Pages

Subscribe:

30 Jun, 2013

[hang nadim] Malaysia tersohor di Afrika.....ماليزيا الرائدة في أفريقيا.....Maleisië se voorste Afrikaanse.....



Malaysia tersohor di Afrika




NAJIB Tun Razak dan Jakaya Mrisho Kikwete berbincang ketika menghadiri Dialog Perkongsian Bestari Global di Julius Nyerere International Convention Centre di Dar Es Salaam, Tanzania, semalam. Dialog empat hari itu bertemakan Memanfaatkan Teknologi Bagi Transformasi Sosioekonomi Afrika. - BERNAMA

DAR ES SALAAM 29 Jun - Inisiatif Malaysia mencetuskan penganjuran Dialog Perkongsian Pintar Global yang dimulakan dengan Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) pada 1995 telah menjadikan nama negara sangat dikenali di negara-negara Afrika, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menurut beliau, selepas dicetuskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sejak 18 tahun lalu, Malaysia telah berperanan sebagai penggerak utama kelangsungan penganjuran dialog tersebut dan berikutan itu, negara sentiasa dijadikan model dan penanda aras oleh negara-negara Afrika.
Tambah Perdana Menteri, dari segi manfaat secara tidak langsung daripada usaha menggerakkan dialog perkongsian pintar ini, Malaysia mempunyai jalinan hubungan dan rangkaian yang sangat baik dengan negara-negara Afrika termasuk sentiasa mendapat sokongan politik dalam banyak hal yang dibangkitkan dalam persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB).
"Barangkali hubungan Malaysia dengan negara-negara Afrika jauh lebih baik daripada kebanyakan negara lain. Nama Malaysia sekarang ini begitu dikenali dan sangat tersohor (di Afrika). Dari situ kita boleh buka ruang kepada syarikat Malaysia untuk mendapat peluang di Afrika.
"Ada di beberapa negara, mereka (pelabur Malaysia) telah berjaya tanpa kita ketahui. Misalnya di Uganda, sebuah syarikat kita telah membuka perniagaan perabot bernilai jutaan dolar Amerika iaitu mengeksport perabot Malaysia ke Uganda. Sebelum ini, Petronas telah memulakan pelaburan di Sudan, itu juga manfaat daripada dialog ini," katanya.
Beliau berkata demikian kepada wartawan Malaysia dalam sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Presiden Sri Lanka, Mahindra Rajapaksa di Pusat Konvensyen Antarabangsa Nyerere, tempat berlangsungnya Dialog Perkongsian Pintar Global (Global 2013) di sini hari ini. Yang turut hadir ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa.
Menurut Najib, yang terbaharu, hasil dariapda penganjuran dialog perkongsian pintar itu, negara-negara Afrika kini cukup berminat dengan agenda transformasi Malaysia selepas mereka mendengar taklimat Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) oleh Idris semasa dialog sama di Putrajaya pada 2011.
"Mereka (negara-negara Afrika) sangat tertarik dengan Wawasan 2020, konsep transformasi dan kewujudan PEMANDU (Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan).
"Tanzania sendiri misalnya telah menjemput Idris sebanyak empat kali ke Dar Es Salam untuk menerangkan apa yang telah kita rancang termasuk memberi penjelasan dalam mesyuarat menteri-menteri Kabinet mereka. Kini mereka cukup minat melaksanakannya dan menjadikan Malaysia sebagai model, bukan negara Barat. Negara lain pun minat termasuk Botswana," katanya.
Sementara itu, Perdana Menteri meminta bakal pelabur Malaysia yang berhasrat menjalankan perniagaan atau menanam modal pelaburan di Afrika supaya lebih memahami situasi tempatan dan melakukan penyelidikan mengenai kawasan mana yang sesuai untuk diterokai sebelum mula melabur.
"Dari segi penerimaan kerajaan mereka di sini sudah ada, dari situ sudah ada peluang. Jadi, bakal pelabur harus belajar daripada beberapa orang atau syarikat Malaysia yang telah berjaya di Afrika," katanya. - MINGGUAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130630/dn_01/Malaysia-tersohor-di-Afrika#ixzz2XkKxqEeO
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Negara Afrika beri sokongan


