Pages

Subscribe:

26 Jun, 2011

[hang nadim] Usaha hidupkan komunis.....

Oleh ABDUL MUIN SAPIDIN
muin.sapidin@utusan.com.my















KECEKAPAN Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya membongkar sekali gus membanteras kegiatan antikerajaan yang dipercayai melibatkan sebuah parti pembangkang lengkap dengan bukti risalah dan pakaian prokomunis diperoleh selepas tangkapan ke atas mereka di Pulau Pinang, kelmarin.

KEPALA BATAS 26 Jun – Polis mengesan gerakan terancang pihak tertentu didakwa cuba menghidupkan semula fahaman komunis bagi tujuan menjatuhkan kerajaan melalui perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai ini.

Gerakan itu juga didakwa sedang giat menyebarkan propaganda anti kerajaan termasuk melalui risalah yang secara terang-terangan menghasut rakyat menggulingkan pemerintah seperti berlaku di negara-negara Asia Barat.

Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata, maklumat itu diperoleh hasil siasatan terhadap 31 penyokong Bersih diketuai Ahli Parlimen Sungai Siput yang juga pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr. Jeyakumar Devaraj yang ditahan semalam.

Menurutnya, selain membawa beribu-ribu risalah berunsur anti kerajaan, kumpulan itu juga membawa baju-T tertera gambar pemimpin komunis yang diangkat sebagai ‘kesatria’ termasuk pemimpin gerila komunis Cuba, Che Guavera dan pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) seperti Chin Peng, Rashid Maidin, Abdullah CD dan Suriani Abdullah.

“Berdasarkan isi kandungan risalah, tulisan nama pemimpin PKM di bahagian belakang baju T, polis percaya kumpulan itu ada membawa unsur-unsur untuk menghidupkan semula fahaman komunis yang haram dari sudut undang-undang.

“Ini sesuatu yang serius kerana kempen Bersih itu nampaknya dimasukkan unsur-unsur seolah-olah untuk hidupkan semula fahaman komunis, bukannya semata-mata menuntut pilihan raya bersih,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Semalam, Jeyakumar bersama 30 lagi individu dipercayai penyokong Bersih ditahan ketika menaiki sebuah bas di Plaza Tol Sungai Dua, di sini.

Kumpulan itu ditahan kira-kira pukul 3.40 petang ketika menaiki bas pesiaran yang dipercayai dalam perjalanan dari Sungai Petani ke Pulau Pinang bagi mempromosikan perhimpunan tersebut.

Abdul Rahim berkata, pihaknya merampas 28 helai baju T tertera wajah pemimpin komunis, 15 batang bendera logo PSM, 5,000 risalah ‘Udahlah tu..Bersaralah’, 600 risalah perhimpunan Bersih, 1,500 risalah PSM dan dua banner tertulis ‘Udahlah tu, Cukup 54 Tahun, Bersaralah’.

Turut dirampas dalam bas berkenaan adalah dua alat pembesar suara dan mikrofon.

Pada sidang akhbar itu, Abdul Rahim turut membacakan salah satu ayat dalam risalah milik kumpulan berkenaan dipercayai mempunyai kaitan dengan perhimpunan Bersih yang berbunyi:

“Kalau rakyat Marhaen di negara-negara Arab dapat menjatuhkan rejim-rejim kuku besi yang berdekad-dekad lama memerintah, tidak mustahil rakyat Malaysia menuntut perubahan politik di tanah air kita. Pemerintahan satu parti. Masa untuk perubahan”.

Menurut Abdul Rahim, tindak-tanduk kumpulan berkenaan jelas merupakan satu ancaman kepada keselamatan negara apatah lagi melibatkan sebuah pertubuhan yang diharamkan oleh undang-undang.

Katanya, kesemua yang ditahan berusia 16 hingga 64 tahun dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 122 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara seumur hidup atau penjara tidak lebih 20 tahun atau denda.

“Kesemua mereka kini ditahan bagi membantu siasatan polis manakala seorang daripadanya yang berusia 16 tahun dibebaskan kerana masih di bawah umur,” tambahnya.

Police: PSM activists trying to rekindle communist ideology

KEPALA BATAS: The group of Parti Sosialis Malaysia (PSM) activists detained at Sungai Dua toll plaza here Saturday are using the July 9 illegal rally to rekindle the communist ideology, said Penang deputy police chief Datuk Abdul Rahim Jaafar.

He said that the 30 activists led by Sungai Siput Member of Parliament Dr Michael Jeyakumar Devaraj had distributed flyers deemed to be a threat to national security.

"They were carrrying items inciting the people to hate the government. This is serious and can threaten national security," he told reporters here on Sunday.

Police also seized various items associated with the Malayan Communist Party (MCP) ideology from the activists travelling from Sungai Petani, Kedah to Penang.

"They include flyers and t-shirts with Chin Peng, Rashid Maidin and Suriani Abdullah - all connected to MCP - written on them."

Rahim said the 31 people, aged 18 to 64 years, were remanded to facilitate investigation into the case.

The remand order was issued pursuant to Section 122 of Penal Code for waging war on Yang diPertuan Agong.

Meanwhile, in Kuala Lumpur, police detained on Sunday eight men, who were wearing yellow t-shirts with 'Bersih 2.0' written in Jawi at Taman Kosas, Ampang.

Ampang Jaya Police Chief ACP Amiruddin Jamaluddin said all eight were detained for wearing yellow t-shirts with 'Bersih 2.0' written on it, reflecting their support for the July 9, illegal rally.

