang lain ialah doktor di Hospital Pusrawi, Dr. Mohamad Osman Abd. Hamid; bekas jururawat di Hospital Pusrawi, Yazihan Jusoh dan pembantu rumah pemilik kondominium tempat kejadian liwat didakwa berlaku, Hasanuddin Abd. Hamid yang dikenali dengan nama Suliati @ Suchiati.

Mohd. Yusof memaklumkan, Osman dan Yazihan serta pembantu rumah warga Indonesia itu sudah berada di bilik saksi manakala Musa dan Rodwan akan datang ke mahkamah sebaik sahaja dipanggil.

Namun Karpal dilihat seolah-olah tidak bersedia memanggil saksi-saksi tersebut menyebabkan Hakim Mohamad Zabidin mencadangkan agar pakar asid deoksiribonukleik (DNA), Dr. Brian McDonald dan pakar forensik Dr. David Wells; yang berada di dalam dewan mahkamah dipanggil memberi keterangan.

Bagaimanapun, Mohd. Yusof memohon cadangan tersebut ditangguhkan sehingga esok bagi membolehkan pakar DNA pihak pendakwaan hadir bagi mendengar keterangan mereka.

Difahamkan pakar DNA pihak pendakwaan ialah saksi pendakwa kelima, Dr. Seah Lay Hong yang juga Ketua Unit Jenayah Berat, Bahagian DNA Divisyen Forensik, Jabatan Kimia Malaysia, Petaling Jaya dekat sini.

Anwar ada kepentingan bertindih – JMM

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai kepentingan bertindih apabila memfailkan permohonan untuk menghalang peguam syarie, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar daripada mewakili tiga responden berhubung rayuan kes pertuduhan qazaf terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Setiausaha Agung Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Tengku Ammalluddin Sani Raja Ahmad Suffian berkata, tindakan ketua pembangkang itu hanya untuk menangguhkan perjalanan kes itu.

“Saya berpendapat tindakan Anwar itu hanya menyebabkan berlaku penangguhan berulang kali dalam kes perbicaraannya demi kepentingan politik pakatan pembangkang,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

Anwar baru-baru ini memfailkan permohonan untuk menghalang Zainul Rijal daripada mewakili tiga responden berhubung rayuan kes pertuduhan qazaf terhadap Mohd. Saiful Bukhari.

Responden-responden tersebut ialah Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain; Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom

Menurut Tengku Ammalluddin Sani, tujuan permohonan baru itu adalah untuk memastikan Anwar terus bebas sehingga pilihan raya umum akan datang.

“Saya minta Anwar hentikan semua sandiwara lapuknya yang kononnya berjuang untuk menegakkan keadilan sedangkan tindak-tanduknya sendiri tidak adil kepada orang lain.

Updated: Monday August 22, 2011 MYT 3:29:17 PM

Sodomy II: Anwar denies he had sexual relations
with Mohd Saiful

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim has denied he had any sexual relations with his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan.

"I state, in no uncertain terms, that I have never had any sexual relations with the complainant, Mohd Saiful.

"Saiful's allegation is a blatant and vicious lie and will be proved to be so," he told the High Court here.

Anwar was opting to give his evidence from the dock Monday, as his defence on the charge of sodomising Mohd Saiful began Monday.

The Opposition leader, in his statement, started off with his experience in his 1998 sodomy trial, in which he was convicted and jailed, and categorically denied the charge against him.

Anwar added that the circumstances were compelling that he elected to make a statement from the dock.

He claimed he has been deprived of a level playing field and subjected to inequality of arms vis-a-vis the prosecution.

He finished reading his 32-page statement to the court at 11.47am.

The court was adjourned to 9am Tuesday.

Earlier, at the start of the defence proceedings, Anwar's lead counsel Karpal Singh informed the court that his client was going to give evidence from the dock.

High Court judge, Justice Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, said Anwar had three options - to give his evidence from the witness stand which means he can be cross-examined by the prosecution; to give his evidence from the dock which means he cannot be cross-examined by the prosecution but in coming up with a decision the court takes into account the fact that the prosecution has not cross-examined the accused; or to elect to remain silent.

More in The Star on Tuesday

Anwar dan bahalol

WAJARKAH seorang pemimpin yang kononnya mendokong gagasan masyarakat berperadaban (madani), asyik melemparkan kata-kata kesat? Pertanyaan ini Awang lemparkan kepada ketua pembangkang, Anwar Ibrahim yang makin galak menggunakan perkataan kesat dan kasar dalam ucapannya. Baru-baru ini, pemimpin utama PKR itu menggambarkan hakim yang mengadili perbicaraan tuduhan liwatnya sebagai bahalol.

