Pages

Subscribe:

13 Jun, 2011

[hang badim] Perkasa to meet with NGOs over action to stop rally......


Tuesday June 14, 2011
Malay rights group Perkasa is meeting with representatives from some 30 Malay-based non-governmental organisations to discuss the possible action to be taken to stop the Bersih rally planned for July 9.

Its president Datuk Ibrahim Ali warned of a clash happening should the rally be held.

The meeting with the Malay groups will be held tonight.

“We will oppose them all the way. If they go ahead with it, there will surely be a clash,” he told reporters at the Parliament lobby yesterday.

Earlier, the Independent MP for Pasir Mas and several other Independent MPs submitted to Speaker Pandikar Amin Mulia for an emergency motion to debate the proposed rally by Bersih.

At another press conference also at the lobby, Charles Santiago (DAP–Klang) said the absence of the proposed National Wage Consultative Council Bill caused questions to be raised about the intention to introduce a minimum wage by year-end.

Santiago said the opposition MPs were disappointed as they were expecting to debate the issue.

He added that passing of the Bill was crucial as almost one-third of the country’s workforce, or 1.3 million workers, earn less than RM700 a month, which is below the poverty cut-off point.

Santiago said a decent minimum wage should be between RM1,500 and RM2,000.

Perkasa gerak ahli halang Bersih

Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 13 Jun – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) akan menggerakkan semua ahlinya dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi menghalang Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan perhimpunan di ibu negara pada 9 Julai depan.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali (gambar) bagaimanapun berkata, Perkasa tidak akan meneruskan hasrat itu sekiranya Bersih mengadakan perhimpunan itu di tempat yang lebih selamat dan bukannya di tempat awam.

Menurutnya, perhimpunan itu seharusnya diadakan di tempat yang selamat seperti di stadium dan bukannya di jalan raya kerana ia akan merugikan negara dan mengancam keselamatan nyawa.

“Sangat jelas saya akan berada di sana nanti sekiranya mereka tetap mengadakan perhimpunan itu dan akan berlaku pertembungan.

“Kehadiran Perkasa adalah untuk pertahankan keselamatan negara dan bukannya untuk menimbulkan kekecohan, tetapi kita mahu menghalang perhimpunan itu daripada terus berlaku,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Dalam pada itu Ibrahim berkata, Perkasa akan menganjurkan perbincangan meja bulat bersama 30 NGO Melayu malam esok yang antara lain turut membincangkan mengenai perhimpunan Bersih.

Katanya, perjumpaan itu akan membincangkan mengenai kesan-kesan yang akan dihadapi terutama dari aspek keselamatan, ekonomi dan pelancongan kepada negara.

“Perkasa telah membuat ketetapan bahawa kita akan menentang perhimpunan ini habis-habisan,” katanya.

Sementara itu Ibrahim berkata, beliau sedia disiasat pihak berkuasa sekiranya pembangkang tetap mahu tindakan diambil terhadapnya atas alasan keselamatan.

“Saya juga bersedia untuk menjawab soalan-soalan yang mungkin dibangkitkan pembangkang semasa sidang Dewan Rakyat ini berlangsung,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.