Pages

Subscribe:

12 Mac, 2011

[hang nadim] Anwar oh anuar.....Azizah Oh Azizah.....Pok Nik Oh Pok Nik.....



Perintah Anwar beri sampel DNA
Oleh AMIRUDDIN HARUN
dan SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 11 Mac – Pihak pendakwaan dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memohon agar Mahkamah Tinggi di sini menggunakan kuasanya untuk memerintahkan Ketua Pembangkang itu memberikan sampel bagi tujuan ujian profil asid deoksiribonukleik (DNA).

Ini merupakan permohonan yang julung-julung kali dikemukakan dalam sejarah perundangan negara.

Hasil ujian tersebut pula akan digunakan untuk perbandingan dengan sampel DNA yang ditemui di dalam rektum (salur dubur) bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat oleh ahli politik berkenaan.

Permohonan itu dikemukakan oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden yang mengetuai barisan pendakwaan selepas saksi pendakwa ke-26 dan terakhir, Supritendan Ahmad Taufek Abdullah selesai memberi keterangan.

“Permohonan ini adalah untuk mencari kebenaran dan keadilan terhadap semua pihak,’’ tegas Mohd. Yusof.

Permohonan itu, menurut beliau, dibuat mengikut Seksyen 73 dan 165 Akta Keterangan 1950.

Mengikut Seksyen 165, seorang hakim dalam mengetahui atau mendapatkan bukti wajar mengenai fakta berkaitan, boleh bertanyakan sebarang soalan, dalam sebarang bentuk, pada bila-bila masa, kepada mana-mana saksi atau pihak, mengenai sebarang fakta sama ada berkaitan atau tidak berkaitan.

Beliau juga boleh memerintahkan supaya dikemukakan sebarang dokumen atau benda dan mana-mana pihak atau ejen tidak berhak membuat sebarang bantahan terhadap mana-mana soalan atau perintah sedemikian atau tanpa kebenaran mahkamah, menyoal balas saksi atas sebarang jawapan yang diberikan.

Bagaimanapun, peruntukan tersebut disertakan dengan syarat bahawa penghakiman atau perintah itu dibuat berdasarkan fakta yang ditetapkan oleh akta tersebut sebagai berkaitan dan dibuktikan dengan sewajarnya.

Tiga tahun lalu, Parlimen bersetuju meluluskan Akta Identifikasi DNA 2008 yang mengklasifikasi profil DNA dan maklumat sedia ada yang berkaitan dengannya disimpan serta disenggarakan oleh Jabatan Kimia Malaysia atau Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Undang-undang tersebut diwujudkan bertujuan memperoleh sampel DNA daripada orang yang disyaki bersalah, tahanan atau seorang penagih dadah untuk siasatan pihak berkuasa.

Bagaimanapun, Bank DNA masih belum diwujudkan sehingga ini di negara ini.

Anwar, 64, dibicarakan atas dakwaan meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 26, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, No. 99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Pada prosiding hari ini, Mohd. Yusof turut memohon agar Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menyemak semula keputusan yang dibuat sewaktu bicara dalam perbicaraan (TWT) sebelum ini.

Ia berikutan keterangan pegawai penyiasat, Supritendan Judy Blacious Pereira dan keterangan Ahmad Taufek yang ditugaskan untuk menangkap Anwar pada 16 Julai 2008.

Dalam keterangan kedua-dua saksi, Judy telah memohon waran tangkap ke atas tertuduh pada 15 Julai tahun yang sama dan ia telah disempurnakan oleh Ahmad Taufek pada keesokan harinya.

Mahkamah menetapkan Isnin ini untuk kedua-dua pihak berhujah mengenai kedua-dua permohonan tersebut.

Selasa lalu, Hakim Mohamad Zabidin memutuskan untuk tidak menerima masuk sehelai tuala kecil Good Morning, sebatang berus gigi dan satu botol minuman plastik yang diambil dari lokap Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur pada 17 Julai 2008 yang menempatkan Anwar, sebagai barang bukti.

Hakim terbabit memutuskan demikian selepas mendapati barang-barang berkenaan yang diambil bagi tujuan mendapatkan profil DNA, diperoleh dengan cara yang tidak sah.

Prosiding TWT diadakan ekoran bantahan barisan pembelaan terhadap barang-barang kes itu. Bantahan ditimbulkan pada 23 Februari lalu sewaktu Ketua Unit DNA Paterniti, Jabatan Kimia Malaysia, Nor Aidora Saedon memberi keterangan.

