Pages

Subscribe:

28 Februari, 2010

[hang nadim] Anak Siapa Mereka ini.........





Monday, October 12, 2009
Anuar Zain Paling Eksklusif

Tiket Eksklusif Syawal bersama penyanyi itu laris walaupun lebih mahal daripada Beyonce Knowles
ANDAI melihat nilai harga tiket yang dikenakan untuk menyaksikan persembahan Eksklusif Syawal bersama Anuar Zain yang berlangsung di Golden Chersonese Mediahall, Maju Junction, baru-baru ini, tentu ramai yang terkejut kerana harga yang dikenakan boleh dikatakan setaraf dengan harga tiket untuk menyaksikan konsert artis bertaraf antarabangsa. Bayangkan, untuk menyaksikan pemilik nama penuh Shahrul Anuar Zain ini beraksi, tetamu perlu mengeluarkan belanja sebanyak RM800 (VIP), RM700 (Premier) dan RM600 (Eksekutif).

Malah, harga tiket ini jauh lebih tinggi dari nilai harga tiket konsert penyanyi Beyonce di mana untuk harga VIP, jumlahnya hanyalah sebanyak RM583. Dan apa yang membanggakan, tiket yang hanya terhad kepada 300 tetamu itu habis dijual. Siapa sangka di saat ekonomi yang tidak menentu ketika ini, masih ada peminat yang sanggup mengangkat martabat artis tempatan setaraf penyanyi luar negara. Bukan calang-calang peminat yang sanggup mengeluarkan belanja sebulan gaji hanya untuk menyaksikan artis kesayangannya menyanyi dan Anuar nyata cukup bertuah kerana mempunyai peminat yang sanggup berbuat apa saja kerananya. Bersesuaian dengan nama acara yang dijayakannya itu, tidak keterlaluan andai dikatakan Anuar antara penyanyi yang cukup eksklusif dan termahal apabila mengambil risiko mengenakan harga tiket sebanyak itu. Bagaimanapun perkara ini disangkal Anuar sambil menyatakan dia juga terkejut apabila mendapat tahu harga tiketnya mencecah hampir RM1000.
“Apabila pihak penganjur memberitahu saya harga tiket yang dikenakan sebanyak RM800, saya sendiri terkejut kerana perancangan awalnya, harga yang diletakkan adalah RM400. Saya bimbang majlis ini tidak mendapat sambutan memandangkan harga yang dikenakannya cukup mahal. Iyalah, dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, siapa yang sanggup mengeluarkan belanja sebanyak itu. “Tapi, apabila dimaklumkan yang semua tiket habis dijual, saya bersyukur sangat-sangat kerana ia masih mendapat sambutan,” ujar Anuar dalam nada teruja. Kata Anuar, dalam hal ini, dia tidak melihat dirinya sebagai artis paling eksklusif di Malaysia hanya kerana persembahannya yang mahal itu. Baginya sesiapapun artis itu dan jika dia mempunyai album, dia tetap eksklusif di mata peminatnya. Dan kata Anuar, dia beruntung kerana mempunyai peminat yang cukup setia kepadanya dan akan sentiasa menyaksikan persembahannya walau di mana jua dia berada. “Ada di antara mereka saya memang kenal kerana sering menyaksikan persembahan saya. Dan ada yang datang sejauh dari Singapura hanya untuk menyaksikan persembahan saya. Mereka ini ada menyediakan tabung khas untuk menonton konsert saya. Inilah yang membuatkan saya terharu dan rasa dihargai.
“Justeru, sebagai penyanyi, saya akan cuba menghiburkan mereka sebaik mungkin kerana mereka amat penting dalam kehidupan saya. Bagi saya, interaksi amat penting dan saya akan cuba merenung mata mereka jika sedang berkata-kata dengan mereka kerana itu akan membuatkan mereka rasa lebih dihargai. “Walaupun saya dalam kesusahan tapi apabila berada di atas pentas, saya akan pastikan yang saya seorang saja yang merasakan kesusahan itu. Naik saja pentas, secara automatik masalah kena letak ketepi dan kita kena fokus pada persembahan kerana tugas kita adalah untuk menghiburkan mereka,” ujar anak jati Merlimau, Melaka ini. Terlanjur bercerita mengenai konsert, tentu ada yang tertanya-tanya, apa lagi yang perlu dibuktikan penyanyi ini bagi memastikan impiannya untuk mengadakan konsert solo bertaraf mega menjadi kenyataan? Jika gusar apakah akan ada peminat yang sanggup mengeluarkan wang untuk menyaksikan konsert Anuar, persembahan Eksklusif Syawal bersama Anuar Zain jelas membuktikan segala-galanya, Andai persembahannya sewaktu konsert Lelaki Ini di Istana Budaya beberapa bulan lalu boleh dijadikan penanda aras, tidak dinafikan sudah tiba masanya untuk penyanyi terkenal itu mengikut jejak langkah Anita Sarawak, Datuk Sharifah Aini, Datuk Siti Nurhaliza yang sudah pun mempunyai konsert solo sendiri yang berskala besar. Namun, sehingga kini, impian hanya tinggal impian. Pun begitu, walaupun terpaksa menunggu lama namun Anuar tidak pernah kisah akan hal itu kerana dia begitu memahami. “Saya akui, sejak menghasilkan konsert solo di Istana Budaya ........ lalu, tiada tawaran lain yang saya terima. Tapi tak mengapa, saya faham, dalam keadaan sekarang ini, siapa yang berani nak keluarkan duit untuk menaja konsert saya. Mungkin mereka merasakan kurang berbaloi untuk menaja konsert saya menyebabkan sehingga kini tiada tawaran yang saya terima,” kata Anuar yang mempunyai keinginan untuk mengadakan persembahan di pentas berprestij, Dewan Filharmonik Malaysia. Biarpun kelibat Anuar jarang kelihatan dan hanya muncul untuk acara tertentu namun itu tidak bermakna dia melupakan peminatnya yang berada di ceruk desa. “Walaupun saya kerap membuat persembahan di bandar namun saya ada juga turun membuat persembahan di kampung. Sebelum ini saya terbabit dengan aktiviti Astro iaitu Gempak Desa dan pernah membuat persembahan di Kuantan, Pahang dan terbaru pada 17 Oktober ini, saya akan ke Kluang, Johor untuk bertemu peminat di sana. Saya akui seronok dapat bertemu dengan mereka dan memang menjadi impian saya sebelum ini untuk melawat kampung dan bermesra dengan peminat saya di sana,” ujar Anuar sambil mengukir senyuman.
Teruskan legasi lagu Melayu Asli

