Pages

Subscribe:

23 Ogos, 2011

[hang nadim] Anwar dendang lagu lama.....Azizah.....?????

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Datuk Seri Anwar Ibrahim terus mendendangkan lagu lama apabila mendakwa kes liwat yang sedang dihadapinya kini adalah konspirasi politik pucuk pimpinan negara, dakwaan yang dibuatnya pada 1998.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, Ketua Pembangkang itu bukan mahu mencari kebenaran berhubung kes liwatnya tetapi menggunakan proses mahkamah sebagai medan kempen politik.

"Dengan memilih memberi keterangan dari kandang tertuduh, dia menunjukkan sikap pengecut apabila mengelak disoal balas.

"Dia pasti akan terus mencari helah untuk melengah-lengahkan perbicaraan kes liwatnya supaya kempen politiknya berterusan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Anwar semalam memilih untuk memberi keterangan bela diri berhubung kes liwat terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan dari kandang tertuduh.

Chegu Bard terus dicabar buat laporan polis

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Badrul Hisham Shaharin sekali lagi dicabar supaya membuat laporan polis ke atas Datin Seri Rosmah Mansor berhubung dakwaan pembelian sebentuk cincin bernilai AS$24 juta (RM72 juta).

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, kegagalan Badrul Hisham berbuat demikian meskipun cabaran itu sudah lebih sebulan dilontarkan telah membuktikan tuduhan itu hanyalah fitnah semata-mata.

Ini kerana jelas Anuar, Badrul Hisham atau lebih dikenali 'Chegu Bard' tahu bahawa cincin itu langsung tidak mempunyai kaitan dengan Rosmah sebaliknya, ia dipesan masuk dari New York, Amerika Syarikat oleh Maira Nazarbayev.

"Jika benar tuduhan itu mengapa sehingga sekarang Chegu Bard tidak berani menyahut tiga cabaran yang saya buat pada 17 Julai lalu? Mengapa sampai sekarang dia tidak membuat laporan polis ke atas Rosmah?

"Mengapa dia tidak membuat laporan penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan mengapa tidak menamakan secara jelas yang cincin itu milik Rosmah," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Maira yang berasal dari Kazakhstan merupakan bakal besan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dalam pada itu, Anuar turut mempersoalkan apakah motif sebenar Chegu Bard melontarkan fitnah tersebut kepada isteri Perdana Menteri dan siapakah yang mengharap keuntungan politik daripada fitnah berkenaan.

Katanya, semua persoalan tersebut perlu dijawab dengan segera kerana telah menjadi rahsia terbuka bahawa bekas ahli Majlis Pimpinan Pusat, Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mempunyai hubungan persaudaraan dengan Anwar.

Apatah lagi jelas beliau, dakwaan berhubung pembelian cincin oleh Rosmah itu hanya timbul selepas Chegu Bard mengadakan pertemuan sulit dengan Anwar di Indonesia, pada April lalu

KDN mulakan proses saman Zuraidah

PUTRAJAYA 23 Ogos – Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan memulakan proses saman fitnah dalam masa terdekat ini terhadap Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin yang menuduh Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) atau Program 6P sebagai muslihat kerajaan menyeludup pengundi bagi pilihan raya akan datang.

Timbalan Menterinya, Datuk Lee Chee Leong berkata, tindakan itu diambil kerana tuduhan yang ditujukan kepada kerajaan itu tidak berasas dan sangat berat implikasinya.

Katanya, kerajaan sudah memberi masa kepada Zuraida untuk membuat laporan polis dan seterusnya menyerahkan bukti terhadap dakwaan itu namun sehingga sekarang beliau masih gagal bertindak demikian.

“Pagi ini Jabatan Imigresen Selangor membuat laporan polis di balai polis Seksyen 11, Shah Alam bagi menafikan tuduhan yang dibuat oleh Zuraida.

“Selepas ini, kita akan pergi ke tindakan kedua dengan menyaman beliau dan ia akan dibuat secara serentak (laporan polis dan saman),” katanya kepada pemberita berhubung keputusan KDN mengenai tindakan terhadap Zuraida di pejabatnya di sini, hari ini.

