Pages

Subscribe:

05 Julai, 2010

[hang nadim] Sodomy II: Trial to resume on July 19

Published: Monday July 5, 2010 MYT 6:38:00 PM
Sodomy II: Trial to resume on July 19
By M.MAGESWARI


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim's sodomy trial will resume on July 19, said his lawyer S.N. Nair.

Nair said he had sent a letter dated July 1 to the trial judge's secretary, applying for a postponement of the trial which was scheduled to continue from July 14 to July 16.

He said he had stated that the application for a postponement was because lead counsel Karpal Singh and Anwar had to attend a meeting in Parliament on July 14 and 15.

In the letter, Nair stated that he had no intention to insult the court.

On Monday, Nair's application for the postponement was granted by the trial judge, Justice Mohamad Zabidin Mohd Diah.

The trial judge's deputy registrar Syamsul Rezal Md Ariff notified him in a letter that the sodomy trial would now resume on July 19 at 9am.

He said the previous trial dates from July 14 to 16 had been vacated and that the trial would resume from July 19 to July 23.

Anwar, 63, has claimed trial to sodomising 25-year-old Mohd Saiful Bukhari Azlan, his former personal aide, at the Desa Damansara Condominium in Bukit Damansara on June 26, 2008.

Monday July 5, 2010
Divisions back Khalid and AzminBy NG SI HOOI
sihooi@thestar.com.my


SHAH ALAM: All 22 PKR divisions in Selangor have expressed their support to Tan Sri Khalid Ibrahim as Mentri Besar and Azmin Ali as state chief.

The division leaders, including those from Youth and Wanita wings, pledged the support to the two leaders at an informal gathering organised by Selangor PKR at Quality Hotel here yesterday.

“Leaders of all 22 divisions are here. They are 100% supportive of Khalid’s leadership as Mentri Besar and for me as party state chief,” Azmin told reporters after the gathering.

The separation of powers, said Azmin, was a new approach taken by PKR where Khalid would focus on running the state while he would focus on political activities.

“We are now more focused. We believe this is going to be more effective in reaching out to the rakyat in Selangor,” he added.

Khalid did not attend the gathering as he is currently overseas.

Azmin also denied speculations that he was eyeing the Mentri Besar’s post, saying that he would continue to support Khalid’s administration.

“I endorse and I will continue to support Khalid as Mentri Besar. Full stop,” he said.

There had been speculation that Khalid’s tenure as Mentri Besar was shaky after a group of 15 PKR lawmakers reportedly wanted to oust him.

Allegations were also rife that Azmin was behind the 15, but Azmin has denied his involvement in the alleged coup bid.

Azmin, who described his relationship with Khalid as very warm and cordial, said Khalid was the right person to lead the state.

“He has undertaken some major programmes. He performs well. We are just here to support in terms of the party machinery at the grassroots level,” he said.

TPM bidas tindakan Anwar
BATU PAHAT 4 Julai – Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sanggup bersekongkol dengan rejim Zionis dan Yahudi semata-mata mahu mencapai matlamat menjadi Perdana Menteri.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemimpin parti pembangkang itu sanggup menghalalkan apa sahaja bagi memenuhi perjuangan asalnya yang berasaskan nafsu amarah dan hanya memikirkan soal mendapatkan kuasa.

“Sikap seperti sesumpah ini maknanya bertukar-tukar kata, bila berjumpa dengan satu pihak di sini dia kata, kita mesti mengecam Israel dan Zionis tetapi apabila ke luar negara, pergi Amerika Syarikat (AS), dia minta maaf.

“Jadi sikap yang berdolak dalik ini bermakna satu pembohongan yang tujuannya tidak lain tidak bukan, iaitu untuk mempengaruhi pengundi supaya menyokong beliau menjadi Perdana Menteri kerana sejak dahulu lagi hajat dia masih belum tercapai, sebab itulah dia menghalalkan segala-galanya asalkan tercapai cita-cita,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Batu Pahat di Dewan Jubli Intan di sini hari ini.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggesa rakyat tidak terpedaya dengan politik ‘sesumpah’ yang diamalkan Anwar yang lebih mementingkan politik peribadinya untuk menjadi Perdana Menteri.

Muhyiddin berkata, hubungan baik antara Anwar dengan tokoh-tokoh Yahudi dan Zionis sudah lama diketahui umum.

“Dia pandai memutar belit fakta, kita semua tahu siapa Anwar sebelum ini pun,” jelasnya

Jangan jadi 'makhluk dua alam' - Zahid

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my

TEMERLOH 4 Julai - Ahli-ahli UMNO diingatkan supaya tidak menjadi 'makhluk dua alam' kerana sikap sedemikian boleh menjadi senjata untuk pembangkang melemahkan parti pada pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, perbuatan menikam dari belakang adalah antara faktor yang melemahkan UMNO selain menjadi senjata kepada pembangkang sebagai bahan kempen dalam pilihan raya.

Katanya, pembangkang sebenarnya tidak mempunyai kekuatan tetapi sikap bermuka-muka ahli UMNO membuka ruang dan kekuatan kepada pembangkang.

"Sikap ahli UMNO seperti itu sengaja menempah musibah dan menyebabkan parti berada seperti telur di hujung tanduk.