DIA mungkin kelihatan urban bagi sesetengah pihak. Apatah lagi muzik yang diketengahkan dalam setiap albumnya berkonsepkan pop bernuansakan R&B. Malah penampilannya yang sering bergaya dengan pakaian berjenama membuatkan ramai yang tidak mengetahui bahawa semangat kemelayuan Anuar begitu menebal dalam jiwanya. Siapa sangka, dalam diam Anuar menyimpan hasrat untuk merakamkan lagu Melayu Asli. Bukan sekadar ingin menunaikan impian sendiri tetapi menurut Anuar dia merasa bertanggungjawab untuk menghasilkan album kerana tidak mahu warisan bangsa itu terus pupus ditelan zaman.

“Kalau kita lihat remaja sekarang, andai ditanya mengenai lagu Melayu asli, masing-masing akan mencebik dan memperlekehkannya walhal kalau bukan mereka yang mengambil berat, memelihara siapa lagi. Mungkin mereka ini kurang pendedahan terhadap lagu sebegini dan untuk itu, saya merasa terpanggil untuk merakamkan album berkonsepkan Asli supaya warisan bangsa ini akan terus bertahan sampai bila-bila,” ujar Anuar. Ditanya apakah dia akan merakamkan lagu Asli sama seperti yang pernah dilakukan penyanyi lain, Anuar menegaskan konsep dan pemilihan lagu nanti sedikit berbeza dari yang sedia ada. “Cara nyanyian tetap tidak berubah cuma dari segi pemilihan lagu saya akan rakamkan lagu yang jarang orang dengar seperti Burung Putih, Timang Burung. Kalau kita lihat di radio misalnya, balik-balik lagu yang sama diputarkan. Jadi apa salahnya jika kita rakam lagu yang orang tidak pernah dengar supaya boleh popular,” kata Anuar sambil menyanyikan sebaris lirik lagu itu. Bertemu adik kepada penyanyi Ziana Zain ini tidak lengkap rasanya jika tidak dikemukakan persoalan jodoh. Mengulas pertanyaan itu, Anuar berkata soal itu tidak pernah terlintas dalam fikirannya buat masa ini.

