Pages

Subscribe:

27 Mac, 2011

[hang nadim] 200 sami Hindu keluar PKR......हिन्दू 200 PKR बाहर भिक्षुओं ......















SERAMAI 15 ahli Persatuan Sami-Sami Hindu Pulau Pinang berkumpul selepas membuat laporan polis di Balai Polis Bayan Baru, Pulau Pinang, semalam.

Rakyat Sarawak mampu nilai prestasi BN - Ahmad

PULAU PINANG 27 Mac - Tidak mahu bersubahat dengan rakaman video seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang, kira-kira 200 ahli Persatuan Sami-Sami Hindu Pulau Pinang hari ini mengambil keputusan keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menurut pengerusi persatuan berkenaan, S. Dhinabalan, mereka malu mempunyai pemimpin yang dikaitkan dengan perbuatan terkutuk tersebut, apatah lagi ia dianggap dosa besar dalam agama Hindu.

Katanya, isu berkenaan sudah tersebar ke seluruh dunia dan sewajarnya ahli-ahli persatuan tersebut yang mempunyai kedudukan tinggi dalam agama Hindu tidak dikaitkan dengan Penasihat PKR itu.

"Kami sering menghadiri majlis-majlis rasmi di luar negara dan ramai yang ditemui menanyakan mengenai dakwaan penglibatan pemimpin pembangkang itu dalam rakaman video seks tersebut apabila mengetahui kami dari Malaysia.

"Ini amat memalukan kami, lebih-lebih lagi perbuatan tersebut merupakan satu dosa besar, tidak boleh diterima sama sekali dalam agama Hindu," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas membuat laporan polis bersama kira-kira 15 ahli persatuan tersebut di Balai Polis Bayan Baru, di sini hari ini.

Dalam laporan berkenaan, mereka mahukan suruhanjaya diraja ditubuhkan segera bagi menyiasat secara telus rakaman video seks itu.

Sementara itu, timbalan Dhinabalan, C. Shangkar memberitahu, tindakan mereka keluar dari PKR juga disebabkan kecewa dengan sikap pemimpin parti itu yang gagal menunaikan janji-janji kepada rakyat selepas tiga tahun mentadbir negeri.

Jelas beliau, kaum India di negeri ini seolah-olah dianak-tirikan berbanding kaum lain.

"Kami tidak diberi keutamaan dalam pelbagai aspek termasuk kebajikan dan kemudahan pembangunan, seperti tidak dihiraukan," ujarnya.
KUANTAN 27 Mac - Rakyat pelbagai kaum di Sarawak mampu menilai prestasi Barisan Nasional (BN) yang berjaya mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik ketika ini.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, ia berbeza dengan pembangkang yang hanya melakukan propaganda dan cuba memainkan isu etnik dan pembangunan taraf hidup suku kaum di negeri itu.

Menurut beliau, tindakan itu hanya percubaan untuk meraih populariti dan memancing undi daripada kaum pribumi Sarawak menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak, 16 April ini.

"Saya yakin penduduk Sarawak tidak akan melupakan jasa BN selama ini bukan setakat di kawasan bandar malah turut diimbangi dengan pembangunan prasarana dan ekonomi penduduk di kawasan pedalaman.

"Kerajaan BN tidak mengabaikan keperluan lima etnik utama di Sarawak sama ada yang tinggal di bandar mahupun di rumah panjang," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Bukit Goh, di sini hari ini.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, kebanyakan generasi baru menghargai usaha BN kerana mereka melihat sendiri pembangunan yang dilaksanakan di kawasan masing-masing.

Tambahnya, pembangkang akan cuba mewujudkan isu membabitkan kaum bukan Melayu di negeri itu kerana melihat daftar pengundi yang mencatatkan pengundi Melayu hanya minoriti berbanding pengundi pribumi dan Cina.

Dipanggil Arawak Indian S akan merayakan tahun ke-48 Kemerdekaan tahun ini, akan ulang tahun ke-48 negara kerajaan diri dalaman pada tarikh 22 Julai 2011 dan 48 tahun kemajuan dan kemakmuran di Malaysia pada tarikh 16 September 2011. These are the most significant dates for the State. Ini adalah tarikh yang paling signifikan bagi Negara.

perjuangan politik harus berkaitan dengan upaya untuk melayani kesejahteraan, kepentingan Rakyat

Thursday, 27 January 2011 13:22 | Kamis, 27 Januari 2011 13:22 | Written by Jamerson Ahip | Ditulis oleh Ahip Jamerson |

called the Arawak Indians will celebrate the 48th year of independence this year, will be the 48th anniversary of the country's internal self-government at the date of 22 July 2011 and 48 years of progress and prosperity in Malaysia on 16 September 2011. These are the most significant dates for the State. This is the most significant date for the State.

