Pages

Subscribe:

03 Julai, 2013

[hang nadim] Anwar nafi miliki 20 akaun bank di luar negara.....وتنفي انور 20 ديهم حسابات مصرفية خارج البلاد .....





KUALA LUMPUR 3 Julai - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan pendedahan Ahli Parlimen Simpang Renggam yang diperoleh dari WikiLeaks, mendakwa beliau mempunyai 20 akaun bank di luar negara.
Sebaliknya, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, terus menyalahkan blogger UMNO atas pendedahan tersebut.
"Saya sudah semak, tiada langsung laporan itu di WikiLeaks. Ini dimulakan oleh blogger UMNO dan Simpang Renggam (Liang Teck Meng) membaca teks yang diedarkan UMNO.
"Ia (dakwaan) tidak berasas. Dia kata daripada WikiLeaks, bila diperiksa, ia (maklumat) daripada blogger UMNO, pasport pun lain, nombor pun lain dan semua lain," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen di sini hari ini.
Semalam, Teck Meng membuat pendedahan berhubung dakwaan Anwar mempunyai 20 akaun di luar negara dengan jumlahnya mencecah AS$66 juta (RM209 juta) dan SG49 juta (RM123 juta).
Beliau berkata, 20 akaun tersebut masing-masing terdapat di bank-bank di Israel, Amerika Syarikat, Singapura serta China dan kesemua maklumat itu diperoleh daripada internet seperti didedahkan oleh WikiLeaks.
Kata beliau, setiap akaun mempunyai maklumat terperinci termasuk nama pemegang, jawatan, nombor pasport, jenis, nombor, tarikh akaun dibuka dan tarikh matang.
Dalam pada itu, Anwar turut memberi peluang kepada Teck Meng untuk membuat penjelasan berhubung pendedahan tersebut.
Menurutnya, sekiranya gagal berbuat demikian, beliau akan merujuk perkara itu kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Ahli Parlimen.
Teck Meng minta siasat

KUALA LUMPUR 3 Julai - Ahli Parlimen Simpang Renggam, Liang Teck Meng menjelaskan, pendedahan beliau mengenai dakwaan bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memiliki 20 akaun bank luar negara adalah untuk mendapatkan pengesahan sama ada berlaku atau tidak campur tangan asing dalam politik negara.
Menurut Teck Meng, campur tangan asing adalah satu perkara yang tidak boleh dipandang ringan oleh kerajaan dan memerlukan siasatan telus bagi menjaga keselamatan serta kedaulatan negara.
"Saya memberi contoh bagaimana Suara Rakyat Malaysia (Suaram) yang mendapat dana asing dan bagaimana bekas Naib Presiden (Indonesia), Jusuf Kalla yakin ada kuasa asing dan syarikat-syarikat luar yang memberi dana untuk perhimpunan bantahan.
"Dalam internet juga ada tuduhan Anwar memiliki 20 akaun di luar negara yang berjumlah ratusan juta semasa dia menjadi Timbalan Perdana Menteri dan sembilan akaun itu berada di Israel National Bank, Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel jadi apa kaitan Anwar dengan Israel?
"Isu-isu campur tangan asing ini yang saya minta penjelasan dan jawapan konkrit dari kerajaan, sekiranya benar ada kuasa ketiga hendak menumbangkan kerajaan, kita tidak boleh memperlekehkan perkara keselamatan dan kedaulatan ini," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.
Semalam, Teck Meng menggemparkan sidang Dewan Rakyat apabila membuat pendedahan berhubung dakwaan Anwar mempunyai 20 akaun di luar negara dengan jumlahnya mencecah RM332 juta.
Tegas Teck Meng, tindakan pembangkang yang mahu mengheret beliau ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Ahli Parlimen atas pendedahan itu adalah bertujuan menghalang kerajaan daripada melakukan siasatan mengenai campur tangan asing dalam politik di negara ini.
"Saya mendapat maklumat daripada internet, Anwar boleh cakap benda ini tiada dalam WikiLeaks tetapi saya memohon siasatan daripada kerajaan mengenai campur tangan kuasa asing dalam politik di negara ini," katanya yang turut bimbang kuasa asing ada kaitan dengan pencerobohan pengganas di Lahad Datu, Sabah.
Katanya, beliau tidak gentar untuk dihadapkan ke jawatankuasa itu namun, perkara yang lebih utama adalah tindakan kerajaan untuk menyiasat dakwaan tersebut bagi menjaga keselamatan dan kedaulatan negara.