“Saya kasihankan wanita yang bakal menjadi isteri saya sebab saya terlalu sibuk dengan kerja. Mungkin bila saya berhenti menyanyi nanti baru saya akan berkahwin,” ujarnya ringkas. Pada majlis itu, Anuar menyanyikan 15 buah lagu termasuk lagu yang pernah dipopularkan oleh Datuk Sharifah Aini iaitu Tiada Maaf Bagimu, Hanya Milikmu, Lelaki ini, Sesuci Cintamu, Ketulusan Hati serta lagu raya iaitu Bersabarlah Sayang dan Suasana Hari Raya, lagu duet popularnya bersama Ellina.


Kagum kasih sayang, cinta sejati Datuk K

KUALA LUMPUR: “Salah satu sebab membuatkan saya tertarik dengan Datuk Khalid (Datuk Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K) yang saya boleh kongsi dengan anda semua ialah saya kagum dengan kasih sayang yang dicurahkan kepada anak-anaknya. Perkara lain, biarlah ia menjadi rahsia saya.

“Saya akan cuba sebaik mungkin untuk menjadi ibu yang baik kepada anak-anak Datuk K dan berikan kasih sayang yang terbaik serta tidak ada beza buat mereka. Sebenarnya, Siti melihat perkahwinan bukan untuk diri kita seorang tetapi keluarga dan kekeluargaan itu penting.

“Dari awal lagi, Siti sudah berfikir masak-masak dengan keputusan ini. Bagi Siti, masyarakat juga mempunyai pandangan masing-masing dan saya hanya mampu dan berharap masa akan membuktikan dan menentukan segalanya.

“Apa yang saya harapkan, peminat mendoakan yang terbaik buat kami,” kata penyanyi tersohor Siti Nurhaliza, 27, pada sidang media pengumuman tarikh pertunangan, pernikahan dan persandingannya dengan usahawan Datuk K, 47, di Restoran Terracota, ZON On The Park di Jalan Ampang, di sini, semalam.

Pasangan berkenaan bakal disatukan dengan ikatan pertunangan dan akad nikah serentak pada Isnin, 21 Ogos bersamaan 27 Rejab 1427 sempena Israk dan Mikraj di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, di sini khusus untuk kaum keluarga, saudara mara terdekat daripada kedua-dua pihak, sahabat handai dan media.

Majlis persandingan yang berkonsep ‘Garden Wedding’ akan berlangsung pada 28 Ogos bersamaan 4 Syaaban 1427 di Dewan Pameran Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) untuk tetamu jemputan saja.

Pasangan pengantin itu turut diraikan pada majlis dihoskan pihak pengantin perempuan di Kuala Lipis, Pahang pada Ahad, 3 September depan.

Berikut sesi soal jawab bersama Siti dan Datuk K, pada sidang media semalam.

WARTAWAN: Berapa hantaran perkahwinan Siti?

SITI: Apa yang boleh saya katakan hari ini (semalam), saya bukan nak beritahu terlalu terperinci mengenai segala perkara, cuma nak beritahu perkara yang besar ini dulu. Mengenai hantaran, saya akan umumkan kemudian.

WARTAWAN: Di mana lokasi berbulan madu Siti?

SITI: Saya belum tetapkan lokasi berbulan madu. Apa yang penting persiapan tarikh pernikahan dan persandingan dan menjelaskan perkara besar ini kepada pihak wartawan dulu.

WARTAWAN: Kenapa Siti pilih untuk merahsiakan hubungan ini selama ini dan kenapa baru hari ini (semalam) nak umumkan?

SITI: Seperti yang saya beritahu, saya akan beritahu pada hari yang betul-betul saya rasakan sesuai. Bukan bermaksud saya ingin berahsia. Sampai bilapun saya tidak akan beritahu jika saya nak berahsia. Jadi yang sesuai masanya bila saya sudah berbincang bersama keluarga. Saya perlu berbincang dengan keluarga dulu dan hari inilah yang sesuai untuk saya umumkan dengan anda semua berada di sini. Setiap kali ditanya mengenai hubungan saya dengan Datuk K dulu, saya tidak pernah kata ya ataupun tidak.

WARTAWAN: Sejak bila hubungan Siti dengan Datuk K terjalin?

SITI: Kami mula rapat selepas saya pulang daripada konsert di Albert Hall, London. Kami rapat selepas saya pulang daripada menjayakan persembahan di sana. Tetapi sebelum itu, memang kami mengenali sebagai rakan bisnes dan pernah beberapa kali berjumpa. Seperti yang saya katakan di sini, kami rapat selepas konsert di Albert Hall dulu.

WARTAWAN: Siti bersedia untuk bergelar Datin?