The year 2011 actually marks the first year of the Tenth Malaysia Plan.The State, together with the rest of the nation looks forward with continued vigor and confidence as we embark on the implementation of projects in the Plan period. Tahun 2011 benar-benar menandakan tahun pertama dari Kesepuluh Plan.The Negara Malaysia, bersama-sama dengan sisa bangsa terlihat maju dengan semangat dan keyakinan seperti yang kita memulakan pelaksanaan projek-projek dalam tempoh Rancangan. As the State is entering a very challenging phase of development and economic transformation towards a High Income Economy, it is appropriate for the people to look at some of the major challenges ahead; the State is moving into the next level of development to become a developed State by the year 2020 and beyond. Sebagai negara sedang memasuki fasa yang sangat mencabar perkembangan dan transformasi ekonomi menuju Pendapatan Tinggi Ekonomi, adalah tepat bagi masyarakat untuk melihat beberapa cabaran utama di depan, Negara bergerak ke peringkat seterusnya pembangunan untuk menjadi yang dibangunkan negara pada tahun 2020 dan seterusnya.

Obviously, the future of Sarawak lies in the degree of our efficiency and continuous commitment to manage the State resources effectively. Jelas, masa depan Sarawak terletak pada tahap kecekapan dan komitmen berterusan untuk menguruskan sumber-sumber negara secara berkesan. More importantly, we must uphold the attractiveness of Sarawak as a preferred investment destination. Lebih penting lagi, kita harus menjunjung tinggi daya tarikan dari Sarawak sebagai destinasi pelaburan yang disukai. Sarawak will be pushing ahead to become a developed State towards the year 2020 against the backdrop that the global economy is becoming more challenging and increasingly competitive. Sarawak akan mendorong ke depan untuk menjadi negara maju terhadap tahun 2020 dengan latar belakang bahawa ekonomi global menjadi lebih mencabar dan semakin kompetitif.

Essentially, the economic base must be restructured from being merely a production-oriented economy dependent on natural resources, to a more diversified and value-added economy with increasing emphasis on quality, skill and knowledge, to drive us towards a High Income Economy. Pada dasarnya, pangkalan ekonomi harus direstrukturisasi daripada sekadar ekonomi yang berorientasi pada produksi bergantung pada sumber daya alam, kepada ekonomi lebih pelbagai dan nilai tambah dengan peningkatan penekanan pada high, kemahiran dan pengetahuan, untuk mengantar kami menuju Pendapatan Tinggi Ekonomi.

The challenges ahead are made more complex as the world is very competitive, dynamic and at the same time more volatile. Cabaran di depan dibuat lebih kompleks sebagai dunia yang sangat kompetitif, dinamik dan pada masa yang sama lebih tidak stabil. Nevertheless, the second wave of development though it poses a mammoth task and a huge challenge, entails a promise of greater progress and prosperity for all.The challenge will be surmountable provided the people whether they are politicians, civil servants, farmers, fishermen, parents and others or whether they are in the public or private sector play relevant role in meeting it.In other words, all the people must prepare themselves to meet the challenge. Namun demikian, gelombang kedua pembangunan walaupun menimbulkan tugas raksasa dan cabaran besar, memerlukan suatu janji kemajuan yang lebih besar dan kemakmuran bagi all.The cabaran akan dpt diatasi disediakan orang-orang apakah mereka ahli politik, pegawai negeri sipil, petani, nelayan, orang tua dan orang lain atau apakah mereka berada dalam memainkan peranan sektor awam atau swasta yang berkaitan dengan kata it.In pertemuan yang lain, semua orang harus mempersiapkan diri untuk memenuhi cabaran tersebut.

Perhaps, the people should look back to what has been happening in the past and consider the new demands of development towards the year 2020 and beyond.Back in 1963, the Gross Domestic Products (GDP) was RM550 million with the per capita income of RM660 per person. Mungkin, orang harus melihat kembali apa yang telah terjadi di masa lalu dan mempertimbangkan tuntutan baru pembangunan terhadap tahun 2020 dan beyond.Back pada tahun 1963, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah RM550 juta dengan pendapatan per kapita RM660 pada orang. To put it simply, very few people could see a 50 dollar note.It was the life of absolute poverty and backwardness for the people. Sederhananya, sangat sedikit orang boleh melihat note.It dolar 50 adalah kehidupan kemiskinan mutlak dan kemunduran bagi masyarakat.

