Pages

Subscribe:

15 November, 2009

ASEAN-Amerika Syarikat






NAJIB Tun Razak (kiri) berganding tangan dengan para pemimpin ASEAN dan AS semasa sesi bergambar pada Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan ASEAN-AS di Singapura, semalam. Dari kanan, Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva; Presiden AS, Barack Obama; Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong; Presiden Filipina, Gloria Macapagal Arroyo ; dan Perdana Menteri Myanmar, Jeneral Thein Sein. – AFP

SINGAPURA 15 Nov. – Presiden Barack Obama berhasrat meningkatkan hubungan dengan ASEAN secara lebih rapat dan mendalam, kata Perdana Menteri selepas menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN-Amerika Syarikat di sini hari ini.

Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pertemuan di antara Presiden Amerika Syarikat itu dengan pemimpin ASEAN sebagai amat bersejarah dan bermakna.

“Obama menyatakan hubungan ini akan terus ditingkatkan melibatkan pelbagai kerjasama dalam bidang integrasi ekonomi, perdagangan, teknologi dan pendidikan,” jelas beliau.

Ada cadangan khusus kerjasama seperti mengadakan program Peace Corps dengan menyediakan guru bagi pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris.

Sidang Kemuncak ASEAN-Amerika Syarikat itu diadakan selepas mesyuarat pemimpin-pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) yang turut disertai oleh Obama dan enam daripada 10 anggota ASEAN iaitu Singapura, Malaysia, Thailand, Brunei, Filipina dan Indonesia.

Menurut Najib, isi perbincangan dan nada Obama berhubung ASEAN adalah positif dan sehubungan itu Vietnam mencadangkan supaya sidang kemuncak antara kedua belah pihak dijadikan acara tahunan.

Perdana Menteri berkata, Vietnam, yang akan menjadi pengerusi ASEAN tahun depan, turut menyuarakan hasratnya supaya mesyuarat para pemimpin ASEAN dengan Presiden AS itu dijadikan sebagai acara tahunan.

Kata Najib lagi, Obama hendak berhubungan rapat dengan ASEAN dan mahukan ASEAN menjadi satu rantau ekonomi yang terbuka.

Tambahnya, Obama juga mengiktiraf penglibatan Malaysia dalam soal keselamatan dan perdamaian serantau termasuk menangani isu keganasan, peranan sebagai orang tengah dalam konflik Filipina Selatan serta memastikan laluan Selat Melaka bebas daripada kegiatan lanun.

“Obama juga maklum usaha Malaysia menangani kegiatan penyeludupan manusia khususnya untuk tidak menjadikan Malaysia sebagai pusat persinggahan,” katanya.

Dalam pada itu, Najib memberitahu Amerika Syarikat mahu Malaysia sebagai negara Islam memainkan peranan lebih besar dalam dialog antara agama.

“Malaysia mengambil maklum perkara ini dan berharap ia akan membawa permulaan baru dalam hubungan Amerika dengan dunia Islam khususnya ke arah proses damai di Asia Barat.

“Walau sukar sekalipun usaha mencapai perdamaian tetapi ia perlu dilakukan sehingga penyelesaian dapat dicapai,” ujar beliau.

Mengenai Myanmar, Perdana Menteri memberitahu Obama berharap proses demokrasi seperti pilihan raya di Amerika dapat dilaksanakan di negara itu.

Menurutnya, isu pembebasan Aung San Suu Kyi turut dibangkitkan namun tidak ada jawapan rasmi daripada pihak Myanmar.

Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.