DAR ES SALAAM 30 Jun - Negara-negara Afrika memberi respons yang menggalakkan untuk memberi sokongan kepada Malaysia bagi menduduki kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi tempoh 2015/2016.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, maklum balas itu ditunjukkan oleh ketua-ketua negara dan kerajaan Afrika ketika beliau menyatakan hasrat Malaysia untuk bertanding kerusi tersebut sewaktu menyertai Dialog Perkongsian Pintar Global 2013 (Global 2013) di sini hari ini.
Menurutnya, beliau percaya bahawa sokongan politik daripada negara-negara tersebut berikutan hubungan baik Malaysia dengan Afrika yang terjalin erat menerusi penglibatan serius negara selaku penggerak utama dialog perkongsian pintar tersebut sejak 1995.
"Saya telah minta sokongan kepada Malaysia untuk kita bertanding mengisi salah satu daripada kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan PBB yang akan berlangsung tahun hadapan. Maklum balas daripada mereka amat menggalakkan," katanya kepada wartawan Malaysia dalam sidang akhbarnya di sini hari ini.
Dialog perkongsian pintar itu disertai 21 negara Afrika iaitu Tanzania, Uganda, Zambia, Angola, Botswana, Congo, Lesotho, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibia, Seychelles, Afrika Selatan, Swaziland, Zimbabwe, Burundi, Kenya, Rwanda, Ghana, Grenada dan Barbados.
Setakat ini, Malaysia merupakan satu-satunya negara dari ASEAN yang menawarkan diri untuk bertanding merebut kerusi berkenaan, yang pernah dimenangi sebanyak tiga kali sebelum ini iaitu pada 1965, 1989-1990 dan 1999-2000. Selain negara-negara Afrika, pada masa ini Malaysia melalui Wisma Putra sedang giat melobi untuk mendapatkan sokongan negara-negara ASEAN dan Asia.
Usaha memenangi kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan PBB itu adalah antara janji dalam manifesto Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang lalu.
Dalam pada itu, Najib semalam dan hari ini mengadakan perbincangan mengenai hubungan dua hala berasingan dengan Perdana Menteri Algeria, Abdelmalek Sellal; Presiden Uganda, Yoweri Museveni; dan Presiden Tanzania, Jakaya Mrisho Kikwete.
Mengulas mengenainya, Perdana Menteri berkata, Algeria berhasrat meningkatkan hubungan dua hala dengan Malaysia dan menawarkan kepada syarikat petroleum negara, Petronas untuk membida projek mencari gali minyak di negara itu.
"Dalam pertemuan dengan Perdana Menteri Algeria semalam, beliau berharap selain cari gali minyak, syarikat-syarikat Malaysia datang dan mengenal pasti peluang pelaburan di negara itu," katanya.
Menurut Najib, Museveni pula berharap syarikat-syarikat Malaysia sedia ada akan menambah nilai pelaburan mereka di negara itu di samping ingin melihat kemasukan pelabur-pelabur baru terutama dalam perusahaan kopi dan tenaga.
"Pada masa ini, Uganda lebih banyak mengeksport sumber mentah termasuk paling banyak ialah kopi. Bagaimanapun Uganda tidak mendapat pendapatan yang banyak daripada kopi berbanding apa yang diperoleh negara-negara yang mengimport kopi daripada mereka tetapi kemudian memproses dan menjualnya.
"Presiden Uganda berharap syarikat-syarikat Malaysia datang membuka kilang memproses kopi di negara itu atas dasar perkongsian pintar yang mana Uganda mendapat lebih pendapatan daripada pengeluaran kopi dan pada masa sama syarikat terbabit turut mengaut keuntungan," katanya.
Sementara itu, kata Perdana Menteri, Kikwete merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih kepada Malaysia atas sumbangan besarnya berkongsi pengalaman terutama berkaitan transformasi kerajaan yang mana seperti juga Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di Malaysia, Tanzania telah memperkenalkan dasar serupa. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130701/dn_02/Negara-Afrika-beri-sokongan#ixzz2XkLHYZG4
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Malaysia jadi penanda aras

