Pages

Subscribe:

17 Mei, 2013

[hang nadim] Ketua Pembangkang diminta reda ketentuan Allah......



Abdullah Sa'amah
KOTA BHARU 14 Mei - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu reda dengan ketentuan Allah SWT setelah gagal mencapai impiannya menjadi Perdana Menteri apabila ditolak oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), 5 Mei lalu.
Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa'amah berkata, sebagai seorang Islam, Anwar perlu menerima kegagalannya itu dengan hati terbuka.
Beliau berkata, Allah telah menentukan Barisan Nasional (BN) terus memerintah negara ini dan pakatan pembangkang pula ditakdirkan untuk tiga negeri, maka tidak ada sebab bagi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tidak boleh menerima ketentuan tersebut.
"Kita orang Islam perlu bersatu padu di atas nama Islam, bukannya menghasut orang dengan mengadakan demonstrasi sehingga berupaya mengundang perpecahan.
"Dia (Anwar) kena sedar diri, dia sudah tidak mampu menjadi Perdana Menteri dan kalau jadi sekali pun, dia pasti akan jatuh juga. Jadi redalah dengan semua ini. Kalau dia masih tidak reda, dari segi akidah, dia akan menanggung dosa yang besar," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Abdullah mengulas kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria semalam yang menasihatkan Anwar menerima keputusan PRU-13 sebagai ketentuan takdir.
Sejak minggu lalu, Anwar secara berterusan menghasut rakyat mengadakan perhimpunan bagi membantah keputusan pilihan raya umum lalu dengan sebahagian besarnya disertai generasi muda Cina.
Tambah Abdullah, beliau secara peribadi melihat tindakan Anwar tersebut menunjukkan sifat sebenar Ketua Pembangkang itu yang begitu inginkan Putrajaya dan jawatan Perdana Menteri.
"Saya ingin nasihatkan Anwar, dia sudah dua kali kalah dalam pilihan raya yang telus sehingga menyaksikan mereka turut diberi mandat memerintah sesetengah negeri, jadi terima ketentuan Allah. Segala percaturan Allah adalah yang terbaik untuk hamba-Nya," katanya.
Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Minda Pondok, Mohd. Syamsul Mohd. Yusoff pula menyifatkan cara pemikiran Anwar sudah tidak betul kerana terlalu mengikut emosi dan tidak dapat menerima keputusan PRU-13.
Mohd. Syamsul berkata, walaupun sudah jelas rakyat menolak beliau menjadi Perdana Menteri, namun Anwar masih tidak boleh menerima hakikat tersebut dengan terus mengadakan perhimpunan haram.
"Saya ingin nasihat rakyat jangan terikut-ikut dengan Anwar yang hanya mengunakan rakyat untuk merealisasikan impiannya menjadi Perdana Menteri," nasihat beliau.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130515/po_02/Ketua-Pembangkang-diminta-reda-ketentuan-Allah#ixzz2TakWqUir
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Pas terima hakikat menang, kalah dalam pilihan raya umum

