Pages

Subscribe:

25 Julai, 2013

[hang nadim]Salahkah jika kita ultra Melayu ?,,,,,لقد كان من الخطأ بالنسبة لنا فائقة الملايو؟


Salahkah jika kita ultra Melayu?

KELMARIN saya bertemu dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad, setelah sekian lama tidak ketemu. Saya juga tidak mengunjungi ke rumah terbukanya baru-baru ini yang dihadiri ribuan orang. Maaf Tun!
Dulu semasa beliau menjadi Perdana Menteri sering saya bertemu; sama ada dalam liputan berita, membuat liputan lawatan ke luar negara atau dalam wawancara khas dengan beliau. Pendek kata, kerjaya saya sebagai wartawan sebahagian besarnya ialah dalam era beliau. Beliau juga yang membentuk kewartawanan kami.
Sebagai wartawan kami tahu tabiat beliau, tingkah laku beliau dan sepak terajang politik beliau. Jangan bohonglah mengenai politik dengan beliau. Walaupun asas pelajarannya dalam perubatan, beliau ialah seorang ahli politik yang tiada tolok-bandingnya.
Dalam buku 24 Hours in Cyberspace, penulis buku itu menyifatkan Dr. Mahathir sebagai “the most political savvy on earth” atau seorang yang amat celik politik di atas muka bumi ini. Dalam konteks buku itu, Dr. Mahathir digambarkan seorang pemimpin yang mampu menggunakan kuasa politiknya untuk menjadikan Malaysia sebagai apa yang kita lihat pada hari ini.
Kuasa Internet dan Koridor Raya Multimedia mula dikenali di negara ini setelah dibawa masuk oleh Tun M.
Prof. Kisho Kurokawa, seorang arkitek tersohor Jepun yang mereka bentuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan beratus lagi struktur hebat dunia, dalam bukunya, The Philosophy of Symbiosis juga menyifatkan Tun sebagai arkitek terhebat yang lebih hebat daripada dirinya.
Benar, Tun Dr. Mahathir cukup teruja dengan teknologi. Pengalaman mengikuti beliau ke negara luar dulu, saya perhatikan beliau amat serius jika meneliti sesuatu teknologi baharu. Wajahnya akan berkerut memerhatikannya serta mendengar taklimat dengan cukup khusyuk.
Itulah Dr. Mahathir, yang semua orang mengenalinya.
Jika dulu saban tahun, saya bersama-sama teman-teman seperjuangan Utusan Malaysia diketuai oleh Ketua Pengarang, Khalid Mohd., mewawancara Tun secara eksklusif setiap kali menjelang Perhimpunan Agung UMNO – setiap kali itu jugalah, kami semua pasti akan teruja dengan jawapan-jawapan yang diberikan.
Cakap beliau begitu teliti. Ayat-ayatnya tersusun rapi. Isu yang sukar, dipermudahkan dengan begitu senang. Bagi saya, Tun bukan sahaja seorang doktor, ahli politik malah pakar bahasa Melayu dan Inggeris yang juga hebat.
Soalan yang provokatif adalah soalan yang gemar ditanya, kerana jawapannya amat memberangsangkan. Kelmarin dalam usianya yang menjangkau ke-86 tahun, saya diberi peluang untuk mewawancara beliau sekali lagi dan kali ini untuk program TV1 Bicara Negarawan di pejabat beliau di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.
Wawancara itu dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Wawancara itu akan disiarkan pada hari Jumaat ini mulai pukul 10 hingga 11 malam.
Walaupun ia hanya memakan masa yang amat pendek iaitu sejam, namun sekali lagi jawapan-jawapan yang diberikan cukup hebat. Sehebat semasa kami mewawancara beliau dahulu.