Then the population was only about three quarters of a million, comprising about 30 ethnic groups with diverse religious beliefs.They were living in small groups over a wide area of about 50,000 sq.miles.A village or longhouse may have a distance of between one to 30 miles apart and quite isolated from each other.Most of the people had to do shifting cultivation for their living; they had to venture deep into the jungle to slash and burn trees and move to another area in a cycle of every five years.They had to undertake arduous task just to get their supply of rice for a living. Kemudian penduduk hanya sekitar tiga perempat juta, yang terdiri daripada 30 kumpulan etnik dengan agama yang pelbagai beliefs.They tinggal dalam kumpulan-kumpulan kecil di daerah yang luas kira-kira 50,000 kampung sq.miles.A atau rumah panjang mungkin mempunyai jarak antara satu untuk 30 batu berasingan dan cukup terpencil dari setiap other.Most orang harus melakukan perladangan berpindah untuk hidup mereka, mereka harus usaha jauh ke hutan untuk memangkas dan membakar pokok dan pindah ke daerah lain dalam kitaran setiap lima tahun. Mereka harus melakukan tugas yang berat hanya untuk mendapatkan bekalan beras untuk hidup.

Regrettably, the hill padi planters, each hardly earned RM50 for an acre of hill padi farm.It was a form of poverty being experienced by the people. Malangnya, penanam padi bukit, masing-masing RM50 tidak diterima untuk satu hektar padi farm.It bukit adalah bentuk kemiskinan yang dialami oleh rakyat.

It was such a pathetic situation. Sungguh situasi yang menyedihkan. As the people were living in small groups spreading over a wide area, some in accessible areas in Ulus and coastal areas; some could be found very deep in the interior. Sebagai orang tinggal dalam kumpulan-kumpulan kecil yang tersebar di wilayah yang luas, beberapa di kawasan-kawasan yang boleh dicapai di Ulus dan wilayah pesisir, beberapa boleh didapati sangat dalam di pedalaman. For example, Muruts in Long Semado or Ba'kelalan, used to walk for at least 14 days to make a journey to Lawas town to do their errands.It would take the government 200 years to connect the people with such pattern of population.The people living in settlements, which were inaccessible by roads or rivers, can be considered as living in jail, being trapped in poverty. Sebagai contoh, Muruts di Long Semado atau Ba'Kelalan, digunakan untuk berjalan selama minimum 14 hari untuk membuat perjalanan ke bandar Lawas untuk melakukan errands.It mereka akan mengambil kerajaan 200 tahun untuk menyambung orang dengan pola seperti itu population.The orang yang tinggal di pemukiman, yang boleh dicapai oleh jalan atau sungai, boleh dianggap sebagai tinggal di penjara, yang terjebak dalam kemiskinan.

The people of Sarawak have much to be grateful to the State Government under the leadership of Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, as the Chief Minister of Sarawak for making conscientious efforts to bring the people together and move forward in the common pursuit for progress and advancement.The way the people think and the action of the government must be in synergy in development. Orang-orang Sarawak mempunyai banyak untuk berterima kasih kepada Kerajaan Negara di bawah kepimpinan Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, sebagai Ketua Menteri Sarawak untuk membuat usaha dan berusaha untuk membawa orang bersama-sama dan bergerak maju dalam mengejar umum untuk kemajuan dan kemajuan cara orang berfikir dan tindakan kerajaan harus bersinergi dalam pembangunan ..

