Pages

Subscribe:

02 Jun, 2010

[hang nadim] Merangkak dalam darah....Kekejaman Israel

Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my






Jurukamera Astro Awani, Shamsul Kamal Latif (depan, tiga, kiri) dan 11 lagi rakyat Malaysia tiba di Amman, Jordan, semalam selepas dibebaskan oleh Pasukan Pertahanan Israel.


KUALA LUMPUR 2 Jun – ‘‘Penderitaan rakyat Palestin selama enam dekad dapat saya rasakan sepanjang 28 jam berada dalam tahanan Israel.’’

Demikian kata wartawan Astro Awani, Ashwad Ismail, 26, ketika menceritakan pengalaman ngeri dan layanan diterimanya semasa ditahan tentera Israel selepas kapal Mavi Marmara yang dinaikinya diserang tentera rejim itu, pagi kelmarin.

Menurut Ashwad, dia tidak menyangka Israel akan bertindak menyerang kapal tersebut kerana mereka yang menaikinya hanyalah orang awam serta aktivis keamanan.

“Malam Ahad lalu, pada pukul 7.45 malam, saya sempat menghubungi bilik berita Astro Awani dan menghantar e-mel kepada editor untuk memaklumkan bahan berita yang akan saya hantar nanti.

“Namun, pada pukul 11 malam, saya dapat laporan bahawa tentera Israel sudah mengepung kami dan kemudiannya bertindak menyerang sekitar 2.45 pagi esoknya.

“Tentera Israel datang dan menyerang secara bertubi-tubi menggunakan peluru hidup. Saya sempat merangkak di atas lantai yang berlumuran darah untuk menyelamatkan diri,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 10.30 pagi (waktu Malaysia) kelmarin, 19 orang dilaporkan terbunuh dan ramai lagi cedera apabila komando Israel menyerang Mavi Marmara yang mendahului beberapa kapal lain dalam misi menghantar 5,000 tan bahan binaan, bekalan sekolah serta peralatan perubatan ke Semenanjung Gaza.

Ashwad dan seorang lagi krew Astro Awani, Shamsulkamal Abdul Latip, 43, dilaporkan berlepas dari Kuala Lumpur ke Istanbul, Turki pada 23 Mei lalu sebelum ke Pelabuhan Antalya, dengan menaiki kapal tersebut untuk menyertai misi bantuan kemanusiaan itu.

Semalam, Wisma Putra mengesahkan 12 rakyat Malaysia yang berada di dalam Mavi Marmara berada di dalam keadaan selamat.

Mengulas lanjut, Ashwad berkata, selain bot dan kapal tentera milik Israel, tiga buah helikopter turut digunakan oleh tentera rejim untuk menawan Mavi Marmara.

‘‘Ketika cuba melarikan diri, tanpa saya sedari seorang tentera Israel sudah menghalakan laser penentu sasaran senapangnya ke kepala saya.

‘‘Saya sudah tidak boleh berbuat apa-apa dan bertindak menyerah diri serta bertawakal kepada Allah.

‘‘Tangan saya kemudiannya diikat dan diarah supaya berada di atas dek kapal. Kapal kami kemudiannya dibawa ke Pelabuhan Ashdod,’’ jelasnya.

Kata Ashwad, sebaik tiba di pelabuhan dan menjalani pemeriksaan, kesemua mereka telah ditahan di sebuah penjara di Vir Sheba.

‘‘Sepanjang diikat di atas kapal dan dalam perjalanan ke penjara yang mengambil masa 12 jam, kami tidak diberikan makanan.

‘‘Cuma dapat minum air sahaja. Di penjara pula, kami hanya diberi makan roti dan sayur. Kami diherdik dan dilayan seperti banduan,’’ jelasnya.

Ashwad turut menafikan dakwaan tentera Israel bahawa Mavi Marmara membawa senjata.

‘Ketika diserang, krew kapal hanya gunakan pili bomba untuk menyemburkan air bagi menghalang tentera Israel menaiki kapal.

‘‘Disebabkan diserang, mereka hanya menggunakan besi-besi yang ada di atas kapal untuk mempertahankan diri,’’ jelasnya.

