Pages

Subscribe:

17 Julai, 2014

[hang nadim] Горящие обломки, Органы Переменная После Малайзии Авиалайнер Сбои в Украине.....Burning Wreckage, Bodies Scattered After Malaysian Airliner Crashes in Ukraine.....


Map of Ukraine shows Donetsk in the far east, near the Russian border, circled












AS tekankan peranan Russia dalam nahas MH17

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Duta Amerika Syarikat (AS), Samantha Power memberitahu sidang tergempar Majlis Keselamatan PBB hari ini bahawa AS tidak boleh mengetepikan bantuan Russia dalam melancarkan peluru berpandu permukaan darat ke udara ke atas pesawat MH17 di timur Ukraine, Khamis lalu. 

Power berkata, AS percaya pesawat berkenaan ditembak jatuh oleh roket jenis SA-11 yang dilepaskan di satu kawasan di timur Ukraine yang dikuasai oleh kumpulan pemisah Ukraine yang pro-Russia. 
Beliau berkata, Russia membekalkan SA-11 selama ini dan beberapa senjata berat kepada kumpulan pemisah berkenaan.

Duta Britain ke PBB, Mark Lyall Grant, pula mahu sidang tergempar itu agar memberi lebih tumpuan bagi menentukan pihak yang bertanggungjawab dalam nahas berkenaan. 

“Ia adalah jelas siapa yang bertanggungjawab, dengan keganasan yang dilakukan oleh kumpulan pemisah bersenjata dan siapa yang membantu mereka, melengkapkan mereka dan yang menasihatkan mereka," katanya. 

“Majlis ini perlu bersatu dalam mengutuk serangan seperti ini dan menuntut agar kumpulan ini meletakkan senjata, meninggalkan keganasan dan berunding menerusi kaedah demokrasi kepada mereka," katanya. - AP

pesawat penumpang Malaysia terhempas dekat sempadan Russia

#NahasMH17: Infografik pesawat Boeing 777-200 dan Peluru Berpandu BUK 9K37

MAS betulkan jumlah penumpang kepada 298 orang dalam MH17

KUALA LUMPUR 18 Julai - Malaysia Airlines (MAS) hari ini menjelaskan bahawa 298 orang - 283 penumpang dan 15 anak kapal berada dalam pesawat Boeing 777 yang terhempas di Ukraine semalam semasa dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.

MAS menjelaskan, bertentangan dengan kenyataan sebelum ini, penerbangan itu membawa sejumlah 283 penumpang, termasuk tiga bayi, pelbagai warganegara dan 15 anak kapal warga Malaysia.

Syarikat penerbangan itu dalam kenyataan sebelum ini berkata bahawa pesawat malang penerbangan MH17 itu membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal.
Sesetengah warganegara penumpang masih belum dikenal pasti, kata MAS.
Syarikat penerbangan itu menyenaraikan jumlah penumpang dan anak kapal mengikut warganegara iaitu Belanda 154; Malaysia 43 (termasuk 15 anak kapal dan dua bayi); Australia, 27; Indonesia, 12 (termasuk seorang bayi); United Kingdom, sembilan; Jerman, empat; Belgium, empat; Filipina, tiga; Kanada, satu; dan yang tidak disahkan 41.
Menurut Malaysia Airlines, syarikat itu sedang dalam proses memaklumkan waris terdekat penumpang dan anak kapal. - BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140718/dn_34/MAS-betulkan-jumlah-penumpang-kepada-298-orang-dalam-MH17#ixzz37mPXZIRS
© Utusan Melayu (M) Bhd 

MH17: Pilot was to have perform Haj this year

KEMAMAN: Wan Amran Wan Hussin, 50, the pilot of the Malaysia Airlines flight that crashed in Ukraine yesterday, had stated his intention to perform the Haj later this year, according to his nephew Amaluddin Noorshah, 48.
He had expressed the intention to his elder sister, Wan Aini, when he returned to his village in Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar, Perak, to break fast with relatives last week, Amaluddin said.
“I felt a difference in the tone of his voice when he said that,” he said when contacted by Bernama.
Amaluddin said he did not realise that that was the last time he would meet his uncle.
“I learnt from a family WhatsApp network about what happened. All of us felt a weakness spread through our bodies when we found out that Wan Amran was the pilot of that ill-fated flight,” he said.
The MAS flight, MH17, was flying from Amsterdam to Kuala Lumpur when it went down in Ukraine. It was carrying 280 passengers and 15 crew.
Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said early today that Ukrainian authorities believe that the Boeing 777 was shot down.
Amaluddin said his uncle had been piloting Boeing aircraft for more than 20 years.
“He was very close to his siblings and contributed much to charity. His wife and two sons live in Shah Alam,” he said.
Amaluddin said he had been close to his uncle since his childhood days. --BERNAMA
Wan Amran Wan Hussin, pilot of flight MH17.-

Najib hadir taklimat mengenai tragedi MH17 di KLIA

SEPANG 18 Julai - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tiba di Bangunan Pengurusan Penerbangan (FMB) Penerbangan Malaysia (MAS) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira pada pukul 1.20 pagi ini.
Beliau sedang menghadiri taklimat mengenai insiden pesawat MH17 yang dilaporkan terhempas di Ukraine.
Menurut sumber, sidang akhbar mengenai kejadian yang mengejutkan dunia penerbangan itu dijangka akan pada pukul 4 pagi hari ini. - UTUSAN ONLINE


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140718/dn_02/Najib-hadir-taklimat-mengenai-tragedi-MH17-di-KLIA#ixzz37mRBOzeu
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.