Walaupun beliau tidak melihat terlebih dahulu soalan yang akan ditanya, namun jawapan spontannya lengkap. Semua jawapan berada di hujung jari beliau.
Melihatkan wajahnya yang cukup berseri, dan fizikalnya yang baik, semua tetamu kagum dengannya. Soalan pertama daripada rakan saya dari Bernama, Datuk Yong Soo Heong ialah mengenai rahsia beliau menjaga kesihatan. Sekali lagi beliau berkata jaga makan, jangan sampai gemuk...!
Isu ‘calon boleh menang’ atau winnable candidate misalnya, digarap dengan begitu mudah. “Adalah lebih baik mereka (yang bermimpi-mimpi mahu menjadi calon) memastikan parti akan mendapat kemenangan kerana hanya apabila parti menang dan mendirikan kerajaan barulah semua pihak dapat merasai kenikmatannya.”
Beliau mengakui sukar untuk membetulkan keghairahan orang yang mahu menjadi calon. Dalam soalan lain, beliau turut meminta kerajaan mengubah pandangan dan fikiran mengenai cadangan untuk membawa masuk syarikat luar bagi bersaing dengan pengusaha tempatan, terutamanya dalam bidang minyak dan gas. Sebaliknya Tun mencadangkan peluang terus diberikan kepada syarikat-syarikat tempatan.
Walaupun pendek, wawancara itu dijawab beliau dengan begitu mantap sekali.
Di atas pentas semasa wawancara selesai, saya sempat berbisik mengenai jualan terkini buku memoirnya: A Doctor In The House. “Bagus, sudah terjual lebih kurang 90,000 naskhah.” Difahamkan versi bahasa Mandarin yang baru dilancarkan juga sudah habis.
Versi Melayu katanya, dalam proses penyiapan. Saya jangka versi bahasa Melayunya juga akan menjadi goreng pisang panas apabila dilancarkan kelak.
Namun, saya agak kecewa kerana beberapa soalan lain gagal ditanya kerana kesuntukan masa.
Antara soalan itu: Tun merupakan Melayu pertama yang digelar sebagai ultra Melayu selepas dipecat daripada UMNO pada 1969. Mengapa agaknya? Dalam konteks sekarang adakah salah jika orang Melayu dikenali sebagai ultra dalam memperjuangkan haknya?
William Cheng, seorang ultra
Cina...?
TAIKUN besi The Lion Group, Tan Sri William Cheng dalam ruangan Bisnes Utusan Malaysia semalam mempertikai kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Kedai itu yang mula mendapat sokongan rakyat kini dianggap oleh William boleh menjejas peruncit biasa, yang mungkin ditujukan kepada peruncit berbangsa Cina.
Kita semua tahu Kedai Rakyat 1Malaysia itu cukup hebat ideanya. Itulah kedai yang menjual barangan murah (konsep seperti pasar raya No Frills di Kanada) yang mampu dibeli rakyat marhain, yang rata-ratanya masih terdiri daripada orang Melayu dan India.
Selama ini pekedai-pekedai (yang dimaksudkan oleh William Cheng) menjual barangan dengan harga yang ada kalanya tidak masuk akal, sehingga ada yang berani menyorok bagi memberi tekanan supaya kerajaan menaikkan harga barangan tertentu.
Saudara saya yang menjalankan kedai runcit di Labu Besar, Kulim dan Tunjang, Jitra juga pernah mengadu, harga borong yang diperolehnya berbeza harga dengan pekedai lain yang sebangsa dengan pemborong itu. Jadi, peruncit Melayu itu hanya akan untung kecil saja atau tak untung langsung jika harganya terpaksa diselaraskan dengan kedai pesaing tadi.