Mengenai keadaan Shamsulkamal, katanya, ketika diserang tentera Israel, kelibat jurukamera itu tidak dapat dilihatnya.

‘‘Kami terpisah dan saya tidak tahu di mana dia berada ketika itu. Syukur, kerana kami dapat berjumpa semula di Jordan selepas dibebaskan.

‘‘Duta Malaysia ke Jordan, Datuk Abdul Malek Abdul Aziz dan kami akan mengadakan pertemuan serta mesyuarat untuk proses pulang ke tanah air,’’ tambahnya.


Terima kasih rakyat Malaysia


Peruntukan kewangan daripada Kementerian Luar Negara Malaysia digunakan bagi pembiayaan projek sokongan Unit Kecemasan dan Kawalan Rapi bagi hospital-hospital di Gaza.

MEMASUKI pertengahan tahun 2010, pelbagai isu kemanusiaan diperkatakan oleh masyarakat dunia. Tidak terkecuali isu Gaza yang kini semakin hangat diperkatakan, lebih-lebih lagi rentetan tindakan zalim tentera Tel Aviv terhadap konvoi yang membawa bantuan kemanusiaan Isnin lalu.

Mengimbau pada awal tahun baru 2009, dunia dikejutkan dengan krisis kemanusiaan di Palestin, apabila pertempuran dan serangan udara dilancarkan ke bumi Gaza.

Serangan yang berlanjutan selama 22 hari mengorbankan ribuan nyawa, kemusnahan kediaman, infrastruktur dan bermacam-macam lagi.

Sebagai tindakbalas terhadap krisis kemanusiaan tersebut, Islamic Relief Malaysia (IRM) dengan kerjasama dengan Kumpulan Utusan mengambil inisiatif mengumpulkan dana melalui penubuhan tabung Dakap atau Dana Kemanusiaan Palestin.

Ternyata, sambutan masyarakat Malaysia terhadap Dakap sangat menggalakkan. Jumlah kutipan tabung Dakap amat membanggakan. Namun apa yang lebih bermakna adalah simbol keprihatinan rakyat Malaysia melalui sokongan terhadap tabung tersebut.

IRM juga menerima peruntukan kewangan daripada Kementerian Luar Negara Malaysia, sebagai penglibatan kerajaan Malaysia bagi pembiayaan projek sokongan Unit Kecemasan dan Kawalan Rapi (ICU) bagi hospital-hospital di Gaza.

Peruntukan kewangan ini amat bermakna kepada IRM kerana ia adalah pengiktirafan kerajaan terhadap program-program kemanusiaan Islamic Relief (IR) di seluruh dunia.

IR telah beroperasi di Palestin selama lebih 12 tahun melalui pejabat utamanya di Gaza dan Tebing Barat. Melalui pengalaman di Palestin dan pelbagai misi kemanusiaan selama 25 tahun di seluruh dunia, IR amat memahami kesulitan dan keadaan semasa rakyat yang menjadi mangsa konflik politik yang berpanjangan.

Melihat daripada segi keperluan, kapasiti, kesesuaian program dan juga faktor-faktor yang lain, hasil kutipan tabung Dakap digunakan bagi pembiayaan tiga projek utama iaitu 'Program Pembiayaan Anggota Palsu', 'Program kediaman bagi golongan yang kehilangan tempat tinggal' dan juga 'Program Menangani Krisis Psiko-Sosial' bagi kanak kanak di Genting Gaza.

Program-program ini tertakluk di bawah Pelan Pemulihan Akibat Peperangan-2009 yang dikeluarkan oleh Islamic Relief Worldwide (IRW) atau IRW Post War Recovery Plan-2009.

Ia adalah pelan pemulihan secara menyeluruh yang memerlukan penglibatan cawangan IR seluruh dunia termasuk Malaysia.

Peruntukan pembiayaan bagi projek sokongan ICU bagi hospital-hospital di Gaza telah diputuskan berdasarkan hasil kajian dan maklum balas daripada berbagai pihak dan beberapa hospital utama di Gaza.