KUALA TERENGGANU 16 Mei - Pas tetap akur dan menerima hakikat keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang dibuat oleh rakyat walaupun Ketua Pembangkang terus menggerakkan siri perhimpunan mengajak rakyat untuk membantah.
Pesuruhjaya Pas Terengganu, Abdul Wahid Endut berkata, Pas berpegang kepada prinsip politik matang dan sama ada keputusan PRU memberi kemenangan atau kekalahan tetap diterima dengan berlapang dada.
"Kita tak mahu politik fesyen lama, kita gentleman. Kita terima menang atau kalah (keputusan PRU-13). Kita dah rasa semua, kalah dan menang kita dah rasa, tapi banyak kalah dari menanglah.
"Tak apalah, tapi kita nak politik kita lebih matang, jangan ada unsur dendam dan benda-benda yang tak sepatutnya berlaku dalam senario politik sekarang," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Perhubungan Pas Terengganu di sini hari ini.
Turut hadir, Timbalannya, Satiful Bahri Mamat; Ketua Dewan Pemuda Pas negeri, Mohd. Nor Hamzah; Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tunggal, Dr. Alias A. Razak.
Ditanya mengenai tindakan Anwar yang masih ghairah meneruskan perhimpunan haram di serata negara bagi membantah keputusan PRU-13, Abdul Wahid berkata, itu merupakan hak masing-masing untuk meluahkan perasaan.
"Itu nak luahkan perasaan dan itu hak masing-masing dalam bentuk apa cara sekalipun sama ada ceramah atau perhimpunan, itu hak masing-masing. Hak demokrasi, ia bebas nak ceramah atau apa saja.
"Tapi kami (Pas) juga akan adakan ceramah selepas ini dan saluran yang kami ada adalah ceramah, kami luahkan perasaan kami. Kami terima hakikat, keputusan (PRU-13) kami terima tapi penipuan tak boleh dibiarkan dan kami akan dedahkan," jelasnya.
Beliau bagaimanapun memuji serta menyokong usaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membuat pelbagai penambahbaikan dalam PRU-13.
"Kita puji SPR, ada usaha penambahbaikan kita sokong tapi kita harap kalau boleh dakwat kekal biarlah betul-betul kekal, mungkin tak sempat beli yang mahal, dia (SPR) beli dari India kot," katanya.
Mengenai pendirian Nasharuddin Mat Isa yang tidak akan berputus asa untuk meneruskan usahanya ke arah penyatuan Pas dengan UMNO walaupun mendapat bantahan pemimpin Pas sendiri, Abdul Wahid menyifatkan itu sebagai pandangan peribadi bekas Timbalan Presiden Pas itu.
Bagaimanapun, beliau membayangkan Pas mungkin tidak menghadapi masalah berkaitan 'usaha' itu dan menyerahkan kepada apa yang akan berlaku kelak.
"Tapi kita banyak pengalaman, bila lemas (UMNO) cari tempat bergantung, bila dah segar molek kita pula ditekan supaya kita pula kena teruk, kita tak mahu benda ni berulang. Tapi bagi 'usaha', kita tak ada masalah, apa-apa yang berlaku akan datang kita tak tahu," ujarnya


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130517/po_04/Pas-terima-hakikat-menang-kalah-dalam-pilihan-raya-umum#ixzz2TanFs7VG
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Malaysia Spring dirancang awal

TUNKU Abdul Aziz Tunku Ibrahim (kiri) dan Tan Tuan Tat mengadakan sidang akhbar mengenai Malaysia Spring anjuran Anwar Ibrahim di Kelab Sri Damansara di Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR 17 Mei - Pembangkang didakwa sudah lama merancang konspirasi menggulingkan kerajaan melalui demonstrasi jalanan dan rusuhan dengan nama Malaysia Spring sekiranya kalah dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.
Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, seorang pemimpin tertinggi DAP pernah membayangkan demonstrasi melampau seperti Arab Spring itu bagi menjatuhkan kerajaan sedia ada.
Beliau mendakwa, Penasihat Seumur Hidup DAP, Dr. Chen Man Hin pernah menyatakan sokongan kepada Bersih 3.0 selain membayangkan demonstrasi itu sebagai permulaan kepada Malaysia Spring pada 26 April tahun lalu.
"Saya agak musykil, apakah yang dimaksudkan beliau dengan Malaysia Spring? Adakah beliau menyokong rusuhan dan keganasan seperti yang berlaku di negara-negara Arab? Adakah juga Bersih 3.0 hanyalah permulaan kejadian lebih buruk selepas ini?" katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar di Kelab Sri Damansara, di sini hari ini.
Yang turut hadir, bekas Ketua Cawangan DAP Taman Sri Sungai Pelek, Tan Tuan Tat.
Menurut Tunku Abdul Aziz, demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram setakat ini dirancang pemimpin politik tertentu sejak beberapa tahun lalu sekiranya tidak mendapat mandat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.
Disebabkan itu juga, katanya, beberapa pemimpin pembangkang ketika itu berterusan menggesa rakyat bersama-sama mereka menggulingkan kerajaan melalui beberapa siri demonstrasi jalanan.
"Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ini sedang menjelajah seluruh negara dengan misi untuk terus membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan kononnya terdapat penipuan dalam pilihan raya umum lalu. Dia terus berbohong dengan mengaku dia ialah Perdana Menteri yang sah," katanya.
Tambah Tunku Abdul Aziz, apa yang menghairankan pemimpin pembangkang lain sudah memulakan tugas sebagai wakil rakyat di kawasan masing-masing meskipun dalam masa sama menuduh pilihan raya umum lalu tidak telus.
Malah, katanya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng adalah antara yang paling awal mengangkat sumpah sekali gus mengakui kemenangannya menerusi proses pilihan raya umum itu.
"Kalau mereka menang, mereka tidak bising malah akui keputusan itu telus tetapi yang kalah menyalahkan kerajaan dengan pelbagai tuduhan tidak logik termasuk 'mengimport' warga Bangladesh mengundi selain berbohong Presiden Amerika, Barack Obama akan campur tangan," katanya.
Dalam pada itu, beliau menggesa polis mengambil tindakan tegas dalam usaha mengekang tindakan Anwar dan pemimpin pembangkang lain daripada terus mengadakan perhimpunan haram di seluruh negara.
Katanya, beliau bimbang tindakan bebas pemimpin pembangkang menghasut rakyat itu boleh mencetus kepada perhimpunan haram yang lebih besar dan ganas pada masa depan.
"Pembohongan yang menyentuh sentimen rakyat akan menjadi aset untuk mereka merancang sesuatu yang lebih besar dan buruk. Pihak polis perlu bertindak lebih tegas, jangan biarkan golongan seperti ini menghancurkan keamanan negara," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130518/po_01/Malaysia-Spring-dirancang-awal#ixzz2TaoAWvz3
© Utusan Melayu (M) Bhd 



