Pages

Subscribe:

15 Februari, 2010

[hang nadim]FIKIAQ......FIKIAQ,SEDAQ DAN SABAQ....................


Kain rentang besar sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Kampung Baru Pandamaran, Klang pada 20 Februari sebelum diturunkan.

Oleh HAMDEN RAMLI


Shafie Apdal (kanan) menyatakan sesuatu kepada Ketua Menteri, Musa Aman (tengah) dan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Joseph Pairin Kitingan di Rumah Terbuka PBS dan MCA Sabah sempena sambutan Tahun Baru Cina di Port View, Kota Kinabalu, semalam. - UTUSAN/Ghazali Basri

KOTA KINABALU 15 Feb. - Tindakan 50 ahli Parlimen Australia mendesak kerajaan menggugurkan tuduhan liwat ke atas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh menggagalkan amalan sistem demokrasi dan Perlembagaan negara-negara Komanwel.

Sambil menyifatkan tindakan tersebut sebagai perkembangan tidak sihat, Pengerusi Persatuan Parlimen Komanwel, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, langkah tersebut jelas tidak menghormati Perlembagaan negara.

''Apa akan jadi jika berlaku jenayah di Australia, ahli Parlimen kita minta supaya dakwaan digugurkan. Sudah tentu akan ada ahli Parlimen mereka (Australia) akan tersinggung.

''Oleh itu, mereka perlu mengkaji secara mendalam dahulu sebelum mengemukakan kenyataan atau desakan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri rumah terbukaTahun Baru Cina, MCA Sabah dan Parti Bersatu Sabah (PBS) di sini hari ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah itu mengulas tindakan 50 penggubal undang-undang Australia menggesa kerajaan Malaysia menggugurkan kes liwat terhadap Anwar dengan alasan ia akan mencemarkan imej negara.

Dalam laporan agensi berita asing kelmarin, Pengerusi Jawatankuasa Kecil bagi Hal Ehwal Luar Parlimen Australia, Michael Danby berkata, pendakwaan liwat kali kedua ke atas Anwar merupakan sesuatu yang memalukan sistem demokrasi di Malaysia dan merasakan mereka perlu menyokong pemimpin pembangkang itu.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu Kementerian Luar memberi penjelasan berhubung perbicaraan kes liwat melibatkan Anwar kepada 50 orang ahli Parlimen Australia itu.

Shafie berkata, kebebasan bersuara tidak boleh dijadikan alasan untuk mencampuri hal ehwal dalaman sesebuah negara, apatah lagi membabitkan Perlembagaan.

Beliau turut mempersoalkan mengapa tuntutan itu dibuat pada waktu ini.

''Sebelum ini tidak ada protes.. Lagipun ini bukan satu tindakan menganiaya kerana mangsa sendiri yang membawa perkara ini ke mahkamah," tegasnya.

Beliau menambah, Perlembagaan sesebuah negara bukan satu perkara yang boleh dijadikan bahan politik, sebaliknya perlu dihormati semua pihak termasuk di luar negara.

Sementara itu, beliau mahu pasukan keselamatan meningkatkan kawalan dan rondaan di perairan Semporna bagi memastikan keselamatan penduduk di kawasan itu sentiasa terjamin.

Katanya, kejadian rompakan di Pulau Sebangkat tempoh hari wajar menjadi iktibar kepada semua pihak memperkemaskan tindakan masing-masing.

''Walaupun ia bukan merupakan satu kes penculikan tetapi harus dibanteras dengan cepat dan tegas supaya ia tidak berlarutan sehingga tidak dapat dikawal,'' katanya

'Amat sakit' pertahan Islam, Melayu demi perpaduan - Ridhuan Tee

KUALA LUMPUR 15 Feb. - Bagi saudara baru, Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah, tindakannya memperjuangkan Islam mungkin disifatkan sesuatu yang biasa namun apabila ia berkait dengan kepentingan Melayu, beliau pasti akan dikecam oleh kaumnya sendiri.

Sungguhpun pandangannya yang disiarkan di beberapa akhbar dan blog mengundang risiko tinggi dikecam segelintir masyarakat Cina tempatan, namun beliau bertekad untuk terus memperjuangkan kedua-dua kepentingan itu demi perpaduan serta pembinaan negara bangsa.

Sambil menahan sebak, beliau menjelaskan, tindakan untuk 'menduakan' bangsanya adalah demi mempertahankan keistimewaan Islam yang dianutinya serta hak majoriti masyarakat Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

''Setiap kali tulisan (pandangan) yang keluar itu, ia bukan keluar dengan begitu sahaja, ia keluar dengan linangan air mata sebab kita (saya) bukan sahaja ditentang oleh orang lain, tetapi oleh 'adik-beradik' sendiri.

''Amat sakit... eh tak boleh bercakap, bercakap pun payah, itu sajalah," katanya sambil meninggalkan rostrum dengan tergesa-gesa untuk menyembunyikan perasaan sedih beliau.

Mohd. Ridhuan atau nama sebenarnya Tee Chuan Seng sebelum itu berucap sebagai ahli panel pada program Wacana Peradaban Bahasa Melayu sempena pelancaran Hari Pejuang Bahasa '152' di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini hari ini.

