Pages

Subscribe:

10 April, 2010
















10/04/2010

KUALA LUMPUR, April 9 - Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak will make a working visit to Washington D.C. and New York on April 10–16.

The Foreign Ministry, in a statement here today, said that Najib was scheduled to attend the Nuclear Security Summit in the US capital on April 12–13, at the invitation of President Barack Obama.

He is scheduled to have a bilateral meeting with Obama an the sidelines of the summit to discuss bilateral, regional and global issues.

"The prime minister’s participation in the Nuclear Security Summit will also provide an opportunity for Malaysia to exchange views with other countries, including the United States, on critical nuclear security issues as well as provide an international platform for Malaysia to present its stance on nuclear issues,” the statement said.

Najib will be accompanied by his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, Information Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim and wife Datin Seri Masnah Rais and Tan Sri Rastam Mohd Isa, the Foreign Ministry's Secretary-General.

The Malaysian delegation also includes senior officials from the Prime Minister’s Office, Foreign, Information Communication and Culture, International Trade and Industry and Defence ministries and other relevant agencies as well as business leaders and media representatives.

The statement said that during the visit, Najib was expected to meet other senior US government officials, members of Congress and American business leaders.

He is also slotted to a deliver keynote addresses at the Centre for Strategic and International Studies (CSIS) and the Trade Investment Summit at the US Chamber of Commerce in Washington D.C as well as a luncheon talk at the Asia Society in New York. - Bernama

AS minta nasihat Malaysia



DR. Jamaludin Jarjis menunjukkan akhbar The Washington Times yang menyiarkan berita dan gambar mengenai Malaysia pada majlis taklimat kepada media sempena lawatan Najib Tun Razak ke Amerika Syarikat di Kedutaan Malaysia di Washington, kelmarin. - BERNAMA


WASHINGTON 10 April - Kunjungan Datuk Seri Najib Tun Razak ke Amerika Syarikat (AS) kali ini, yang kedua selepas mengambil alih jawatan Perdana Menteri, dijangka membawa makna besar dalam konteks hubungan Malaysia-AS dan AS dengan dunia Islam.

Presiden Barack Obama difahamkan akan meminta nasihat Kuala Lumpur dalam usaha memperbaiki hubungan AS dengan negara-negara Islam seperti mana sikap keterbukaan terhadap dunia Islam yang dinyatakannya ketika berada di Universiti Al-Azhar, Mesir baru-baru ini.

Duta Malaysia ke AS, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis membayangkan perkara itu kepada wartawan Malaysia yang berada di sini bagi membuat liputan lawatan kerja Najib ke AS bermula hari ini sehingga 16 April. Kali pertama beliau melawat AS atas kapasiti Perdana Menteri ialah November lepas.

Perdana Menteri yang tiba tengah hari ini akan turut menyertai Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear di sini pada Isnin dan Selasa ini, juga atas jemputan Obama.

"Perubahan agak mendadak... cara AS melihat Malaysia sebagai sebuah negara Islam maju dan contoh kepada negara Islam lain. Semestinya kerajaan menimbang 'mengkaji' hubungan dengan AS," jelasnya.

Jamaludin berkata, perkembangan tersebut amat jelas apabila Malaysia, yang bukan pun negara nuklear, diundang menyertai sidang kemuncak berkenaan. Sebanyak 44 pemimpin dunia dijemput mengikuti sidang kemuncak itu.

Malah, jelas beliau, Najib merupakan satu-satunya pemimpin dari ASEAN dan salah seorang daripada dua pemimpin Asia yang akan mengadakan pertemuan dua hala dengan Obama.

Pertemuan Najib-Obama akan berlangsung sejurus sebelum Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear bermula. China adalah negara kedua di Asia yang akan mengadakan perbincangan dua hala dengan AS.

"Jemputan Obama kepada Perdana Menteri bagi menghadiri sidang kemuncak ini suatu kebanggaan kepada Malaysia kerana kita bukan sebuah negara nuklear; dan nampak ia satu anjakan bukan sahaja dalam hubungan dua hala Malaysia-AS malah hubungan AS dengan negara-negara Islam secara keseluruhan," jelas Jamaludin.

Obama hanya mengadakan perbincangan dua hala dengan sembilan sahaja daripada para pemimpin yang menghadiri sidang kemuncak itu yang antara lain bertujuan memberi fokus kepada soal keselamatan bahan-bahan nuklear selain memastikan teknologi nuklear tidak jatuh ke tangan pengganas.

Selain Obama, Perdana Menteri akan mengadakan pertemuan pada majlis makan tengah hari pada Isnin dengan Naib Presiden AS, Joe Biden, bertemu Timbalan Setiausaha Negara, James Steinberg dan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Luar AS yang juga anggota Kongress, Howard Berman.

Dalam konteks menangani ancaman dan keselamatan juga, Perdana Menteri akan menyampaikan ucapan dasar berkisar kepada pengalaman dan kejayaan Malaysia menangani ancaman komunis di Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa (CSIS) di sini pada Rabu.

Dua tokoh yang sama-sama terlibat dalam menangani perkara itu iaitu bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar dan bekas Panglima Angkatan Tentera, Jeneral (B) Tan Sri Mohd Hashim Ali turut dijemput oleh CSIS.

Jamaludin juga berkata, Perdana Menteri akan mengambil peluang untuk memperjelaskan kerangka Model Ekonomi Baru (MEB) yang dilancarkannya akhir bulan lalu semasa mengadakan pertemuan dengan para pelabur dan ahli-ahli perniagaan di sini dan di New York, sebagai langkah menarik pelaburan, khususnya dari AS.

Antara mereka ialah Presiden Bank Dunia, Robert Zoellick serta ketua-ketua pegawai eksekutif Coca-Cola, Intel, Motorola dan Conoco Phillips.

Sebagai langkah memajukan sektor pelancongan dan kebudayaan negara, Perdana Menteri yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor akan melancarkan Festival Wajah-Wajah 1Malaysia iaitu program anjuran Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

"Pelancongan kita amat kurang promosi di AS dan ia kesempatan terbaik untuk mempromosikan Malaysia," katanya. - Mingguan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.