Pages

Subscribe:

09 Julai, 2013

[hang nadim] SEDEKAH BARKAH DAN INDAH......(MARI KITA BANYAK BERSEDEKAH)


Perumpamaan sedekah yang dikeluarkan oleh orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipatgandakan (pahala) bagi siapa yang Dia kehendaki. Allah Maha Luas Kurnia-Nya lagi maha Mengetahui. (QS:Al Baqarah:27)

Al Jurjani memberikan definisi sedekah ialah suatu pemberian yang diberikan oleh seorang kepada orang lain secara sukarela tanpa dibatasi oleh waktu dan jumlah tertentu. Hal tersebut juga berarti suatu pemberian yang diberikan oleh seseorang sebagai kebajikan yang mengharap keridhoan Allah.

Sedekah adalah suatu amalan yang baik yang apabila dilakukan mendapatkan pahala,sedekah itu banyak sekali jalannya antara lain seperti :tolong-menolong merupakan contoh sederhana dari perbuatan sedekah.
Bahkan senyum,bicara baik merupakan sedekah juga , sebagaimana
Hadis Nabi SAW :
"Bicara baik merupakan sedekah"
Mungkin sedekah terasa berat sekali bagi yang belum pernah/belum biasa melakukannya,tapi jika anda sudah biasa melakukannya maka sedekah akan terasa ringan,mudah dan lebih terasa indah.
 (4 photos)

Photo
Photo
Photo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.