Pages

Subscribe:

30 September, 2013

lhang nadim] Komunis menyusup ke dalam badan Islam, Melayu.....共产党人渗入伊斯兰教,马来人的身体.....



GAMBAR pengganas komunis menjalani latihan menembak dalam gambar yang tidak bertarikh ini, dipercayai sebagai propaganda menentang kerajaan Malaysia pada 1960-an. - JABATAN PENERANGAN
ويعتقد PICTURE الإرهابيين الشيوعي اطلاق النار التدريب في هذه الصورة غير مؤرخ، ليكون دعاية ضد الحكومة في 1960s. - إدارة شؤون الإعلام
图片共产主义恐怖分子射击训练在这张未注明日期的照片中,在20世纪60年代被认为是反对政府的宣传。 - 信息部
PARTI Komunis Malaya (PKM) menjalankan rancangan propaganda untuk memenangi hati orang Melayu antaranya dengan menaja penubuhan badan Islam dan mendekati orang Melayu sekali gus meyakinkan mereka bahawa Islam dan komunisme tidak bertentangan antara satu sama lain walaupun hakikatnya komunis adalah anti agama.
Dalam satu mesyuarat Jawatankuasa Pusat PKM yang berlangsung di Peking (Beijing) dan dipengerusikan oleh Chin Peng sekitar akhir 1962 dan awal 1963, ketua PKM itu menyarankan agar anggota komunis mendekati masyarakat Melayu dengan cuba memahami budaya dan adat resam mereka.
Anggota komunis Cina yang beroperasi di kawasan Melayu turut disarankan agar menggunakan nama samaran Melayu.
Semua ini terkandung dalam dokumen rasmi memetik beberapa pemimpin PKM yang belum pernah didedahkan kepada umum sebelum ini.
Untuk meraih sokongan umum, kadir- kadir PKM yang ditugaskan dalam kerja-kerja 'Min Yuen' iaitu memberi maklumat dan mendapatkan bekalan makanan serta ubat-ubatan untuk komunis, telah dicadangkan supaya menyusup masuk ke dalam aktiviti masyarakat. Kader-kader ini juga akan menunjukkan keprihatinan terhadap kehidupan orang Melayu dan menampakkan kesediaan untuk membantu mereka bila-bila masa yang diperlukan.
Dengan itu mudahlah mereka diterima oleh masyarakat Melayu. Apabila sudah diterima oleh masyarakat setempat, mudahlah juga untuk kader-kader ini menjalankan gerakan dengan menubuhkan 'Hsueh Hsih Cell' dalam kalangan orang Melayu yang telah dikenal pasti menunjukkan minat dan kecenderungan terhadap fahaman komunis. Sasarannya ialah golongan remaja dan kanak-kanak.
Menerusi sel-sel atau unit ini, indoktrinasi komunis akan dijalankan sebelum kemudiannya kelompok yang sudah 'direkrut' ini diserap masuk ke dalam Liga Belia Komunis Tanah Melayu (MYCL).
Kebanyakan saranan yang dibuat oleh Chin Peng ini diterima anggota Jawatankuasa Pusat PKM yang hadir pada mesyuarat di Beijing itu walaupun penggunaan nama samaran Melayu oleh anggota komunis Cina dibantah oleh Pengerusinya, Musa Ahmad, atas alasan isu agama dan kaum agak sensitif bagi orang Melayu yang mungkin melihatnya sebagai usaha untuk mengelabui mata mereka.
Chin Peng bagaimanapun mengetepikan pandangan Musa itu dengan menekankan yang kader-kader PKM memang cukup terlatih dari segi penguasaan bahasa termasuk dialek sehingga mampu meyakinkan orang Melayu.
Keyakinan Chin Peng itu dipercayai berdasarkan kejayaan anasir komunis menyusup masuk ke dalam badan-badan agama di awal penubuhan PKM selain mempengaruhi individu dengan latar agama untuk menyertai gerakan itu walaupun pada asalnya atas dasar perjuangan nasionalis.
Antara pemimpin PKM yang mempunyai latar pendidikan agama ialah Musa dan Samsiah Fakeh. Musa yang mendapat pendidikan agama di Sekolah Agama Al Mashor, Pulau Pinang ialah Presiden Persatuan Penuntut Melayu Al Mashor dari 1939 hingga 1941.
Penubuhan Parti Nasionalis Melayu (MNP) pada September 1945 pula mengikut dokumen rasmi itu digerakkan atas cadangan Mokhtaruddin Lasso iaitu anggota Parti Komunis Indonesia (PKI), yang ketika itu menjadi Ketua Editor akhbar Suara Rakyat yang dinamakan semula selepas mengambil alih operasi Berita Perak
Communists infiltrated into the body of Islam, Malay
Communist Party of Malaya (CPM) conducting propaganda plan to win the hearts of the Malays among them by sponsoring the establishment of the Islamic and Malay approach thus convince them that Islam and communism are not contradictory to each other despite the fact that communism is anti-religion.
In a CPM Central Committee meeting held in Peking (Beijing) and chaired by Chin Peng around late 1962 and early 1963, the CPM leader had suggested that the Malay community outreach communists with trying to understand the culture and customs.
Chinese communists operating in the area are encouraged to use the Malay Malay nickname.
All this is contained in official documents quoted several CPM leaders have never disclosed to the public before.
To gain public support, kadir kadir MCP-assigned in the works 'Min Yuen', which provides information and securing food and medicines for the communists, have been proposed to infiltrate the community activities. These cadres will also show concern for the life of the Malays and showed their willingness to help whenever needed.
The easier it is for them to be accepted by the Malays. When it is received by the local community, it'll be easier for the cadres also runs a motion to establish "Hsueh Hsih Cell 'among the Malays who were identified showing interest and inclination towards communism. The target is the youth and children.
Through the cells or units, communist indoctrination will be carried out before then clusters are 'recruited' is absorbed into the Malayan Communist Youth League (MYCL).
Most of the recommendations made by Chin Peng is accepted CPM central committee member present at a meeting in Beijing that although the use of Malay nickname by Chinese communists opposed by the chairman, Musa Ahmad, on the grounds of religion and race issues are quite sensitive to the Malays who might see it as an attempt to trick their eyes.
Chin Peng, however, set aside the Mosaic view by emphasizing that the CPM cadres is well trained in terms of mastery of the language, including dialects so as to convince the Malays.
Chin Peng was believed confidence on the success of communists infiltrate the religious bodies in the early days of the CPM other religious background influence individuals to join the movement although it was originally on the basis of the nationalist struggle.
CPM leaders with a history of religious education is Moses and Samsiah Fakeh. Moses got the religious education Religious School Al Mashor, Penang is Malay Students Association President Al Mashor from 1939 to 1941.
Establishment of the Malay Nationalist Party (MNP) in September 1945 was in accordance with the official documents on the proposed Mokhtaruddin Lasso moved the members of the Indonesian Communist Party (PKI), which was then the Chief Editor of Suara Rakyat renamed after taking over the operations of News Silver.