Malaysia jadi penanda aras













Najib menerima kunjungan hormat Presiden Uganda, Yoweri Museveni ketika menghadiri GSPD 2013 di Dar es Salaam, semalam. - Foto BERNAMA
Dialog Perkongsian Pintar Global (GSPD) 2013 memanfaatkan Malaysia dalam bidang ekonomi dan hubungan antarabangsa kerana negara Afrika amat menyanjungi negara yang menjadi penanda aras kemajuan pembangunan mereka, kata Datuk Seri Najib Razak. 

Perdana Menteri berkata, negara Afrika menawarkan peluang pelaburan bernilai beratus juta ringgit kepada syarikat negara dan memberi komitmen untuk menyokong Malaysia dalam pemilihan negara anggota bukan tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), tahun depan.
Malah katanya, Pameran Teknologi, Barangan dan Perkhidmatan Malaysia yang dianjurkan MATRADE dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sempena dialog kali ini menghasilkan potensi perniagaan bernilai lebih RM600 juta. 

Penyertaan kita dalam dialog seperti ini dapat memperkenalkan Malaysia dan mengukuh hubungan dengan negara Afrika. Walaupun tidak seberapa maju seperti Malaysia, mereka boleh menjadi rakan yang ikhlas kepada kita. 

Kita pula boleh membantu mereka mencapai kemajuan lebih besar dan mereka membuka peluang kepada Malaysia menyertai proses pembangunan, katanya pada sidang media bersama wartawan Malaysia di Pusat Konvensyen Antarabangsa Nyerere. 

Selama di sini sejak Jumaat lalu, Najib turut mengadakan pertemuan dua hala bersama beberapa pemimpin negara Afrika dan juga Sri Lanka. 

Algeria pelawa PETRONAS 
Perdana Menteri berkata, Algeria misalnya menjemput PETRONAS membida projek cari gali minyak di negara itu dan mahukan syarikat kedua-dua negara saling mengenal pasti peluang perniagaan lain. 

Katanya, Uganda pula meminta Malaysia memainkan lebih banyak peranan dalam pertumbuhan ekonomi negara itu, termasuk melabur dalam pemprosesan kopi dan sektor pengeluaran tenaga. 

Uganda adalah pengeluar besar kopi tetapi dieksport dalam bentuk mentah dan mereka mendapat pendapatan begitu kecil berbanding apabila komoditi itu diproses di Eropah, katanya. 

Najib berkata, Presiden Tanzania, Jakaya Kikwete pula menyatakan penghargaan kepada Malaysia kerana membantu merangka pelan transformasi bagi mencapai wawasan negaranya. 

Beliau beberapa kali ucapkan terima kasih kepada Malaysia kerana ia sumbangan amat bermakna kepada masa depan Tanzania. Beliau berhasrat memenuhi aspirasi rakyat dengan adanya konsep dan model pembangunan yang disumbangkan Malaysia dan yakin Tanzania akan berjaya dalam pembangunan, katanya. 

Perdana Menteri berkata, beberapa pelaburan Malaysia di Tanzania sedang diperincikan termasuk pembinaan lebuh raya bertol menghubungkan Dar es Salaam oleh UEM Berhad serta cadangan pembinaan hospital swasta pakar oleh syarikat yang dikuasai Khazanah Nasional Berhad. 