SITI: Secara jujur dari hati nurani saya, bukan itu atau perkara yang saya cari tetapi saya mengenali Datuk K pada hati budinya dan kalau memang itu secara automatik berlaku kepada saya (gelaran Datin), saya akan cuba dan memilihnya bukan kerana untuk mendapat gelaran Datin itu. Saya cuba secara perlahan-lahan dan bukannya secara drastik.

WARTAWAN: Hubungan Siti dengan Datuk K mendapat reaksi berbeza dari peminat. Justeru, macam mana Siti menerima reaksi daripada peminat?

SITI: Dari awal lagi, bila saya mula berfikir dengan keputusan ini saya sedar, setiap anggota masyarakat mempunyai pandangan mereka masing-masing. Saya hanya mampu berdoa dan berharap supaya masa akan membuktikan dan menentukan segala-galanya.

WARTAWAN: Komen daripada reaksi peminat?

SITI: Tak apalah, saya rasa setiap orang mempunyai pandangan masing-masing, saya terima seadanya, tinggal lagi saya nak minta peminat doakan yang terbaik.

Lipis dijangka sesak

KUANTAN: Bandar Kuala Lipis dijangka `sesak’ dengan kehadiran orang ramai yang bakal menyaksikan majlis perkahwinan penyanyi nombor satu negara, Siti Nurhaliza Taruddin dengan usahawan Datuk Khalid Mohd Jiwa (Datuk K) pada 3 September ini.
Malah, hotel di sekitar bandar ini pastinya akan ditempah lebih awal oleh orang ramai yang pastinya sanggup bermalam semata-mata untuk menyaksikan penyanyi itu.

Kuala Lipis berada sekitar tiga jam perjalanan dari Kuala Lumpur dan empat jam dari Kuantan melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT).

Keluarga suka Siti

KUALA LUMPUR: “Saya sentiasa berdoa untuk kebahagiaan abang (Datuk Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K) dan keluarga kami. Itu saja. Siapapun pilihannya, saya akan merestui termasuk Siti Nurhaliza Taruddin.
“Semua orang tahu Siti macam mana? Kalau Siti sudi menjadi sebahagian daripada keluarga kami, kami lagi besar hati untuk menerimanya,” kata Zaini, adik bongsu Datuk K ketika ditemui selepas sidang media pengumuman pernikahan abangnya dengan Siti Nurhaliza di Restoran Terracotta, The ZON on The Park, Jalan Ampang, di sini, semalam.

Zaini yang turut ditemani dua anaknya berkata, dia tidak mengetahui detik percintaan abangnya dengan penyanyi popular terbabit, tetapi mengakui hubungan mereka intim selepas Konsert Siti di Royal Albert Hall, London, pada 1 April tahun lalu.

“Pada mulanya, kami sekeluarga tidak mengetahui detik percintaan kedua-dua mereka, tetapi perkara itu berlaku selepas Siti mengadakan konsert di Royal Albert Hall, London. Itupun beberapa bulan kemudian.

“Kami tidak mengesyaki apa-apa kerana pada mulanya hubungan Datuk K dengan Siti sekadar rakan perniagaan dan tidak lebih daripada itu, sehinggalah abang (Datuk K) memaklumkannya kepada ibu,” katanya.

Ketika ditanya mengenai penerimaan keluarga terhadap pilihan abangnya itu, Zaini berkata, sikap Siti yang baik hati serta berbudi bahasa, menjadi tarikan kepada keluarganya untuk menerima dia seadanya.

“Bermula atas urusan perniagaan, hubungan Siti dan keluarga semakin rapat. Dia (Siti) hormat kepada keluarga kami dan kami pun hormat kepada keluarga Siti. Dengan lain kata, kami saling mengenali.

“Lagipun semua orang tahu Siti macam mana. Kita tahu siapa dia (Siti) yang kaya dengan budi pekerti, budi bahasa dan sikap orangnya yang begitu. Sebab itu semua ahli keluarga suka dia (Siti) menjadi sebahagian daripada keluarga,” katanya.

Sementara itu, Zaiton, kakak sulung Datuk K berkata, dia tidak mahu menyentuh mengenai hubungan adiknya dengan bekas isteri mahupun anak, sebaliknya menumpukan kepada majlis pernikahan.

“Ini baru pengumuman dan paling mustahak perkara ini diketahui umum, selain berdoa kebahagiaan Siti bersama adik (Datuk K),” katanya.

300 pengawal khas kawal KLCC

KUALA LUMPUR: Persandingan antara penyanyi nombor satu tanah air, Siti Nurhaliza, 27, dan Datuk Khalid Mohd Jiwa, 47, atau Datuk K, Ogos depan bakal diberi kawalan ketat membabitkan lebih 300 pengawal khas termasuk anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi dan Polis Trafik Kuala Lumpur.