Dalam keterangan saksi pendakwa keenam itu, Nor Aidora menyatakan, ujian analisis DNA terhadap tuala, berus gigi dan botol minuman menunjukkan wujudnya profil DNA Lelaki Y.

Saiful nafi ada hubungan seks individu lain

KUALA LUMPUR 11 Mac – Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dengan tegas menafikan bahawa dia ada melakukan hubungan seks dengan dua atau tiga individu lain dalam tempoh terdekat selepas kejadian pada 26 Jun 2008.

Dia turut menyatakan tidak boleh memberi komen terhadap cadangan peguam Karpal Singh yang mendakwa keterangan mengenai kehadiran dua atau tiga asid deoksiribonukleik (DNA) lain ditemui di permukaan duburnya (perianal) oleh ahli kimia, Dr. Seah Lay Hong adalah tidak benar.

Bekas pembantu peribadi Anwar itu memberitahu demikian selepas Mahkamah Tinggi di sini membenarkan permohonan Karpal agar pemuda itu dipanggil semula memberi keterangan berkaitan penemuan beberapa profil DNA di dubur Mohd. Saiful Bukhari oleh Lay Hong.

Karpal membuat permohonan itu selepas saksi terakhir pendakwaan iaitu saksi ke-26, Supritendan Ahmad Taufek Abdullah selesai memberi keterangan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah.

Dalam keterangannya, Mohd. Saiful Bukhari berkata, antara tarikh kejadian itu berlaku pada 26 Jun 2008 dan tarikh dia membuat laporan polis, 28 Jun 2008, dia ada pergi ke beberapa tandas tetapi tidak membuang air besar.

Semasa pemeriksaan semula oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden, saksi pendakwa pertama itu menyatakan, dalam tempoh tiga hari itu, dia tidak mandi tetapi membilas badannya.

Menurutnya, dia berbuat demikian semasa di tempat kejadian dan keesokan hari di rumahnya.

Sementara itu, pegawai penyiasat, Supritendan Judy Blacious Pereira, 58, sewaktu menyambung keterangan dalam pemeriksaan utamanya berkata, beliau memohon waran tangkap terhadap Anwar dari mahkamah pada 15 Julai 2008 setelah mendapati wujud syak munasabah bahawa tertuduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan.

Diminta menjelaskan perkara ini oleh Mohd. Yusof, beliau berkata, syak wasangka itu adalah berasaskan kepada rakaman percakapan Mohd. Saiful Bukhari dan saksi-saksi lain serta laporan kimia mengenai air mani yang ditemui pada calitan putik kapas (yang diambil daripada anggota badan pengadu) selain rakaman kamera litar tertutup.

Judy berkata, pada tarikh 15 Julai itu, beliau ada memaklumkan niat untuk melakukan tangkapan ke atas Anwar dengan menghantar surat melalui faksimile kepada peguam Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, Sankara Nair.

“Saya ada katakan dalam surat itu yang minta Anwar serah diri pada 16 Julai 2008 pada pukul 2 petang di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur dan menyatakan kami memohon waran tangkap,” katanya.

Sementara itu, ketika disoal balas oleh Karpal, saksi tersebut memberitahu, beliau ada merekodkan percakapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Menurutnya, rakaman percakapan Najib direkodkan selepas Mohd. Saiful Bukhari memaklumkan menemui beliau (Najib) pada 24 Jun 2008 untuk mengadu tentang beberapa kejadian yang berlaku sebelum tarikh itu.

“Sementara percakapan Rosmah dirakamkan pada 17 Julai 2008,” kata saksi pendakwa ke-25 itu.

Judy sebelum itu berkata, berdasarkan rakaman percakapan pengadu, dalam tempoh antara 26 dan 28 Jun 2008, pemuda itu mengaku ada membuat aduan kepada rakannya, Rahimi Osman; bekas Setiausaha Politik Anwar, Senator Ezam Mohd. Nor; bapa saudaranya, Tuah Mohd. Alip dan Datuk Mumtaz Jaafar.

Mohd. Saiful Bukhari dalam keterangannya di mahkamah pada 12 Mei tahun lalu mengakui menemui Najib di kediaman pemimpin itu pada pukul 8.30 malam, 24 Jun 2008.

Dalam pertemuan itu, katanya, Najib tidak percaya, skeptikal (ragu-ragu) dan terkejut ketika dinyatakan dia dianiaya oleh Anwar.

Perbicaraan bersambung Isnin ini.

