Pages

Subscribe:

15 Mei, 2012

[hang nadim] SELAMAT HARI GURU.....



'Budayakan Guru Penyayang'


KUALA KANGSAR 15 Mei - Semua sekolah di negara ini disaran membudayakan program 'Guru Penyayang' bagi menyemai sifat semulajadi dalam kalangan para pendidik selain meningkatkan motivasi para pelajar untuk ke sekolah.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud berkata, program yang bermula sejak Mac lalu itu dilaksanakan di kira-kira 70 peratus daripada 10,000 sekolah di seluruh negara.
"Berdasarkan kajian Indeks Persepsi Murid (IPM) yang telah kita jalankan sejak program ini dilancarkan beberapa bulan lalu, kira-kira 50.8 peratus murid menganggap guru mereka sebagai penyayang, 46.6 peratus pula sederhana dan 3.6 peratus lagi kurang penyayang.

70% sekolah laksana program Guru Penyayang


KUALA KANGSAR 15 Mei - Sebanyak 70 peratus daripada 10,000 sekolah rendah dan menengah di negara ini telah melaksanakan Program Guru Penyayang sejak ia dimulakan Mac lepas, kata Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud.
Beliau berkata program itu dilaksanakan dengan tiga amalan iaitu mengalu-alukan kehadiran murid ke sekolah, memberi penghargaan kepada murid seperti sambutan hari jadi dan program mentor mentee.
"Daripada kaji selidik Indeks Prestasi Murid (IPM) yang dijalankan Bahagian Pendidikan terhadap 3,944 murid mendapati 50.8 peratus menyatakan program ini bagus dan 45.6 memberikan respon sederhana baik," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program itu di Sekolah Kebangsaan Raja Perempuan Muzwin di sini, hari ini.
Beliau berkata kementerian menyerahkan kepada sekolah untuk melaksanakan program itu mengikut kesesuaian masing-masing memandangkan pihak sekolah lebih rapat dan mengenali murid-murid di sekolah mereka.
Melalui program itu, katanya guru-guru akan menyambut kehadiran murid-murid di sekolah dan bertanya khabar bagi membolehkan mereka lebih mengenali latar belakang murid-murid.
"Kita menganggap murid sebagai aset sekolah dan mahu membentuk mereka sebagai modal insan yang berjaya dalam akademik, sahsiah diri, keperibadian dan berketerampilan," katanya.
Sementara itu, guru sekolah berkenaan Nor Azmah Md Zahir berkata program itu tidak membebankan golongan pendidik kerana mereka menjiwai tugasan itu yang memerlukan pengorbanan.
"Sebelum program ini dilancarkan, kami telah menggunakan pendekatan ini bagi mengenal dan mengetahui latar belakang murid-murid untuk memudahkan para guru mendidik mereka," katanya.
Beliau yang berpengalaman selama 20 tahun sebagai pendidik merasakan program itu sebagai satu langkah yang bijak bagi merapatkan hubungan antara murid dan guru. - BERNAMA





Guruku Sayang
Tangan mu membina Ilmu
Kata mu membina Insan
Ilmu mu bagai Wahyu
Khidmatmu bagai Rasul menyampai Wahyu
pernahku bicara pada guru
Bagaimana aku pandai mengenal A
guru ku umpama bapa,Ibu
mengata..... kamu yang bijak
aku hanya penyampai.....
betapa pilu aku temui guru di usia senja
Pelukan Erat dengan titisan Air mata
Betapa hebatnya guruku
dengan Iringan doa dari mulutnya
Kamu anak murid bahagia hingga keakhirat
Betapa sedihnya aku
Bagaimana membalas jasamu
Hanya pada Tuhan ku mohon doa
Semoga guruku sihat di usia senja
Berat rasa meninggal guru di senja nan sepi
lambainnya membuat aku berderai aimata
berdiri megah di pintu
mengiring kepulangan ku di senja nan sepi
Guru oh Guru ku sayang
Kau pergi.....hanya ku. iringi Al Fatihah.....

Nukilan hati hang nadim untuk guru guru tersayang....

Klik……http://nukilanhangnadim.blogspot.com/
 — with Farah Yusof and 48 others.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.