Pages

Subscribe:

10 Ogos, 2009

‘7 Wasiat Raja Melayu’

Abadikan ‘7 Wasiat Raja Melayu’ sebagai Khazanah Negara
SAYA terlebih dahulu menjunjung kasih kepada Raja Muda Perak, YAM Raja Dr. Nazrin Shah kerana telah membuka lipatan sejarah yang mengandungi ‘7 Wasiat Raja Melayu’ semasa menurunkan tandatangan Persetujuan Pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957.
Sesungguhnya wasiat tersebut merupakan khazanah negara (national heritage) yang tidak ternilai dan perlu diketahui oleh seluruh bangsa Malaysia. Bagi saya, wasiat ini merupakan tunggak negara Malaysia yang perlu diketahui oleh generasi pelbagai kaum di negara ini agar mereka tidak mudah diperkotak-katik oleh mana-mana pihak.
Bagi saya, 7 Wasiat Raja Melayu ini telah memberi jawapan kepada beberapa persoalan yang dibangkitkan oleh pihak tertentu di negara ini yang sejak kebelakangan ini sering mempersoalkan Perlembagaan Negara berkaitan isu-isu yang dinyatakan dalam 7 Wasiat Raja Melayu ini.
Cuma saya terkilan dan berasa hairan mengapa perkara ini hanya terpendam di dalam lipatan sejarah dan hanya didedahkan setelah dua tahun negara mencapai kemerdekaan. Atau mungkin perkara ini di luar pengetahuan saya yang telah berumur 62 tahun.
Oleh itu, jika 7 Wasiat Raja Melayu ini tidak pernah diisytiharkan secara rasmi pada masa lalu, saya menyarankan pihak istana, Pejabat Yang Dipertua Negeri, Parlimen, Dewan Negeri, Muzium Negara dan Muzium Negeri mengabadikan 7 Wasiat Raja Melayu itu dalam apa juga bentuk yang difikirkan wajar untuk tatapan rakyat dan generasi akan datang.
Jika pihak Muzium Negara melakarkan ukiran Panglima Hang Tuah dengan ungkapan ‘Tidak Hilang Melayu Di Dunia’, senarai 7 Wasiat Raja Melayu itu hendaklah dilakarkan sewajarnya di premis yang saya cadangkan itu. Daulat Tuanku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.