Apakah William Cheng sedar perkara-perkara itu?
Dalam ulasannya mengenai Kedai Rakyat 1Malaysia itu, beliau dipetik sebagai berkata, langkah (kerajaan) itu sedikit sebanyak menjejaskan operasi peniaga-peniaga runcit kecil di bawah naungan Gabungan Dewan Perniagaan Perindustrian Cina (ACCIM).
Dakwa Cheng, kerajaan perlu berlaku adil dengan membekalkan produk harga patut yang sama kepada 30,000 kedai runcit sedia ada.
Kata Cheng, harga produk di kedai 1Malaysia adalah 30 hingga 40 peratus lebih murah berbanding yang ditawarkan oleh kedai runcit biasa.
‘‘Sekiranya perkara ini tidak dibendung, perniagaan kedai runcit (ahli-ahli ACCIM) akan terjejas.”
Saya enggan komen panjang, biarlah pencetus idea hebat Kedai Rakyat 1Malaysia itu, iaitu Perdana Menteri sendiri menjawabnya.
Ini pula reaksi Ibrahim Ali,
seorang ultra Melayu...?
(DATUK Ibrahim Ali menghantar reaksi ini bagi menjawab kenyataan William mengenai Kedai Rakyat 1Malaysia dan cadangan pemindahan Lion Group ke Indonesia. Saya siarkan penuh SMS keras beliau dengan suntingan).
Itulah gambaran golongan mereka yang sangat pentingkan diri dan kadang kala bersikap melampau.
Mereka hanya pentingkan segolongan peniaga, tapi bagaimana kepentingan orang ramai termasuk kaum Cina dan India yang berpendapatan rendah.
Nampaknya golongan ini langsung tidak ada pertimbangan wajar terhadap kepentingan majoriti rakyat.
Setiap hari dan masa ugut kerajaan. Mementingkan golongan peniaga kumpulan tertentu atau puak kapitalis minoriti yang kaya raya sahaja adalah satu langkah yang karut.
Oleh itu kerajaan mesti teruskan Kedai Rakyat 1Malaysia.
Cadangan Lion Group mahu pindah ke Indonesia adalah satu ugutan yang tidak perlu dilayan. Negara Malaysia bebas dan ada dasar serta undang-undang sendiri.
Kerajaan mesti melihat kepentingan negara dahulu sebelum kepentingan satu dua individu korporat yang tamak.
Kepentingan mereka lebih penting daripada kepentingan negara dan rakyat.
Baru-baru ini RIM melaporkan Malaysia terus menjadi destinasi pelabur gergasi dunia. Satu pergi banyak lagi yang akan datang. Yang penting kerajaan mesti TEGAS dan tidak mudah tunduk kepada ugutan.
Pada mereka, Dasar Affirmatif mesti ditolak, tapi Dasar Perlindungan untuk mereka mesti diteruskan. Betul-betul double standard dan bersifat jahat.
Umat Melayu Islam, bumiputera dan semua kaum yang daif mesti bersatu untuk mempertahankan kepentingan negara dan keharmonian hidup serta menentang dasar untuk kumpulan minoriti yang berpengaruh.
Bagaimana pula dengan peniaga-peniaga makanan yang hanya mampu adakan gerai bergerak atau gerai tepi jalan untuk berniaga dengan harga barang melampau.
Apa tinggal untungnya. Sebab itu gerai tepi jalan terpaksa menjual nasi campur dengan harga RM5 untuk tengah hari.
Nak untung RM1 pun payah. Kalau 100 bungkus dapatlah RM100 sehari. Upah pembantu RM30 paling murah sehari untuk seorang. Petrol kurang-kurang RM20. Dapatlah RM50 bersih sehari. Sebulan RM1,500. Bayar van RM700. Sewa rumah atau bayar pinjaman rumah RM500. Baki RM300. Elektrik dan air RM100. Baki RM200.
Cukup ke tanggung anak sekolah rendah atau menengah?