Menurut perangkaan Kementerian Kesihatan Palestin, secara keseluruhannya, terdapat 29 ICU dan sembilan Unit Kecemasan di 10 hospital utama di Gaza.

Semua 10 hospital utama ini memberi perkhidmatan kesihatan utama bagi keseluruhan 1.5 juta penduduk di Gaza.

Namun begitu, akibat sekatan yang dikenakan selama lebih tiga tahun, hospital-hospital di Gaza kekurangan bekalan dan peralatan yang mencukupi bagi menampung keperluan perubatan dan penjagaan kesihatan keseluruhan masyarakatnya.

Meskipun bekalan perubatan dan peningkatan peralatan perubatan diperlukan secara keseluruhan di setiap hospital, keutamaan diberi kepada Unit Kecemasan dan Kawalan Rapi.

Ini kerana, pesakit-pesakit di unit ini berada pada tahap kritikal dan memerlukan rawatan segera. Sebarang kelewatan boleh membawa maut atau mengakibatkan kecacatan kekal.

Seringkali juga, kemudahan hospital yang tidak mencukupi memaksa pesakit keluar untuk mendapatkan rawatan lanjut dengan kos yang tinggi di negara jiran iaitu di Mesir atau Jordan.

Pembinaan dan keperluan unit ini adalah sangat penting dan berada di tahap kritikal. Ketika tentera Israel mengenakan pelbagai sekatan terhadap Gaza, keadaan semakin genting apabila pesakit-pesakit yang parah tidak dapat menerima rawatan segera akibat ketiadaan ICU di beberapa hospital di sekitar Gaza.

Usaha memindahkan pesakit ke hospital yang memiliki kemudahan tersebut juga adalah sukar dan ada ketikanya memerlukan campur tangan dari Pasukan Palang Merah bagi melepasi sekatan yang dikenakan.

Pada ketika ini, hospital utama yang memiliki Unit Kecemasan yang lengkap adalah Hospital Al-Shifa. Namun hospital ini juga mengalami masalah kesesakan disebabkan pesakit yang terlalu ramai.

Selain itu, ada peralatan perubatan yang tidak berfungsi dengan baik berikutan tiada penyelenggaraan dan ketiadaan alat ganti.

Ini diakui oleh Ketua Jabatan Kecemasan di Hospital Al-Shifa, Dr. Haytham Dababish yang mengimbas kembali keadaan yang menyedihkan ketika krisis yang lepas.

Sepanjang 22 hari krisis melanda, Unit Kecemasan menerima ratusan kes dalam masa sehari. Kekurangan bekalan perubatan, peralatan dan katil telah membuatkan para doktor tiada pilihan lain sehingga terpaksa merawat pesakit yang parah di atas lantai.

Sementara itu, Ketua ICU, Hospital Al Shifa, Dr. Fawzi Nabulsyya berkata, unitnya juga menghadapi masalah beberapa peralatan perubatan termasuk mesin ventilator yang sudah tidak boleh digunakan akibat ketiadaan alat ganti.

Kekurangan katil di unit-unit kecemasan dan kawalan rapi juga adalah kritikal. Berdasarkan piawai antarabangsa oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bersama dengan Kementerian Kesihatan Palestin, sebuah katil di unit Kawalan Rapi diperlukan bagi setiap 10,000 penduduk.

Jika berpandukan kepada nisbah ini, unit Kawalan Rapi memerlukan 150 katil bagi menampung seluruh 1.5 juta penduduk Gaza. Namun begitu, berdasarkan angka yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Palestin, hanya sejumlah 71 katil yang ada Unit-unit Kawalan Rapi di semua 10 hospital di Gaza.

Unit-unit ICU di Gaza juga mengalami masalah kekurangan tenaga kerja dan jururawat bagi mengawasi pesakit yang kritikal. Keadaan juga bertambah parah akibat dari kekurangan katil di unit-unit tersebut dan wad-wad lain di hospital.

Seringkali, pesakit diminta keluar dari wad sebelum waktunya akibat dari kekurangan katil untuk menempatkan mereka dan bagi memberi keutamaan kepada pesakit yang lebih serius.