Anwar didakwa ada 20 akaun termasuk di Israel


KUALA LUMPUR 2 Julai - Dewan Rakyat lewat petang ini gamat dengan pendedahan Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) berhubung dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai 20 akaun bank di luar negara dengan jumlahnya mencecah AS$66 juta (RM209 juta) dan SGD49 juta (RM123 juta).
Beliau berkata, 20 akaun tersebut masing-masing terdapat di bank-bank di Israel, Amerika Syarikat, Singapura serta China dan kesemua maklumat itu diperoleh daripada internet seperti didedahkan oleh WikiLeaks.
Kata beliau, setiap akaun mempunyai maklumat terperinci termasuk nama pemegang, jawatan, nombor pasport, jenis, nombor, tarikh akaun dibuka dan tarikh matang.
''Apabila saya membaca semua akaun ini di internet soalan pertama yang muncul dalam kepala saya dari mana datangnya wang sebanyak ini ?
''Apa yang didedahkan oleh Wikileaks amat bahaya. Oleh itu saya meminta pihak kerajaan siasat kesahihan maklumat ini memandang akaun berkenaan dibuka di Israel sedangkan kita tidak ada sebarang hubungan diplomatik dengan negara tersebut," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat petang ini.
Teck Meng berkata, selama ini, Ketua Pembangkang sanggup bersama-sama dengan rakan-rakannya iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengutuk kekejaman tentera Israel tetapi mempunyai akaun simpanan di negara itu.
''Kelakuan hipokrit ini bukan sahaja menggadaikan nasib bangsa dan agama bahkan akan menggadaikan nasib negara pada masa akan datang," katanya.
Tian Chua (PKR-Batu) ketika bangkit mencelah mendesak Teck Meng mengemukakan bukti dan tidak membuat sebarang tuduhan melulu.
Jeff Ooi (DAP-Jelutong) pula mencabar Teck Meng mengemukakan bukti dan sekiranya gagal Ahli Parlimen Simpang Renggam itu perlu dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.
Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula dengan lantangnya bersuara meminta pembangkang mengambil tindakan undang-undang terhadap WikiLeaks

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130703/po_02/Anwar-didakwa-ada-20-akaun-termasuk-di-Israel#ixzz2Y1sHzW3z
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Shahidan Kassim (kiri) ) meneliti isi kandungan memorandum cadangan penubuhan RCI bagi menyiasat kewujudan Red Bean Army yang diterima daripada Dzulkarnain Taib di lobi Bangunan Parlimen di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 2 Julai - Cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kewujudan serta tindak tanduk tentera siber pembangkang, Red Bean Army (RBA) akan dibawa ke Kabinet, Jumaat ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, cadangan tersebut telah dikemukakan oleh gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam melalui satu memorandum yang diserahkan kepada beliau hari ini.
Menurut beliau, kerajaan bersifat terbuka dan sedia menimbang kewajaran penubuhan suruhanjaya itu selepas dibincangkan dalam Kabinet.
"Pada pandangan kumpulan yang mewakili 130 NGO itu, mereka mendakwa Red Bean Army sangat berbahaya jika dibiarkan berterusan tanpa penguatkuasaan.
"Selain banyak laporan polis telah dibuat terhadap tentera siber ini, mereka turut mendakwa RBA menerima sumbangan besar daripada pembangkang untuk menjalankan kegiatan mereka," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, di sini.
Red Bean Army yang dibentuk bagi mencipta penipuan dan memanipulasi fakta bukan sahaja untuk menyerang Barisan Nasional (BN), malah sesiapa sahaja yang menyokong parti itu.
Pasukan berkenaan yang berpangkalan di sebuah hotel di ibu negara dan juga di pejabat Komtar, Pulau Pinang akan menyerang serta menakut-nakutkan sesiapa sahaja yang menyatakan perkara buruk tentang DAP dan pakatan pembangkang.
Red Bean Army juga didakwa memainkan peranan memanipulasi sentimen kaum Cina untuk menolak calon-calon Melayu daripada BN yang bertanding dalam PRU-13 lalu.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.
Sementara itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pula seolah-olah cuba menutup kaitan parti itu dengan pergerakan Red Bean Army dan mengalih isu sebenar dengan mengecam Utusan Malaysia kononnya mengaitkan isu tersebut dengan sentimen perkauman.
Terdahulu, Shahidan menerima memorandum tersebut daripada Presiden Kelab Wartawan Muda, Dzulkarnain Taib yang mewakili gabungan NGO itu.
Memorandum tersebut menyatakan tuntutan kepada kerajaan bagi menyiasat secara mendalam dan terperinci peranan RBA menyerang institusi-institusi negara melalui media sosial supaya dilihat kerajaan dilihat lemah di mata rakyat.
Bantahan tersebut sebagai mengelak perpecahan masyarakat pelbagai kaum yang hidup harmoni di negara ini.
Sementara itu, mengulas perkembangan lain, Shahidan menjelaskan kandungan bahan kimia silver nitrat dalam dakwat kekal yang digunakan pada Pilihan Raya Umum ke -13 lalu adalah di bawah satu peratus.
"Kita telah merujuk kepada Kementerian Kesihatan dan mengguna pakai apa yang ditentukan kerana jika guna lebih akan memudaratkan kesihatan.
"Bagaimanapun, saya akan mengulas isu ini dalam sidang akhbar esok," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130703/po_01/Isu-Red-Bean-Army-ke-Kabinet#ixzz2Y1sfhFni
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ketepikan politik kepartian demi perpaduan nasional
 Mohd Ayop Abd Razid