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0914&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm&arc=hive#ixzz2a6MsBcCL
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Artikel 160 Perlembagaan Malaysia 
mentakrifkan pelbagai istilah yang digunakan dalam Perlembagaan Malaysia
Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia, orang Melayu itu mestilah 
beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa 
Melayu dan lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau Singapaura, 
atau pada hari merdeka telah bermastautin di Persekutuan atau Singapura.
Kewujudan Perkara 160 (2) yang berkaitan dengan pemberian hak-hak istimewa ini perlu
 dilihat dan difahami daripada perspektif sejarah.

Teori Nusantara            
Teori ini didukung oleh sarjana-sarjana seperti J.Crawfurd, K.Himly, Sutan Takdir Alisjahbana dan juga Gorys Keraf. Teori ini adalah disokong dengan alasan-alasan seperti di bawah:
  1. Bangsa Melayu dan bangsa Jawa mempunyai tamadun yang tinggi pada abad kesembilan belas. Taraf ini hanya dapat dicapai setelah perkembangan budaya yang lama. Perkara ini menunjukkan orang Melayu tidak berasal dari mana-mana, tetapi berasal dan berkembang di Nusantara.
  2. K.Himly tidak bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa Bahasa Melayu serumpun dengan Bahasa Champa (Kemboja). Baginya, persamaan yang berlaku di kedua-dua bahasa adalah satu fenomena "ambilan"
  3. Manusia kuno Homo Soloinensis dan Homo Wajakensis terdapat di Pulau Jawa. Penemuan manusia kuno ini di Pulau Jawa menunjukkan adanya kemungkinan orang Melayu itu keturunan daripada manusia kuno tersebut yakni berasal daripada Jawa dan mewujudkan tamadun bersendirian.
  4. Bahasa di Nusantara (Bahasa Austronesia) mempunyai perbezaan yang ketara dengan bahasa di Asia Tengah (Bahasa Indo-Eropah).

Teori Yunnan               
Teori ini disokong oleh beberapa sarjana seperti R.H Geldern, J.H.C Kern, J.R Foster, J.R Logen, Slametmuljana dan juga Asmah Haji Omar. Secara keseluruhannya, alasan-alasan yang menyokong teori ini adalah seperti berikut:
  1. Kapak Tua yang mirip kepada Kapak Tua di Asia Tengah ditemui di Kepulauan Melayu. Perkara ini menunjukkan adanya migrasi penduduk daripada Asia Tengah ke Kepulauan Melayu.
  2. Adat resam bangsa Melayu mirip kepada suku Naga di daerah Assam (Berhampiran dengan sempadan India dengan Myanmar).
  3. Bahasa Melayu adalah serumpun dengan bahasa di Kemboja. Dengan lebih lanjut lagi, penduduk di Kemboja mungkin berasal daripada dataran Yunnan dengan menyusuri Sungai Mekong. Perhubungan bangsa Melayu dengan bangsa Kemboja sekaligus menandakan pertaliannya dengan dataran Yunan.
Teori ini merupakan teori yang popular yakni diterima umum. Contohnya, dalam buku Teks Pengajian Malaysia[1] adapun menyatakan "nenek moyang" orang Melayu itu berasal daripada Yunan.
Berdasarkan Teori ini, dikatakan orang Melayu datang dari Yunnan ke Kepulauan Melayu menerusi tiga gelombang yang utama, yang ditandai dengan perpindahan Orang NegritoMelayu Proto, dan juga Melayu Deutro. Berikut adalah huraiannya.

Orang Negrito             

Orang Negrito merupakan penduduk paling awal di Kepulauan Melayu. Mereka diperkirakan ada di sini sejak 1000 SM berdasarkan penerokaan arkeologi di Gua Cha, Kelantan. Daripada orang Negrito telah diperturunkan orang Semang yang mempunyai ciri-ciri fizikal berkulit gelap, berambut keriting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh, serta saiz badan yang pendek.

Melayu Proto                                              

Perpindahan orang Melayu Proto ke Kepulauan Melayu diperkirakan berlaku pada 2,500 SM. Mereka mempunyai peradaban yang lebih maju daripada orang Negrito, ditandai dengan kemahiran bercucuk tanam. Terdapat satu lagi persamaan antara Melayu Proto dimana dikenali sebagai Melayu Negosiddek dimana kebanyakan terdapat disebuah pulau yang dikenali sebagai Pinang. Melayu Negosiddek ini mahir dalam bidang lautan tetapi tidak pandai berenang.

Melayu Deutro                          

Perpindahan orang Melayu Deutro merupakan gelombang perpindahan orang Melayu kuno yang kedua yang berlaku pada 1,500 SM. Mereka merupakan manusia yang hidup di pantai dan mempunyai kemahiran berlayar.


INTISARI ENAKMEN RIZAB MELAYU (ERM)

5.3 Takrif Melayu diBawah ERM

5.3.1 ERM NMB Bab 142

‘Melayu” ertinya seorang yang berasal dari mana-mana bangsa “Melayan” yang lazim bertutur dalam bahasa Melayu atau mana-mana bahasa “Malayan” dan menganut Ugama Islam.

