Pages

Subscribe:

27 Ogos, 2011

[hang nadim] Kenyataan Mat Sabu dibidas.....

Oleh YULPISMAN ASLI, MAZNAH MOHD ARSAD, YATIMIN ABDULLAH, MUHAMAD ZAID ADNAN, SAFINA RAMLI dan MOHD. ZAAIN MD. ZIN
pengarang@utusan.com.my















RIAK wajah dan aksi Kanang anak Langkau sebagai tanda amaran kepada Mohamad Sabu ketika ditemui di rumahnya di Kuching, Sarawak semalam.

KUALA LUMPUR 27 Ogos – Pimpinan tertinggi UMNO hari ini membidas kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menganggap pihak komunis yang menyerang pasukan keselamatan dalam tragedi Bukit Kepong pada 1950 adalah merupakan hero sebenar.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melahirkan rasa kesal dengan kenyataan Timbalan Presiden Pas itu yang mengangkat pengganas komunis sebagai hero sebenar perjuangan kemerdekaan negara.

Malah, Muhyiddin turut menyifatkan kenyataan Mohamad Sabu bahawa Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap pejuang kemerdekaan adalah sesuatu yang biadab.

“Kenyataan Mohamad Sabu ini adalah satu penghinaan dan pengkhianatan terhadap perjuangan bangsa Melayu menuntut kemerdekaan tanah air.

“Sebaliknya beliau dengan angkuhnya telah mengangkat kezaliman pengganas komunis sebagai satu kemuliaan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pula berkata, kenyataan Timbalan Presiden Pas itu telah menimbulkan kemarahan ramai warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan keluarga anggota keselamatan yang terkorban akibat peristiwa itu.

‘‘Malah, tindakan beliau mendakwa Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan juga menunjukkan perjuangan Pas ketika ini semakin songsang di bawah kepimpinan seperti Mohamad Sabu,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya semalam menyiarkan kontroversi yang dicetuskan Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu apabila mendakwa Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Selain itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang 21 Ogos lalu, Mat Sabu turut mendakwa Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh tersebut adalah pegawai British.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, kenyataan Mat Sabu bahawa Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan adalah satu penghinaan kepada rakyat negara ini.

“Justeru, Pergerakan Pemuda UMNO mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan Mat Sabu dan menganggap bahawa beliau merupakan pemimpin yang tidak berkualiti langsung,” katanya.

Di Kuching, Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, pendapat bahawa anggota polis yang diserang dalam tragedi Bukit Kepong berkhidmat untuk penjajah tidak benar kerana mereka berjuang mempertahankan sebuah wilayah dalam sebuah negeri yang mempunyai sultan.

Katanya, PKM pula tidak pernah ikhlas memperjuangkan kemerdekaan negara kerana matlamat sebenar mereka adalah menyingkirkan raja-raja Melayu dengan cara menubuhkan sebuah republik.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, kenyataan Mat Sabu itu termasuk mahu mengubah fakta sejarah menunjukkan pemimpin Pas kini semakin jahil terutamanya sejak menjadi ‘boneka’ DAP.

‘‘Faktor itu juga dipercayai menjadi punca apabila mereka menukar konsep perjuangan mereka kepada negara berkebajikan dan dikhuatiri mereka juga akan mengubah kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan manakala raja-raja Melayu dipinggirkan,” katanya.

Di Kota Bharu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Mat Sabu disifatkannya sudah hilang pedoman.

Sehubungan itu, katanya, beliau meminta rakyat menolak pemimpin terbabit yang mengagung-agungkan pengganas komunis kerana gerakan itu telah banyak membawa kemusnahan kepada negara.

Perlu mohon maaf

Oleh ASSIM HASSAN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 27 Ogos - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menganggap pengganas sebagai hero sebenar dalam tragedi Bukit Kepong menunjukkan beliau jahil dalam soal sejarah negara ini.

Menurut Khalid, kenyataan Mat Sabu itu juga boleh menimbulkan kemarahan waris-waris pasukan keselamatan, terutamanya anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berjuang bermati-matian menentang pengganas komunis ketika tragedi berdarah itu.

"Kenyataan yang dikeluarkan oleh Mat Sabu itu jelas menunjukkan beliau jahil dan buta sejarah.

"Saya nasihatkan agar dia buat rujukan dan membaca semua buku-buku sejarah bagi mengetahui perkara sebenar yang berlaku," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia, hari ini.

Menurutnya, Mat Sabu perlu memohon maaf kerana kenyataan dangkalnya itu akan menyinggung perasaan waris-waris anggota polis maut dalam tragedi berdarah itu.

"Saya pasti semua warga PDRM dan waris anggota, khususnya yang terlibat dalam insiden itu kecewa dengan kenyataannya," kata beliau.