'Anwar has lost credibility'
SARIKEI: Second Planning and Resource Management Minister Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan said Parti Keadilan Rakyat (PKR) de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim should not talk big about wanting to take over Sarawak in the coming state election.
Awang Tengah said Anwar had lost credibility because his "infamous Sept 16, 2008 dream" of taking over Putrajaya had failed.

"So, he should not talk big now," he said before handing over land compensation totalling RM3.1 million to more than 200 landowners in Tanjung Manis near here yesterday.

Awang Tengah said PKR itself was suffering from an exodus of elected representatives.

In addition, many founding and ordinary members were also leaving the party.

He cautioned the people to be on guard over attempts to get them to join peninsula-based opposition parties like PKR, Pas or DAP.

"They will come to manipulate you to serve their interests."

On the other hand, the BN style of leadership was different, he said.

"It has, right from the start, focused on bringing development, progress, prosperity, unity and political stability to the country.

"It is focused on eradicating rural poverty as well.

"It may have its own weaknesses but it is in the process of rectifying them through initiatives like the Government Transformation Programme, Economic Transformation Programme

Read more: 'Anwar has lost credibility' http://www.nst.com.my/nst/articles/09atg/Article#ixzz1GNUhqpxe

Bid to compel accused to give DNA sample
Read more: Bid to compel accused to give DNA sample http://www.nst.com.my/nst/articles/8rare/Article#ixzz1GNVH5YXk

By V. Anbalagan
anba@nst.com.my

KUALA LUMPUR: The prosecution in Datuk Seri Anwar Ibrahim's sodomy trial yesterday made an application to the High Court to compel the defendant to provide his specimen for DNA profiling.
It also urged the court to review the trial-within-a-trial ruling on Tuesday in which a toothbrush, a towel and mineral water bottle were excluded as evidence.

The items were collected from a cell at the police headquarters here where Anwar was held overnight on July 16, 2008.

Both applications will be heard before High Court judge Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah on Monday.

Senior deputy public prosecutor Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden told the court yesterday that Sections 73 and 165 of the Evidence Act would be relied on for Anwar to give his specimen since certain facts were in dispute.

Yusof told the court this would determine whether the DNA found on complainant, Mohd Saiful Bukhari Azlan, matched Anwar's.

"This court must be concerned to find out the truth and for justice to prevail," Yusof said.

Anwar had refused to give his blood sample on July 16, 2008, when he was taken to Kuala Lumpur Hospital for a medical examination.

Yusof said the prosecution was also asking for a review of the decision in the trial-within-a-trial, following the emergence of fresh evidence in the main trial, through arresting officer Superintendent Ahmad Taufek Abdullah.

He said the prosecution was unsure whether the trial-within-a-trial ruling was made on grounds that Anwar's arrest outside his home in Segambut on July 16, 2008, was unlawful.

"We do not have the benefit of your Lordship's written grounds.

"However, we want this court to review the ruling based on new evidence," Yusof said.

Taufek had testified earlier that he arrested Anwar about 1pm on July 16, 2008. The policeman then accompanied Anwar in a police car to the police headquarters.

Taufek had testified that he executed the warrant of arrest against Anwar at the police headquarters after obtaining the document from investigating officer Deputy Superintendent Jude Pereira.

Pereira, who was on the stand yesterday, told the court under cross-examination, that Anwar's status when he was arrested was "a suspect".

Moving on to another matter, defence counsel Karpal Singh pointed out the alleged sodomy incident occurred on June 26, 2008, while Saiful lodged a report two days later.

Karpal: Did you investigate what happened on June 26 and June 27?

Pereira: Saiful told several people, including a friend Rahimi Osman, Ezam Mohd Nor (former Parti Keadilan Rakyat Youth chief and at present, a senator), Tuah (Saiful's uncle).

Karpal: (Datuk) Mumtaz Jaafar?

Pereira: Yes.

Karpal: Did Saiful meet Najib?

Pereira: Yes, on June 24. He went to complain several earlier incidents before he was allegedly sodomised on June 26.

Pereira added that he then recorded statements from Datuk Seri Najib Razak, who was then the deputy prime minister, and his wife Datin Seri Rosmah Mansor.

He added that Najib's statement was limited to Saiful's complaint that Anwar had allegedly sodomised him several times prior to the June 26 incident.

Read more: Bid to compel accused to give DNA sample http://www.nst.com.my/nst/articles/8rare/Article#ixzz1GNV5kgIr





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.