"They were also found to have disrupted public order while riding on their motorcycles in the area. It was the reason for their arrest," he told Bernama on Sunday.

They were detained at 11am in front of the Taman Kosas mosque and taken to the Ampang police station.

They would be released after their statements were recorded, he said. - Bernama

More in The Star on Monday



Komunis resapi Bersih

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 27 Jun – Ancaman terhadap keselamatan negara melalui gerakan komunis yang kini meresapi demonstrasi haram, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) berada pada tahap membimbangkan.

Ini kerana, gerakan tersebut yang diketuai oleh Parti Sosialis Malaysia (PSM) dikesan bersekongkol dengan ejen asing dari Filipina dan Korea Selatan untuk menyebarkan propaganda jahat bagi menggulingkan kerajaan.

Hakikat itu terbukti selepas sekumpulan 29 ahli PSM bersama seorang lelaki Filipina, Romeo Castillo, 59, dan seorang warga Korea, Min Young Song, 24, ditahan di hadapan Kolej Matrikulasi di Ledang, Johor, Sabtu lalu.

Sumber memaklumkan kepada Utusan Malaysia, kedua-dua warga asing itu memasuki negara ini atas pembiayaan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) asing, yang berpangkalan di luar negara bagi memastikan Malaysia huru-hara.

“Kita tidak menolak kemungkinan Castillo ini mempunyai kaitan dengan Parti Komunis Filipina yang banyak membunuh rakyat negara itu melalui gerakan bersenjata sehingga disenarai sebagai gerakan pengganas.

“Young Song ini pula yang memasuki Malaysia sejak 19 Mac lalu merupakan ahli pertubuhan 18 Mei, di Korea, dan dia hadir atas tajaan National Democratic Institute (NDI) yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

‘‘Warga Korea itu kini ditahan di bawah Akta Imigresen dan akan diusir serta-merta.

“Kini semuanya jelas bahawa Bersih sebenarnya terlalu kotor, mereka bukan lagi berjuang untuk sistem pilihan raya yang adil tetapi sebenarnya bertujuan untuk memusnahkan keamanan negara,” katanya.

National Democratic Institute adalah salah sebuah organisasi di bawah National Endowment of Democrasy (NED) yang dinaungi bekas Setiausaha Negara AS, Madeline Albright, iaitu sekutu Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika zaman reformasi.

Semalam, 31 penyokong Bersih yang diketuai pemimpin PSM, Dr. Jeyakumar Devaraj ditahan dan polis menemui baju T tertera gambar pemimpin komunis yang diangkat sebagai ‘kesatria’


Perhimpunan Bersih tetap diteruskan - Ambiga















AMBIGA Sreenevasan dan A. Samad Said ketika hadir untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 27 Jun - Perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2 tetap akan diadakan pada 9 Julai ini walaupun Pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan telah dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, di sini hari ini.

Ambiga berkata, Bersih tidak akan menukar pendiriannya untuk menganjurkan perhimpunan haram itu di sini meskipun dihalang pihak berkuasa dan pihak lain.

Menurutnya yang juga bekas Presiden Majlis Peguam, beliau tidak terkejut dengan laporan polis yang mencecah lebih 1,500 daripada pelbagai pihak yang mahukan polis menghalang Bersih.

"Perhimpunan Bersih akan diteruskan juga kerana kami tahu polis tidak akan mengeluarkan permit kerana ia hanya demonstrasi aman untuk menuntut demokrasi.

"Kehadiran dua kumpulan lain iaitu Pemuda UMNO dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) tidak mengugat hasrat kami itu dan mereka boleh bersama kami jika mahu," katanya kepada pemberita selepas selesai memberi keterangan kepada polis di IPD Dang Wangi di sini hari ini.

Ambiga dan Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said dipanggil polis untuk direkod keterangan mengikut Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 kerana cuba mengadakan perhimpunan haram dan Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

Mengulas mengenai penahanan 31 penyokong Bersih di Pulau Pinang yang cuba menghidupkan semula fahaman komunis bagi menjatuhkan kerajaan kelmarin, Ambiga mengecam tindakan polis itu.

Menurutnya, Seksyen 122 Kanun Keseksaan telah lama diguna pakai dan tidak relevan untuk digunakan ketika ini.

"Kerajaan tidak sepatutnya mengambil tindakan terhadap 31 orang itu kerana kisah komunis adalah cerita lama dan tidak difikirkan lagi ketika ini.

"Mereka adalah rakyat negara ini dan berhak bertindak demikian. Bersih juga tidak akan menghalang mereka hadir pada perhimpunan itu," jelasnya.

Sementara itu, A. Samad Said memberitahu, beliau enggan berfikir mengenai orang Melayu sahaja ketika ini kerana perlu berjuang menuntut demokrasi untuk semua.

"Kita perlu fikir tentang kaum lain juga iaitu Cina dan India kerana mereka juga rakyat negara ini," kata pejuang Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) yang menentang pengenalan Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah.

Nukilan hati hang nadim

Seruan kepada Pesara/Bekas Polis dan tentera mari kita bersatu dan jika perlu kita
mohon senjata untuk memerangi komunis yang kita telah hapuskan keujudannya di bumi Malaya jika Ambiga masih berkeras patahkan cita-citanya kita bersatu mencari keamanan negara bukan perpecahan.....Ambiga lupa dimana bumi di pijak di situ langit di junjung.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.