It was his view that the development of Sarawak could not have the people, who were ignorant of what the government wanted to do for them.At least they must understand, for example, that the government's primary objective to open up their land for development was to help them to earn some revenue from them. Itu adalah pandangannya bahawa pembangunan Sarawak tidak dapat memiliki orang-orang yang tidak mengetahui apa kerajaan ingin lakukan untuk them.At sekurang-kurangnya mereka harus memahami, misalnya, bahawa tujuan utama kerajaan untuk membuka lahan mereka untuk pembangunan adalah untuk membantu mereka untuk mendapatkan pendapatan dari mereka. Besides, as long as lands remain idle they are not assets and have very little value. Selain itu, selama tanah masih menganggur mereka tidak aset dan mempunyai nilai yang sangat sedikit. The introduction of the politics of development as the philosophy of development speaks volume of Pehin Sri Abdul Taib's efforts to bring the people together and involve them in the process of development. Pengenalan politik pembangunan sebagai falsafah pembangunan berbicara kelantangan usaha Pehin Sri Abdul Taib untuk membawa orang bersama-sama dan melibatkan mereka dalam proses pembangunan. He believes that any struggle that does not relate to efforts to serve the welfare and interests of the people is a futile struggle and should be ignored. Ia percaya bahawa setiap perjuangan yang tidak berkaitan dengan usaha untuk melayani kepentingan dan kesejahteraan rakyat adalah perjuangan sia-sia dan harus diabaikan.

Hence, efforts to improve the livelihood of the people remain the hallmark of his struggle in the services of the people, state and country. Oleh kerana itu, usaha untuk memperbaiki kehidupan rakyat tetap menjadi ciri khas perjuangannya dalam perkhidmatan negara, masyarakat dan negara. If personal or group interests are placed above those of the society, the state and country, Sarawak will become instable, the people become disunited and the administration becomes inefficient.As a consequence, the state may be left out of the mainstream of development.It may be reverse to the situation of poverty and backwardness as in the 60s and 70s. Jika kepentingan peribadi atau kumpulan ditempatkan di atas kepentingan masyarakat, negara dan negara, Sarawak akan menjadi stabil, rakyat menjadi berpecah belah dan pentadbiran menjadi inefficient.As Akibatnya, negara dapat dibiarkan keluar dari arus utama development.It mungkin membalikkan situasi kemiskinan dan kemunduran seperti pada tahun 60an dan 70an.

Essentially, the politics of development, as the philosophy for development is to tie politics, which depict the struggle of the people through political parties. Pada dasarnya, politik pembangunan, sebagai falsafah pembangunan adalah mengikat politik, yang menggambarkan perjuangan rakyat melalui parti politik. Besides, tying politics with development as a development strategy also makes political parties as components of the development machinery.In other words, the politics of development brings together politics and development to move forward in synergy with each other like the song and lyrics, which are inseparable. Selain itu, ikatan politik dengan perkembangan sebagai suatu strategi pembangunan juga membuat parti politik sebagai komponen pembangunan machinery.In kata lain, politik pembangunan menyatukan politik dan pembangunan untuk bergerak maju dalam sinergi antara satu sama lain seperti lagu dan lirik, yang dipisahkan.

More importantly, he is also propagating the concept of Malaysians of Anak Sarawak as a way to nurture spirit of multiracialism among the various ethnic groups.Of course, he admits he felt assured by his old friend, the late Sultan Ibrahim Ismail of Johore that the people in Sarawak should be proud of themselves as Malaysians of Anak Sarawak. Lebih penting lagi, ia juga menyebarkan konsep Anak Sarawak Malaysia sebagai cara untuk menumbuhkan semangat multirasialisme antara program groups.Of berbagai-bagai suku, ia mengakui bahawa ia merasa yakin dengan rakan-rakan lamanya, Sultan Ismail dari Allahyarham Ibrahim Johor bahawa orang di Sarawak harus bangga diri mereka sebagai Anak Sarawak Malaysia. The State has about 30 ethnic groups with diverse religious beliefs.Without the understanding and appreciation of a common concept, a Malay administrative officer may be inclined to help the Malays only and not the Chinese, Iban, Bidayuh or any others.On the other hand, an Iban or Chinese administrative officer may also be inclined to help his or her own community and not others.This must not be allowed to happen.Instead, all of us must share the view that whatever development projects to be implemented, must benefit all people. Negara mempunyai sekitar 30 kumpulan etnik dengan beliefs.Without agama yang pelbagai pemahaman dan apresiasi dari sebuah konsep umum, pegawai pentadbiran Melayu mungkin cenderung untuk membantu Melayu sahaja dan bukan Cina, Iban, Bidayuh atau others.On sisi lain , seorang Iban atau pegawai pentadbiran China mungkin juga cenderung untuk membantu masyarakat nya sendiri dan tidak others.This tidak harus dibenarkan untuk happen.Instead, kita semua harus berkongsi pandangan bahawa apa pun projek-projek pembangunan yang akan dilaksanakan, harus menguntungkan semua orang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.