Pages

Subscribe:

30 Mac, 2010

[hang nadim] Baru PM lancar Model Ekonomi (New Economic Model)

Oleh MOHD. RIDZWAN MD. IMAN dan MOHAMAD SHOFI MAT ISA
pengarang@utusan.com.my



Najib Tun Razak bersama timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Persidangan Invest Malaysia 2010 di Hotel Shangri-La, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 30 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Model Ekonomi Baru (MEB) yang bertujuan melonjakkan ekonomi negara untuk menjadi negara maju menjelang 2020 dan seterusnya meningkatkan pendapatan rakyat secara keseluruhan.

Perdana Menteri berkata, pelbagai strategi akan dilaksanakan melalui MEB yang antara lain melonjakkan kuantum pendapatan perkapita rakyat daripada AS$7,000 (RM23,000) kepada AS$15,000 (RM49,000) setahun dalam tempoh 10 tahun.

"MEB hendaklah dibina dari sini. Ia bukanlah suatu tugas yang mudah, tetapi ia menjanjikan pulangan lumayan jika kita mampu melakukan transformasi ini," katanya semasa berucap pada Persidangan Invest Malaysia 2010 di sini, hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, keutamaan MEB adalah untuk menangani masalah jurang pendapatan dan membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.

"Sehubungan itu, adalah perlu MEB memberi tumpuan kepada usaha meningkatkan tahap pendapatan semua golongan yang kurang bernasib baik.

"Ia akan memberi fokus terhadap keperluan seluruh rakyat seperti mereka yang tinggal di rumah panjang di Sabah dan Sarawak, serta golongan miskin luar bandar di Semenanjung Malaysia yang seringkali tersisih daripada aktiviti ekonomi negara.

"Golongan nelayan, peniaga kecil dan petani juga tergolong dalam kategori ini. Begitu juga Orang Asli dan penduduk bandar berpendapatan rendah yang bekerja keras untuk menyara kehidupan dalam keadaan ekonomi yang sukar," katanya.

Sehubungan ini, katanya, laporan Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) mencadangkan supaya fokus diberikan terhadap kumpulan 40 peratus strata pendapatan terendah di Malaysia - dari segi individu dan wilayah.

"Merekalah merupakan golongan yang kurang bernasib baik yang masih memerlukan perhatian khusus.

"Matlamat akhirnya, tiada rakyat Malaysia yang hidup dalam kemiskinan, semuanya mendapat peluang saksama untuk berjaya dan berkongsi kemakmuran negara," tambahnya.

Oleh itu, tegas Perdana Menteri, dasar afirmatif yang diperbaharui akan dilaksana berdasarkan empat prinsip yang mesra pasaran, merit, telus dan keperluan.

Najib berkata, sebagai contoh, kerajaan akan mewujudkan proses tender yang telus dengan peraturan jelas bagi golongan bumiputera Melayu dan pribumi lain.

Katanya, secara praktiknya, pendekatan itu bermakna sokongan kepada bumiputera akan dipertingkatkan dan dilakukan berdasarkan kepada keperluan, bukannya mengikut bangsa.

Mengenai usaha mewujudkan negara berpendapatan tinggi, beliau berkata, keadaan itu akan juga memberi kesan kepada upah pekerja yang lebih tinggi di dalam ekonomi.

Katanya, pertumbuhan itu bukan sahaja daripada segi modal, tetapi juga produktiviti yang tinggi melalui penggunaan kemahiran dan inovasi, koordinasi yang diperbaiki, penjenamaan yang kukuh dan mematuhi piawaian antarabangsa dan hak harta intelektual.

"Ekonomi yang berasaskan pengetahuan, pelaburan dalam teknologi baru, kemahiran yang pelbagai, inovasi dan kreativiti, serta peningkatan kecekapan adalah pemacu kepada prestasi sektor awam dan swasta," katanya.

Beliau menambah, pelaburan dan persaingan pasaran untuk mendapatkan bakat terbaik juga akhirnya akan mewujudkan suasana pembayaran upah yang tinggi.

Najib juga menegaskan, dalam memberikan rakyat kehidupan berkualiti, MEB mesti bertunjangkan kepada penjanaan pertumbuhan ekonomi mapan yang mengambil kira kesan ke atas persekitaran dan sumber asli.