Dalam satu ceramah di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, Mat Sabu menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Menurut Mat Sabu, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Beliau juga berikrar untuk mengubah semula sejarah kemerdekaan negara jika pembangkang berjaya merampas Putrajaya kerana dakwanya, sejarah yang tertulis pada hari ini tidak memaparkan fakta sebenar, selain hanya memihak kepada UMNO.

Dalam tragedi berdarah Bukit Kepong yang bermula kira-kira pukul 5 pagi pada 23 Februari 1950, satu persatu anggota keselamatan dan ahli keluarga mereka gugur selepas diserang dari setiap sudut oleh 200 pengganas komunis, malah sebahagian daripada mangsa dicampak hidup-hidup ke dalam api.

Waris tragedi Bukit Kepong tersinggung














ISMAIL Yahya meneliti muka depan akhbar Utusan Malaysia yang memaparkan berita Mohamad Sabu yang menghina pejuang yang terkorban dalam serangan Balai Polis Bukit Kepong pada 1950

MUAR 27 Ogos - Waris mangsa yang terkorban dalam tragedi Bukit Kepong pada 1950, kecewa dan terguris dengan kenyataan Mohamad Sabu yang mendakwa Parti Komunis Malaya (PKM) ialah hero sebenar dalam peristiwa itu dan bukannya anggota keselamatan serta ahli keluarga mereka.

Ismail Yahya, 80, iaitu adik kepada polis bantuan (AP) Othman Yahya yang terbunuh dalam tragedi berdarah tersebut, mengakui amat terkilan dengan kenyataan biadab Timbalan Presiden Pas itu.

Tegasnya, abangnya berjuang bersama-sama anggota polis Balai Bukit Kepong waktu itu secara sukarela kerana sayangkan keamanan dan tanah air.

"Mengapa jasa dan pengorbanan abang saya tidak dikenang Mat Sabu? Walaupun kami daripada keluarga miskin tetapi abang saya mengetepikan semua itu semata-mata untuk berjuang demi tanah air tanpa dibayar satu sen pun.

"Sedih apabila mengenangkan pengorbanan abang saya tidak dihargai walaupun kami tidak minta disanjung. Kenapa pula kenyataan jahat dan bodoh seperti ini diluahkan," soalnya ketika ditemui Mingguan Malaysia di rumahnya di Kampung Bukit Bendar dekat sini, hari ini.

Utusan Malaysia hari ini menyiarkan kenyataan biadab Mat Sabu pada 21 Ogos lalu dalam satu ceramah di Tasek Gelugor, Pulau Pinang, yang menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan 4 PKM yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Selain itu, Mat Sabu turut mendakwa Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap pejuang kemerdekaan kerana kdua-dua tokoh tersebut ialah pegawai British ketika itu.

Ismail berkata, Mat Sabu tidak pernah merasai saat-saat pilu seperti dilaluinya apabila memangku mayat abangnya dan mengambil tangan, kaki dan kepala mereka yang terkorban untuk disemadikan selepas itu.

"Semua ini tidak berlaku terhadap keluarga atau saudara-mara dia, sebab itu dia bercakap apa sahaja tanpa memikirkan perasaan orang lain. Dia ini Melayu ke apa? Kalau nak ambil hati DAP pun berpada-padalah," katanya.

Sehubungan itu, Ismail mahu Mat Sabu berhenti daripada memutar belit kenyataan dan jangan memperalatkan Islam atau menggadaikan maruah bangsa Melayu hanya untuk cita-cita politiknya.

Sementara itu, Penghulu Bukit Kepong, Mohd. Azhari Bidin, 40, menyifatkan kenyataan Mat Sabu sebagai jahat dan mempunyai agenda tertentu menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13.

Beliau meminta pemimpin Pas itu insaf, bertaubat dan berpada-pada dalam berpolitik kerana tidak semua perkara boleh dipertaruhkan termasuk agama.

"Inikah pejuang Islam? Orang seperti ini tidak layak jadi pemimpin dan dia pun bukan daripada golongan ulama atau profesional. Rugi bagi Pas kerana memiliki orang seperti ini apatah lagi bertaraf pemimpin," katanya.



Nukilan hati hang nadim
Saudara Mat Dulu suka anak Polis / Bini Polis sekarang Kutuk Polis mungkin kecewa
kot hang lupa Komunis bunuh rakyat Malaya dan musnah harta benda di seluruh negara dan semasa saya tinggal di berek SC di Kedah pernah di tembak bumbung berek semasa magrib ayah mencapai Riffle Mk 5 dan peluru bersedia untuk menentang kami yang lain duduk dalam bilik berlindung bagaimana perasaan anda jika anda bersama kami.....???
mungkin anda terkencing.....jangan jadi bodoh Mat Sejarah ada fakta bukan sejarah
hang cerita untuk Politik ada upah ke.....