Pembangkang hanya tahu tuding jari

KUALA LUMPUR 23 Ogos – Pihak pembangkang diingatkan supaya memahami dan mendalami fenomena global sebelum menyalahkan kerajaan dalam isu berkaitan kenaikan harga barang.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ini kerana kerajaan sentiasa mengambil inisiatif membantu mengurangkan beban rakyat.

Menurut beliau, ini termasuk pemberian subsidi secara rasional yang berterusan dan mengikut kesesuaian waktu.

“Kalau ikut Pas punya pandangan (mengenai kenaikan harga barang), nampaknya tak ada pemerintah yang berjaya sebab seluruh dunia sekarang mengalami kenaikan harga barang.

“Saya rasa mereka ini tak pernah baca surat khabar dan tak tahu apa yang berlaku di negara luar,” katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan program khas Mesej Daripada Perdana Menteri di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar yang mendakwa kerajaan tidak mengurus perbelanjaan dengan baik sehingga terpaksa memotong subsidi yang menyebabkan rakyat terbeban dengan kenaikan harga ketika ini.

Kelmarin, Pas melancarkan kempen antikenaikan harga barang atau Protes BN bertujuan mengetengahkan tindakan kerajaan yang didakwa membelanjakan wang sewenang-wenangnya ke atas projek mega berbanding usaha membantu rakyat.

Ismail Sabri berkata, kerajaan melakukan pelbagai inisiatif untuk membantu rakyat menangani krisis kenaikan harga barang berbanding negara lain yang meletakkan kebergantungan sepenuhnya kepada pasaran semasa.

Fauzi lapor SPRM dakwa Nor Azli cuba rasuah RM50,000

IPOH 23 Ogos - Presiden Pertubuhan Kebajikan Wawasan Kesejahteraan Insan Negeri Perak, Fauzi Muda hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendakwa bekas Ketua Dewan Pemuda Pas Perak, Nor Azli Musa dan peguamnya cuba merasuah beliau sebanyak RM50,000.

Dalam laporan tersebut, Fauzi mendakwa pada 10.30 malam kelmarin, dua lelaki yang memperkenalkan diri sebagai wakil firma guaman Zainul Rijal Talha & Amir datang ke rumahnya kerana mahu berbincang tentang notis saman fitnah terhadapnya yang dihantar semalam.

Katanya, dalam perbincangan itu, beliau ditawarkan RM50,000 dengan syarat bersedia melakukan beberapa perkara termasuk meminta maaf secara terbuka kepada Nor Azli dan menyokong kenyataannya terhadap Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

"Selain itu, saya diminta menarik balik segala tuduhan dan dakwaan dalam isu jutawan segera melibatkan pemimpin pembangkang termasuk Nor Azli yang dilaporkan kepada SPRM.

"Saya juga diminta mengaku bahawa segala tindakan itu adalah atas bayaran atau agenda UMNO dan Barisan Nasional (BN)," katanya di pekarangan pejabat SPRM Perak di sini, hari ini.

Mengenai tuntutan saman oleh Nor Azli, Fauzi menegaskan bahawa beliau tidak akan memohon maaf kepada bekas Ketua Dewan Pemuda Pas Perak itu dalam tempoh seminggu seperti dituntut.

"Yang kedua, tiada sebab untuk saya bayar RM250,000 kepada mereka dan ketiga, saya mohon dengan segala hormat kepada Nor Azli supaya segera kemukakan saman supaya saya boleh membuat banyak lagi pendedahan di mahkamah," katanya.

Fauzi yang merupakan bekas Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak turut mencabar Nor Azli menafikan secara terbuka bahawa beliau bukan salah seorang 'jutawan segera' dan mengisytiharkan asetnya semasa dan selepas 11 bulan pemerintahan pembangkang di Perak.