Sumber dipercayai memberitahu Harian Metro, majlis persandingan gilang-gemilang itu yang diadakan pada 28 Ogos di Dewan Pameran Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) dikawal ketat berikutan ia dijangka dibanjiri ribuan peminat penyanyi berkenaan dari seluruh negara.

Difahamkan anggota polis daerah Dang Wangi dan Trafik Kuala Lumpur akan memainkan peranan utama dalam memastikan kelancaran majlis ketika pasangan pengantin terbabit dibawa menaiki kereta kuda ke KLCC.

Siti Nurhaliza bersama suami akan diarak selama sejam bermula jam 5 petang mengelilingi kawasan KLCC bagi membolehkan peminat penyanyi terbabit melihat pasangan itu dari dekat.

“Setakat ini pihak yang terbabit memastikan keselamatan pasangan pengantin itu adalah pengawal keselamatan dan khas KLCC, pengawal peribadi Datuk K dan Siti Nurhaliza serta pihak polis.

“Langkah keselamatan ini perlu diambil bagi memastikan majlis perkahwinan besar-besaran itu berjalan lancar tanpa sebarang insiden tidak diingini,” katanya.

Malah, kehadiran polis akan dapat memastikan lalu lintas dan kesesakan trafik dapat diatasi berikutan banyak kenderaan dipercayai tertumpu ke kawasan terbabit.

Malah bagi memastikan segalanya terkawal, sebanyak 365 kamera litar tersembunyi (CCTV) yang dipasang di dalam dan luar KLCC atau digunakan sepenuhnya bagi memantau pergerakan keluar masuk.

“Sebarang tindak tanduk mencurigakan akan diambil tindakan segera,” katanya

Pantun bapa Siti Nurhaliza

KUALA LUMPUR: Serangkap pantun empat kerat yang dibacakan Tarudin Ismail, semalam, merungkai segala teka-teki hubungan anak perempuannya, Siti Nurhaliza, 27 dengan Datuk Khalid Mohamad Jiwa, 47, atau lebih dikenali sebagai Datuk K.

kerat itu membuktikan mereka sekeluarga merestui perhubungan penyanyi nombor satu negara itu dengan usahawan dan ahli korporat berjaya terbabit.

“Hari ini saya sebagai ayah Siti Nurhaliza dengan sukacita ingin mengumumkan bahawa saya merestui hubungan Datuk Khalid dan anak saya Siti Nurhaliza,” kata Tarudin pada sidang media di Restoran Terracotta, The ZON on The Park, Jalan Ampang, di sini, semalam.

Antara rangkap pantun yang menjadi simbolik restu keluarga Tarudin kepada Datuk K ialah “Berapa jauh rumah puteri, berteman dan berkereta, berapa susah melepaskan Siti, macam-macam tohmahan dan sengketa.”

Sementara itu, kakak sulung Datuk K, Zaiton yang mewakili keluarga mereka, membalas dua rangkap pantun kepada keluarga Taruddin dan petugas media, sekali gus turut mengenepikan spekulasi perhubungan adik lelakinya.

“Pahlawan Pahang berbadan sasa, tidak gentar walau sesiapa, Datuk Mat Kilau akan namanya, baik pekerti sopan berbahasa, di pihak kami seisi keluarga, ditentukan jodoh syukur kepadanya.

“Kembang mawar di waktu pagi, tumbuh subur di laman mami, peranan media disanjung tinggi, tidak terbalas keluarga kami,” katanya yang turut menghormati kehadiran wartawan kerana sabar menunggu pengumuman terbabit.

Konsep perkahwinan dalam taman

KUALA LUMPUR: Majlis perkahwinan penyanyi Siti Nurhaliza Tarudin, 27, dengan usahawan, Datuk Khalid Mohamad Jiwa, 47, atau Datuk K akan berlangsung dalam suasana sederhana tetapi meriah.

Itulah ulasan Datuk Raja Rezza Shah dari Nusantara Gems Sdn Bhd yang dilantik Datuk K sebagai perunding perkahwinannya dengan Siti untuk majlis pernikahan mereka di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, di sini, pada 21 Ogos dan persandingan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) 28 Ogos ini.

Katanya, konsep gubahan hantaran dan hiasan majlis pernikahan akan mengenengahkan elemen berunsur tradisional dengan penggunaan kain songket dan tekat.