Mat Sabu's remarks an insult, says Muhyiddin


KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin said the alleged remarks by PAS deputy president Mohamad Sabu that the communist terrorists (CTs) who attacked the Bukit Kepong police station in the 1950s were the true heroes of the country was an insult to those who had fought for the country’s freedom.

The Deputy Prime Minister expressed disappointment that Mohamad Sabu, better known as Mat Sabu, had allegedly made the remarks at a political talk in Tasek Gelugor, Penang, on Aug 21, according to a local daily.

Muhyiddin said the PAS leader had reportedly said Malaysia’s former prime ministers, the late Tunku Abdul Rahman and the late Datuk Onn Jaafar, did not qualify to be called freedom fighters.

“He had arrogantly hailed the CTs as heroes. Such remarks are a manifestation of Mat Sabu’s ignorance of the contributions of past Malay leaders in the fight to gain independence for Malaysia,” he said in a statement here yesterday.

Muhyiddin stressed that Mat Sabu should apologise to all Malaysians if he had made the irresponsible comments.

“He (Mat Sabu) has forgotten that it was because of their (past Malay leaders) struggle that Malays were inspired to rise to oppose the English colonists and the Malayan Union.

“It was because of the contributions of these leaders that gave birth to Umno to fight for independence and defend the sovereignty of the Malay rulers, Malay rights, the Malay language and Islam,” said Muhyiddin.

Pagoh Barisan Nasional Youth chief Ismail Mohamed lodged a police report at the Pagoh police station in Muar, Johor, over the matter.

According to the report, Mat Sabu, when giving the talk, had allegedly claimed that the CTs who attacked and killed 25 police personnel and their families in the Bukit Kepong tragedy were the real heroes as they were actually fighting the British. — Bernama

Kenyataan Mat Sabu kurang ajar

PUTRAJAYA 27 Ogos - Bekas tentera di negara ini menyelar Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menganggap pengganas komunis hero sebenar tragedi Bukit Kepong dan menyifatkan kenyataannya sebagai biadab dan kurang ajar

Ketua Penerangan Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), Mohd. Jurit Ramli yang amat terkejut dengan kenyataan Mohamad Sabu itu menegaskan, ia jelas satu penghinaan besar terhadap seluruh bekas anggota pasukan keselamatan negara serta keluarga arwah yang terkorban melawan komunis pada era darurat.

Serentak itu, bekas tentera yang pernah berkhidmat dalam pasukan Malbatt Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu menyeru semua bekas tentera dan polis bersatu untuk 'menyerang hendap' Pas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

"Jika dia (Mohamad Sabu) sekali kurang ajar, kita (bekas tentera) akan lebih 10 kali kurang ajar terhadap dia.

"Kita pasti janjikan 'serang hendap' terhadap Mohamad Sabu dan Pas pada PRU13 jika Mohamad Sabu tidak memohon maaf secara terbuka kepada seluruh bekas tentera dan keluarga arwah-arwah yang terkorban menentang komunis.

"Kita nak tengok semasa PRU13 itu sama ada Mohamad Sabu hendak dapatkan bantuan komunis ke atau tidak.

"Kita harap dia faham mesej keras kita ini, tapi yang jelas Mohamad Sabu ni memang tak tahu bersyukur dan mengenang budi... bekas tentera sungguh terluka dan sedih dengan kenyataan tidak berperikemanusiaan ini," katanya yang juga Setiausaha Gabungan NGO Malaysia (GNM) kepada Mingguan Malaysia, hari ini.

Dianggarkan ketika ini terdapat lebih 300,000 bekas tentera di negara ini manakala di sebelah pasukan polis seramai 150,000 orang.

Mohamad Sabu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, menganggap pengganas komunis dalam Kompeni Pasukan Keempat Parti Komunis Malaya yang membunuh anggota keselamatan serta keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Menurutnya, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri ketika serangan di balai polis itu.

Dalam ceramahnya itu, Mohamad turut mendakwa Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap pejuang kemerdekaan kerana kedua-dua tokoh itu pegawai British.

Mohd. Jurit berkata, sepatutnya pada bulan Ramadan yang mulia ini dan menjelang sambutan Hari Kemerdekaan ke-54, Mohamad Sabu menyedekahkan Fatihah kepada arwah-arwah anggota tentera yang terkorban melawan komunis dan menjaga keselamatan negara.

"Ini tidak, melalut tak tentu arah...kita harapkan Mursyidul Am Pas (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) dapat memberikan tazkirah kepada Mohamad Sabu...ramai tentera dan bekas tentera marah dengan kenyataan yang tidak disangka-sangka ini," katanya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.