Pages

Subscribe:

24 September, 2009

Robohnya Kota Melaka


KOTA MELAKA
Seminggu lagi rakyat Malaysia akan merayakan ulangtahun kemerdekaan yang ke 50 (Kemerdekaan Tanah Melayu sebenarnya. Malaysia hanya lahir 16 September 1963)

Kita merdeka baru 50 tahun, tetapi kita terjajah lama. Kerajaan Melayu Melaka yang bermula tahun 1402 oleh Parameswara pernah menjadi sebuah empayar agung. Pelabuhan Melaka pernah jadi entreport, pusat dagangan bertaraf dunia. Tempat pedagang dari benua India dan China bertemu dan berdagang barangan dari pelusuk dunia. Kerajaan Melaka pernah membuat hubungan diplomatik dengan Kerajaan China, bahkan Raja Melaka pernah berkahwin dengan puteri Raja China, Puteri Hang Li Po

Kerajaan Melayu Melaka bertahan lebih 100 tahun sehingalah Kota Melaka jatuh ke tangan penjajah dalam tahun 1511.

Peristiwa kejatuhan Melaka itu patut dikenang buat iktibar semua. Semenjak tarikh itu, kita dijajah penjajah laknat selama hampir 450 tahun. Bermula Portugis selama 130 tahun dari 1511 hingga 1641, kemudian diserah kepada Belanda selama 183 tahun (1641- 1824). Tanah Melayu berganti pemilik kepada Inggeris, bertukar bagaikan barang dagangan. Inggeris menjajah dan menjarah hasil mahsul Tanah Melayu selama lebih 130 tahun. Habis hasil mahsul negara dibawa balik England. Tidak cukup dengan penduduk tempatan, kuli dari India dan China di bawa masuk untuk bekerja di estet getah dan lombong bijih.

Portugis mula datang ke Melaka pada tahun 1509 yang diketuai oleh Lopez de Sequirea. Kedatangan Portugis sebenarnya adalah sebagai manifestasi kebebasan dari kerjaan Islam dan membawa ruh Reconquista. Ia bermula pada tahun 1492, apabila kerajaan Islam terakhir di Andalusia ditumpaskan oleh Raja Ferdinand dan Permaisuri Isabella. Raja Abu Abdillah, yang dipanggil Boabdil menyerahkan Granada kubu terakhir kerajaan Islam di Granada iaitu Al Hambra dengan tangisan.

1492 bermulalah pengusiran dan pembunuhan orang Islam di Andalus. Orang Islam yang dipanggil Moors atau kemudiannya dipanggil Moriskos dihalau ke Morocco. Mereka yang tinggal dipaksa menukar agama ke agama Kristian. Berbagai hukuman keras dan kejam dilaksanakan kepada mereka yang enggan.

Atas semangat Reconquista inilah pelayar-pelayar dari Portugis dan Sepanyol keluar menjelajah ataupun menjajah dunia.

10 Ogos 1511, Alfonso d Albuquerqe telah datang menyerang Melaka. Setelah berlawan dan bertikam untuk mempertahankan Melaka, akhirnya pada 24 Ogos , 1511 jatuhlah Melaka ke tangan penjajah.

Bermulalah sejarah penjajahan yang panjang dan penuh derita.

Berjayanya Portugis laknat menjajah Melak dan kepulauan Melayu adalah kerana krisis dalaman kerajaan Melayu Melaka. Kerajaan Melayu Melaka melalui zaman gemilangnya di zaman Sultan Mansur Shah. Sultan Muzaffar Shah juga Sulatan Alaudin Riayat Shah. Ianya dibantu dengan kaliber seorang Bendahara iaitu Tun Perak. Selepas Tun Perak meninggal dunia tahun 1498, bermulalah berbagai masalah apabila Tun Mutahir, seorang Tamil Muslim mula menjadi Bendahara. Melaka mula menjadi lemah apabila Sultan Alauddin mangkat secara misteri di usia muda sejurus sebelum berangkat menunaikan haji di Mekah. Raja Munawar yang sepatutnya menggantikan baginda diketepikan dan dinaikkan Raja Mahmud sebagai Sultan. Sultan Mahmud di usia muda, banyak terpengaruh dengan Tun Mutahir dan senanglah pihak luar masuk memainkan peranan.

Jatuhnya Melaka juga akibat dari sikap khianat Nina Chattu dan Uthimutha yang menjual rahsia kota Melaka kerana termakan dengan janji manis Portugis.

Hari ini 24 Ogos, 1511 menjadi saksi robohnya Kota Melaka dan Tanah Melayu dijajah selama hampir 450 tahun. Menjelang ulangtahun kemerdekaan ke 50 ini moleklah kita merenung kembali sejarah perjuangan melawan penjajah sepanjang zaman. Perjuangan yang panjang menempuh derita penjajahan selama 450 tahun. Kita patut sedar dan belajar dari sejarah. Jangan lupa sejarah. Sedar diri. Jangan ulang kesilapan yang sama.

Kita harus benar-benar merdeka. Jiwa dan Rasa.
Label: melayu, merdeka, sejarah
posted by Jiwa Rasa @ 9:35 PM

Virtual Museum Melaka
Democratic Governmnet Museum ~NEW~
Governors Museum
Melaka Sultanate Palace
Melaka Islamic Museum
History & Ethnography Museum
Maritime Museum Phase I (Flor De Lamar)
Maritime Museum Phase 2
Royal Malaysian Navy Museum
Malaysian Youth Museum
Literature Museum
Peoples Museum
Enduring Beauty Museum
Kites Museum
The Maritime Museum itself is a replica of the 'Flora de La Mar', a Portuguese ship that sank off the coast of Melaka while on its way to Portugal, carrying loot plundered from Melaka. Work on the replica started in early 1990 and it was opened to the public in 1994. The Maritime Museum was officially opened by the Prime Minister Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad on June 13, 1994.

Objective

The museum highlights Melaka's importance as a regional and international business centre from the period of the Melaka Sultanate, right through the Portuguese, Dutch and British era.

Notes

The Maritme Museum is located at Quayside Road near the Melaka River estuary. The replica is 34 metres high, 36 metres long and 8 metres wide.

The museum houses exhibits, artifacts and documents from the Melaka's golden era as the Emporium of the East and reveals how political control of Melaka was essential to the establishment of maritime dominance in the region.

The museum also traces Melaka's trading links from the earliest times through the colonial era, the Japanese conquest and brief period of Japanese rule, the return of Britain as the colonial master, the emergence of the independent nation of the Federation of Malaya and the formation of Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.