Pages

Subscribe:

09 Mac, 2010

[hang nadim] Perjuangan isu Natrah (Maria Hertogh) perlu dicontohi


Perjuangan isu Natrah perlu dicontohi

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

Muhyiddin Yassin bersama Fatini Yaacob (dua dari kanan) dan Dr. Zaini Ujang (kiri) melihat buku Natrah pada majlis pelancaran buku Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 9 Mac – Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa supaya persefahaman dan perpaduan politik yang ditunjukkan parti-parti yang mewakili umat Islam dalam memperjuangkan isu Natrah pada 1950 dijadikan contoh pada masa sekarang ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perpaduan politik seperti itu adalah amat penting bagi mempertahankan kebenaran dan kesucian Islam daripada dipandang rendah oleh mana-mana pihak.

‘‘Dalam hal persefahaman politik, kisah Natrah membuktikan bahawa umat Islam daripada latar ideologi politik yang berbeza mampu untuk bersatu dalam mempertahankan kesucian Islam.

‘‘Tokoh-tokoh seperti Karim Ghani, Dr. Burhanuddin al-Helmy, Tun Sardon Jubir, Tunku Abdul Rahman Al-Haj dan Tun Hussein Onn telah mengetepikan perbezaan ideologi politik masing-masing demi membela kesucian Islam yang dipandang rendah oleh penjajah.

‘‘Perpaduan ini terakam dalam lipatan sejarah sebagai perpaduan yang amat bermakna kerana tiga parti politik yang berbeza ideologi dan pendekatan ketika itu iaitu UMNO, Hizbul Muslimin dan PKMM (Parti Kebangsaan Melayu Malaya) boleh bersatu demi mempertahankan kesucian Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran buku bertajuk Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata yang ditulis oleh Karyawan Tamu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Datin Seri Fatini Yaacob.

Turut hadir Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah; Naib Canselor UTM, Profesor Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang; Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa dan Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad.

Buku setebal 474 muka surat berharga RM99 itu mengisahkan Huberdina Maria Hertogh atau nama Islamnya Natrah yang menjadi isu di Singapura pada 1950 akibat perebutan antara ibu angkatnya, Che Aminah dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda.

Dia pada ketika itu berumur 13 tahun serta telah memeluk Islam dan bernikah gantung dengan seorang guru berusia 22 tahun bernama Mansor Adabi.

Pasangan itu bagaimanapun dipisahkan oleh undang-undang British yang tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin sehingga mengakibatkan berlaku rusuhan.

Menurut Muhyiddin, kisah Natrah itu juga telah memberikan kesedaran kepada orang Melayu untuk bangkit sebagai bangsa yang bermaruah.

‘‘Seperti kata Datin Seri Fatini dalam buku ini, Natrah secara peribadi sebenarnya tidaklah penting.

‘‘Yang penting adalah kesedaran orang Melayu dalam mempertahankan kesucian Islam dan kebangkitan orang Melayu sebagai bangsa yang bermaruah. Itulah yang amat penting sekali,’’ katanya.

Dalam pada itu, katanya, isu Natrah juga telah memberikan pengajaran kepada umat Islam bahawa perlu diteruskan usaha-usaha bagi memastikan wujud keharmonian antara undang-undang Islam dan sivil di negara ini.

‘‘Ini sebagai penerus kepada usaha peguam bela Natrah, Allahyarham Profesor Tan Sri Ahmad Ibrahim yang telah mencadangkan supaya dimasukkan Perkara 121(1A) dalam Perlembagaan Persekutuan bagi mengangkat status dan bidang kuasa mahkamah syariah agar setara dengan mahkamah sivil,” katanya.

Tambah Muhyiddin, kisah Natrah juga memberi pengajaran kepada semua pihak mengenai pentingnya usaha memupuk persefahaman antara masyarakat yang berbeza anutan agama.

‘‘Saya percaya bahawa proses perundangan bukanlah cara terakhir untuk menyelesaikan konflik antara agama.

‘‘Tentunya ada kaedah-kaedah alternatif yang sesuai untuk menangani isu yang amat sensitif ini seperti perbincangan, perundingan dan dialog antara pemimpin-pemimpin agama,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan akan memberi perhatian yang serius terhadap cadangan supaya buku Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata dijadikan sebagai teks rujukan utama dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.

‘‘Saya percaya ini boleh dijadikan bahan rujukan di peringkat sekolah menengah tinggi,” katanya.