Bagi menangani situasi ini, pelaksanaan projek sokongan ICU bagi hospital-hospital di Gaza ini sudah pun bermula dan sedang berjalan lancar secara berperingkat mengikut jadual yang ditetapkan. Pelaksanaan keseluruhan program dijangka memakan masa selama 18 bulan.

Walaubagaimanapun pihak IR di Palestin, tidak menolak kemungkinan bahawa masa yang lebih lama diperlukan berikutan sekatan dan keadaan dalaman yang tidak menentu di Gaza.

Pelaksanaan program-program pemulihan ini dilakukan melalui pelbagai kerjasama bersama pihak kerajaan tempatan dan juga badan-badan bukan kerajaan di Palestin.

Kerjasama ini membolehkan pelaksanaan sistem pengurusan program yang efisien bagi memastikan perjalanan program yang efektif.

Peruntukan Kerajaan Malaysia telah disalurkan bagi menampung kos-kos membaikpulih dan meningkatkan taraf unit-unit kecemasan dan kawalan rapi bagi enam buah hospital utama di seluruh Genting Gaza iaitu Hospital Al-Shifa, Hospital Naser, Hospital Gaza European, Hospital Abu Yousef Al-Najjar, Hospital Al-Aqsa dan Hospital Kamal Odwan.

Kerja-kerja membaikpulih dan meningkatkan taraf ini termasuk kerja-kerja pembinaan dan pengubahsuaian, mesin dan peralatan di unit ICU, penambahan dan juga penyelenggaraan peralatan perubatan yang sedia ada, pelantikan 24 jururawat terlatih bagi membantu merawat pesakit, menampung kekurangan tenaga kerja terlatih dan melatih tenaga kerja yang sedia ada menggunakan mesin dan peralatan perubatan yang disediakan.

Melihat situasi yang menyayat hati ini, penglibatan kerajaan Malaysia di dalam pembiayaan ini adalah sangat tepat. Pelaksanaan program ini juga bakal meningkatkan taraf kemudahan perubatan majoriti penduduk Gaza.

Ini kerana, hospital-hospital yang tertakluk di bawah program ini adalah sumber kemudahan perubatan awam utama kepada lebih 80 peratus penduduk Gaza.

Meskipun berbagai bantuan disalurkan dan berbagai program dijalankan secara berterusan, namun masih terlalu banyak kemusnahan perlu dipulihkan.

Untuk itu, IRM menyeru orang ramai agar terus prihatin dan memberi bantuan kepada mangsa mangsa kekejaman di Palestin.

Bagi pihak penerima sumbangan rakyat Malaysia di Palestin, IRM mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih di atas sokongan rakyat Malaysia terhadap tabung DAKAP dan keprihatinan terhadap isu kemanusiaan di Gaza.

Ternyata, kerjasama kemanusiaan dengan Kumpulan Utusan ini begitu besar maknanya di dalam memaparkan perkembangan terkini dan memperlihatkan bagaimana sumbangan dan usaha mereka yang prihatin membawa perubahan kepada golongan yang memerlukan.

Maklumat lanjut mengenai usaha-usaha kemanusiaan Islamic Relief di Palestin, sila layari laman web IRM di www.irm.org.my atau hubungi talian, 03-8948 6334.

Updated: Thursday June 3, 2010 MYT 1:08:26 PM
12 Malaysians to return Sunday, says Anifah


AMMAN: The 12 Malaysians detained by Israel Defence forces while on board aid ship Mavi Marmara should return home on Sunday morning, said Foreign Minister Datuk Seri Anifah Aman.

He said the storming by Israel of the Gaza-bound humanitarian aid vessel with Malaysian and other volunteers on board has truly opened the eyes of the world to the brutality of the Israeli regime.

He said some people in Europe, for example, might not have been too sympathetic over the plight of the Palestinians but Monday's deadly pre-dawn attack had "opened their eyes, ears and minds".