“Majlis persandingan di KLCC pula berkonsepkan perkahwinan dalam taman menggunakan bunga segar. Bagaimanapun saya belum pasti bunga yang akan digunakan tetapi yakin tiada masalah mendapatkan bekalan bunga segar.

“Sudah tentu Siti mempunyai impian untuk majlis perkahwinannya. Saya baru dimaklumkan tarikh ini tiga hari lalu. Selepas ini saya akan berbincang dengan mereka,” katanya selepas sidang media pengumuman tarikh pertunangan, pernikahan dan persandingan Datuk K dengan Siti, semalam.

Empat anak restu pilihan pilihan

Oleh Hartati Hassan Basri, Ramlah Zainal, Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Mohd Sabran Md Sani
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Apa yang paling penting, papa gembira,” kata Mohd Ashraf, 14, anak kepada Datuk Khalid Mohamad Jiwa yang hadir pada sidang media bapanya bersama Siti Nurhaliza bagi mengumumkan tarikh pertunangan, pernikahan dan persandingan mereka, semalam.
Kehadiran Ashraf yang juga anak ketiga Khalid atau lebih dikenali sebagai Datuk K menunjukkan semua keempat-empat anaknya merestui pernikahan dengan penyanyi tersohor negara itu.

Ashraf yang hadir bersama ibu saudaranya, Zaini Mohamad Jiwa dan dua sepupunya, berkata dia merestui pilihan bapanya kerana apa yang penting, dia gembira.

“Saya minta jangan ada pihak cuba kucar-kacirkan suasana. Harap kenyataan saya juga tidak ditokok tambah,” kata Ashraf ketika ditemui selepas sidang media berkenaan di Hotel The Zon On The Park, Jalan Ampang di sini, semalam.

Ashraf turut mengakui pernah bertemu Siti ketika penyanyi itu berkunjung ke rumahnya.

Malah, dia meminati Siti sebagai penyanyi dan memanggilnya Kak Siti.

Siti, 27, turut mengakui antara faktor utama membuatkan dia tertarik dengan Khalid, 47, ialah kasih sayang beliau terhadap semua anaknya.

Dia berkata, biarlah keistimewaan yang ada pada bakal suaminya itu menjadi rahsia peribadinya tetapi apa yang ingin dikongsi bersama peminat ialah terharu melihat kasih sayang Khalid kepada anaknya.

Mengenai penerimaan empat anak Khalid yang berumur tujuh hingga 19 tahun, Siti berkata, dia akan cuba sebaik mungkin menjadi ibu kepada mereka. Anak Khalid yang lain ialah Mohd Anas, 19, Mohd Adib, 16, dan Mohd Azif, 7.

Siti juga mengatakan dia bersedia berhadapan dengan peminat yang mungkin tidak menyukai pilihan hatinya serta tuduhan dia merampas suami orang.

“Apabila menjadi artis, berhadapan dengan soalan, cabaran, spekulasi dan komen adalah perkara biasa. Saya sudah lalui semua itu.

“Dalam hal ini saya sudah fikir masak-masak. Saya juga sudah berdoa dan minta petunjuk. Kini saya sedia berkongsi berita ini dengan peminat,” katanya.

Ibu bapa Siti, Tarudin Ismail dan Siti Salmah Bachik turut hadir pada sidang media itu sebagai tanda restu mereka terhadap pilihan Siti.

Selain itu, ibu Khalid, Siti Zainab Hanafi bersama kakak dan adik perempuan Khalid, Zaiton dan Zaini turut hadir.

Sebelum Khalid dan Siti menjawab soalan wartawan, Tarudin mengatakan sebagai bapa, dia merestui perkahwinan Khalid dengan Siti.

Dia mengakhiri ucapan ringkasnya dengan pantun empat kerat antara lain mengatakan betapa susahnya mendapatkan Siti, macam-macam tohmahan dan sengketa.

Anuar dan Ellina - muncul pada tahun 1982 dengan lagu poplar mereka "Kain Pelekat". Mereka dianggap sebagai pasangan penyanyi kanak-kanak paling ideal dan terus muncul dengan beberapa album. Album terakir mereka diterbitkan pada tahun 1987 dengan konsep remaja tetapi kurang mendapat sambutan. Selepas 10 tahun menyepi, Anuar muncul lagi dengan album solo dan dikenali sebagai Annuar Zain.

