Pages

Subscribe:

12 Februari, 2010

[hang nadim] PULAU PINANG OH PULAU PINANG





Zahrain Mohamed Hashim (kanan) bercakap kepada pemberita selepas mengumumkan dirinya meletak semua jawatan dan keluar daripada PKR berkuat kuasa serta-merta. Sidang akhbar itu turut dihadiri Salehudin Hashim (tengah) dan Ismail Mohd. Ali di Petaling Jaya, semalam.



Saturday February 13, 2010
Zahrain walks out of PKR I
By SIRA HABIBU
sira@thestar.com.my

PETALING JAYA: Bayan Baru MP Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim, who initiated an unprecedented open attack against DAP secretary-general Lim Guan Eng two weeks ago, has quit Parti Keadilan Rakyat.

Zahrain, the first Pakatan Rakyat MP to resign from PKR, said he would remain as an independent.

Asked if he would be an independent friendly to Barisan Nasional, Zahrain said he had not discussed his resignation with anyone from Umno or Barisan and that he would not coax other Pakatan MPs to leave the party.

Zahrain also said the question of being “bought over” did not arise as he had made the decision on his own without consulting anyone, even his family.

“Who wants to buy me? If they buy, good lah,’’ he said in a press conference here yesterday.

He assured his voters that he would continue serving them, adding: “I will not betray them (the voters).”

Speculation has been rife that several PKR lawmakers were planning to quit the party before the Chinese New Year.

Noting that there was no forum in Pakatan to bring up grouses against fellow leaders, he cited several reasons prompting him to quit the party – but most of all, he said, he could no longer tolerate the attitude of Penang Chief Minister Lim, who he has described as a “chauvinist, dictatorial and communist-minded leader”.

“I’m quitting from PKR with immediate effect because I don’t want to go down in history as supporting such Pakatan leaders who are playing destructive politics that could ruin the country, race and religion,” he said.

“I do not want the rakyat to be cheated by the Pakatan Rakyat rhetoric,’’ he said, adding that the coalition had diverted from its original struggle for reform.

He said the Penang Government had disregarded the principles of justice, human rights and natural justice when they initiated attempts to sack him as Island Golf Properties Sdn Bhd chairman.

“This is a mockery of the principles of CAT (competency, accountability and transparency) they claim to practice,’’ he said.

Zahrain was quoted in a report as saying that Lim wanted him sacked from the Island Golf Properties resort “out of vengeance”.

Lim said the next day that Zahrain was still the chairman of the government-linked company “at the present moment”.

Former PKR secretary-general Salehuddin Hashim, who was also at the press conference yesterday, said it was high time PKR looked into the grouses seriously.

Salehuddin quit as secretary general in January, after attacking Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim over state funds used to buy over debts owed by developer Talam Corporation Bhd.

On PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim’s claims that Barisan was making attempts to “buy over” Pakatan MPs, Zahrain questioned the modus operandi used by Pakatan during a campaign to wrest control of Putrajaya by Sept 16, 2008.

Following the 2008 general election, PKR had attempted to woo 32 Barisan MPs to defect to Pakatan, to enable the Opposition coalition to wrest control of the Federal Government.

“I was disappointed that Sept 16 never happened. I was among those who believed that a major transformation would occur then,’’ he said, adding that he still regarded Anwar as a friend.

BERITA UTAMA YB Bayan Baru keluar PKR
Oleh Anwar Hussin, Khairul Azran Hussin dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my
Zahrain dakwa hilang kepercayaan terhadap Anwar, Guan Eng

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, semalam keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana kecewa dengan perjuangan parti dan hilang kepercayaan terhadap penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang mengisytiharkan dirinya sebagai Ahli Parlimen Bebas juga berkata, keputusan itu dibuat kerana tidak yakin dengan kerajaan pakatan pembangkang Pulau Pinang pimpinan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang dianggapnya diktator dan berfikiran ala komunis.

Turut menyertainya keluar daripada PKR ialah Pengerusi Tetap PKR bayan Baru. Zahrain sebelum ini adalah Ketua Cabang PKR Bayan baru dan bekas Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang sebelum digantikan dengan Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman, pada tahun lalu.

