Pages

Subscribe:

28 Mei, 2010

[hang nadim] True Friendship Never Ends................Peng You (朋友)






Adab-adab Persahabatan Menurut Islam : Kejujuran dan Keikhlasan
14 Ogos 2008
by Abu MusaddadBismillahirrahmanirrahim…

Ini adalah sambungan daripada artikel yang bertarikh 04 Ogos 2008 iaitu Adab-adab Persahabatan Menurut Islam : Harga menghargai.

Di dalam menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan, selain sifat harga menghargai, kejujuran juga amat penting kerana sahabat yang paling menguntungkan adalah seorang sahabat yang jujur, suka berterus terang dan tidak menyembunyikan sesuatu dari anda, apatah lagi perkara itu boleh membawa keburukan kepada diri anda.

Dalam Islam memang dituntut setiap orang itu memuliakan saudaranya, lebih dari dirinya sendiri. Begitu jugalah dengan kepentingan diri anda sendiri.


Anda harus mementingkan sahabat anda seperti anda lakukan terhadap diri anda juga. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam hadis Qudsi yang bermaksud :

Sudah pastilah kecintaan-KU itu untuk orang-orang yang saling ziarah menziarahi kerana AKU. Sudah pasti pula kecintaan-KU untuk orang yang saling cinta menyintai kerana AKU, sudah pasti pula kecintaan-KU kepada orang-orang yang saling bantu membantu kerana AKU. Juga sudah pastilah kecintaan-KU untuk orang yang saling tolong menolong kerana AKU.” - Riwayat Ahmad dan Hakim.

Manakala sifat ikhlas pula akan memberikan kesegaran kepada jiwa, ikhlas memberi dan menerima dalam apa jua bentuk pertolongan atau pemberian dari setiap individu muslim itu.

Setiap muslim harus menyemaikan sifat ikhlas itu sejak kecil lagi, kerana keikhlasan itu membuat hati kita gembira dan tenang dalam menghadapi sesuatu keadaan.

Tahukah anda, keran tidak ikhlas jiwa kita akan menjadi rosak dan berdendam, berdendam memang dilarang dalam Islam. Keikhlasan bukan sahaja memberi kesegaran kepada jiwa, tetapi boleh membuatkan anda bertambah taqwa kepada Allah SWT.

Oleh itu, kebersihan hati hanya boleh dicapai dengan iman dan taqwa kepada Allah SWT, dengan secara langsung keikhlasan akan terpancar di jiwa kita. Lakukan sesuatu kepada seseorang dengan ikhlas, berilah sesuatu kepada seseorang dengan ikhlas bukan dengan ada sebab lain.

Cuba anda renung dan berfikir sejenak, bertanya dengan diri anda…Adakah anda telah berlaku jujur terhadap sahabat-sahabat anda ? Adakah anda sudah lakukan sepertimana yang dianjurkan oleh syariat Islam ?

Sekiranya anda telah berlaku jujur terhadap sahabat dan rakan anda…Alhamdulillah…Tetapi ada juga sesetengah manusia di dunia ini mereka menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan adalah kerana inginkan kebendaan semata-mata. Dan ada juga yang suka memilih bulu dalam persahabatan. Mereka memilih orang-orang tertentu untuk di jadi sahabat supaya mereka mendapat manfaat daripada persahabatan itu, bukannya atas dasar keikhlasan dan kejujuran kerana Allah SWT tetapi bak kata pepatah “ada udang disebalik batu”.

Persahabatan Sejati takkan pernah berakhir
True Friendship Never Ends
Wednesday, 23. January 2008, 06:45:26

poem

>> sekedar meneruskan kiriman dari seorang sahabat...

Life ends when you stop dreaming,
hope ends when you stop believing,
love ends when you stop caring,
friendship ends when you stop sharing

So share this with whom ever you consider dear...
I choose to share these with you...
Forgive the heart that hurts you,
and don't hurt the heart that loves you...

Don't cry over anyone who won't cry over you...
Good friends are hard to find,
harder to leave and impossible to forget...

Most people walk in and out of your life
but only friends leave foot prints in your heart,

TRUE FRIENDSHIP NEVER ENDS.

Persahabatan Sejati Takkan Pernah Berakhir

Hidup berakhir ketika kamu berhenti bermimpi
Harapan berakhir ketika kamu berhenti percaya
Cinta berakhir ketika kamu berhenti memberi perhatian
Persahabatan berakhir ketika kamu berhenti berbagi

Jadi berbagilah dengan orang yang kau sayangi
Aku pilih untuk berbagi DENGANMU
Maafkan orang yang melukai hatimu
Dan jangan sakiti hati orang yang mencintaimu

Jgn menangis kepada seseorang yang tidak menangisimu
Teman baik sulit ditemukan
Lebih sulit ditinggalkan dan tidak mungkin dilupakan

Setiap orang akan masuk dan keluar dalam hidupmu
Tapi hanya "teman" yang meninggalkan jejak di hatimu

Chinese


Tamil


HINDI


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.