c) Mazuin dan Mazlan Hamzah - merupakan pasangan penyanyi kanak-kanak adik beradik yang dicungkil bakatnya di Malaysia. Maklumlah, pada ketika itu kebanyakan industri rakaman berpusat di Singapura. Album-album mereka diterbitkan oleh LIFE RECORDS dan lagu-lagu yang popular seperti "Mustikaku", "Ratapan Anak Tiri", "Ayam Didik" dan banyak lagi yang kebanyakannya lagu-lagu yang pernah dinyanyikan oleh penyanyi-penyanyi lain sebelum ini. Kemunculan mereka terhenti seketika apabila mereka berpindah ke Moscow selama beberapa tahun. Apabila kembali semula ke tanah air, mereka muncul pula dengan menubuhkan band Quinary M dan menghasilkan 2 buah album dengan IMI sebelum Mazuin muncul dengan album-album solonya selepas itu.



Amy Search Buka Restoran Cheng Ho di Wangsa Maju
Pada hari Jumaat (4 April 2008) jam 3 petang, Budiey dan Azwan singgah memenuhi jemputan Amy Search untuk meraikan Hari pembukaan Restoran Cheng Ho miliknya di Wangsa Maju. Jemputan disampaikan kepada Budiey oleh Marliah daripada harian Kosmo! Terima kasih Marliah!

Berkonsepkan Chinese Islamic Seafood, restoran ini yang dibuka setiap hari ini menawarkan resepi-resepi enak lagi lazat yang Budiey rasa sangat-sangat sedap. Budiey dah cuba. Kalau tidak percaya cakap Budiey, korang semua boleh singgah dan cuba sendiri. Alamat restoran Amy Search: Block 3b-15-17g, Belakang Pasaraya Carefour, Seksyen 4, Wangsa Maju.



Ruhil Amani binti Hussain
Latar belakang
Nama lahir Ruhil Amani binti Hussain
Juga dikenali sebagai Ruhil Amani / Ruhil
Kelahiran 13 April 1975 (umur 34)
Pekerjaan Vokal
Artis berkaitan Solo


Ziana Zain
Siti Roziana binti Zain (born May 2, 1968 in Kampung Simpang Merpati, Malacca) is a Malaysian pop singer-songwriter, model, and actress. Ziana emerged as a sensational star after she was discovered by Rahim Othman. In 1990, she released her debut album Madah Berhelah, establishing herself as a viable pop artist in South-East Asia.

Ziana gained her international recognition in 1993 after winning the 1993 Asian Pop Queen Festival held in Fukuoka and Hiroshima, Japan, defeating already established singers from neighbouring countries such as Hetty Koes Endang from Indonesia and The Smokey Mountain from Philippines. She has been dubbed as Asia's Pop Queen since then.

1990 - 1992: Early life and career debut
Ziana was born in Kampung Simpang Merpati, Malacca to Zain Abdullah, a retired police inspector and Robiah Abdul who is a full-time housewife. She received her early education at Shah Alam Primary School and Sultan Abdul Aziz Secondary School.[1] As soon as she finished her secondary school, Ziana worked as a cook in school canteen before working as an operator for 7 months in JVC factory at Shah Alam. She later worked as a cashier in Holiday Inn Shah Alam before she started her career as a flight attendant for Malaysia Airlines for two years.[1] Her passion for singing transpired during her years of working as a flight attendant which catapulted into participating in many singing competitions, and winning most of the competitions, among them was Bintang Selangor in 1984.[2] At that moment, nobody really knew that she is actually the elder sister of Anuar Zain, her younger brother who rose into stardom since he was young.

Ziana's talent was later discovered through her participations in singing competitions and consequently, she was given a contract to record an album under BMG Asia Pacific (which has now become BMG Music). In 1991, she released her debut album Madah Berhelah. The album sold 40,000 units and was certified Gold by Recording Industry Association of Malaysia.[3][4] The album really proved her vocal ability and it established herself as one of the singers with the highest notes at that period of time.

She released two singles from the album, the first was the album-titled track "Madah Berhelah", which was a commercial success. The song received frequent radio airplay at that moment and is considered to be Ziana's signature song. Although the lead single was considered to be a success for a newcomer, Ziana's early career was much criticized due to her inability to perform the song live well in many occasions. Ziana attributed the cause of it to her hectic flight schedule resulting in lack of rest before the performances. The single "Madah Berhelah" managed to get into the final round of Anugerah Juara Lagu in 1991. However, it did not win any major categories. In 1992, the second single of the album was released which was "Riwayat Cinta".

Malek Noor terima anugerah



Malik Mohd. Noor (kiri) bergambar bersama Ella yang menerima anugerah (S.M.P) selepas Majlis Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran Negeri Pahang sempena Ulang tahun Keputeraan Sultan Pahang di Istana Sultan Abu Bakar, Pekan, Pahang, semalam.

