Pages

Subscribe:

15 Ogos, 2009

Manisnya Kemerdekaan

Rencana
SMAHADZIR

Perjuangan untuk memerdekakan negara daripada belenggu penjajahan untuk kedamaian kemudian untuk mempertahankannya adalah sifat-sifat mulia yang perlu disanjung tinggi oleh generasi remaja. Oleh itu, dalam mengenang kembali sejarah kemerdekaan negara kita, generasi yang hidup pada zaman ini khususnya golongan remaja janganlah melupakan pengorbanan para pejuang kemerdekaan yang telah membuka jalan ini kepada kita.

Hasil cetusan semangat para pejuang seperti tokoh-tokoh politik, cendekiawan dan juga para ulama’, maka kita wajib menghormati dan mengenang kembali jasa pahlawan tanah air sama ada yang masih hidup ataupun yang telah meninggalkan dunia.

Setakat ini negara kita sudah berhadapan dengan berbagai-bagai gejala sosial yang membimbangkan yang memerlukan generasi muda sama-sama insaf dan sedar serta bersungguh-sungguh untuk mengatasinya. Negara kita juga tidak wajar digemparkan dengan sebarang ancaman baru daripada mana-mana kumpulan sehingga ke tahap mengancam keamanan dan keselamatan negara.

Dalam kita berusaha meningkatkan kesedaran tentang peri pentingnya kemerdekaan dan melahirkan kesyukuran ke atas manisnya kemerdekaan itu, sudah ada tanda-tanda di dalam masyarakat kewujudan golongan yang mulai cuai dan lupa diri sehingga menimbulkan masalah. Keadaan ini jika tidak dibanteras dengan segera akan membawa kita kembali dijajah, khususnya penjajahan minda, iaitu suatu penjajahan bentuk baru yang licik dan halus.

Masalah yang dimaksudkan ialah gejala sosial seperti black metal, pergaulan bebas, samseng, vandalisme, penyalahgunaan dadah, lumba haram dan sebagainya di kalangan remaja. Oleh sebab terlalu merdeka maka mereka lupa dan alpa tentang soal-soal pengorbanan. disiplin, tanggungjawab dan jati diri. Masalah ini tidak wajar dipertanggungjawabkan keatas kerajaan sahaja.

Tanggungjawab untuk menyekat atau mengatasi masalah ini harus menjadi tanggungjawab seluruh remaja. Didik dan tanamkan disiplin dalam diri supaya terhindar daripada sebarang gejala yang boleh merosakkan masa depan diri, keluarga, masyarakat dan juga negara.

Para remaja merupakan waris kepada kepimpinan negara dan kejayaan bangsa pada masa hadapan. Untuk itu bersama-samalah kita menggembeleng bagi membentuk dan berusaha agar akhlak dan minda generasi remaja tetap utuh serta berdaya tahan. Usahlah kita membiarkan pintu masa depan kita terbuka luas kepada anasir-anasir jahat menyelinap masuk. Sesungguhnya generasi remaja pada hari ini adalah pintu kepada kemakmuran negara pada masa hadapan.

Tidak ada negara yang mempunyai masyarakat majmuk yang dapat hidup dalam keadaan tenteram, harmoni, saling bantu membantu dan hormat menghormati antara satu sama lain seperti mana dinikmati oleh negara kita . Suasana dan amalan yang dinikmati oleh Malaysia ini merupakan cara hidup yang dituntut oleh Islam.

Justeru ,marilah kita memelihara kemerdekaan kita ini dengan mengekalkan perpaduan yang wujud supaya tidak akan ada perasaan curiga mencurigai sesama kita. Kita kekalkanlah permuafakatan yang telah wujud sejak 49 yang lalu sebagai kunci kepada kecemerlangan negara kita di masa yang akan datang. Golongan remaja perlu hidup bersatu hati di bawah lambang perpaduan, menyemai sikap kasih sayang dan bermuafakat untuk kebaikan bersama.

Generasi sesudah merdeka berkewajipan menggembleng tenaga dan bertekad untuk mempertahankan tanah air daripada sebarang ancaman sama ada dalam bentuk fizikal seperti keselamatan negara mahupun spiritual seperti penyelewengan akidah dan penyongsangan akhlak. Generasi remaja hendaklah berusaha dan berkorban segala-galanya demi memerdekakan diri daripada cengkaman kebejatan dan perhambaan hawa nafsu.

Sebagai generasi pasca kemerdekaan, remaja perlu kembali untuk memahami sejarah dan perkembangan negara kita. Ini penting sebagai kayu pengukur dan pemangkin dalam menyumbangkan khidmat dan bakti kepada negara yang tercinta. Tanpa memahami akan perkembangan negara dan buta sejarah , kita mungkin akan hanyut dibawa arus kesenangan hidup yang melalaikan.

Di sinilah peranan golongan remaja sebagai agen yang menggerak dan mengisikan erti kemerdekaan negara. Untuk mewujudkan pencapaian yang cemerlang, negara memerlukan generasi muda yang tangkas, gigih dan sangat dedikasi dalam melaksanakan kerja dan tanggungjawab

Remaja perlu meningkatkan kemahiran dan mendalam ilmu pengetahuan agar ia dapat digunakan untuk mencipta kemajuan yang lebih bermakna.Tiada ertinya menikmati kemerdekaan berpuluh tahun akan tetapi cara dan pemikiran masih dikongkong oleh kekalutan berfikir dan kesempitan idea.

Sehubungan dengan itu, kita tidak sepatutnya merasakan cukup sekadar apa yang ada. Kita perlu membuka ruang dan mencipta peluang seperti mewujudkan trend pemikiran yang lebih proaktif. Kemajuan dan perkembangan dunia sekeliling perlu dimanfaatkan dan dipergunakan sebagai sebahagian daripada bahan-bahan bagi memajukan diri dan negara.

Semangat kenegaraan dan mencintainya mesti tumbuh subur di setiap sanubari golongan remaja. Perasaan seumpama ini sebagai bekalan terbaik dalam mengharungi liku-liku kehidupan bernegara. Ini penting agar setiap pengaruh dan cabaran yang datang melanda masyarakat dapat didepani dengan lebih berani dan berupaya. Justeru remaja perlu memiliki minda merdeka yang dinamik, cemerlang dan bertenaga.

Dalam suasana aman dan sejahtera hasil kemerdekaan ini, sudah sampai masa dan mustahak bagi semua pihak untuk sentiasa meningkatkan kewaspadaan terhadap apa-apa juga unsur yang boleh menggugat keamanan dan kesejahteraan negara. Bersama-samalah kita menjaga dan mengawal bumi Malaysia yang tercinta ini daripada kejadian-kejadian yang tidak diingini agar kesejahteraan dan keamanan yang kita nikmati selama ini terus dapat dinikmati oleh generasi akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.