'Anwar should keep his promise to quit'

KUALA LUMPUR: PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim should keep his promise to quit politics now that he has failed to take over Putrajaya, said former DAP vice-chairman Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.
He said Anwar should take heed of the results of the survey by a business news website where more than 80 per cent of respondents agreed that he should step down since the opposition pact failed to take over the federal administrative capital from Barisan Nasional.
"The results (of the survey) showed that he has lost his credibility and it is time for him to quit," said Tunku Aziz, in response to The Edge's online poll results.
An overwhelming 81.62 per cent of the 12,736 respondents in the survey agreed that Anwar should step down for the opposition pact's failure in wresting Putrajaya in the 13th General Election.
Before the general election, Anwar had said that he would quit politics if the opposition pact did not win in the polls.
"He has to take responsibility for his words and actions. This is not the first time he has deceived the people. He did that before when he said he would take Putrajaya on Sept 16, 2008. It didn't happen. It's becoming like the story on the child who cried wolf once too often," Tunku Aziz said.
He said people had enough of Anwar and his antics and he should grow up and realise that it is over for him.
"In fact, he does not need the survey to step down, he must know that he is no longer relevant in the political scene," he said, adding that those who were gullible were behind him.
Former PKR Youth chief Mohamad Ezam Mohd Noor said that the results of the survey showed that Malaysians, especially the silent majority, were tired of Anwar's brand of politics. He said 81.62 per cent was a large percentage and it would have certainly included the opposition supporters who felt that the opposition pact must move forward.
"The public at large expect a more matured and responsible policy-based opposition to further enhance democratic situation in Malaysia rather than having a leader who is too obsessed with becoming the prime minister himself and forgetting the pressing need of building a stable and solid opposition front."
He said Anwar should accept this overwhelming signal and leave the political scene.
"Other opposition leaders should advise him to do so for the sake of a better opposition front."
DAP chairman Karpal Singh, however, said it was unfair to ask Anwar to step down.
"I understand that he announced he would enter the academia if the opposition pact lost. However, the people have to understand that the pact won 51 per cent of the popular vote instead."
Karpal said the people still wanted Anwar and he should continue with his struggle.
PKR vice-president N. Surendran said the ground support for Anwar showed that he was still needed and relevant.

Read more: 'Anwar should keep his promise to quit' - General - New Straits Times http://www.nst.com.my/nation/general/anwar-should-keep-his-promise-to-quit-1.280843#ixzz2TaolmzDO



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.