Pages

Subscribe:

10 September, 2011

[hang nadim] Mat Sabu lodges police report.....?????



Mat Sabu terus dikecam

KUALA LUMPUR 10 Sept. - Pelbagai pihak terus mendesak agar tindakan tegas diambil terhadap Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berikutan kenyataannya yang menganggap komunis sebagai hero dalam tragedi serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong.

Di Terengganu, Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, Mohamad atau Mat Sabu perlu menarik balik kenyataan yang dilihat memuliakan perjuangan pengganas komunis dan sanggup menghina pejuang kemerdekaan, Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman semata-mata untuk meremehkan parti lawan.

Katanya, Mat Sabu tidak perlu berhempas-pulas mempertahankan kesilapannya, termasuk menyaman Utusan Malaysia kerana beliau hanya perlu mengaku kesalahan serta memohon maaf atas keterlanjuran kata-katanya itu.

"Tindakan beliau ini kita boleh samakan seperti pepatah Melayu 'tidak hilang bisa ular walau menyusur akar' dan saya yakin jika dia sanggup berbuat demikian pasti dia masih diterima rakyat," katanya kepada pemberita pada Mesyuarat Agung Perkasa Negeri Terengganu Kali Pertama di Flat Sri Kolam dekat sini, hari ini.

Di Perak, Ketua Penerangan Wanita UMNO, Datuk Hamidah Osman menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan segera ke atas Mat Sabu bagi membendung rasa tidak puas hati rakyat, terutamanya keluarga bekas anggota polis.

Katanya, kenyataan Mat Sabu itu telah mewujudkan suasana tidak harmoni dan tidak mustahil boleh menjejaskan keselamatan negara jika tidak ditangani dengan tegas serta bijak.

"Kita boleh meraih sokongan dan undi dengan pelbagai cara, tetapi janganlah dengan cara yang menjejaskan keselamatan negara. Saya harap, kerajaan akan mengambil tindakan tegas kerana terbaharu, kita lihat sudah ada pihak yang membakar gambar Mat Sabu dan perkara ini tidak boleh dibiarkan," katanya.

Di Pahang, Ketua UMNO Bahagian Raub, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, UMNO bahagian itu akan mengadakan sesi penerangan kepada orang ramai mengenai sejarah negara dan sumbangan para tokoh yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

"Perkara itu akan dilaksanakan bersama dengan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) dan Jabatan Penerangan Pahang,'' ujarnya.

Di Melaka, Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) negeri, Datuk Yaakub Md. Amin berkata, kenyataan Mat Sabu yang menyanjung perjuangan komunis dengan menganggap mereka sebagai hero telah menjadikan Melayu sebagai kaum yang malang.

"Sebagai pemimpin parti yang mendakwa berjuang atas nama Islam dan berbangsa Melayu, kenyataan tersebut secara jelas menghina bangsanya sendiri,'' katanya.

Saman Utusan, lebih ramai saman Mat Sabu

Oleh HASHIM P. MAMAT
utusanperak@utusan.com.my
PADANG RENGAS 10 Sept. - Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu diingatkan supaya jangan angkuh dengan keputusan untuk menyaman akhbar Utusan Malaysia yang melaporkan ceramah beliau berkaitan peristiwa Bukit Kepong sehingga mengundang kemarahan banyak pihak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, ini kerana lebih banyak pihak yang akan menyaman pemimpin Pas itu ekoran keceluparannya mengangkat komunis sebagai hero dalam tragedi Bukit Kepong.

"Biarlah dia hendak saman, itu hak dia. Mungkin dia ingat, dia betul, tetapi, saya ingin mengingatkan dia, dia saman Utusan.., lepas ini lebih ramai yang akan saman dia. Itu dia tak tahu," katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis jamuan Aidilfitri Dewan Undangan Negeri Chenderoh di padang Sekolah Kebangsaan Temung di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kata dua Mohamad atau Mat Sabu ke atas Utusan Malaysia supaya memohon maaf atau berdepan tindakan saman.

Nazri berkata, Mat Sabu kini sudah terperangkap atas sikapnya yang suka bercakap mengikut kehendak hati.

Malah jelasnya, Pas sendiri terperangkap kerana terpaksa mempertahankan Timbalan Presiden mereka.

''Jadi bila sudah terperangkap, hendak saman Utusan, sedangkan Utusan melaporkan perkara benar," katanya.

Ditanya mengapa Peguam Negara masih belum mengambil tindakan sedangkan sudah banyak laporan polis dibuat, Nazri berkata, perkara itu memerlukan penelitian mendalam.

"Lagipun kalau keluarga mangsa Bukit Kepong buat laporan polis, ia sebenarnya lebih banyak membantu untuk kita mengambil tindakan," katanya.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Sarjan Hassan pula dipersoal
Oleh AZELI ALI
pengarang@utusan.com.my

BUKIT MERTAJAM 10 Sept. - Selepas mendakwa komunis sebagai hero dan menuduh filem Bukit Kepong sebagai satu pembohongan sejarah, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu kini mempersoal pula penayangan filem Sarjan Hassan.