PEKAN 30 Mac - Jaguh bina badan, Datuk Abdul Malek Noor dan penyanyi terkenal, Ella atau nama sebenarnya, Nor Zila Aminuddin menyifatkan penganugerahan darjah kebesaran daripada Sultan Pahang hari ini sebagai penghargaan tertinggi setelah lebih 20 tahun bergiat dalam karier masing-masing.

Menurut mereka, penganugerahan itu membuktikan golongan atlet dan artis mempunyai peranan penting dalam pembangunan negara serta modal insan.

Abdul Malek menegaskan, penganugerahan tersebut mampu menjadi motivasi kepada golongan atlet dan artis untuk terus mengembangkan bakat masing-masing dalam bidang yang diceburi.

''Walaupun penganugerahan darjah kebesaran ini bukan sesuatu yang diminta oleh golongan atlet atau artis, ia merupakan tanda sokongan golongan istana kepada kami untuk terus bekerja'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis istiadat penganugerahan pingat dan darjah kebesaran sempena Hari Keputeraan ke-79 Sultan Ahmad Shah di Istana Abu Bakar di sini hari ini.

Pada upacara itu, Abdul Malek menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk.

Ella, 43, dan seorang lagi penyanyi, Wan Aminuddin Wan Ismail atau Ameng Spring menerima darjah Setia Mahkota Pahang (SMP).

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan berangkat menyampaikan pingat-pingat dan darjah kebesaran kepada penerima di Balairung Seri Istana Abu Bakar.

Turut berangkat, Tengku Puan Pahang, Tengku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Abdul Malek turut menasihati golongan atlet supaya mengikis sikap meminta-minta sebaliknya berusaha bersungguh-sungguh dalam bidang yang diceburi untuk mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa.

Abdul Malek kini merupakan duta kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi menggalakkan golongan atlet menunaikan tanggungjawab membayar cukai pendapatan.

Sementara itu, Ella tidak menyangka dipilih untuk menerima anugerah tersebut pada istiadat kali ini.

Beliau menyifatkan penganugerahan tersebut sebagai satu sejarah dalam hidupnya yang telah terbabit dalam industri seni selama lebih 20 tahun.

''Penganugerahan ini menunjukkan kerajaan dan istana memandang tinggi kepada penggiat seni seperti saya untuk terus berkarya," katanya yang terkenal dengan gelaran Ratu Rock.

Tuesday February 19, 2008
Yet another honour for Abdul Malek Noor
FORMER national bodybuilder Abdul Malek Noor has won many accolades, including the Mr Asia crown six times and he is honoured to be inducted into the Olympic Council of Malaysia (OCM) Hall of Fame.

Abdul Malek, who was the 1986 Sportsman of the Year, was one of the 10 sports personalities, honoured during the Coca-Cola Olympian of the Year 2007 awards held in Kuala Lumpur.

The other nine inducted into the Hall of Fame were Sultan Azlan Shah of Perak (hockey), Tan Sri Elyas Omar (badminton, cycling, football), Datuk T. Paul Murugasu (football), Tunku Datuk Seri Adnan Tunku Besar Burhanuddin (hockey, judo), Tan Sri P. Alagendra (hockey), Datuk Tan Chin Nam (chess), Shaharuddin Jaafar (cycling), Yew Cheng Hoe (badminton) and Ng Seow Meng (badminton).

Abdul Malek, the executive director of Universal Fitness and Leisure (UFL) as well as the president of Gym Rakyat, said he felt proud to line up alongside the sports personalities.


A proud moment: (From Left) Abdul Malek with Billy Ng, Yew and Shaharuddin after they all received medals for being inducted into the OCM Hall of Fame.

“I have won many awards but to be listed with these personalities is the biggest honour. I am indeed proud to be appreciated for my contributions to bodybuilding,'' said a beaming Abdul Malek.

Datuk Dr M. Jegathesan, who earned fame as the first Malaysian to enter the semi-final stage in athletics in the Olympics, was named as the recipient of the International Olympic Committee (IOC) trophy for sport and promotion of Olympism.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who was the guest of honour, visited the OCM Sports Museum and Hall of Fame. Sports Minister Datuk Seri Azalina Othman Said and her deputy Datuk Liow Tiong Lai were also present.

Swimmers Daniel Bego and Khoo Cai Lin were named as the Olympians of the Year. They received the award for their impressive performances in the SEA Games in Korat last year.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.