Najib berkata, lebuh raya dan hospital pakar berkenaan boleh dimanfaatkan negara yang berjiran dengan Tanzania kerana kedudukan Dar es Salaam sebagai pelabuhan strategik di rantau ini. 

Malaysia ikhlas 

Mengenai kenyataan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, kepada negara Afrika supaya berhati-hati menerima negara pelabur baru, Najib berkata: 

Kita tidak ada masalah kerana kita dilihat amat ikhlas dalam usaha kita membantu mereka. Apa saja urusan perniagaan yang ditawarkan kepada orang luar mestilah berdasarkan perkongsian pintar dan situasi menang-menang. Malah mereka menghormati Malaysia dan mengharapkan pembabitan Malaysia. 

Ditanya apakah Malaysia akan memberi tumpuan kepada Afrika seperti sedang dilakukan beberapa negara lain, khususnya China, Perdana Menteri berkata, dasar pelaburan negara adalah berasaskan kepada kesesuaian dan kepentingan strategik. 

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8903746413616399293#editor/target=post;postID=6290506165471664136

Road to good Tanzania ties

INVESTMENT TIES: UEM Group seeks to build a highway to connect Dar es Salaam with surrounding regions

DAR ES SALAAM (Tanzania): A LEADING Malaysian corporation is in negotiations with the Tanzanian authorities to develop a crucial road link that will  boost the economy of this eastern African city.

Datuk Seri Najib Razak said UEM Group Bhd was seeking to build a tolled highway that would connect the city with surrounding regions.
"The Dar es Salaam port is a strategic outlet for Rwanda, Burundi and Zambia. The current roads are congested and so the new highway is very important," the prime minister said.
Malaysia may also get involved in the healthcare sector in Tanzania.
"Khazanah (Nasional Bhd), which owns the second biggest healthcare provider in the world, may explore the possibility of building a specialist hospital in Dar es Salaam that can even meet the needs of the people in surrounding nations," he told Malaysian newsmen at the Julius Nyerere International Convention Centre, here, yesterday.
Najib is in Tanzania for the Global Smart Partnership Dialogue 2013, which began on Friday and ends today. The biannual event brings together presidents, prime ministers, civil servants and leading representatives from labour, academia and business.
Najib earlier held a bilateral meeting with Tanzanian President Jakaya Mrisho Kikwete at the convention centre.
The president expressed his appreciation to Malaysia for helping Tanzania chart an agenda for change. The measures that Tanzania is adopting, with input from Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Idris Jala, are based on Malaysia's government transformation and economic transformation programmes.
Najib also held talks with Ugandan President Yoweri Museveni yesterday.
The landlocked east African country has sought Malaysia's help to add value to its economic products. For example, it earns very little from coffee beans, which it exports to Europe.
"Museveni hopes Malaysian companies can enter into smart partnerships to build coffee-processing facilities in Uganda and to help the country earn much more.
"He is also keen on our companies taking a role in energy production in Uganda," said Najib.
On Saturday, Najib met with Algerian Prime Minister Abdelmalek Sellal.
"Algeria wants to deepen ties with Malaysia. A potential sector for collaboration is oil exploration. The Algerian government is inviting Petronas to make a bid to team up with oil exploring firms in the country."
Najib left here for London yesterday evening.
Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and Tanzanian President Jakaya Mrisho Kikwete break for lunch during the Tanzania for the Global Smart Partnership Dialogue 2013 in Dar es Salaam yesterday. Bernama pic

Read more: Road to good Tanzania ties - General - New Straits Times http://www.nst.com.my/nation/general/road-to-good-tanzania-ties-1.310880?cache=03D163D03edding-pred-1.1176%252F%253FpFpentwa%253Fkey%253DKuala+Lumpur%3Fpage%3D0%3Fpage%3D0%3Fpage%3D0%3Fkey%3DMalaysia%3Fkey%3DMalaysia#ixzz2XkQz4SqC




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.