Maria Hertogh riots
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navig



action, search
Maria Hertogh and Che Aminah binte Mohamed, circa 1950.This article is
part ofthe History of Singapore series




Early history of Singapore (pre-1819)
Founding of modern Singapore (1819–1826)
Straits Settlements (1826–1867)
Crown colony (1867–1942)
Battle of Singapore (1942)
Japanese Occupation (1942–1945)
Sook Ching massacre (1942–1945)
Post-war period (1945–1955)
First Legislative Council (1948–1951)
Maria Hertogh riots(1950)
Second Legislative Council (1951–1955)
Anti-National Service Riots (1954)
Internal self-government (1955–1962)
Hock Lee bus riots (1955)
Chinese middle schools riots (1956)
Merger with Malaysia (1962–1965)
Merger referendum, 1962
Operation Coldstore (1963)
1964 race riots in Singapore
MacDonald House bombing (1965)
Republic of Singapore (1965–present)
1969 race riots of Singapore (1969)
Operation Spectrum (1987)
East Asian financial crisis (1997)
Embassies attack plot (2001)
See also Timeline of Singaporean history

The Maria Hertogh riots or Nadrah riots, which started on 11 December 1950 in Singapore, consisted of outraged Muslims who resented the court decision to give custody of Maria Hertogh (or Bertha Hertogh), then 13, to her biological Dutch Catholic parents after she had been raised as a Muslim under the care of Aminah binte Mohamed, whom she regarded as her mother. The riots lasted till noon on 13 December, with 18 killed, 173 injured and many properties damaged—the worst incident of its kind ever witnessed in Singapore.[dubious – discuss]

Prior to the riots, the disputed custody of Maria had received widespread press coverage. Many Muslims living in Malaya and Indonesia believed in the legitimacy of the adoption of Maria and a later short-lived marriage to Mansoor Adabi, two major points of contest in the court proceeding to determine the custody of Maria. They thus lent their support, financial and moral, to organizations that fought to keep Maria in Malaya. But some, such as the Malayan nationalists, seized the incident as an opportunity to further weaken the colonial government's position in the region. The insensitivity of the colonial government towards Muslim sentiments and the involvement of radical elements eventually culminated in the tragedy.

Fatini cadang filemkan kisah Natrah tahun depan

KUALA LUMPUR 9 Mac - Penulis buku Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata, Datin Seri Fatini Yaacob bercadang menerbitkan filem mengenai individu itu tahun depan demi kepentingan sejarah dan pengajaran buat warga Malaysia secara keseluruhannya.

Menurutnya, kisah hidup Natrah atau nama sebenarnya Huberdina Maria Hertogh @ Bertha yang meninggal dunia tahun lalu merupakan sejarah tidak ternilai buat tatapan generasi kini dan masa depan.

Sehubungan itu, katanya, beliau kini sedang mencari penerbit serta pengarah yang sesuai untuk bekerjasama dengannya yang bertindak sebagai penyelidik filem berkenaan supaya ia berjaya dihasilkan.

''Natrah merupakan satu ikon yang penting dan kisahnya masih relevan sampai bila-bila selagi wujud umat Islam, Melayu dan tiga kaum utama di Malaysia.

''Ia juga kekal relevan kerana selagi ada konflik di antara (sistem) undang-undang Islam dan Inggeris (sivil), selagi itu akan timbul nama Natrah," katanya.

Fatini yang juga Karyawan Tamu Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bercakap kepada pemberita selepas majlis pelancaran buku itu di UTM Kampus Antarabangsa di sini hari ini.

Pelancaran itu disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sementara itu, kata Fatini, buku tersebut akan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) tidak lama lagi supaya ia menyertai pasaran antarabangsa.

Dalam perkembangan sama, Fatini dalam ucapannya sebelum itu turut bercadang untuk mementaskan kisah Natrah dalam bentuk teater pada masa akan datang walaupun ia pernah dilakukan di Istana Budaya (IB) di sini sebelum ini.

Katanya, walaupun kisah Natrah merupakan khazanah negara dan bukan miliknya secara individu, sejarah itu perlu didalami untuk membangkitkan roh perjuangan Melayu dan Islam yang kurang dipaparkan dalam teater sebelum ini.

''Pengorbanan Natrah merupakan pengorbanan rasa sementara kita berkorban jiwa dan raga. Dalam kisah Natrah, kita tidak kalah sebaliknya beribu lagi telah bangkit,'' tegasnya.

Cerita mengenai Natrah yang merupakan anak kandung kepada warga Belanda adalah kisah derita akibat putusnya kasih sayang antara anak dan ibu angkat serta di antara isteri dan suami yang menjadi mangsa sistem politik dan kehakiman politik penjajah.

Kisah Natrah yang kembali kepada Kristian setelah bertahun-tahun menganut dan tinggal bersama keluarga Islam di Tanah Melayu mencetuskan rusuhan di kalangan masyarakat Islam pelbagai kaum ketika itu serta mengorbankan sebahagian daripada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.