"Tidak ada maknanya kita terlalu mengejar masa depan dengan kekayaan yang melimpah-ruah, sekiranya sumber alam dan nilai masyarakat terhakis yang bakal dihadapi oleh generasi akan datang," katanya.

Lapan Inisiatif Pembaharuan Strategik jayakan MEB

KUALA LUMPUR 30 Mac - Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) menggariskan lapan Inisiatif Pembaharuan Strategik bagi merealisasikan hasrat kerajaan menjayakan Model Ekonomi Baru (MEB).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, lapan inisiatif itu akan memberi tumpuan kepada:

Menyuburkan kembali sektor swasta untuk menerajui pertumbuhan ekonomi;

Membangun tenaga kerja yang berkualiti dan mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing;

Mewujudkan ekonomi domestik yang berdaya saing;

Memperkukuhkan sektor awam;

Melaksanakan tindakan afirmatif yang telus dan mesra pasaran;

Membina infrastruktur yang berasaskan pengetahuan;

Meningkatkan sumber pertumbuhan;

Memastikan pertumbuhan yang mapan.

Perdana Menteri berkata, kesemua lapan inisiatif itu adalah saling melengkapi dan kesannya merentasi semua sektor ekonomi.

''Ketiga-tiga matlamat MEB iaitu berpendapatan tinggi, kemapanan dan keterangkuman memerlukan kita mencapai pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang lebih tinggi untuk dekad seterusnya.

''Oleh itu, dasar-dasar yang perlu kita laksanakan mesti menyentuh isu-isu asas bagi memastikan momentum pertumbuhan dapat dipercepatkan melalui pendekatan yang holistik untuk menghapuskan semua halangan," katanya ketika berucap pada persidangan Invest Malaysia 2010 di sini hari ini.

Menurutnya, matlamat itu memberi penekanan kepada bina upaya bukan hanya pembangunan negara semata-mata sebagai langkah mencapai pembangunan yang mapan.

Sebagai tambahan kepada laporan NEAC itu, beliau mahu tumpuan diberikan secara efektif ke atas sektor utama yang spesifik atau dikenali sebagai Aktiviti Utama Ekonomi Nasional (NKEAs).

''Ini adalah bidang di mana ekonomi negara mempunyai potensi untuk terus maju ke arah ekonomi berpendapatan tinggi," katanya.

Berdasarkan pendekatan baru NEAC yang menyatakan bahawa sektor swasta perlu memacu pertumbuhan, Perdana Menteri berkata, kerajaan perlu meningkatkan peranan sebagai fasilitator kepada pihak industri untuk berkembang maju.

Mengulas lanjut, katanya, majoriti inisiatif yang telah diwujudkan adalah berkaitan dengan semua faktor yang penting dalam memperbaiki hala tuju ekonomi negara.

''NEAC telah mengenal pasti sektor utama untuk membolehkan ekonomi negara maju dan berdaya saing dengan rakyatnya menikmati kualiti hidup yang tinggi serta berpendapatan tinggi hasil daripada pertumbuhan yang mapan.

''Banyak lagi yang perlu kita lakukan namun bagi meraih peluang yang ada sepenuhnya, kita perlu memberi fokus ke atas sektor-sektor utama ini," katanya.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

The eight Strategic Reform Initiatives focus on:-

1) Re-energising the private sector to lead growth; 2) Developing a quality workforce and reducing dependency on foreign labour;

3) Creating a competitive domestic economy;

4) Strengthening the public sector;

5) Putting in place transparent and market friendly affirmative action;

6) Building knowledge base infrastructure;

7) Enhancing the sources of growth; and

8) Ensuring sustainability of growth.

46. All eight initiatives are complementary and cross cutting in their impact over all sectors of the economy. All three goals of the NEM require that we achieve significantly higher growth rates in GDP in the next decade. As such, several of the policies we must pursue relate to the foundational issues, to enable accelerating the growth momentum through a holistic approach to remove all barriers. They emphasize the need for capacity building rather than just nation building as the sustainable way forward.

talents - NEMalaysia losing AC


KUALA LUMPUR: Malaysia is losing its skilled talent which it needs to drive future growth as many are leaving to seek better opportunities elsewhere, the National Economic Advisory Council (NEAC) says.

