Pages

Subscribe:

08 November, 2010

[ hangnadim] PKR OH PKR......

Tarik diri, lepas jawatan
Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 8 Nov. – Datuk Zaid Ibrahim hari ini menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana kecewa dengan penyelewengan dan penipuan dalam pemilihan parti yang sedang berlangsung.

Beliau yang merupakan pencabar terkuat kepada Azmin Ali iaitu ‘anak emas’ Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi jawatan itu turut melepaskan semua jawatannya dalam PKR walaupun baru satu pertiga cabang parti itu mengadakan pemilihan.

Bagaimanapun, Zaid menegaskan beliau tidak akan meninggalkan pembangkang dan akan terus bercakap serta memperjuangkan isu rakyat bagi memastikan masyarakat mendapat kerajaan yang lebih baik.

Dalam PKR, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu merupakan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Pusat dan Pengerusi Perhubungan PKR Wilayah Persekutuan selain bertindak sebagai penyelaras bagi pakatan pembangkang.

“Saya menarik diri sebagai calon daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden. Saya juga melepaskan semua jawatan dalam parti kerana pucuk pimpinan secara aktif membenarkan penyelewengan dan penipuan dalam pemilihan parti berlaku.

“Keputusan ini diambil kerana tiada usaha pucuk pimpinan parti untuk menangani manipulasi; amalan tidak adil serta penyelewengan dalam pemilihan meskipun ia telah dibangkitkan berulang kali,” kata beliau dalam blog http://www.zaiduntukrakyat.com, hari ini.

Dakwaan penyelewengan dalam pemilihan PKR semakin bertiup kencang apabila beberapa kali keputusan pengundian yang sebelum ini menunjukkan Zaid mendahului Azmin terpaksa diubah oleh Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail atas alasan silap kiraan.

Kemudian, seorang lagi calon Timbalan Presiden, Mustaffa Kamil Ayub, juga mendesak supaya Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) digantung dan proses pemilihan parti ditangguh sehingga tindakan proaktif diambil bagi membaiki segala penyelewengan.

Berdasarkan keputusan tidak rasmi daripada 87 cabang yang telah mengadakan pemilihan, Azmin kini jauh mendahului dengan majoriti 2,620 undi selepas mengumpul 6,525 undi, Zaid mendapat 3,905 undi manakala Mustaffa pula sekadar meraih 1,215 undi.

Mengulas lanjut, Zaid berkata, beliau tidak boleh meneruskan perjuangan dalam pemilihan yang cacat kerana yakin, parti politik yang mengamalkan nilai-nilai palsu dan hipokrit tidak mampu menawarkan sebarang pembaharuan bermakna kepada rakyat.

“Saya menyertai PKR atas kepercayaan saya boleh mengembangkan budaya politik berprinsip yang saya anggap dapat membangunkan demokrasi dan tadbir urus yang baik di negara ini, tetapi saya sebenarnya tersilap.

“Saya berharap peminat Anwar tidak lagi menganggap saya sebagai ‘spoiler’ (pengacau) yang akan menghalang usaha mereka ke Putrajaya. Saya ucapkan maju jaya kepada mereka,” katanya.

Letak jawatan, tarik diri bertanding keputusan peribadi - Azmin
SHAH ALAM 8 Nov. - Keputusan Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim meletakkan semua jawatannya dan menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR merupakan keputusan peribadi beliau.

Naib Presiden PKR, Azmin Ali yang mendakwa baru mengetahui keputusan Zaid itu hari ini berkata, ia merupakan satu tindakan yang harus dihormati semua pihak.

Katanya, semua pihak dalam PKR harus menerima pemilihan yang telah dibuat oleh ahli dalam menentukan pucuk kepimpinan parti itu.

"Jika benar Zaid meletakkan jawatan, itu adalah keputusan peribadinya. Mengenai pemilihan PKR, ia satu proses demokrasi dalam parti yang harus diterima oleh calon yang bertanding.

"Pemilihan akan berterusan dan saya yakin anggota parti dapat melihat ia sebagai satu proses demokrasi," katanya ditemui selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Beliau mengulas hasrat Zaid yang mahu meletak semua jawatannya dalam PKR termasuk menarik diri daripada bertanding pemilihan parti itu menerusi laman blognya, www.zaiduntukrakyat.com.

Zaid mendakwa dirinya telah tersilap apabila menawarkan diri untuk bertanding kerana menganggap PKR sebagai sebuah parti yang membawa politik yang progresif, mengembangkan demokrasi dan meningkatkan ketelusan.

Beliau juga mendakwa, sepanjang pemilihan PKR, kepimpinan parti itu secara aktif membiarkan salah laku dan penipuan berleluasa dengan tujuan mencapai objektif tertentu.

Bagaimanapun, difahamkan Zaid sehingga kini masih belum mengemukakan sebarang surat rasmi mengenai keputusannya itu kepada pimpinan tertinggi parti pembangkang berkenaan.

Dalam pada itu, Azmin melahirkan rasa gembira ketika ditanya mengenai sokongan yang diterimanya dalam pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden PKR.

Beliau menyatakan, dalam tempoh dua minggu kebelakangan ini, sokongan ahli PKR yang mahukan beliau menduduki jawatan nombor dua parti itu begitu menggalakkan terutama dari Sabah.

Dalam masa sama, beliau menyalahkan pihak media sekiranya isu pengunduran Zaid tersebut menimbulkan persepsi negatif di kalangan rakyat mahupun ahli parti itu.

