Pages

Subscribe:

20 Oktober, 2010

[hang nadim] Proud day for Malacca.....20.10.2010












Thursday October 21, 2010
Proud day for Malacca
By MARTIN CARVALHO and ALLISON LAI
malacca@thestar.com.my


MALACCA: Ten years of hard work paid off when this historical state was officially declared a “developed state” yesterday.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak made the declaration via tele-conferencing from Kuala Lumpur to thousands of Malac­cans gathered at a grand ceremony in Stadium Hang Jebat in Krubong last night.

The crowd cheered and clapped when Najib made the declaration at the auspicious time and date of 2010 hours on 20.10.2010.

The event was themed “Develop­ed Malacca 2010: Green Techno­logy State City.”

Chief Minister Datuk Seri Mohd Ali Rustam said it was a truly proud day for Malaccans as the state was finally recognised as a developed state by the Organisa­tion for Economic Cooperation and Development (OECD).

He added that the state would have a special one-off holiday today. Jon Hall, who has been leading the OECD’s Global Project on Measuring the Progress of Socie­ties, said Malaccans had higher than the OECD’s minimum levels in virtually all indicators.

In Kuala Lumpur, Najib who made the announcement from the Putra World Trade Centre where the Umno general assembly is being held – said the Federal Government would give full support to Malacca.

“The people of Malacca should be proud that they have a hard-working and visionary leader,” he added.

Najib then made the official declaration and signed an electronic plaque declaring Malacca a developed state. This was sent to Mohd Ali via an electronic capsule.

Separately, Mohd Ali also launched the RM15.9mil monorail with an inaugural ride at Spice Garden yesterday afternoon.

The monorail service starts operations today

Melaka membanggakan negara

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my



Ahli Exco Melaka, Ab. Karim Sulaiman menerangkan sesuatu kepada Najib Tun Razak pada Pelancaran Melaka Maju 2010 di PWTC, Kuala Lumpur, petang semalam.

MELAKA 20 Okt. – Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kejayaan Melaka diisytihar sebagai negeri maju 2010 adalah menepati dengan Wawasan 2020 menerusi empat tonggak utama yang telah digariskan oleh kerajaan.

Menurut Perdana Menteri, kerajaan dan seluruh rakyat negara ini merasa bangga di atas pengiktirafan yang telah diberikan oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) itu.

Najib sebelum ini telah menggariskan empat tonggak utama perubahan pembangunan negara iaitu konsep 1Malaysia, Program Transformasi Kerajaan, Model Baru Ekonomi dan Rancangan Malaysia Ke-10.

“Saya ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah kepada seluruh rakyat Melaka di atas pengisytiharan sebagai negeri maju 2010.

“Sesungguhnya rakyat Melaka harus berbangga kerana mempunyai pemimpin yang kuat bekerja dan berwawasan dalam usaha membangunkan negeri ini. Sudah tentu usaha ini akan sentiasa mendapat sokongan padu daripada kerajaan Pusat,” katanya.

Perdana Menteri berkata demikian menerusi sidang video secara langsung dari Bilik Melur, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur ke Stadium Hang Jebat di sini malam ini.

Turut hadir pada sidang video tersebut ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pemimpin-pemimpin komponen Barisan Nasional.

Terdahulu, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam menerima surat pengiktirafan daripada Ketua Penyelaras OECD, Jon Hall sambil disaksikan oleh Najib dari PWTC.

Selepas itu, beliau telah menandatangani surat ucap tahniah sebelum dimasukkan ke dalam kapsul secara simbolik yang diserahkan kepada Mohd. Ali sambil disaksikan kira-kira 50,000 masyarakat berbilang kaum di Stadium Hang Jebat di sini.

Turut hadir ialah Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob, Ahli Mesyuarat Kerajaan negeri, Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan ketua-ketua jabatan.

Sejurus Perdana Menteri mengisytiharkan Melaka sebagai negeri maju 2010, percikan bunga api menggegarkan seluruh stadium sambil kira-kira 5,000 peserta perarakan berbaju warna hijau mengibarkan bendera Melaka diiringi paluan kompang.

Sementara itu Mohd. Ali dalam ucapannya selepas itu berkata, perisytiharan Melaka sebagai negeri maju oleh OECD membuktikan negeri ini sudah bertaraf maju dan kredibiliti semakin kukuh.

Menurutnya, kerajaan negeri telah merancang dengan teliti ke arah memastikan Melaka mampu mencapai status negeri maju sepanjang tempoh 10 tahun dengan menggubal dasar pembangunan negeri yang mantap, dan merangka objektif pembangunan yang konkrit.

Katanya, apabila rakyat negeri ini memberi kuasa kepada BN untuk memerintah sejak 10 tahun lalu di bawah tiga Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Najib, ia telah memberi keyakinan kepadanya untuk merealisasikan sasaran negeri maju.

Selepas itu lagu berjudul Melaka Maju Jaya dicipta oleh pelajar dari Universiti Limkokwing dinyanyikan oleh kumpulan koir daripada pelbagai jabatan bagi memulakan sambutan penuh gilang-gemilang.

Kemudian menyusul empat lagi lagu iaitu Muhibah, Kemegahan Negaraku, Nyalakan Tekad dan 1Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.