Bercakap pada sidang media di sebuah hotel di sini, Zahrain berkata, keputusannya juga berdasarkan kesedaran tidak mahu generasi akan datang melihatnya sebahagian daripada gerombolan yang menjahanamkan dan merosakkan negara, bangsa dan agama.

"Saya melakukan apa yang terdaya dalam kemampuan untuk mencegah kemungkaran besar yang berlaku di peringkat kepimpinan PKR, namun semua bantahan dan teguran saya diremehkan.

"Sebaliknya, mereka menyingkir dan meminggirkan saya dengan tujuan untuk menghapuskan suara teguran dan kritikan dalam PKR tanpa menghormati hak asasi kemanusiaan, hak membela diri dan prinsip keadilan yang mereka laungkan selama ini," katanya dalam sidang media yang turut dihadiri bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim dan Ismail.

Ismail dalam kenyataan melalui SMS kepada Berita Harian mengesahkan beliau membuat keputusan untuk keluar PKR kerana sudah hilang kepercayaan terhadap parti.

Salehuddin yang meletakkan jawatan pada Julai tahun lalu dengan memberikan alasan mahu menumpukan perhatian kepada perniagaan, secara sinis memberitahu pemberita kepemimpinan PKR tidak boleh lagi syok sendiri berikutan perkembangan terbaru itu.

Zahrain ketika ditanya mengenai kepemimpinan Anwar menegaskan beliau sudah hilang kepercayaan terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu walaupun sudah mengenalinya secara peribadi lebih 30 tahun.

"Amalan Lim dan konco-konconya pula bukan saja angkuh dan tidak boleh menerima teguran dan kritikan, malahan menyalahgunakan kuasa dan kedudukan untuk kepentingan politik sempit dan jahat mereka," katanya.

Beliau yang pada mulanya hanya bersedia menjawab dua soalan selepas membaca kenyataan akhbar tiga halaman terpaksa mengalah apabila soalan demi soalan diajukan lebih 40 petugas media.

Wartawan: Adakah Datuk akan menyertai mana-mana parti termasuk Umno.

Zahrain: Tindakan yang saya lakukan adalah tindakan sendiri tanpa berbincang dengan ahli keluarga atau kawan rapat. Niat untuk memasuki mana-mana parti tidak ada. Saya adalah Ahli Parlimen bebas.

Wartawan: Adakah Datuk akan menjadi ahli Bebas yang rapat dengan Barisan Nasional (BN).

Zahrain: Tidak, tidak... saya tidak pernah bercakap dengan mana-mana pihak dalam BN termasuk Umno. Saya akan berjuang sebagai ahli Bebas.

Wartawan: Apakah nasihat Datuk kepada ahli PKR lain.

Zahrain: Seperti yang saya katakan, kita (PKR) sudah lari daripada perjuangan. Dalam proses demokrasi terpulanglah kepada mereka. Saya serahkan kepada mereka... ia adalah pendirian peribadi. Saya tidak akan meminta atau memujuk sesiapa meninggalkan parti. Ini pendirian saya. Apa juga risiko saya akan tanggung.

Wartawan: Mengapa tiba-tiba Datuk membuat keputusan keluar parti. Zahrain: Benda ini sudah ada dalam fikiran... saya ada dua pilihan. Satu keluar parti dan kedua berdepan dengan parti serta berjuang dalam parti. Selepas fikir dengan panjang, saya rasa tidak mahu pening kepala dan buat keputusan untuk keluar.

Wartawan: Ada usaha membeli Ahli Parlimen. Adakah ini termasuk daripadanya.

Zahrain: Siapa beli MP (Ahli Parlimen)? 16 September (2009) itu apa cerita. Saya pun kecewa... saya percaya dengan kata-kata yang satu perubahan besar akan berlaku pada 16 September. Tentang beli-membeli tidak timbul, siapa hendak beli saya.

Wartawan: Adakan Datuk mempunyai masalah dengan Anwar.

Zahrain: Saya masih menganggap beliau sebagai kawan. Cuma kecewa kerana sebagai kawan, hak saya untuk menasihati beliau. Tetapi kalau parti buat pendirian yang luar daripada apa yang saya kata, maknanya saya kecewa kerana saya juga manusia biasa yang ada perasaan.

