Pages

Subscribe:

29 April, 2011

[hang nadim]China pandang tinggi peranan global Malaysia.....

中国的看法是马来西亚的全球的地位与作用
Teman Sejati.....真正的朋友....












Najib Tun Razak mendengar ucapan Wen Jiabao semasa Forum Kerjasama Ekonomi, Perdagangan dan Pelaburan Malaysia-China di Kuala Lumpur, semalam.

PUTRAJAYA 28 April - Perdana Menteri China, Wen Jiabao yang memandang tinggi peranan dan kedudukan Malaysia di persada antarabangsa menyatakan kesediaan Beijing untuk menghadapi isu dan cabaran global yang kompleks bersama negara ini.

Jiabao berkata, China mahu mendalamkan lagi dasar saling mempercayai antara kedua-dua negara dari segi politik dan strategik demi memastikan hubungan sedia ada terus berkembang secara stabil dan sihat.

''China tidak ada kepentingan utama yang bertentangan dengan Malaysia sebaliknya kita mempunyai hubungan rapat untuk mencapai kepentingan bersama demi kebaikan kedua-dua negara.

''Malaysia merupakan negara pengasas ASEAN dan penggerak aktif dalam kerjasama rantau Asia Timur yang memberi sumbangan penting dalam hubungan China dengan ASEAN," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.

Menyentuh hubungan ekonomi, Jiabao berkata, China akan mengimport kelapa sawit secara stabil selain durian beku dari Malaysia.

''Malaysia merupakan rakan dagang terbesar China di rantau Asia Tenggara. Pelbagai produk berkualiti dengan harga berpatutan dari Malaysia telah mendapat sambutan baik rakyat China.

''Pada masa sama, kita berharap Malaysia akan memudahkan syarat untuk kemasukan produk-produk keluaran China," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, syarikat-syarikat dari China bersedia melibatkan diri secara aktif dalam projek-projek pembangunan infrastruktur di Malaysia dan pada masa sama, mengalu-alukan kehadiran firma tempatan ke republik itu.

Mengenai hubungan sosial pula, Jiabao berkata, kerajaannya akan terus memperluaskan hubungan dalam bidang budaya, pendidikan, pelancongan, media dan teknologi untuk meningkatkan pemahaman rakyat Malaysia terhadap China.

''Saya berpendapat persahabatan antara kedua-dua negara bergantung kepada hubungan rakyatnya," katanya.

Friday April 29, 2011

Malaysia and China boost ties with slew of agreements

KUALA LUMPUR: Malaysia and China have taken a major step forward in bilateral relations with a slew of agreements signed and a pledge to break barriers.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and Chinese Premier Wen Jiabao expressed their desire to outdo achievements in the bilateral sphere for the good of both nations.

A total of eight agreements and MoUs were signed in the presence of both leaders yesterday.

Among others, Malaysia and China have agreed that bilateral trade be settled in local currencies. A student exchange programme is also to be introduced next year.

A traditional Chinese medicine centre of excellence will be set up in Malaysia, while Bank Negara will eshttp://thestar.com.my/news/story.asp?
Related Stories:
Najib wants to see more trade with China
Eight agreements and MoUs signed
Descendants of 1911 Revolution members happy to meet Wen
Malaysia and China ink pacts and vow to break barriers

Contohi strategi perdagangan inklusif China

KUALA LUMPUR 28 April - Malaysia disaran mencontohi strategi perdagangan inklusif yang digunakan China iaitu menjalankan perniagaan di seluruh dunia.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, strategi itu amat berkesan sehingga republik tersebut berjaya menjadi antara kuasa ekonomi yang disegani dunia.

"China menjalinkan hubungan perdagangan secara inklusif tidak kira dengan negara miskin, kaya, kuasa besar atau bukan kuasa besar dunia.

"Pendekatan ini diterima baik banyak pihak dan hasilnya semakin banyak negara menjalankan perdagangan dengan China," katanya selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri China, Wen Jiabao di sini, hari ini.

Selain Abdullah, seorang lagi bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad turut mengadakan pertemuan dengan Jiabao.

Dr. Mahathir yang ditemui selepas majlis itu pula menganggap perjumpaannya dengan Jiabao lebih merupakan pertemuan di antara dua sahabat lama.

Menurutnya, dalam pertemuan berkenaan, mereka membincangkan isu persahabatan kerana keakraban hubungan dua hala di antara Malaysia dengan China sejak sekian lama.

Diminta mengulas persepsi Jiabao terhadap perkembangan politik di Malaysia, Dr. Mahathir berkata, Perdana Menteri China itu cuma menegaskan beliau sangat menghargai hubungan antara kedua-dua negara.

"Selain itu, kita membincangkan mengenai kerjasama antara Malaysia dan China pada masa depan, gabungan dengan ASEAN serta kepentingan kerjasama antara ASEAN," katanya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.