Quoting an estimate by the Ministry of Human Resources, the NEAC says in 2008 some 350,000 Malaysians were working abroad, over half of which had tertiary education.

The exodus of talented Malaysia is further compounded by the fact that the education system, despite high capital outlays through several reform efforts, is not effectively delivering the skills needed, the NEAC says in the New Economic Model for Malaysia Part 1 Report released here today.

"We are not developing talent and what we have is leaving," the NEAC says.

The report says industry players often lament the absence of right skills in the market, suggesting mismatch between the skills provided by the education system and those demanded by firms. The most recent assessment by the World Bank suggests that firms have become increasingly concerned about information technology (IT) skills, technical and professional skills of Malaysian workers and complaints about inadequate creativity and proficiency in the English language.

The Department of Statistics reports that in 2007, 80 per cent of Malaysia's workforce received education only up to Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Data from the Ministry of Higher Education show that about a quarter of graduates from local universities remained unemployed six months upon completion of study in 2008. "Even those who secured jobs, almost one third were in jobs at a lower skill level," the report says.

According to MOHR, between 2001 and 2005, the government expended RM415 million on retraining some 40,000 graduates to improve their employability.

"Various programmes to attract skilled talent have been introduced in the past but they have achieved very little in concrete terms. The result is a shortage of dynamic talent needed to push Malaysia into higher value added activities," NEAC says.

The report says better collaboration between private sector employers and universities will help correct the mismatch between industry demand and graduates as well as improve graduate employability.

"Malaysia must revert to sustained and systematic programmes to give Malaysian students the high level of English proficiency required to compete in global market," the report says.

The report says the current system discourages rather than encourages the retention of indigenous talent and inflows of foreign talent.

Constraints include cumbersome immigration and incentive policies which discourage recruitment of foreign expertise along with restrictive practices of professional associations which restrict foreigners from working in Malaysia, it says. - Bernama

MCA welcomes New Economic Model

KUALA LUMPUR: The MCA has welcomed the New Economic Model (NEM) and its affirmative approaches to drive Malaysia to high-income status by 2020.

Its newly-elected president, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, said the MCA also had confidence in the Government’s political will in achieving the NEM’s goals.

“MCA is delighted to note that renewed affirmative action will be merit-and need-based, transparent and market friendly. Race should not be the main criteria in implementing economic and social-economic policies,” he said in a statement on Tuesday.

Commenting on the NEM Part 1 Report released on Tuesday, Dr Chua said the Government must show its political courage and wisdom in addressing the weaknesses of affirmative policies.

“And there should be no politics of patronage and tolerance for rent seekers,” he said, urging the Government to address several of the outstanding issues, especially in relation to foreign manpower.

He said the MCA fully agreed that price control and subsidy had distorted the market of goods and services, and hence made Malaysia less competitive, adding that there was a need to develop new sources of revenue.

“We have a good start in green technology and it’s time we tap into high-value green industries and services. We can never hope to be a world financial centre but we have great potential to be a hub of integrated Islamic financial services,” he said.

Dr Chua said there was a need for the Government to come out with a master plan for manpower requirement in the next 10 years as the NEM had not adequately addressed the issue of the country’s dependence on foreign workers.

“Until we are able to upgrade our workers to be highly- and multi-skilled, it will not be easy to phase out our addiction to cheap, unskilled foreign labour,” he added.

In addition, he said, the Government also needed to seriously look into the implementation of the minimum wage in some of the sectors where the growth potential and demand for foreign workers were high.

“The brain gain policy has not been successful because it is more on very minimal monetary gain for the individual involved. We have to attract not only the individual but also the family,” he said. -Bernama
Sertai komuniti Berita Harian login|daftar Komuniti ↓ WAKTU SOLAT Kuala Lumpur

MEB tumpu pekerja miliki pelbagai kemahiran: Najib
Oleh Kamarulzaidi Kamis
kamarulzaidi@bharian.com.my
2010/03/31
Buruh asing murah berlebihan sekat pertumbuhan jangka panjang

KUALA LUMPUR: Model Ekonomi Baru (MEB) memberi penekanan terhadap mengurangkan kebergantungan tenaga buruh asing tidak berkemahiran, sebaliknya memberi tumpuan kepada pekerja pelbagai kemahiran yang boleh meningkatkan produktiviti. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, berkata pergantungan berlebihan Malaysia kepada tenaga buruh asing murah bertentangan dengan sasaran nasional bagi mencapai ekonomi berpendapatan tinggi dan pertumbuhan jangka panjang. “Bilangan pekerja asing meningkat disebabkan banyak syarikat terlalu memikirkan untuk mengurangkan kos bagi mengejar keuntungan jangka pendek.