Katanya, persepsi sedemikian boleh berlaku sekiranya media memutar-belitkan isu berkenaan menerusi laporannya khususnya melibatkan media arus perdana.

"Ia (persepsi negatif) bergantung jika Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3 memutar belitkan perkara ini.

"Tetapi jika Utusan dan Berita Harian mengambil sikap yang lebih bertanggungjawab untuk menjelaskan kepada rakyat bahawa ini adalah satu proses demokrasi, saya kira tidak akan timbul persepsi negatif," ujarnya.

Ketika ini Azmin mendahului pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden PKR apabila mendapat 6,525 undi, Zaid (3,905 undi) dan Mustaffa Kamil Ayub (1,215 undi).

Janapala dakwa Anwar seleweng, tipu dalam pemilihan
KUALA LUMPUR 8 Nov. - Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa bertanggungjawab merancang penyelewengan dan penipuan pada pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) terutamanya di Sabah yang menyaksikan 'anak emasnya', Azmin Ali menang besar.

Bekas Timbalan Setiausaha Agung PKR, P. S. Janapala mendakwa, Ketua Umum PKR itu menggunakan kedudukannya bagi mendesak ketua-ketua cabang parti supaya memastikan pengundian di Sabah berpihak kepada Azmin.

Sambil mencabar Anwar supaya mendakwanya di mahkamah jika dakwaan itu tidak benar, beliau berkata, satu petisyen bagi membatalkan pemilihan yang sedang berlangsung akan difailkan dalam masa terdekat.

"Anwar bukan lagi 'tangan ghaib' di sebalik kemenangan besar Azmin di Sabah tetapi beliau adalah 'tangan terbuka' yang mengatur dan mendesak ketua-ketua cabang supaya memastikan undi diberi kepada anak emasnya itu.

"Inilah proses pemilihan paling paling teruk dan paling tidak telus. PKR bercakap mengenai keadilan tetapi dalam pemilihan, segala penyelewengan dihalalkan demi memastikan kemenangan Azmin," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas penarikan diri Datuk Zaid Ibrahim daripada terus bertanding Timbalan Presiden kerana dikatakan kecewa dengan penyelewengan dan penipuan undi pada pemilihan PKR, terutamanya di Sabah.

Selain menarik diri, Zaid juga melepaskan semua jawatannya selaku Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Pusat dan Pengerusi Perhubungan PKR Wilayah Persekutuan dalam parti.

Dakwa Janapala, Anwar menghubungi Ketua Cabang Kota Merudu, Anthony Mandiau, supaya memastikan ahli PKR cabang itu tidak mengundi Zaid mahupun anaknya sendiri, Nurul Izzah semata-mata kerana Azmin.

Dalam pada itu, Janapala mendakwa, pemilihan di Sandakan, adalah bukti penyelewengan dan penipuan undi apabila Azmin memperoleh 415 undi meninggalkan Zaid (25 undi), sedangkan, ahli yang keluar mengundi dikatakan hanya 81 orang.

"Di Libaran pula seramai 898 ahli dikatakan mengundi tetapi pada Perhimpunan Agung Tahunan hanya 99 sahaja yang mengundi, adalah mengejutkan apabila Azmin memperoleh 881 undi sementara Zaid hanya enam undi.

"Ini sesuatu yang pelik kerana peratusan keluar mengundi dalam pemilihan PKR adalah antara lima hingga 10 peratus sahaja, tetapi di Sandakan dan Libaran, peratusannya mencecah 43 dan 60 peratus," dakwanya.

Ditanya, sama ada kemenangan Azmin wajar diiktiraf atau tidak jika pemilihan diteruskan, Janapala berkata, akan berlaku migrasi besar-besaran jika anak emas Anwar itu berjaya menduduki jawatan nombor dua parti.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Anwar belum menerima sebarang kenyataan rasmi daripada Zaid berhubung tindakannya menarik diri dan melepas semua jawatan dalam parti.

"Kalau saya boleh bagi pandangan, saya kata ini hanya pertandingan biasa... persahabatan, tidak perlu menjejaskan komitmen perjuangan parti," katanya.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, Anwar berkata, PKR belum bercadang mengadakan mesyuarat bagi membincangkan perkara itu.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin pula menyifatkan, keputusan Zaid itu sebagai kebenaran terhadap kenyataannya sebelum ini bahawa parti itu hanya menanti masa untuk berkubur.

"Daripada apa yang berlaku sekarang saya tidak akan terkejut kalau ada lagi beberapa pemimpin kanan yang akan mengikut langkah Datuk Zaid," katanya

Published: Tuesday November 9, 2010 MYT 12:26:00 PM
Updated: Tuesday November 9, 2010 MYT 1:15:16 PM
Anwar, Azmi must go: Zaid
By RACHAEL KAM

Memo to call off party elections to be submitted Tuesday

PETALING JAYA: PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim and vice-president Azmin Ali must go, says Datuk Zaid Ibrahim, who pulled out of the party's deputy presidential race Monday.

He said Anwar and Azmin were the ones that caused problems in the party.

"They must go," he told a press conference here Tuesday, adding that Pakatan Rakyat needed a new leadership.

When asked who would be the right party president, he replied: "I will be a good leader."

He said the current PKR elections were in shambles.

Meanwhile, party vice-president Mustaffa Kamil Ayub said he has prepared a memorandum to call off party elections within 48 hours.

He said he would summit the memorandum to the party president Tuesday.

"If the party elections are not called off within 48 hours, we will take further action," Mustaffa said.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.