Pages

Subscribe:

02 Januari, 2011

[ hang nadim} Rombongan merisik Sabtu ini .....Merisik delegation this Saturday.....
















AHMAD dipimpin oleh anaknya, Salmah Samsudin (kanan) ketika ditemui di Kampung Alor Mengkudu, Alor Setar semalam.

Rombongan merisik Sabtu ini

KUALA LUMPUR - Biasanya keluarga lelaki menghantar rombongan untuk merisik anak gadis yang menjadi pilihan sebe- lum menetapkan urusan perkahwinan.

Bagaimanapun dalam kes warga tua, Ahmad Md. Isa, 110, dia tidak perlu ber- buat demikian kerana rombongan kelu- arga pihak perempuan sendiri akan bertandang ke rumahnya di Alor Mengkudu dekat Alor Setar pada Sabtu ini untuk sesi berkenalan dan berbincang tentang masa depan mereka berdua.

Rombongan bagi pihak Sanah Ahmad, 82, itu akan bertolak dari Kuala Lumpur dengan disertai beberapa orang ahli keluarga termasuk wanita itu sendiri.

Anak lelaki Sanah, Baha Ahmad berkata, tujuan rombongan itu ialah menge- nali lebih lanjut diri Ahmad.

"Kami akan berbincang dengan keluarga beliau (Ahmad) dan jika emak ber- setuju, kami tiada halangan untuk perkahwinan itu dilangsungkan," kata Baha ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sanah pula bersyukur kerana sudah dimaklumkan keluarga Ahmad sudi menerima kunjungan mereka.

"Mak cik memang gembira tetapi elok tunggu hasil pertemuan itu nanti," katanya.

Semalam, Kosmo! Ahad menyiarkan mengenai hasrat Sanah untuk mengahwini Ahmad jika keluarga kedua-dua belah pihak tidak menghalang.

Sanah yang hidup sendirian sejak kematian suami 28 tahun lalu bersedia untuk bersuamikan Ahmad selepas membaca kisahnya dalam Kosmo! pada Rabu lalu.

Ahmad mengejutkan orang ramai kerana dia bukan sahaja mahu berkahwin tetapi juga menghadiahkan kereta kepada bakal isteri.

Sanah berkata: "Saya sanggup jaga dia jika kesihatan dia semakin teruk."

Sementara itu, anak Ahmad, Fatimah, 64, ketika dihubungi semalam menjelas- kan, walaupun dia keberatan membenarkan bapanya berkahwin atas faktor kesihatan, pihaknya tetap bersetuju menerima kedatangan keluarga Sanah untuk berbincang secara bersemuka.

"Bagus juga kalau mereka datang kerana boleh lihat sendiri tahap kesihatan ayah saya yang batuk dan lelah sejak beberapa hari lalu," katanya.

Menurut Fatimah, tahap kesihatan bapanya juga semakin merosot sejak empat hari lalu dan memerlukan penjagaan rapi ahli keluarga.

"Setiap hari saya perlu urut dia dan saya bimbang wanita itu tidak mampu jaga ayah jika kesihatannya semakin teruk.

"Ayah memang bersungguh-sungguh nak kahwin dan selalu ingatkan saya agar jangan lupa cari jodoh," tambahnya.

AJL25 tidak halang Lan The Typewriter nikah












MAJLIS persandingan Norazlan Rosle dengan Normala Hassan yang berlangsung di Kuala Lumpur, kelmarin.

KUALA LUMPUR 2 Jan. – Walaupun sibuk menjalani latihan untuk beraksi di pentas akhir Anugerah Juara Lagu ke-25 (AJL25), Norazlan Rosle, 27, atau lebih dikenali sebagai Lan masih sempat mengotakan janjinya untuk menikahi pasangannya, Normala Hassan semalam.

Dengan sekali lafaz, vokalis kumpulan Azlan & The Typewriter itu sah bergelar suami kepada Normala kira-kira pukul 10 pagi, di Surau Al-Munir, Batu 14, Hulu Langat.

Wang hantaran yang diterima Normala, 28, sebanyak RM11,700 adalah simbolik dengan tarikh lahirnya iaitu 7 November 1982 beserta mas kahwin berjumlah RM300.

Lan ketika dihubungi memberitahu, selepas diumumkan layak bertanding ke peringkat akhir AJL25 menerusi lagu Pelita nyanyiannya bersama A.P.I, dia cuba membahagikan masanya sebaik mungkin agar segala perancangan berjalan lancar.

“Selepas perkahwinan saya yang sepatutnya berlangsung pada November lalu ditangguhkan, saya cuba memilih satu tarikh yang sesuai untuk memastikan tiada masalah yang berlaku.

“Jadi, saya memutuskan untuk bernikah dan bersanding semalam. Segala persediaan untuk perkahwinan telah dilakukan terlebih awal supaya semuanya teratur dan tidak kelam kabut.

“Alhamdulillah, selepas semua ini berakhir, saya rasa cukup lega. Kini, saya boleh fokus semula untuk latihan bagi menghadapi AJL25,” kata pengantin baru itu yang memberi tujuh dulang hantaran berbalas sembilan.

Dalam pada itu, Lan belum lagi memutuskan lokasi bulan madu mereka kerana ingin pastikan dirinya memberi komitmen bersama A.P.I.

Kata Lan, isterinya sudah pun sedia maklum dan faham dengan situasi yang sedang dihadapinya dan tidak mahu memberi tekanan kepadanya.

“Nasib baik isteri saya jenis yang faham dengan kerja saya. Dia tidak mendesak dan memberi pilihan kepada saya membuat keputusan.

“Sejurus selepas AJL tamat, barulah saya fokuskan semula untuk membina alam perkahwinan yang diimpikan semua orang,” jelas Lan yang teringin untuk menimang cahaya mata secepat mungkin.