"Sebenarnya kita boleh memenangi semula beberapa negeri yang terlepas kepada pembangkang pada pilihan raya umum akan datang jika kita membuang sikap menikam dan memburuk rakan-rakan dalam parti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Temerloh di Dewan Tun Razak di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Temerloh, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga Timbalan Ketua UMNO bahagian itu.

Ahmad Zahid kesal dengan sikap sesetengah ahli dan pemimpin UMNO yang menyalahgunakan teknologi maklumat seperti Internet, e-mel, blog dan Facebook untuk mendedahkan pelbagai keburukan pemimpin UMNO yang mereka tidak senangi.

"Tulisan yang memburukkan pemimpin terbabit akan dicetak oleh pembangkang dan digunakan untuk kepentingan politik mereka terutama pada pilihan raya.

"Semasa berkempen, pembangkang akan berkata, bukan kami yang memburukkan calon atau pemimpin UMNO tetapi ia didedahkan sendiri ahli-ahli parti menerusi Internet, blog, Facebook dan sebagainya," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau menasihatkan pemimpin bahagian dan cawangan supaya mengikis sikap sombong dan zalim kepada masyarakat akar umbi.


Karpal minta Pas hormati DAP

Oleh IRMAN HASHIM
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 4 Julai – Pas perlu menghormati DAP berhubung pendirian parti itu yang menolak konsep negara Islam.

Pengerusi DAP, Karpal Singh menegaskan, Pas harus terima apa yang telah dinyatakannya beberapa kali sebelum ini berhubung isu tersebut.

‘‘Ini bukan isu sama ada Pas perlu berkompromi dengan perkara ini atau tidak, tetapi ia perlu diterima oleh Pas,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas isu negara Islam yang kembali tercetus ekoran kenyataannya bahawa DAP tidak dapat menerima konsep negara Islam yang dibawa oleh Pas jika berjaya memerintah kelak.

Dalam pada itu katanya, Pas perlu menerima hakikat bahawa Malaysia merupakan sebuah negara sekular dan bukan negara Islam seperti diperuntukkan dalam Perlembagaan.

Bagaimanapun kata Karpal, walaupun kedua-dua parti itu berbeza pandangan dalam isu tersebut, hubungan mereka masih baik.

‘‘Kami berbeza dasar tetapi masih bersama atas isu-isu lebih penting seperti tanpa menyentuh isu-isu melibatkan dasar,” katanya.

Kenyataan Karpal yang menyifatkan konsep itu sebagai salah, disanggah oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kemudiannya mencabar beliau membuktikannya.

Namun di sebalik isu yang tercetus semula itu, Karpal berkata, hubungan antara DAP dengan Pas yang bersatu di bawah pakatan pembangkang sehingga kini masih baik walaupun mempunyai pendirian berbeza.

Sementara itu, beliau mencabar Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail pergi ke Britain dan membawa pulang Raja Petra Kamaruddin ke negara ini untuk dibawa ke muka pengadilan.

Karpal mempersoalkan, mengapa Peguam Negara tidak berani berbuat demikian dengan mengambil tindakan mengekstradisi pengendali laman web Malaysia Today tersebut.

‘‘Jika kita tidak ada perjanjian ekstradisi dengan Britain, satu perjanjian dua hala boleh dibuat untuk mengekstradisikan Raja Petra,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gambar pertemuan pemimpin parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim bersama Raja Petra di United Kingdom yang disiarkan baru-baru ini.

Karpal berkata, tindakan Zaid bertemu dengan Raja Petra tidak menjadi satu kesalahan di sisi undang-undang.

‘‘Jika saya sendiri ke Britain dan ingin berjumpa dengan Raja Petra tidak akan ada halangan.

Terpulang kepada Zaid untuk membantu siasatan terhadap Raja Petra,” ujarnya

Polis dah jadi ketua cawangan Umno - Anwar
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 5 Julai: Pihak polis sudah menjadi seperti ketua cawangan Umno apabila pantas menyiasat isu tajaan terhadap Raja Petra Kamaruddin berbanding pendedahan penyelewengan dan salah guna kuasa dalam kerajaan, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Umum PKR itu berkata, pihak berkuasa sepatutnya menyiasat terlebih dahulu dakwaan penyelewengan dan salah guna kuasa dalam kerajaan seperti yang didedahkan Pakatan Rakyat berbanding isu tajaan tersebut.

"Respons polis banyak terhadap kenyataan politik. Pasal politik dia cepat, dia dah jadi macam ketua cawangan Umno,” katanya ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan pemimpin Umno bahawa pengendali laman web Malaysia Today itu ke United Kingdom atas tajaan PKR.

Ianya ekoran penyiaran gambar Raja Petra bersama Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim.

"Raja Petra jawab, dia sedang cari dana untuk Pakatan rakyat.

"Polis patut siasat dana negara yang sudah hilang banyak akibat rasuah dan penyalahgunaan kuasa,” katanya lagi.

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mendakwa kerajaan mempunyai bukti Raja Petra dibiayai PKR.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib semalam pula memberitahu menyerahkan perkara tersebut kepada pihak berkuasa untuk disiasat.

APA KATA MEREKA




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.