Pages

Subscribe:

17 Julai, 2010

[hang nadim] Malaysia berjaya tanam padi di gurun Nigeria






Dari Wikipedia Bahasa Melayu,

Abuja, Nigeria.

Peta Laman web: http://www.fct.gov.ng/
Abuja merupakan ibu negara Nigeria, dengan populasi dianggarkan 2.5 juta. Apabila ia diputuskan untuk memindahkan ibu negara daripada Lagos dalam tahun 1976, satu wilayah ibu negara telah dipilih pada kedudukannya di tengah-tengah negara. Bandar raya yang dirancangkan terletak di tengah apa yang kini merupakan Wilayah Ibu Negara Persekutuan.

Sejarah
Berdasarkan pembahagian etnik dan agama Nigeria, rancangan-rancangan telah dibuat sejak kemerdekaan untuk meletakkan ibu negara di lokasi yang dianggap berkecuali oleh semua pihak. Lokasi akhirnya ditetapkan di tengah negara pada awal 1970-an kerana ia melambangkan keberkecualian dan perpaduan negara. Lagi satu dorongan untuk Abuja membuat sedemikian ialah ledakan jumlah penduduk yang mengakibatkan bandar raya penuh sesak dan keadaan-keadaan kotor. Logiknya serupa dengan Brazil yang membina ibu negaranya di Brasília (yang terjadi pada masa yang lebih kurang sama).

Pembinaan dimulakan dan ditahbiskan pada lewat 1970-an, tetapi disebabkan ketakstabilan ekonomi dan politik, peringkat-peringkat awal bandar raya itu tidak disiapkan sehingga lewat 1980-an.

Abuja secara rasmi menjadi ibu negara Nigeria pada 12 Disember 1991. Pelan induk untuk Abuja dan Wilayah Ibu Negara Persekutuan dikembangkan oleh IPA (Perancangan Antarabangsa Bersekutu), sebuah konsortium yang terdiri daripada tiga syarikat Amerika: Perbadanan PRC; Wallace, McHarg, Roberts dan Todd; dan, Archisystems yang merupakan sebahagian Pertubuhan Hughes. Pelan induk Abuja mentakrifkan bentuk kasar dan unsur-unsur reka bentuk utama bandar raya. Bagaiamanapun, penghalusan reka bentuk ini dilakukan oleh Kenzo Tange, seorang arkitek Jepun yang terkenal, bersama dengan pasukan perancang bandar rayanya di syarikat Kenzo Tange dan Urtec.

Bentuk bulan sabit bandar raya membayangkan pertimbangan-pertimbangan infrastruktur dan topografi tapak itu. Bagaimanapun, sesetengah orang berasa ia membayangkan kehendak orang-orang Muslim beriman yang menyetujui reka bentuk itu.

Kebanyakan negara telah memindahkan kedutaan mereka ke Abuja dan mengekalkan bekas kedutaan mereka yang lebih besar sebagai konsulat di bandar raya komersil, Lagos.

SERDANG 16 Julai - Persidangan Perniagaan Agro-Bio Antarabangsa Malaysia ke-6 pada 22 hingga 23 Julai ini antara lain akan mempamerkan kejayaan Malaysia melaksanakan tanaman padi dua kali setahun di kawasan gurun di Nigeria.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Marditech Corporation Sdn. Bhd. (Marditech), Anas Ahmad Nasarudin berkata, pihaknya telah membantu kerajaan Nigeria membina jelapang padi di kawasan kekurangan bekalan air di gurun Sahara, Afrika.

Menurut beliau, dalam projek tersebut pihaknya telah berkongsi pengetahuan dan kepakaran sehingga tanaman padi dua kali setahun boleh direalisasikan di negara itu hari ini.

"Projek tiga tahun di Nigeria itu termasuk membina empangan dan skim pengairan serta pemuliharaan air di jelapang padi," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Anas turut memberitahu, persidangan yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu juga akan disertai 30 pakar dan antaranya akan membentang kertas kerja dalam bidang teknologi, pemasaran, industri makanan serta pertanian.

Menurut beliau, peserta dari 10 negara yang mengesahkan kehadiran pada persidangan itu termasuk dari Taiwan, India, Nigeria, Indonesia, Thailand dan Australia.

Katanya, pembentangan kertas kerja juga akan dilakukan saintis Malaysia antaranya Pengarah Pusat Penyelidikan Teknologi Makanan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) Normah Omar dan Pakar Pembangunan Industri Ternakan dari Marditech, Jamaluddin Abu Bakar.

Anas turut memberitahu, persidangan yang diadakan sempena Pameran Perdagangan Makanan dan Minuman Antarabangsa Ke-11 di PWTC pada 22 Jula hingga 24 Julai itu turut membincangkan cara menyelesaikan masalah dan cabaran yang dihadapi dalam bidang produk makanan.

Katanya, wakil Taiwan, Jilbert Wu pula membentang kertas kerja "Inovasi Baru Dalam Pertanian - Perspektif Taiwan" sementara Murray Hunter dari Australia membincangkan mengenai "Produk Asli Kembali Semula di Masa Hadapan."

Anas memberitahu, persidangan bertema mencipta kekayaan menerusi inovasi anjuran bersama MARDI, Marditech, Expomal International dan Mutiara Sigma itu akan dirasmikan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.