Baru-baru ini, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan penubuhan Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN). Perdana Menteri mengemukakan cadangan itu ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat. Ia adalah untuk mencapai matlamat 'perdamaian nasional.' 

Ini menunjukkan kerajaan komited memperkukuhkan hubungan erat antara kaum. Kerajaan bersikap terbuka dan mahu menjadikan majlis itu kaedah terbaik demi kesejahteraan rakyat dan masa depan negara.
Justeru, kerajaan sedia menjemput semua pihak termasuk pembangkanguntuk menyertai 
majlis itu. Perkara paling pokok sekarang ialah kesediaan semua pihak, khususnya pembangkang 
untuk mengetepikan kepentingan politik dan mengutamakan kepentingan nasional. 

Semua pihak harus mempunyai kefahaman terhadap kepentingan perpaduan nasional supaya sama-sama dapat pertahan kelangsungan negara bangsa di persada antarabangsa”

Pembangkang mesti menerima hakikat kerajaan sah sudah dibentuk selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Mereka harus menghormati titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah pada pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen Ke-13 baru-baru ini. 

Baginda menyeru semua pihak menerima dan menghormati keputusan PRU-13 dan bantahan berhubung dengan keputusan pilihan raya itu mesti melalui saluran perundangan. Pembangkang harus ingat perhimpunan haram yang dianjurkan mereka kononnya untuk memprotes pilihan raya yang dikatakan tidak adil boleh menjejaskan usaha perdamaian seperti yang ingin dicapai oleh semua pihak.

Bersama erat perpaduan

Justeru, untuk mencapai perdamaian nasional, ia menuntut pengorbanan pembangkang untuk mengetepikan kepentingan politik mereka dan bersama kerajaan untuk mengukuhkan perpaduan di negara ini. Penubuhan MKPN harus dilihat satu mekanisme bagi pengukuhan agenda sosial terutama bagi mengukuhkan hubungan antara kaum dan agama. 
Sewajarnya semua ahli politik di negara ini melihat isu paling mendasar bagi sebuah negara majmuk seperti Malaysia ialah perpaduan. Ia mesti menjadi agenda utama setiap ahli politik. Namun, ia bukan perkara mudah kerana sering ada pihak gemar memainkan isu sensitif yang menggugat perpaduan dan keharmonian masyarakat.

Perpaduan sebagai satu proses penyesuaian dan penyatuan antara unsur yang saling berbeza dalam kehidupan masyarakat akan benar-benar tercapai jika semua pihak saling memahami, bertoleransi, bekerjasama dan saling menerima. Semua elemen terbabit penting bagi mengelakkan konflik antara kaum. 

Hakikatnya, perpaduan sebagai proses penyatuan yang membabitkan pelbagai elemen bukan perkara mudah. Dalam masyarakat terutama yang bersifat majmuk akan wujud kuasa yang memecah seperti prasangka, perkauman, diskriminasi dan perbalahan yang menjadi halangan perpaduan.

Laksana mekanisme berkesan

Justeru, proses perpaduan harus mampu memperkukuh kuasa tenaga penyatuan seperti persefahaman, toleransi, penerimaan, kerjasama, perundingan dan persetujuan. Ia memerlukan kita merangka dan melaksana mekanisme berkesan supaya masyarakat yang terpisah dari segi budaya, sosial dan lokasi dapat disatukan di bawah semangat kebersamaan. Proses perpaduan ini penting supaya kewujudan kita sebagai negara bangsa tidak tergugat disebabkan konflik politik yang tidak berkesudahan.

Politik sempit tidak harus menjadi penghalang kepada usaha murni itu. Justeru, bertolak ansur dalam kalangan parti politik amat penting bagi mencapai usaha murni ini. 

Apa pun inisiatif kerajaan untuk menubuhkan Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional adalah langkah positif. Kita yakin ia akan dapat memperkukuh perpaduan nasional dengan menekankan prinsip keseimbangan, keadilan, kebersamaan dan kekitaan. Kita mengharapkan pembangkang mengetepikan agenda politik. Sikap mengutamakan politik sempit tanpa mempedulikan kepentingan nasional akan membawa kepada kemusnahan negara. 

