Pages

Subscribe:

11 Ogos, 2010

[hang nadim] Masjid Ashab lambang toleransi agama ....

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my



BANDAR Quanzhou (sebut Quenchow) yang terletak dalam wilayah Fujian, tenggara China mungkin suatu kawasan yang kurang popular bagi kebanyakan pelancong ke negara itu.

Tarikannya tidak seberapa dan ia juga bukanlah destinasi membeli-belah yang popular. Atas faktor tersebut, bandar ini agak terpinggir dari segi kedatangan pelancong luar jika dibandingkan dengan lain-lain tempat di negara itu.

Bagaimanapun, kesempatan penulis mengunjungi bandar yang digelar Zaitun oleh pelayar terkenal Marco Polo memberi satu pengalaman dan iktibar yang bukan sedikit.

Suatu ketika dulu, Quanzhou merupakan titik mula Laluan Sutera (Silk Route) maritim yang sangat penting. Bandar itu dikenali sebagai antara pelabuhan terpenting dunia Timur ketika itu. Ia menjadi tumpuan pedagang dari seluruh dunia terutama dari Asia Barat dan Eropah.

Kedatangan pedagang dari negara Arab bukan sahaja atas urusan perniagaan malah mereka turut menyebarkan agama suci Islam ke kawasan itu. Sejak beberapa abad lagi, penduduk Quanzhou yang berbilang kaum dan bangsa hidup aman serta bebas menganuti agama masing-masing. Ini dapat dibuktikan dengan kewujudan tujuh buah masjid sekitar daerah itu.

Satu daripadanya Masjid Ashab atau dipanggil Masjid Qinjing dalam bahasa Cina. Masjid itu dikenalpasti sebagai masjid kedua yang didirikan di China. Masjid Huaisheng yang terletak di Guangzhou dikatakan masjid yang pertama dibina pada Dinasti Tang (618-907 masehi).

Ashab bermaksud sahabat (Nabi). Nama masjid itu tertera pada pintu masuk utama masjid yang ditulis dalam bahasa Arab.

Terjemahan penuh ayat yang diukir pada batu granit tersebut adalah; "Ini merupakan masjid pertama untuk penduduk di tanah ini. Masjid bertuah ini dinamakan Masjid Tua dan Purba, juga dipanggil Masjid Jemaah dan Jalanan serta digelar Masjid Sahabat (Nabi)."

Masjid Ashab dibina pada tahun 400 selepas hijrah (1009 masehi). Tiga tahun selepas itu, seorang ulama Ahmad bin Muhammad Quds, melakukan pengubahsuaian dengan membina kubah besar, melebarkan pintu masuk serta menghias semula pintu dan tingkap. Kerja-kerja pengubahsuaian siap sepenuhnya pada 710 hijrah (Dinasti Yuan, 1310).

Binaan asal Masjid Ashab terdiri daripada kubah utama, dewan sembahyang dan dewan Mingshan. Kubah utama binaan batu granit bersambung dengan dewan sembahyang yang diri daripada dua tingkat. Dinding dalam ruang sembahyang juga dibuat daripada granit.

Dikatakan sebuah pagoda lima tingkat dibina dalam ruang masjid ketika Dinasti Ming (1368-1644), namun ia musnah akibat gempa bumi selepas itu.

Menara dan bumbung masjid itu telah lama musnah. Namun, pintu masuk dan tiang ruang utama serta dinding-dinding asal masih kekal. Hanya sebuah ruang kecil yang mampu menempatkan sekitar 60 orang jemaah yang tinggal kini dijadikan ruang sembahyang.

Tidak banyak beza dengan lain-lain masjid di China, seni bina dalaman masjid kecil itu banyak dipengaruhi unsur dari negara tersebut. Bumbung seakan pagoda, warna-warna terang menjadi pilihan untuk dinding, pintu dan loteng bangunan. Begitu juga dengan khat yang menghiasi dinding masjid, mempunyai pengaruh daripada kaligrafi Cina.

Berdekatan dengan pintu masuk, terdapat sebuah batu ukir besar yang digunakan untuk membakar colok bagi tujuan mewangikan ruang dalam masjid.

Sebuah perigi lama yang masih kukuh dan tidak pernah kering airnya juga terdapat berdekatan dengan dinding bangunan asal Masjid Ashab.

Pada satu ruang, dibina sebuah bilik khas menempatkan barang-barang tinggalan lama masjid itu. Walaubagaimanapun ia kurang dipelihara dan penerangannya juga tidak menarik. Apa yang ada hanyalah gambar-gambar beberapa pemimpin tersohor dari seluruh pelosok dunia yang pernah melawat ke situ. Antaranya bekas Perdana Menteri Kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah dan ramai lagi.

Melalui laman web seorang pengunjung yang telah melawat Masjid Ashab, beliau berjaya menterjemahkan tulisan pada batu dinding masjid itu iaitu ibarat perjanjian antara dua raja. Raja besar (pembesar tempatan) dikatakan menghargai usaha sahabat Nabi yang membawa pengetahuan Islam kepada mereka. Juga agama itu memberi banyak sumbangan terhadap kemajuan tempatan.

Raja kecil (menggambarkan wakil Islam) pula mematuhi dan menghormati Raja besar. Selagi perhubungan itu berlandaskan kepercayaan, persahabatan dan kemuliaan, raja besar tidak akan menyerang atau menyakiti raja kecil serta orang-orangnya.

Bersebelahan Masjid Ashab, juga terletak di jalan yang sama (Jalan Tumen) terdapat sebuah tokong Buddha. Dua institusi keagamaan itu jelas menunjukkan betapa toleransi agama telah lama diamalkan masyarakat Quanzhou sejak sekian lama.

Walaubagaimanapun, jelas Masjid Ashab kurang diimarahkan dan ia hanya digunakan untuk solat berjemaah utama. Selain semakin berkurangnya penganut Islam di kawasan tersebut, pengambil alihan urusan oleh Badan Pelancongan yang mungkin kurang arif dengan hal keagamaan menjadikan ia sedikit terabai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.