Pages

Subscribe:

15 November, 2009

Bebaskan Suu Kyi – Obama


Aung San Suu Kyi

Barack Obama (tengah) menghadiri mesyuarat ASEAN-AS bersama pemimpin-pemimpin 10 negara anggota ASEAN di Singapura, semalam. – Reuters

--------------------------------------------------------------------------------
SINGAPURA 15 Nov. – Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama hari ini meminta junta Myanmar membebaskan pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi dalam interaksi bersemuka dengan pemimpin tinggi pemerintah tentera negara itu, perkara yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Obama menyampaikan mesej tegas itu dalam pertemuan dengan pemimpin-pemimpin 10 negara anggota ASEAN, termasuk Perdana Menteri Myanmar, Jeneral Thein Sein.

Setiausaha Akhbar White House, Robert Gibbs memberitahu pemberita bahawa Obama menyeru Myanmar membebaskan pemenang Hadiah Nobel Keamanan, Suu Kyi dan tahanan politik lain serta menamatkan penindasan ke atas kumpulan minoriti.

“Obama menyatakan perkara itu secara langsung dengan kerajaan itu,” kata Gibbs lagi, menandakan Presiden AS itu berbicara kepada Thein Sein.

Sejak berdekad lamanya, kerajaan Barat mengelak dari berhubung langsung dengan pemimpin-pemimpin Myanmar kerana rekod hak asasi manusianya yang teruk dan tidak mengamalkan demokrasi.
--------------------------------------------------------------------------------
Kenyataan bersama selepas sidang kemuncak itu – julung kali melibatkan Presiden AS dan ASEAN – memuatkan satu perenggan mengenai Myanmar, satu gangguan utama dalam hubungan antara kedua-dua pihak.

Namun kenyataan tersebut tidak menyebut mengenai pembebasan tahanan politik, termasuk Suu Kyi, yang menghabiskan 14 daripada 20 tahun lalu di bawah tahanan rumah oleh rejim tentera. Ia hanya mendesak Myanmar agar memastikan pilihan raya yang akan diadakan tahun depan ‘berlangsung secara bebas, adil, merangkumi semua dan telus’.

Namun, permintaan terus daripada Obama sendiri memberi tekanan tersendiri kerana beliau adalah pemimpin paling berkuasa yang pernah menyampaikan mesej secara berdepan kepada pegawai tinggi Myanmar.
– AP

HANG NADIM...BERIKAN KEBEBASAN KEPADA PEMIMPIN BUKAN PENJENAYAH ATAU PEMBERONTAK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.