Justeru, semua pihak harus mempunyai kefahaman terhadap kepentingan perpaduan nasional supaya sama-sama dapat mempertahankan kelangsungan negara bangsa di persada antarabangsa. 

Kesimpulannya, semua pihak wajar melihat cadangan kerajaan itu secara positif dan objektif. Jika sikap positif ini dapat diamalkan, semakin berkurang aspek negatif seperti prasangka, prejudis dan sikap membenci kerajaan.

http://www.bharian.com.my

DUN Pulau Pinang 'bunuh' demokrasi

 Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar
DUN Pulau Pinang 'bunuh' demokrasi
Datuk Jahara Hamid
Sidang tanpa sesi soal jawab, BN sifatkan tindakan angkuh DAP

Georgetown: Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang bermula semalam mencetuskan kontroversi apabila sesi soal jawab tidak diadakan yang disifatkan oleh ADUN Barisan Nasional (BN) sebagai tindakan 'membunuh' sistem demokrasi berparlimen negara. 
Alasan ketiadaan masa yang diberikan oleh Speaker DUN negeri, Law Choo Kiang itu tidak dapat diterima oleh ADUN BN kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah sidang DUN negeri. 

Ia sangat mendukacitakan, tambahan pula ini adalah persidangan pertama. Sesi soal jawab penting dalam sistem demokrasi berparlimen di negara ini yang menguji kebijaksanaan wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat dalam menjawab isu,” Datuk Jahara Hamid, Ketua Pembangkang

Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid, berkata Speaker tidak mempunyai kuasa berbuat demikian dan ia menunjukkan keangkuhan kerajaan pimpinan DAP.

Beliau berkata, ia tidak pernah berlaku dalam sejarah DUN negeri dan menganggapnya sebagai ‘hukuman maut’ terhadap sistem demokrasi.

Sangat mendukacitakan

“Ia sangat mendukacitakan, tambahan pula ini adalah persidangan pertama. Sesi soal jawab penting dalam sistem demokrasi berparlimen di negara ini yang menguji kebijaksanaan wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat dalam menjawab isu,” katanya ketika bangun membantah keputusan itu. 
Namun, ia menyebabkan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Bandar dan Desa negeri, Jagdeep Singh Deo bangun memintanya menarik balik kenyataannya itu.

“Saya minta Yang Berhormat tarik balik kenyataan yang menyatakan sistem demokrasi sudah maut dalam dewan ini. Saya minta tarik balik kerana demokrasi tidak maut dalam dewan ini,” katanya.

Keengganan Jahara menarik balik kenyataan itu menyebabkan Jagdeep meninggikan suara dan berlaku pertengkaran apabila Jahara meminta ADUN Datok Keramat itu supaya tidak mengherdiknya.

“Saya bercakap mengikut peraturan dewan, iaitu keperluan untuk memberitahu. Saya percaya sesi soal jawab ini bukan saja penting kepada wakil pembangkang tapi semua ahli dewan,” katanya.

Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) kemudian meminta isu kekangan masa tidak dijadikan alasan untuk menafikan keperluan mengadakan sesi soal jawab pada sidang DUN kali ini.

Bagi menyelesaikan ketegangan, Speaker kemudian campur tangan dengan mengarahkan ahli dewan bertenang dan meminta mereka menghormati keputusan itu.

“Saya sudah jelaskan ketiadaan sesi soal jawab pada sidang kali ini tidak melanggar peraturan mesyuarat, tidak menjadi masalah dan berharap ia tidak dibangkitkan lagi,” katanya.

Persidangan DUN ke-13 Penggal Satu itu bermula kelmarin dengan majlis perasmian oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas dan akan berlangsung sehingga esok.

Sementara itu, Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang mengakui hairan dengan keputusan itu berkata, ia tidak wajar berlaku dan sesi soal jawab sepatutnya dibenarkan.

“Saya jangka ia berlaku kerana faktor masa, bagaimanapun ia perlu disemak semula oleh Speaker,” katanya kepada pemberita selepas sidang berhenti rehat.

Namun, Guan Eng berkata, Law tidak sepatutnya dipersalahkan kerana baru dilantik pada 28 Jun lalu.

Law, ketika dihubungi malam tadi mendakwa tidak berpeluang mengubah atur cara mesyuarat kerana pelantikan sebagai Speaker terlalu hampir dengan sidang DUN yang bermula Selasa lalu.

“Ketika dilantik Speaker, semua atur cara mesyuarat sudah diputuskan Penasihat Undang-udang negeri dan Setiausaha DUN. Keputusan ini dibuat kerana kekangan masa kerana mesyuarat kali ini dibuat berserta majlis angkat sumpah. Mungkin jika pelantikan dilakukan lebih awal, saya sempat menyemak atau merombak atur cara mesyuarat,” katanya.

http://www.bharian.com.my



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.