"Saya sudah serah kepada SPRM senarai individu yang disyaki memiliki kemewahan segera semasa pemerintahan pakatan pembangkang. Nor Azli pun sudah tahu dia salah seorang daripadanya," katanya.

Beliau turut sedih kerana terpaksa berhadapan tindakan saman daripada individu yang mengaibkan Harussani.

"Sepatutnya Nor Azli layak disaman oleh Mufti Perak kerana menggelar Harussani dengan panggilan 'Syaitan bercakap' dan 'Haramsani'. Namun, saya terima hakikat ini kerana ia untuk kebenaran dan maruah seorang yang patut kita hormati," katanya.

Fauzi disaman fitnah kerana kenyataannya semasa membela Harussani di Utusan Malaysia pada 7 Jun lalu apabila mendakwa Nor Azli antara lapan pemimpin pembangkang yang menjadi 'jutawan segera' semasa tempoh 11 bulan pemerintahan pembangkang di Perak sehingga mampu membeli rumah berharga RM500,000.

Wednesday August 24, 2011
Sodomy II: Semen can’t be used as evidence, court told
By REENA RAJ
reenaraj@thestar.com.my

KUALA LUMPUR: A forensic pathologist contended that semen specimens taken from Mohd Saiful Bukhari Azlan's anus could not be used as evidence in the Datuk Seri Anwar Ibrahim sodomy trial because they had “deteriorated”.

Defence witness Assoc Prof Dr David Lawrence Noel Wells, from Melbourne, said the specimens were only retrieved 56 hours after the alleged sodomy.

“DNA samples that are more than 36 hours (old) are no longer meaningful. It would be difficult to get results from such specimens,” he told the High Court here yesterday.

Questioned by counsel S.N. Nair, Dr Wells said the best way to handle a sample was to place a swab stick with the specimen in an air-dried container into a sealed bag and send it to the laboratory immediately.

Otherwise, he said, it must be kept in a freezer, he said, adding that if not, it would lose its protein or get destroyed.

When Nair asked if it was fine for a swab to be taken and sent for testing to the laboratory 43 hours later, Dr Wells said “it would not be pretty”.

Earlier, Dr Mohammad Osman Abdul Hamid, a medical officer at Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), said Mohd Saiful's anus was healthy although he complained of pain when passing motion.

Dr Mohammad Osman was the first doctor that Anwar's former personal aide saw on June 28, 2008, two days after the alleged sodomy.

He said he carried out an examination on Mohd Saiful using a protoscope and found his anus healthy.

“After the examination, he (Mohd Saiful) told me that he was sodomised and plastic was inserted into his anus. I noted this down, told Mohd Saiful to lodge a police report and go to a government hospital,” he said.

Dr Mohammad Osman disagreed with Solicitor-General II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden's suggestion that information about the insertion of plastic in Mohd Saiful's anus was added to the medical report later.

On March 11, investigating officer Deputy Supt Jude Pereira testified that he kept the swabs taken from Kuala Lumpur Hospital on June 29, 2008, in his cabinet at the Brickfields district police headquarters before sending them to the Chemist Department to be tested 43 hours later.

On Monday, Anwar, who was ordered by the court to enter his defence, gave his unsworn statement from the dock - meaning the prosecution would not be able to cross-examine him.

He took more than an hour to read out his 32-page statement that day.

On Aug 7, 2008, Anwar claimed trial to sodomising Mohd Saiful at a condominium in Bukit Damansara here on June 26, 2008.

The hearing continues today.

> It has been pointed out to us that we named the late Raja Aziz Addruse as the lead counsel in Anwar's defence team in our information box yesterday. Raja Aziz passed away on July 12, this year. We apologise for the error.






















Nukilan hati hang nadim
Anwar apa yang dijangka tetap berlaku sebab anwar tak pandai bela diri.....inilah
satu kesilapan kalau tak bela diri berarti kita melakukan kesalahan kerana nak bohong
tentu orang tahu.....jangan hidup kita nak salah orang lain .....Taubat tak payah Politik dalam Mahkamah saudara.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.