Pages

Subscribe:

31 Ogos, 2010

[ hang nadim] Seluruh negara bergema laungan 'Merdeka'.....



KUALA LUMPUR 31 Ogos - Sambutan Hari Kemerdekaan ke-53 peringkat nasional dan negeri lain tetap meriah walaupun diadakan pada bulan Ramadan.

Di ALOR SETAR, sambutan kemerdekaan peringkat negeri Kedah disambut secara sederhana dan ringkas namun tetap bersemangat apabila rakyat pelbagai kaum dan agama meraikannya di Dewan Seri Negeri, Wisma Darulaman.

Sambutan kemerdekaan dimulakan dengan pemeriksaan Kawalan Kehormat yang dianggotai tiga pegawai dan 103 anggota Batalion Keenam, Rejimen Askar Melayu Diraja dari Kem Tok Jalai oleh Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu"dzam Shah.

Turut hadir ialah Sultanah Kedah, Sultanah Haminah Hamidun dan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Bertitah pada majlis itu, Sultan Kedah mengingatkan rakyat agar menghargai institusi raja berperlembagaan yang menjadi pegangan penyatuan bangsa Malaysia dalam menjamin kesejahteraan dan kemakmuran hidup.

Di KANGAR, Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail membebaskan 53 ekor burung merpati sebagai simbolik kemerdekaan negara daripada penjajah di sambutan Hari Kemerdekaan peringkat negeri yang berlangsung di Taman Merdeka.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu yang berucap di majlis itu menekankan peri pentingnya ikatan perpaduan rakyat yang berbilang kaum terus dimantapkan bagi memastikan nikmat kemerdekaan negara benar-benar dirasai.

Di KLUANG, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman turut bersama penduduk di negeri itu menyambut Hari Kemerdekaan di Dewan Tunku Ibrahim Ismail.

Acara kira-kira sejam itu disertai oleh 3,000 peserta daripada 81 kontinjen yang diisi dengan nyanyian lagu-lagu patriotik, deklamasi sajak dan penyampaian anugerah kepada kontinjen dan pakaian terbaik.

Di KUANTAN, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berangkat ke majlis sambutan Hari Kemerdekaan di Stadium Tertutup Sukan Pahang (SUKPA) yang dimeriahkan dengan perhimpunan seramai 3,060 peserta dari 51 kontinjen.

Di MELAKA, Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakub turut bersama rakyat negeri itu memeriahkan sambutan Hari Kemerdekaan di dewan Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) Ayer Keroh.

Di KOTA KINABALU, Yang Dipertua Negeri, Tun Ahmadshah Abdullah menyertai perhimpunan dan perbarisan Hari Kemerdekaan peringkat negeri yang membabitkan lebih 3,000 peserta di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan Likas.

Di SEREMBAN, sambutan kemerdekaan ke-53 peringkat Negeri Sembilan berlangsung di Dewan Majlis Perbandaran Seremban (MPS) di sini dengan penuh bersemangat apabila kira-kira 3,000 rakyat pelbagai kaum termasuk 182 kontinjen dari jabatan kerajaan, sekolah dan badan bukan kerajaan (NGO), meraikannya.

Turut berangkat ke majlis itu ialah Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir dan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Almarhum Tengku Besar Mahmud serta Undang Yang Empat dan Tunku Besar Tampin.

Di KUALA TERENGGANU, sambutan Hari Kemerdekaan diadakan malam tadi dengan mengadakan majlis tahlil dan solat hajat di masjid-masjid di seluruh negeri itu dengan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said menghadiri majlis di Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam.

Di PULAU PINANG, lebih 4,500 orang mengambil bahagian dalam perbarisan sambutan hari kemerdekaan peringkat negeri yang diadakan di hadapan bangunan Dewan Undangan Negeri.

Turut hadir pada acara itu ialah Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas dan Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Semangat 1Malaysia terserlah - Rais
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Sambutan ulang tahun kemerdekaan negara pada tahun ini walaupun diadakan secara sederhana di tempat tertutup, namun berjaya memaparkan semangat 1Malaysia dan agenda kerajaan dalam membangunkan bangsa Malaysia.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, walaupun mencipta sejarah kerana buat pertama kali diadakan secara tertutup, ianya mampu menyampaikan mesej secara jelas melalui pengisian persembahan yang padat khususnya semangat 1Malaysia.

"Persembahan dalam stadium (Putra, Bukit Jalil) seperti ini lebih selesa dan lebih mencernakan kehendak ramai dalam suasana yang tidak terkocoh-kocoh dan geraknya dapat kita kawal," katanya selepas sambutan kemerdekaan ke-53 di Stadium Putra, Bukit Jalil di sini hari ini.

Rais berkata, Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan reaksi positif dan menganggap persembahan tahun ini cukup selesa dan penuh pengertian.

Katanya, sambutan Hari Kemerdekaan kali ini yang diadakan secara tertutup bagi menghormati bulan Ramadan, di samping mewujudkan semangat kebersamaan.

Bagi Menteri Belia dan Sukan Datuk Ahmad Shabery Cheek, walaupun diadakan secara sederhana ia menghidupkan semangat kemerdekaan dan patriotisme di kalangan semua yang hadir.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pula berkata, beliau berbangga dengan penyertaan anak muda dan golongan wanita.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, sambutan kali ini membantu masyarakat untuk lebih memahami dasar-dasar kerajaan serta Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Liow Tiong Lai pula berkata, beliau bangga melihat persembahan memberangsangkan terutamanya dengan penglibatan rakyat berbilang kaum.

"Komitmen kerajaan dalam NKRA, Model Baru Ekonomi dan semangat 1Malaysia telah dapat ditonjolkan melalui perpaduan dalam kepelbagaian latar belakang peserta," katanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.