Wartawan: Apa yang ingin Datuk katakan terhadap pengundi di Bayan Baru.

Zahrain: Saya memberi jaminan kepada pengundi yang saya tidak akan belot terhadap pengundi yang telah memilih saya.

-----------------------------------------------
Zahrain tinggalkan PKR

Oleh Raja Syahrir Abu Bakar
syahrir.bakar@utusan.com.my

PETALING JAYA 12 Feb. – Tidak mahu dilihat sebagai sebahagian daripada ‘gerombolan yang menjahanamkan negara, bangsa dan agama Islam’, Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim hari ini meletak kesemua jawatan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan keluar parti itu serta-merta berkuat kuasa hari ini.

Katanya, semasa beliau dijemput oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyertai parti itu dulu, beliau yakin PKR berjuang untuk reformasi dan perubahan tanpa berkompromi dengan nilai-nilai bangsa serta agama.

Namun katanya, beliau kini ragu dengan matlamat dan cara perjuangan PKR dalam pakatan pembangkang kerana bekerjasama dengan DAP yang disifatkannya mengamalkan politik sempit.

Katanya, ini dapat dilihat melalui gaya kepimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang membelakangkan orang Melayu beragama Islam khususnya golongan penjaja di negeri itu.

Beliau yang juga bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang menambah, dasar cauvinis dan ekstremis yang dibawa DAP di negeri itu turut dibuktikan dengan tindakan Guan Eng mempolitikkan institusi Islam seperti pusat zakat baru-baru ini.

‘‘Saya tidak mahu sejarah menghukum saya kerana tidak berbuat apa-apa dalam berdepan dengan keadaan tersebut.

‘‘Saya tidak mahu generasi akan datang melihat saya sebagai sebahagian daripada gerombolan yang menjahanamkan dan merosakkan negara, bangsa dan agama saya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Hadir sama bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehudin Hashim dan Pengerusi Tetap PKR cabang Bayan Baru, Ismail Mohd. Ali.

Zahrain bagaimanapun menegaskan prinsipnya untuk menjadi Ahli Parlimen Bebas tanpa menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional (BN) serta belum berjumpa dengan mana-mana pemimpin pembangkang mahupun pemimpin BN mengenai tindakannya hari ini.

Dalam pada itu, beliau menafikan bahawa tindakannya keluar daripada PKR mempunyai kaitan dengan isu ‘pembelian’ wakil rakyat pembangkang seperti di uar-uarkan Anwar sebelum ini.

‘‘16 September itu apa cerita? Saya pun kecewa dengan 16 September, tidak timbul isu beli membeli,” tegasnya.

Beliau merujuk kepada janji Anwar sebelum ini untuk merampas kerajaan berikutan dakwaan mempunyai ramai wakil rakyat BN yang akan berpaling tadah menyertai pembangkang tahun lalu.

Mengulas lanjut, kata Zahrain, tindakannya meninggalkan PKR antara lain didorong oleh gaya kepimpinan Guan Eng yang membelakangkan prinsip keadilan dan hak asasi manusia dalam penyingkirannya sebagai Pengerusi Island Golf Properties (IGP) Sdn. Bhd.

Lebih memeranjatkan, katanya, setelah penyingkiran beliau itu diketahui umum, Guan Eng mengarahkan agar butiran mesyuarat tersebut tidak direkodkan.

‘‘Inilah pemimpin yang kononnya mahu menerapkan prinsip dan amalan cekap, bertanggungjawab dan telus (CAT) dalam pentadbiran beliau,” tegasnya.

Dalam laporan portal berita propembangkang The Malaysian insider semalam, Guan Eng menyatakan Zahrain masih merupakan Pengerusi IGP.

Zahrain sebelum itu mendakwa Guan Eng telah memecatnya daripada jawatan berkenaan ekoran kritikan pedas beliau melabelkan Setiausaha Agung DAP itu sebagai sebagai diktator, cauvinis dan berfikiran bahaya baru-baru ini.