Ahli panel lain termasuk Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Datuk Dr. Zainal Kling dari Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) dan Dr. S. Nathesan Sellapan dari Universiti Terbuka Malaysia (OUM).

Mohd. Ridhuan yang juga Pensyarah Kanan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia sering dikecam para pelayar Internet terutama di portal berita propembangkang seperti The Malaysian Insider dan Malaysiakini ekoran tegurannya ke atas sikap ultra kiasu sebahagian masyarakat Cina.

Sebagai contoh, beliau mempersoalkan sikap golongan Cina ultra kiasu yang mencabar hak keistimewaan Melayu melalui artikel bertajuk 'Masih Adakah Ketuanan Melayu?' yang disiarkan dalam kolumnya di Mingguan Malaysia dan blognya pada 13 Disember lalu.

Sementara itu, beliau juga mempersoalkan sikap sesetengah pemimpin serta tokoh akademik yang membenarkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan.

Sedangkan katanya, aktivis tempatan berusaha keras bagi memperkasakan penggunaan bahasa Melayu di semua peringkat di negara ini.

''Hah, itulah nasib orang Melayu di bumi Melayu. Jadi kalau tuan-tuan tanya pada Cina (saya), macam mana Cina (saya) nak jawab pun tak tahu,'' tegasnya sambil disambut gelak tawa dan tepukan daripada kira-kira 200 hadirin.

Sikap kebudak-budakan

SHAH ALAM 15 Feb. – Gabungan Pertubuhan Sukarela Selangor (GPSS) menyelar tindakan kerajaan negeri yang mengarahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) di Klang menurunkan kain rentang sempena sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan yang akan diadakan di Kampung Baru Pandamaran, Klang, 20 Februari ini.

Pengerusinya, Datuk Mat Yasir Ikhsan berkata, tindakan tersebut adalah tidak wajar kerana sambutan yang bakal diadakan itu sebenarnya akan memberi manfaat jangka panjang terhadap semangat perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Katanya, perayaan Tahun Baru Cina tidak bermakna perayaan itu hanya untuk kaum Tionghua tetapi ia juga terbuka kepada semua kaum sama ada Melayu dan India untuk bersama-sama meraikan sambutan tersebut.

“Saya fikir, tindakan menurunkan kain rentang ini adalah satu bentuk pemikiran yang sempit dan sepatutnya tidak perlu diamalkan oleh kerajaan negeri.

“Kerajaan negeri seharusnya mengambil kira kepentingan rakyat dari semua kaum khususnya masyarakat Cina dengan bersama-sama menyertai sambutan itu bukannya menghalang dengan menurunkan kain rentang yang khusus dibuat untuk mengajak semua masyarakat menghadiri sambutan itu.

“Malah, penganjuran sambutan Tahun Baru Cinaperingkat kebangsaan itu juga tidak harus dipolitikkan oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang hanya kerana kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan kerajaan negeri mengarahkan Majlis Perbandaran Klang (MPK) menurunkan kain rentang sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan di Kampung Baru Pandamaran, Klang yang dijadualkan berlangsung pada Sabtu ini.

Tindakan MPK itu dibuat pada kira-kira pukul 2 pagi pada 13 Februari lalu.

Sambutan itu juga secara kebetulan diadakan serentak dengan majlis rumah terbuka anjuran kerajaan negeri di Jenjarom, Banting, pada tarikh serta waktu yang sama.

Malah, Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Klang, Datuk Teh Kim Poo ketika ditemui hari ini menyatakan pihaknya difahamkan terdapat beberapa wakil pakatan pembangkang telah meninjau ke kawasan kain rentang berkenaan termasuklah Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago serta Yang Dipertua Pas Klang, Ismail Arsat yang menunjukkan isyarat ‘tidak bagus’

Dalam pada itu, Mat Yasir turut memberitahu, beliau amat kesal sekiranya sambutan yang akan diadakan di Pandamaran itu cuba dipolitikkan oleh kerajaan negeri yang jelasnya hanya mendatangkan implikasi negatif kepada seluruh masyarakat berbilang kaum di Selangor.

Katanya, perayaan Tahun Baru Cina yang disambut oleh di negara ini adalah sama seperti sambutan Aidilfitri dan Deepavali kerana semua kaum bersama-sama meraikan perayaan-perayaan tersebut.

“Kenapa kerajaan negeri mahu menyukarkan semangat perpaduan ini. Saya yakin semua orang khususnya masyarakat Cina di Pandamaran tidak akan menerima tindakan kerajaan negeri turunkan kain rentang untuk sambutan itu di kawasan mereka,” ujarnya


"BIARKANLAH MAHKAMAH MENJALANKAN TUGASNYA KENAPA MENCARI SOKONGAN LUAR UNTUK MENGGUGURKAN KES SEDANGKAN MALAYSIA ADA MEMPUNYAI PERUNDANGAN YANG ADIL JIKA KITA BERSALAH KITA AKAN DI HUKUM JIKA KITA TIDAK BERSALAH KITA AKAN DI BEBAS JANGAN POLITIKAN ISU ANUAR DAN SAIFUL.....INGAT SAIFUL TELAH SUNPAH IKUT ISLAM KALAU KITA TAK PERCAYA......ATAS SUMPAH......KALAU KITA ISLAM......JANGAN BERI APA JUA ALASAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.