5.3.2 ERM Kelantan

‘Melayu ertinya seseorang yang berasal dari mana-mana bangsa “Malayan” yang bercakap mana-mana bahasa Malayan dan menganut Ugama Muhamad, dan hendaklah termasuk:-
                        (a) Majlis Ugama Islam dan

                        (b) Pegawai Pemegang Harta apabila bertindak sebagai
                             Pentadbir atau Pemegang Amanah bagi harta pusaka
                             simati orang Melayu.

5.3.3 ERM Kedah

‘Melayu’ ertinya seorang yang menganut Ugama Islam dan lazim bercakap bahasa Melayu yang sekurang-kurangnya seorang daripada ibubapanya adalah bangsa Malayan atau berketurunan Arab.
                         
5.3.4 ERM Perlis

“Melayu” ertinya seorang yang berasal dari mana-mana bangsa Malayan atau orang keturunan Arab yang lazim bercakap bahasa Melayu atau mana-mana bahasa Malayan dan menganut Ugama Islam.

5.3.5 ERM Johor

‘Melayu’ ertinya seorang yang berasal dari Bangsa Melayu atau mana-mana bangsa Malaysia yang lazim bercakap bahasa Malayan dan menganut Ugama Islam dan ungkapan itu hendaklah disifatkan sebagai termasuk Pihak Berkuasa, Lembaga, Pertubuhan, Persatuan dan syarikat yang ditetapkan dalam Jadual Kedua kepada Enakmen ini.


 5.3.6 ERM Terengganu

‘Melayu” ertinya seorang yang berasal dari mana-mana bangsa Malayan yang lazim bercakap Melayu atau mana-mana bahasa Malayan dan menganut Ugama Islam.

5.4 Rumusan Takrif Melayu

Sebagai rumusan ‘Melayu’ bagi maksud kesemuaa ERM       
hendaklah pada masa yang sama mempunyai tiga
faktor serentak iaitu;
                        a) hendaklah berketurunan Melayu atau Malayan (Kecuali Kedah dan Perlis yang turut mengiktiraf keturunan Arab)

                        b) hendaklah lazim bercakap Melayu atau Malayan

                        c) hendaklah berugama Islam

 Walaupun kedua-dua ERM Kedah dan Perlis mengikhtiraf mereka yang berketurunan Arab, namun terdapat juga perbezaan di antara ‘Melayu” Kedah dan ‘Melayu’ Perlis.
  
  5.4.1 Konsep Malayan

‘Malayan’ dalam konteks perundangan Rizab Melayu merangkumi ethnik-ethnik Melayu yang terdapat di gugusan kepulauan Melayu seperti Orang Asli, Jawa, Banjar, Minangkabau, Mendeling, Panai, Bangka Hulu, Boyan, Patani dan lain-lain lagi.
                         
  5.4.2 Keraguan

 Dalam tiap-tiap ERM ada diperuntukan bahawa jika timbul keraguan     untuk membuat kepastian sama ada seseorang itu Melayu atau tidak, maka rujukan hendaklah dibuat kepada Raja Dalam Mesyuarat yang mana keputusannya adalah muktamad dan tidak boleh dikaji semula atau dipinda oleh mana-mana Mahkamah.


 5.4.3 Melayu ERM mengatasi Melayu Perlembagaan

Walaupun tafsiran ‘Melayu’ didalam Perkara 160 Fasal 2 Perlembagaan Persekutuan kelihatan semacam mengatasi tafsiran ‘Melayu’ didalam tiap-tiap ERM, namun oleh kerana tafsiran ‘Melayu’ di dalam ERM itu dibuat mengikut peruntukan Perkara 89 Fasal 6 Perlembagaan Persekutuan maka tafsiran ‘MELAYU’ di dalam ERM itu MENGATASI tafsiran ‘Melayu’ di bawah Perkara 160 Fasal 2 Perlembagaan Persekutuan.

Melayu bagi maksud Perkara 160 Fasal 2 memberi penekanan kepada adat istiadat, manakala di bawah Perkara 89 Fasal 6 seperti yang diberikan pada tiap-tiap ERM memberi tekanan kepada keturunan.

5.4.4 Lain-lain tafsiran Melayu

Lain-lain bentuk tafsiran Melayu yang diberikan oleh mana-mana undang-undang tidak terpakai bagi maksud ERM. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.