“Dasar kerajaan perlu bergerak memperbetulkan penggunaan tenaga kerja asing secara berlebihan dalam bentuk yang boleh meningkatkan objektif pertumbuhan jangka panjang daripada memuaskan pertimbangan kos jangka pendek syarikat," katanya ketika mengumumkan MEB pada Persidangan Invest Malaysia 2010, di sini semalam.

Sehubungan itu, MEB mencadangkan dua pembaharuan, iaitu menguatkuasakan peraturan kerja setara bagi tenaga kerja asing dan tempatan serta menggunakan satu sistem levi bagi tenaga kerja asing yang tidak berkemahiran mengikut keperluan sektor tertentu.

Pembaharuan itu juga akan menangani kebimbangan masyarakat antarabangsa berhubung layanan buruk terhadap tenaga kerja asing.
"Sistem levi yang lebih rasional dan penggunaan hasil daripadanya untuk membiayai perkhidmatan sosial bagi pekerja asing akan mengatasi kebimbangan berhubung kesaksamaan. Sebagai tambahan, dana itu akan digunakan bagi membiayai program yang boleh memacu amalan inovatif di kalangan firma Malaysia yang akan mengukuhkan tekanan bagi meningkatkan rangkaian nilai," katanya.

MEB rancakkan pelaburan asing
KUALA LUMPUR 30 Mac - Model Ekonomi Baru (MEB) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan merancakkan lagi kemasukan pelaburan pelabur-pelabur asing ke negara ini.

Penasihat Persatuan Usahawan Wawasan Wanita Malaysia (Wawasanita), Datuk Jamelah A. Bakar berkata, langkah itu juga dilaksanakan tepat pada masanya bagi meningkatkan keyakinan rakyat terhadap situasi ekonomi negara.

"Kita percaya dengan langkah mewujudkan MEB ini juga ia akan berupaya merancakkan lagi pasaran saham yang telah muram sejak selepas pilihan raya umum lalu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Perdana Menteri hari ini mengumumkan intipati MEB antaranya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan dibenar melabur lebih banyak lagi di dalam aset di seberang laut.

Melalui MEB juga, Lembaga Kemajuan Industri Malaysia (MIDA) akan dikorporatkan untuk membolehkannya berfungsi dengan lebih efektif sebagai satu agensi promosi pelaburan.

Jamelah berkata, melalui pelaksanaan MEB juga, sebarang langkah yang dibuat kerajaan bagi mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing adalah amat baik.

Namun katanya, pada masa sama, rakyat tempatan haruslah diasuh untuk mengambil alih tempat pekerja asing dengan gaji yang dibayar juga perlulah bersesuaian dan tinggi bagi menarik minat mereka.

"Kita yakin apa juga yang telah dibentangkan Perdana Menteri pada MEB sememangnya bertujuan membawa rakyat dan negara ke satu tahap ekonomi yang lebih tinggi pada masa depan.

"Namun segalanya bergantung kepada pelaksanaan yang baik dan berkesan seperti kerenah birokrasi terutama dalam membawa pelabur asing masuk," katanya.

Laporan MEB juga merujuk kepada laporan Bank Dunia mengenai peningkatan dan lebihan bilangan pekerja asing dengan kos yang murah di Malaysia dan kemerosotan bilangan pekerja asing mahir antara 2000 hingga 2007.

Ia juga menjelaskan, perbezaan besar upah antara Malaysia dan negara asal tenaga buruh memberi keuntungan besar kepada agensi pengambilan tenaga kerja dan mewujudkan pelbagai bentuk penderaan, termasuk ejen menawarkan peluang kerja yang tidak wujud kepada pekerja asing.

Kos untuk mendapatkan khidmat pekerja asing adalah rendah kerana mereka tidak tertakluk dengan piawaian tenaga kerja yang sama dengan rakyat Malaysia dan tidak mempunyai akses perkhidmatan sosial seperti kesihatan yang kosnya ditanggung oleh kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.