Pages

Subscribe:

31 Ogos, 2010

[ hang nadim] Two arrested for Johor Prince impersonation on Facebook......

KLUANG: The police have detained two men to assist investigations into a case of an individual impersonating the Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim on Facebook.

Johor police chief Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff said the two men, aged 31 and 33, were detained about 1.30am on Tuesday at a house in Taman Seri Majidee, Johor Baru.

Two laptops and a handphone were seized from the duo, he told reporters here on Tuesday.

The Facebook accounts, purportedly by the TMJ, were handled by an individual who went by the moniker "Milky".

Besides uploading the pictures and activities of Tunku Ismail, the individual concerned also entertained comments by followers who were misled into thinking that he was the prince.

Meanwhile, in another case, Mohd Mokhtar said police had crippled a syndicate involved in stealing motorcycles here and in Batu Pahat with the arrest of eight men at Simpang Renggam here and in Parit Raja, Batu Pahat, last Thursday.

He said the suspects, aged between 20 and 30, were believed responsible for the theft of at least 27 motorcycles reported in Simpang Renggam, Ayer Hitam, Yong Peng and Johor Baharu.

Following their arrest, police seized several motorcycles and motorcycle parts, as well as several tools used for stealing motorcycles, including an allen key, he added. - BERNAMA

Mahu tarik perhatian ramai - Namewee
MUAR 30 Ogos - Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee berkata, dia menggunakan kata-kata kesat dan lucah dalam pembikinan klip video kontroversinya untuk menarik perhatian ramai.

Menurut pemuda yang berusia 27 tahun dan berasal dari daerah ini itu, klip video yang berjudul, Namewee F*** Racism Malaysia Nah!!!, dibuat sedemikian bagi mengajak orang ramai supaya tidak rasis.

Dia yang pernah mencetuskan kontroversi kerana klip videonya berjudul 'Negarakuku' yang menghina pelbagai institusi di negara ini sebelum ini berkata, klip video itu adalah saluran untuknya menyampaikan rasa antiperkauman.

"Lagu ini antirasis, kata-kata itu akan tarik perhatian, ia bukan publisiti, saya orang Malaysia, saya antirasis...1Malaysia!'' katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur hari ini.

Sehubungan itu, Namewee berkata, dia bersedia untuk memberi kerjasama kepada pihak polis ekoran penerbitan klip videonya yang dikatakan boleh menyemarakkan api perkauman.

Semalam Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, pihak polis akan membuka kertas siasatan terhadap Namewee mengikut Akta Hasutan 1948 dan tidak teragak-agak bertindak ke atas mana-mana individu yang didapati sengaja mencetuskan isu perkauman dan ketenteraman awam.

Isu Namewee mendapat liputan umum selepas Puteri UMNO mendesak kerajaan bertindak tegas terhadapnya kerana mengulangi perbuatan biadab dengan menerbitkan klip video yang menyentuh mengenai seorang pengetua yang didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman.

Klip video terbaru itu dipercayai bertujuan mengutuk seorang pengetua sekolah menengah di Kulaijaya yang dilaporkan mengeluarkan perkataan berbaur perkauman semasa perhimpunan sekolahnya pada 12 Ogos lalu.

Namewee dalam klip video itu antara lain mencerca guru berkenaan serta menyebut Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai kurang ajar.

Selain itu Namewee yang turut mempersendakan ibadat puasa dalam klip video di laman web Youtube, berulang kali menunjuk isyarat lucah serta mencarut.

Namewee memberitahu, selain menyentuh isu pengetua di Kulaijaya, dia mahu orang ramai membuka mata mengenai realiti kehidupan di negara ini serta pelbagai isu perkauman yang berkait rapat.

"Saya sudah beri penjelasan terhadap semua isu ini dalam laman Facebook saya," katanya yang juga mempunyai laman blog iaitu http://namewee.blogspot.com/.

Dalam entri bertarikh 28 Ogos pada blog itu, Namewee antaranya menyebut video klip tersebut dibuat bagi mempertahankan perlembagaan sebenar dan mengutuk sesiapa yang tidak menghormati usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam membina negara 1Malaysia.

Kenyataannya dalam laman blog itu juga menyebut klip video berkenaan sudah ditarik balik kerana dia telah pun mencapai matlamat menyampaikan rasa antiperkauman.

Sementara itu, bapa Namewee, Wee Ann Chee, 50, ketika dihubungi berkata, dia memilih untuk berdiam diri dan tidak mahu memberi sebarang komen mengenai kontroversi anaknya kali ini.

"Tiada apa hendak komen, dalam konsep 1Malaysia tiada apa yang beza, semua 1Malaysia,'' katanya.

Tindakan terhadap Meng Chee

Oleh HATA WAHARI
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 30 Ogos – Kementerian Dalam Negeri (KDN) menegaskan, tindakan undang-undang akan diambil terhadap Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee jika dia terbukti melakukan kesalahan ekoran penerbitan klip video yang boleh menyemarakkan api perkauman.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (gambar) menegaskan, perkara sensitif sebegini tidak boleh dibiarkan dan merupakan satu langkah yang silap serta tidak boleh dimaafkan

“Saya telah mendapat taklimat daripada Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengenai perkara tersebut dan sehubungan itu mengarahkan siasatan menyeluruh dibuat dengan mengambil kira segala aspek.

“Perbuatan seumpama itu tidak boleh dimaafkan jika terbukti dia mempersendakan isu berkaitan kaum sehingga mencetuskan rasa tidak senang di kalangan rakyat,’’ tegasnya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia melalui e-mel ketika diminta mengulas mengenai tindakan Meng Chee yang menerbitkan klip video berunsur perkauman.

Hishammuddin ketika ini dalam rangka lawatan tugas rasmi di Bandar Seri Begawan, Brunei bagi membincangkan soal-soal berkaitan hubungan dua hala antara kedua-dua negara.

Lawatan kerja dua hari bermula semalam itu melibatkan pertemuannya dengan Tengku Mahkota Brunei, Al-Muhtadee Billah; Menteri Luar, Pengiran Muda Mohamed Bolkiah dan turut menghadap Sultan Hassanal Bolkiah.

Beliau memberitahu, seni persembahan tidak boleh dijadikan alasan kononnya Meng Chee memperjuangkan kebebasan bersuara, hak atau kesaksamaan.

“Jika Meng Chee sengaja mencetus kontroversi dan mempermainkan agenda kaum, ini menunjukkan sikap angkuh dan memualkan.

“Rakyat tanpa kira kaum sama ada Melayu, Cina atau India dan sebagainya di negara ini menolak sikap ekstrem yang tidak berkesudahan seperti ini,’’ ujar beliau.

Sementara itu, di PUTRAJAYA, mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan tindakan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching memasuki Surau Al-Huda, beliau berkata, umat Islam perlu tahu membezakan konteks lawatan ke masjid atau surau berbanding mempergunakan masjid bagi tujuan politik dalam keadaan tak beradab.

Di JOHOR BAHRU, empat laporan polis telah dibuat di negeri ini ekoran penerbitan klip video Namewee.

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar berkata, laporan polis pertama dibuat pada pukul 3.20 petang, Sabtu lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya manakala tiga lagi di Balai Polis Johor Jaya, Pasir Gudang dan Masai semalam.

Beliau berkata, satu pasukan khas yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Amer Awal telah ditubuhkan bagi menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

HANG NADIM

Mengapa buat perkara yang buruk lupakah anda negara
kita ada undang-undang.....patuhilah.....kita ada
Rukun Negara Hayatilah...kita ada maruah....berapa
Ringgit dapat upah......???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.