"We truly hope that this will eventually lead to a better future for the people in Gaza and Palestinians as a whole," he told Bernama in praising the 12 Malaysian volunteers for their courage.

Anifah said this at a gathering with the volunteers, freed by Israeli authorities Wednesday morning, soon after his arrival in Amman.

The event was marked by a telephone conversation between the minister and the leader of the group, Noor Azman Muhamad Samsuddin, and Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who is in Laos on an official visit.

Noor Azman could be heard briefly telling Najib about what transpired during the dramatic Israeli assault, and thanking the Malaysian government for its effort in securing the release of the 12 volunteers.

Anifah is in Amman to thank the government of Jordan for its assistance in the safe passage of the group out of Israel, which had detained them along with hundreds seized in the attack, and to meet with the Malaysians.

During the gathering held at the residence of Malaysian ambassador to Jordan Datuk Abdul Malek Abdul Aziz, a prayer was recited in gratitude for their freedom as well as for those killed during the raid by Israeli forces on the Turkish ship "Mavi Marmara" in international waters.

At least 10 people were reported to have lost their lives in the incident which had sparked condemnation from countries around the world, including Malaysia.

"As a Malaysian and foreign minister, I'm truly proud that Malaysians are involved in a concerted international action to break the blockade imposed on Gaza by the zionist regime for the past three years," Anifah said.

On behalf of the group, Noor Azman recounted Monday's attack to those present, saying that Israel's version of events was pure fabrication.

He dismissed Israel's assertion that those on board the ship were bent on violence.

"How can this be when among them were a two-and-a-half-month-old baby and those aged above 80. Nobody will bring a baby along if their intention is to terrorise other people," Noor Azman said.

Noting that the attack came without warning, he said it was the Israelis who opened fire first.

He said that following their release, it felt good to find out that Israel had been vilified for its actions.

Anifah said that steps would be taken to somehow compel Israel to pay damages to the Malaysians.

Most of them had only the clothes on their backs when they crossed the border into Jordan.

A two-member Astro Awani television crew also had their video camera confiscated.

"We'll bring in our human rights experts to see how this can be done," Anifah said, adding that the culprits would not go scot-free for what they had committed in the seas off Gaza.

The minister also spoke about the need for a special programme to enable the 12 to narrate the bloody incident on board the Mavi Marmara to fellow Malaysians.

"There may be Malaysians or others who don't share our views on the zionist regime. Such a programme will hopefully change that," he said.

He reminded those who wish to go on similar humanitarian missions to inform the Foreign Ministry beforehand.

This, he said, was important in case something went wrong. - Bernama

Related Stories:
Groups slam Israeli attack on aid ships
Twelve Malaysians arrive in Jordan
Najib to table BN motion on attack
Volunteers fought Israelis with water and sticks


NUKILAN HANG NADIM
KEGILAAN ISRAEL UNTUK APA.......MENUJUKAN KEBONGKAKAN
DAN MENUNJUKAN KEKUATANYA
KENAPA DUNIA ISLAM MASIH MEMEJAM MATA
NEGARA ARAB DISEKELILING NEGARA ISRAEL
APA MASIH MELIHAT TANPA BERTINDAK
MANA BANGSA-BANGSA BERSATU......
MANA AMERIKA KONON JAGUH KEAMANAN DUNIA
MANA BANGSA ARAB BERSATULAH BINA KEKUATAN
SERANG ISRAEL....HANCURKAN ISRAEL
MANA RAKYAT ISRAEL........
SEDAR DIRI KAMU.....
NEGARA KAMU ADALAH EHSAN....PLASTIN..
DUDUKLAH APA YANG DIBERI....
JANGAN MELAMPAU......JANGAN BIADAP
PAK OBAMA....ADAKAH ANDA PENGECUT....
TAKUT PADA ISRAEL.....YANG DZALIM
HAPUSKAN PEMIMPIN....ISRAEL YANG ZALIM
RAKYAT ISRAEL MARILAH KITA SAMA BERTINDAK
MENGHAPUSKAN PEMIMPIN ISRAEL YANG BODOH
DAN TIDAK BERPERI KEMANUSAIAAN......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.