Ini bukan kali pertama beliau menghamburkan kata-kata sedemikian. Dalam ucapan-ucapannya di khalayak umum termasuk kempen pilihan raya umum 2008 dan beberapa pilihan raya kecil selepas itu, Anwar kerap menggunakan istilah seperti bahalol, bangang dan bodoh. Bukan itu sahaja, perkataan celaka dan sial juga digunakan.

Ternyata tabiat Anwar suka menggunakan kata-kata kesat sudah cukup mencerminkan siapakah sebenarnya beliau. Dalam kita menekankan pentingnya adab, budi bahasa dan sopan-santun terutama di kalangan anak-anak dan pelajar, wajarkah seorang pemimpin politik yang ghairah mahu menjadi Perdana Menteri, mempunyai mulut yang celupar.

Ingatlah kemuliaan seseorang bukan diukur dengan kekuasaan, kedudukan, kekayaan mahupun keturunan. Sebaliknya ia dinilai daripada banyak kriteria yang terkandung dalam al-Quran termasuk tutur kata. Sejarah telah membuktikan bahawa adab adalah penentu jatuh bangunnya pemimpin, bangsa dan negara.

Dari sudut yang lain, kenyataan Anwar itu bukan sahaja tidak menghormati dan memperlekehkan hakim bahkan menghina mahkamah. Anwar seperti biasa menggunakan pentas politik untuk membela dirinya dalam kes liwat kali keduanya itu. Awang percaya, tiada mana-mana pemimpin politik dalam dunia ini, yang bertindak seperti Anwar. Siapa sekalipun kita, mahkamah tetap mahkamah. Mewujudkan perbicaraan di luar mahkamah hanya menampakkan beliau tidak berpegang kepada prinsip keadilan. Ketika Anwar memperhebatkan usaha untuk menyelamatkan dirinya di dalam dan luar negara, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mengadu diliwat, lebih banyak berdiam.

Saiful bukan sahaja nampak berani untuk melalui tekanan, mengharungi perbicaraan yang sukar dan membuat sumpah laknat atau mubahalah di masjid malah akur kepada proses mahkamah. Walaupun ada keterangan baru yang memihak kepada Saiful seperti berlaku kesan penetrasi dan DNA pada dubur dalam kes liwat itu, beliau tidak mengambil kesempatan menjajanya sebagaimana yang lazim Anwar lakukan. Kelmarin mahkamah memutuskan kes tersebut ditangguhkan hingga Julai atas permohonan Anwar. Sudah terlalu banyak kali perbicaraan ditangguhkan mengikut kehendak beliau. Lagi lama berlarutan, ia boleh menyebabkan keadilan tidak dapat dilaksanakan terutama bagi pihak yang menuntut keadilan. Namun Awang hairan di sebalik banyak penangguhan, Anwar masih mahu menganggap hakim bahalol. Dengan kata lain, jika sesiapa tidak mahu terdedah dengan kemungkinan dilabel bahalol oleh Anwar maka tunduk sahajalah kepada beliau biarpun melakukan kesalahan moral dan pembohongan seperti isu 16 September.

Pada Awang, ini bukan soal keadilan untuk Anwar semata-mata. Ia adalah keadilan untuk insan kecil seperti Saiful. Usahlah gundah untuk mencari kebenaran dan diadili. Melabel orang lain bahalol, tidak akan dapat menutup kebenaran dan sebarang muslihat. Dari sisi Islam, orang yang takutkan kebenaran, menganiaya orang lain, hipokrit besar dan bersikap pengkhianat, itulah sebenarnya bahalol. Tafsirkanlah sendiri


















Nukilan hati hang nadim
Saudara Anwar di nasihat jangan guna kandang tertuduh untuk ceramah Politik
atau untuk menuduh ,menyalah orang lain dan mencari simpati Politik hadapi
dan cakap perkara membela diri.....Hakim Mahkamah bukan seperti pemimpin
Politik PKR bercakap tidak kena tempat.....Ingat bulan puasa cakap biar benar.....kita lakukan kesalahan kenapa menunjuk jari kepada orang lain
kalau kita tidak lakukan kesalahan apa takut hadapi kebenaran.....usah
berdalih dan melibatkan bangsa kamu menunjuk perasaan mencemarkan kesetiaan
bangsa Melayu yang terkenal.....Jangan memporak perandakannegara.....oleh
pengikut kamu yang setia membuta tuli.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.