Lagi wanita warga emas sudi jadi teman Ahmad






















Zainab Salleh
KEMAMAN 3 Jan. - Warga emas berusia 110 tahun, Ahmad Md. Isa (gambar) mempunyai lebih pilihan dalam mencari teman hidup untuk mengubat kesepian apabila seorang lagi wanita menawarkan diri untuk menjadi isterinya.

Wanita berkenaan, Zainab Salleh, 70, lebih muda 12 tahun daripada Sanah Ahmad, 82, dari Kuala Lumpur yang mula-mula menawarkan diri untuk menjadi isteri Ahmad selepas membaca kisahnya mencari teman hidup di akhbar baru-baru ini.

Zainab dari Kampung Telaga Papan, Kerteh dekat sini yang tersentuh dengan kisah Ahmad menyatakan kesediaan untuk menjadi isterinya agar usia tua tidak lagi dilalui secara bersendirian.

"Sunyi itu sakit. Jika dia terima, saya sedia tinggal bersamanya di Kedah," ujar Zainab yang kematian suami 15 tahun lalu.

Ibu kepada lapan orang anak berusia 30 hingga 53 tahun itu berkata, dia memahami mengapa dalam usia yang begitu lanjut Ahmad masih memerlukan teman.

Zainab kini tinggal berseorangan selepas anak perempuan yang menemaninya selama ini berkahwin beberapa bulan lalu dan berpindah mengikut suaminya.

Sebelum ini kata Zainab, dia pernah berkenalan dengan seorang lelaki dari Pasir Puteh, Kelantan dan merancang untuk berkahwin, namun hasrat itu tidak kesampaian kerana lelaki itu tidak serius.

"Anak-anak belum tahu mengenai hasrat ini dan saya harap mereka dapat menerimanya. Kalau boleh saya mahu seorang peneman hidup, sekurang-kurangnya dapat berbual dan berkongsi rasa," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sebelum ini Utusan Malaysia menyiarkan tentang keinginan Ahmad untuk berkahwin lagi bagi mengubat kesunyian.

Tahap kesihatan Ahmad yang menetap di Kampung Alor Mengkudu, Alor Setar, Kedah bagaimanapun dilaporkan agak menurun kebelakangan ini.

Ditanya mengenai hajat Sanah yang turut menyuarakan hasrat menjadi isteri Ahmad, Zainab menyerahkan perkara itu kepada takdir.

''Saya maklum ada seorang lagi wanita yang ingin menjadi isteri Ahmad dan saya tidak kisah kerana percaya kepada ketentuan jodoh," katanya.

Zainab yang kelihatan masih bertenaga berkata, tahap kesihatan Ahmad tidak menjadi soal kerana dalam usia emas tiada seorang pun yang sihat berpanjangan.


'Lupakanlah hasrat jadi isteri ayah kami'

Oleh SAFINA RAMLI
utusankedah@utusan.com.my













Ahmad Md. Isa dijaga dua anaknya, Hamiah (kanan) dan Fatimah di Alor Setar, semalam.

ALOR SETAR 4 Jan. - Hasrat dua wanita, Sanah Ahmad, 82, dan Zainab Salleh, 70, untuk menjadi teman hidup kepada warga emas berusia 110 tahun, Ahmad Md. Isa mungkin tidak akan tercapai.

Ini kerana anak-anak Ahmad dengan rasa berat hati terpaksa meluahkan rasa tidak bersetuju terhadap hasrat bapa mereka itu untuk berkahwin semula dalam usia tersebut memandangkan keadaan kesihatannya yang semakin hari semakin teruk.

Sambil menghormati hasrat dua wanita tersebut, seorang anak Ahmad, Fatimah, 64, berkata, tahap kesihatan bapanya semakin menyusut apabila sudah empat hari tidak menjamah nasi dan terpaksa kencing dengan menggunakan botol kerana tidak larat untuk berjalan.

"Saya minta maaf. Saya terpaksa menolak hasrat mereka yang ingin menjadi isteri kepada ayah saya.

"Saya minta keluarga Sanah tidak datang ke rumah saya Sabtu ini kerana kesihatan ayah semakin teruk," katanya ketika ditemui di Alor Mengkudu di sini hari ini.

Baru-baru ini, Utusan Malaysia menyiarkan keinginan Ahmad untuk berkahwin lagi bagi mengubat kesunyian dan ekoran itu Sanah dari Kuala Lumpur dan Zainab dari Kerteh sudi untuk menjadi teman hidup lelaki tersebut.

Fatimah berkata, sejak seminggu lalu tahap kesihatan ayahnya semakin menurun dan memerlukan penjagaan yang rapi.

"Kini setiap hari dia minta urut dadanya kerana sakit-sakit, batuk dan lelah semakin teruk.

"Makan pun dia tiada selera dan hanya makan kuih buah Melaka yang saya buat dan jamah sedikit buah-buahan," ujarnya.

Tambah Fatimah, dia meminta dua wanita yang berhasrat untuk berkahwin dengan ayahnya agar melupakan hasrat tersebut dan meneruskan kehidupan masing-masing seperti biasa.

"Saya memang terkejut kerana tak sangka ada lagi wanita yang masih berminat dengan ayah saya.

"Tetapi tengoklah keadaan ayah saya, dia nak uruskan diri sendiri pun tidak boleh, bagaimana nak jaga seorang isteri," katanya yang tidak mahu wanita itu terbeban menjaga ayahnya.

Jelasnya, kos untuk membeli ubat-ubatan ayahnya juga tidak mampu dibelinya dan jika ada pihak ingin membantu, dia sangat mengalu-alukan mereka yang ingin membantu meringankan bebannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.