Pages

Subscribe:

05 April, 2010

[hang nadim] ”Smokers never grow old............???”





”Smokers never grow old...” Tulisan singkat di kaus bagian depan milik seorang pejalan kaki, membuat femina mengerutkan kening. Apakah ini sebuah penemuan baru? Artinya, para perokok akan awet muda? Wah... sebuah fakta, yang (kalau benar) membuat para perokok bakal tersenyum penuh kemenangan. Tetapi, ketika pejalan kaki itu membalikkan badan, femina-lah yang tersenyum. Tulisan di punggungnya berbunyi: “Because they die young....”

href="http://sharoinfo.blogspot.com"

KUALA LUMPUR 5 April - Kerajaan tetap mengharamkan penjualan rokok 14 batang mulai pertengahan tahun ini bagi mengehadkan kemampuan orang ramai membeli terutama di kalangan remaja.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pengharaman berkenaan bermakna hanya rokok 20 batang yang lebih mahal harganya boleh dijual kepada orang ramai selepas tarikh berkenaan.

Larangan jualan kotak kurang 20 batang telah diwartakan melalui Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 oleh Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, disebabkan rayuan pihak-pihak tertentu termasuk penanam tembakau, kerajaan telah berkompromi dan menunda pelaksanaannya sehingga 1 Jun ini.

Penguatkuasaan itu akan membolehkan sesiapa yang melanggar peraturan berkenaan didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun.

Tiong Lai berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Dr. Mohd Hatta Ramli (Pas-Kuala Krai) yang bertanyakan adakah kerajaan akan menaikkan lagi harga minimum rokok di sidang Dewan Rakyat hari ini.

"Sebarang langkah lain hanya akan diputuskan selepas kajian kesan kerajaan menetapkan harga minimum rokok iaitu 32 sen sebatang atau RM6.40 sekotak pada Januari lalu," katanya.

Menjawab soalan tambahan Datuk Md. Sirat Abu (BN-Bukit Katil), Tiong Lai berkata, kementeriannya juga akan bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan lain terutamanya Kastam Diraja Malaysia untuk membanteras penyeludupan rokok yang berleluasa sejak akhir-akhir ini.

"Kerajaan pada masa ini juga tidak bercadang untuk menetapkan harga siling bagi rokok kerana kadar sedia ada sudah cukup tinggi," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.