Ini kerana menurut Mohamad, setiap kali tiba sambutan Hari Pahlawan, stesen televisyen akan berlumba-lumba menayangkan filem itu yang dibintangi oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan Tan Sri Jins Shamsudin.

Beliau mendakwa, biarpun watak Sarjan Hassan yang dilakonkan oleh P. Ramlee merupakan seorang yang baik dan setia, namun dia berkhidmat untuk ketuanya iaitu orang Inggeris dan melawan Buang yang menjadi ejen Jepun.

"Saya suka filem ini tapi tak perlulah tayang pada Hari Pahlawan saja. Tayanglah pada hari lain sebab Hassan yang baik adalah ejen British, manakala Buang yang jahat dilakonkan oleh Salleh Kamel adalah ejen Jepun, jadi dua-dua wakili penjajah.

"Kenapa tak buat filem yang menceritakan tentang pejuang kemerdekaan tanah air yang sebenar dan adakah penapis filem kita tak izinkan cerita-cerita macam itu," katanya ketika berucap di Juru, dekat sini, malam tadi.

Dalam pada itu, Mohamad terus mempertahankan dakwaannya bahawa Mat Indera yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong adalah hero sebenar dan bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Jelasnya, jika Allahyarham Dato' Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman dianggap sebagai pejuang kemerdekaan, nama-nama seperti Ishak Muhammad (Pak Sako), Dr. Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaacob dan beberapa orang lagi nasionalis Melayu tidak harus dilupakan.

"Selain itu, sekiranya Rashid Maidin dan Abdullah CD adalah penggerak komunis dan pemberontak, kenapa ada pihak di kalangan UMNO sendiri yang sudi membantu mereka?" katanya.

Justeru katanya, sejarah memang perlu diubah dan banyak yang perlu diceritakan kepada generasi muda agar mereka memahami apa yang tersirat di sebalik sejarah negara.

Mat Sabu lodges police report

KEPALA BATAS: Pas deputy president Mohamad Sabu has lodged a police report, claiming that he and his family had received numerous threats, following a front-page report in Utusan Malaysia on Aug 27 over the Bukit Kepong incident.
He lodged the report at the Kepala Batas police station at 10.36am yesterday.

In his report, Mohamad claimed that while he was at his house in Guar Petai, Tasek Gelugor at 2pm on Aug 27, after the news was published, he had received all sorts of abuses and was labelled a pro-communist.

One of the threats reportedly came via an SMS where the sender had allegedly threatened to splash acid on his wife and children.

Seberang Prai Utara district police chief Assistant Commissioner Zulkifli Alias confirmed that a report had been lodged and said investigations were under way.

He said the case had been classified under Section 507 of the Penal Code for criminal intimidation by an anonymous communication.
http://www.nst.com.my/nst/articles/11secondB/Article/

'Act against Anwar for lodging false report'
KUALA LUMPUR: Wanita Umno executive council member Datuk Maznah Mazlan has called for action to be taken against opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim for lodging a false report over a sex video clip.
Maznah said the people had the right to know what was being done following the police report, in which Anwar denied he was the man in the sex video.

"Experts have verified the video to be authentic. The ones who brought the issue to light had gone to great lengths to defend their accusations despite knowing they would end up being viewed negatively by the public.

"Yet, Anwar doesn't have the guts to bring his accusers to court," said Maznah, who is also deputy human resources minister, yesterday.

She urged Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail to scrutinise Anwar's police report.

Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar said on Thursday investigations against Anwar would begin after his ongoing sodomy trial. The case would be classified under Section 182 of the Penal Code for giving false information and with the intent to cause a public servant to use his lawful power to the injury of another person.

The sex video clip was shown to the media by the "Datuk T" trio at Carcosa Seri Negara, here, on March 21. The following day, Anwar lodged a report at the Dang Wangi police headquarters claiming that he was not the man in the video.

Read more: 'Act against Anwar for lodging false report' http://www.nst.com.my/nst/articles/7maz/Article#ixzz1Xb2WQGFU

Nukilan hati hang nadim.....

Mat hang pandai buat repot kat Polis tapi hang kutuk
Polis.....Politik TU politik laaa jangan kutuk orang
dan hang cari apa cara dan apa yang hang nak buat bila
hang jadi pemimpin....tapi lani bila hang jadi orang
no 2 PAS hang rosakan PAS inilah sebab hang bohong
selalu dalam ceramah.....kalau jadi pemimpin hang
kena ubah perangai kempen tak bolah bohong dan fitnah
Islam larang buat bohong dan fitnah (HANG INGAT TANDA
MUNAFIK)perangai hang semua orang tahu.....Normah/Duit
Tabung Ibrahim Lybia,Kutuk Anwar dulu.....Lepas tu lani
bela Anwar.....Jangan putar Alam.....hang orang Melayu
Islam dah tu Pemimpin parti Islam.....Ingat Kalau hang
Kalah berarti orang tak suka hang.....Aku tengok hang
di kuala Kedah tak buat apa pun yang berjaya.....hang
pi kelaut.....konon jiwa rakyat....????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.