Dalam pada itu Salehudin yang ditemui selepas sidang akhbar berkenaan menjelaskan kehadirannya hanyalah sebagai tanda sokongan kepada Zahrain yang merupakan kawan baiknya sambil menafikan beliau turut akan meninggalkan PKR.

Zahrain dan Salehudin dikenali sebagai teman dan penyokong kuat Anwar.

HARAKAH
Zahrain quits to forestall PKR disciplinary action?
Wong Choon Mei
KUALA LUMPUR, Feb 12: To forestall the embarrassment of a public reprimand next week, Bayan Baru MP Zahrain Mohd Hashim has decided to quit from PKR with immediate effect.

Zahrain was due to receive the verdict of the PKR disciplinary panel along with colleagues Kulim MP Zulkifli Noordin, Nibong Tebal MP Tan Tee Beng and senior leader Zaid Ibrahim.

All eyes are now on whether Zulkifli and Tee Beng will follow in Zahrain's footsteps. Zaid is not viewed as being part of this recalcitrant group as his misconduct is considered the least and he is unlikely to be punished as heavily.

"We cannot stop people from quitting and in Zahrain's case, if he believes that this is the way a good leader should respond, then so be it," PKR strategic director Tian Chua told Harakahdaily.

"I can't say how the others will react. Chances are they will wait for the results of the disciplinary committee before they decide. But I don't Zahrain's resignation will sway the independence of the PKR disciplinary panel. The panel will decide based on the facts of each case."

Strictly independent?

Meanwhile, Zahrain - a former Umno leader - continued to blame PKR adviser Anwar Ibrahim and the DAP for his troubles.

“I do not want history to punish me for not taking action,” Zahrain told a press conference in Petaling Jaya this morning. None of the others in the dock with him were present.

However, he insists he would remain an Independent MP and assemblyman, and not friendly to either the Umno-BN or Pakatan.

“I will be independent. I have not spoken to anyone from BN or Umno,” Zahrain said.

Victims and political martyrs

On Thursday, Harakahdaily had reported that the PKR disciplinary board was due to decide on the fate of Zahrain, Zulkifli and Zaid – next week.

“Two dates have been set for next week, most probably on the 15th and the 18th. One will be for Zul and Zaid. The other will be for Zahrain,” a PKR insider had told Harakahdaily.

Heavy punishment of not less than a suspension from all party posts and benefits have been predicted for Zahrain, Zulkifli and Tee Beng – who have been extreme in their criticism towards their party and coalition colleagues. Some observers even believed the trio could get the sack.

“The way the three have so openly condemned their own PKR party, DAP and even PAS shows they are not afraid of getting the sack. In fact, it looks like they are actually angling to get sacked so that they can portray themselves as victims and political martyrs to their supporters,” a political observer said.

“But I don’t think their gambit has worked. Instead of sympathy, they are now seen as turncoats and traitors. The only people they have managed to impress are the hard liners in Umno."

And their crimes were

Zahrain has been openly unhappy with his party and coalition ever since he was replaced as the head of Penang PKR by Deputy Chief Minister Mansor Othman.

Together with Nibong Tebal MP Tan Tee Beng, the pair has waged an all-out verbal war against DAP secretary-general Lim Guan Eng, who is also the Penang Chief Minister.

As for Zulkifli, he was hauled in for lodging a police report against MP for Shah Alam Khalid Samad over the Allah row. Zaid faced the disciplinary panel because he had publicly scolded PKR for not sacking Zulkifli over this incident.

But despite a gag order, Zulkifli has taken advantage of the national publicity accorded him by the Umno media to create fresh furore for the Pakatan. He has not only called the DAP a chauvinistic party that wanted to turn Malaysia into a Chinese country, but also urged PKR and PAS to dump DAP and join hands with Umno instead.


MARI KITA BACA SEMUA AKHBAR.......BARU KITA TAHU KEBENARAN JANGAN BERFIKIRAN SEMPIT
CARILAH AKHBAR YANG MENGUTARAKAN BERITA SEBENAR BUKAN AKHBAR YANG MENJURUS KEPADA POLITIK SEMPIT DAN BACA...FIKIAQ,SABAQ DAN SEDAQ.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.