Pages

Subscribe:

24 Ogos, 2010

[ hang nadim] Indonesia Oh Indonesia ............Tindakan melampau, jijik






Bicara oleh mereka yang tidak menilai perasaan dan membuat sesuatu menghina saudara serumpun sebangsa yang mencetuskan kemarahan dan merenggang persaudaraan seagama di bulan Ramadhan adalah tidak wajar.......hapuskan Ingatan perasangka mengatakan orang lain saja yang salah.....tetapi betulkah.....kita yang tidak hadir ketika kesalahan berlaku pula membuat keputusan dan menghukum orang lain yang jahat......sedangkan orang yang kena tidak pun menyuarakan atau mengatakan perkara yang tidak benar....fikir.....sabar....dan jangan suka mencetuskan sengketa diantara kita dalam sayu Rumpun Bangsa.....di bulan puasa.....



AHMAD ZAKI menghantar memo bantahan di Kedutaan Indonesia, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda UMNO semalam mengutuk sekeras-kerasnya tindakan penunjuk perasaan yang membaling najis ke pekarangan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dan memijak Jalur Gemilang dalam satu demonstrasi di luar kedutaan itu petang semalam.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, walaupun tindakan melampau itu dilakukan hanya segelintir pihak dan tidak mewakili pendirian rakyat Indonesia terhadap Malaysia secara keseluruhan, insiden berkenaan dianggap telah merendahkan kedaulatan negara dan satu perbuatan yang amat jijik.

Justeru, beliau menggesa pemerintah Indonesia meningkatkan tahap keselamatan Kedutaan Malaysia di Jakarta bagi mengelakkan perkara itu berulang.

Beliau juga menyeru media Indonesia yang dipercayai turut terlibat dalam mengapikan-apikan hubungan baik antara kedua-dua negara supaya melaporkan berita dengan lebih berhemah bagi menjaga keharmonian hubungan dua hala.

"Saya juga telah mengarahkan Pengerusi Biro Antarabangsa Pemuda UMNO, Datuk Ahmad Zaki Zahid untuk menghantar satu memo bantahan kepada Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur bagi menyampaikan mesej protes dan bantahan kami kepada pemerintah Indonesia berhubung kejadian itu," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Polis mula siasat YB Lembah Pantai
2010/08/25
KUALA LUMPUR: Polis akan memulakan siasatan terhadap Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berhubung kenyataannya kepada akhbar Indonesia, baru-baru ini, yang didakwa menjejaskan imej dan maruah negara.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata pihaknya akan membuka kertas siasatan berhubung kenyataan itu sebelum meneliti sama ada ia disiasat mengikut Akta Hasutan.
Beliau berkata, siasatan itu susulan laporan polis yang dibuat berhubung dakwaan Nurul Izzah menyebarkan maklumat palsu mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan memperkecilkan keupayaan kapal selam negara
Bila sudah ada laporan polis dibuat, maka kita akan mula menyiasat. Sama ada kertas siasatan dibuka mengikut Akta Hasutan bergantung kepada penelitian yang dijalankan.

Kita juga akan menyiasat dari segenap sudut sama ada ia (kenyataan Nurul Izzah) membabitkan pendedahan maklumat sulit atau dakwaan semata-mata. Isu yang ditimbulkan itu serius kerana membabitkan soal keselamatan negara, katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Kelmarin, bekas Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan, Muhammad Zahid Md Arip, membuat laporan polis terhadap Nurul Izzah kerana mengeluarkan kenyataan men-jejaskan imej dan maruah negara dalam temubual dengan akhbar Indonesia, baru-baru ini.

JAKARTA, KOMPAS.com- Pemerintah Malaysia telah sepakat dengan usulan Indonesia bahwa pertemuan joint ministerial commission akan dilangsungkan pada tanggal 6 September 2010. Terkait lokasi pertemuan, disepakati berlangsung di Kinabalu, Malaysia.

Pertemuan yang diketuai kedua menlu, baik Indonesia dan Malaysia, akan membicarakan sejumlah isu, termasuk soal perbatasan yang saat ini disengketakan. "Fokusnya kemungkinan besar adalah masalah perbatasan. Apakah perbatasan di mana insiden terjadi atau di perbatasan lainnya," kata Menteri Luar Negeri RI Marty Natalegawa di Kantor Presiden, Jakarta, Selasa (24/8/2010) usai mengikuti sidang kabinet paripurna.

Marty mengatakan, pertemuan tersebut merupakan payung kerja sama Indonesia-Malaysia di dalam berbagai bidang. "Ada beberapa kelompok kerja di bawah joint ministerial commission ini," katanya.

Terkait langkah-langkah perlindungan WNI, Marty mengatakan, pihaknya meningkatkan kemampuan deteksi dini perwakilan RI atas kasus yang menimpa WNI melalui komunikasi secara pro aktif dan terus-menerus dengan Kementerian Luar Negeri Malaysia, aparat kepolisian, Imigrasi, dan penjara di Malaysia.

"Pemerintah Indonesia juga memberikan pendampingan dan advokasi hukum dalam rangka memastikan due process of law. KBRI menyewa pengacara tetap, dan menyediakan penerjemah.

Pemerintah juga memberikan fasilitas komunikais pihak keluarga dan penampungan, serta langkah-langkah antarpemerintah, termasuk diplomasi untuk mengupayakan pengampunan dan atau keringanan hukuman," katanya.

Siapa dalang?
Wisma Putra digesa mengadakan kerjasama dengan pihak berkuasa Indonesia bagi menyiasat dalang di belakang tindakan segelintir warga Indonesia yang terlibat dalam demonstrasi menghina Malaysia.

Rakyat Indonesia di Malaysia kesal
KUALA LUMPUR 24 Ogos – Rata-rata rakyat Indonesia yang mencari rezeki di Malaysia mencemuh perbuatan ahli Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) yang memijak Jalur Gemilang dan melempar najis ke kawasan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta semalam.

Tindakan pijak Jalur Gemilang cemari Ramadan – Rais
IPOH 24 Ogos – Tindakan memijak bendera Jalur Gemilang dalam satu tunjuk perasaan di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta sebagai membantah penahanan tiga anggota penguat kuasa Indonesia oleh polis Malaysia disifatkan sebagai mencemar kesucian Ramadan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.