共产党人渗入伊斯兰教,马来人的身体


共产党党的马来亚(CPM)进行宣传计划,赢得赞助建立伊斯兰和马来人的做法,其中马来人的心从而说服他们,伊斯兰和共产主义是不是相互矛盾的,尽管事实上,共产主义是反宗教的。
在CPM在北平(北京)举行的中央委员会会议并主持鹏展1962年底和1963年初左右,CPM领导人曾建议,马来社区外展共产党人试图理解的文化和习俗。
鼓励在该地区经营的中国共产党人,使用马来马来绰号。
所有这一切都包含在官方文件中援引了几位CPM领导人从来没有向公众披露之前。
为了获得公众的支持,卡迪尔卡迪尔MCP分配的作品“敏源”,它提供的信息,并保证食品和药品的共产党人,已渗透到社会活动。这些干部也将显示为马来人的生命的关注,并表明他们愿意帮助任何需要的时候。
容易为他们所接受的马来人。当它收到当地社区,它会更容易,干部也运行一项议案,马来人被认定表现出浓厚兴趣和对共产主义的倾向之间建立“薛Hsih细胞。我们的目标是青少年和儿童。
通过细胞或单位,将进行共产主义的灌输,在那之前,簇成马来亚共青团(MYCL),吸收'招募'。
由鹏展的建议大多是接受CPM中央委员会成员目前在北京会议,虽然中国共产党人反对的理由,宗教和种族问题上的董事长,穆萨·艾哈迈德,使用马来绰号是相当敏感马来谁可能会看到它作为一个试图欺骗自己的眼睛。
然而,鹏展预留强调CPM干部培训,掌握的语言,包括方言,这样才能说服马来马赛克视图。
陈平相信共产党人的成功充满信心渗透到宗教机构CPM其他宗教背景的影响,个人虽然它最初的民族主义斗争的基础上,加入运动的初期。
CPM领导人与宗教教育的历史是摩西和Samsiah Fakeh。摩西得到了宗教教育,宗教学校Al Mashor的,槟城是马来学生协会主席Al Mashor的1939年至1941年。
建立的马来民族主义党(MNP)在1945年9月,是按照官方文件在建议的Mokhtaruddin套索感动的印尼共产党党(PKI),它是那么的首席编辑,马来西亚人民之声接管新闻银业务后更名为成员。


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131001/re_06/Komunis-menyusup-ke-dalam-badan-Islam-Melayu#ixzz2gQQZ8sgI
© Utusan Melayu (M) Bhd



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.