Pages

Subscribe:

29 November, 2010

[hang nadim] Melayu Oh Melayu Baik Budi mu tidak ada bandingan






Sultan Selangor kurang senang

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM
saiful.hasam@utusan.com.my

SHAH ALAM 29 Nov. - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dukacita dengan segelintir pihak yang berhijrah ke negeri ini, terutamanya orang Melayu sendiri, yang sanggup mempersoalkan kedudukan dan keistimewaan orang Melayu, sama ada institusi raja Melayu masih relevan dan peranannya dalam sistem pemerintahan negara.

Baginda bertitah, tindakan golongan terbabit mempersoalkan perkara-perkara itu adalah bertunjangkan matlamat supaya sistem Raja Berperlembagaan yang ada sekarang disemak dan dikaji semula.

Titah baginda, golongan berkenaan juga telah mengemukakan alasan yang amat tidak tepat untuk merasionalkan matlamat itu kononnya negara telah menjalani arus pemodenan dan sistem yang diamalkan sekarang sudah tidak bersesuaian.

"Sehingga ada suara lantang daripada orang Melayu sendiri yang meminta perkataan 'Melayu' yang ada pada ungkapan 'Raja-Raja Melayu' hendaklah dihapuskan.

"Beta percaya perbuatan ini adalah untuk kepentingan mereka sendiri ataupun kepentingan politik mereka," titah baginda sewaktu berangkat ke majlis pembukaan Wacana Raja Berperlembagaan - Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan, di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Sharafuddin ke-65 itu ialah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan kepimpinan kanan kerajaan negeri.

Dalam perkembangan berkaitan, Sultan Sharafuddin turut melahirkan rasa sedih dengan generasi Melayu sekarang yang malu untuk mengakui diri sebagai seorang Melayu.

Justeru baginda melontarkan persoalan adakah mereka tidak mempunyai perasaan bangga dan megah sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan 'Melayu' untuk dikorbankan sehingga lenyap dari dunia ini.

"Cuba kita baca sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris yang mana ada tertulis 'Tanah Melayu', 'Negeri-negeri Melayu Bersekutu' dan juga ada menyebut 'Raja-raja Melayu'.

"Ini menunjukkan penulis-penulis Barat ini mengiktiraf akan adanya Melayu yang memulakan sejarah di negara ini," titah baginda.

Mengulas lanjut, baginda menjelaskan titahnya itu bukanlah bertujuan menyalakan api perkauman tetapi untuk menyatakan bahawa semua rakyat Selangor mesti berbangga dengan komposisi penduduk pelbagai keturunan di negeri itu.

Baginda turut menyeru rakyat Selangor supaya memahami sejarah negeri dan negara supaya tidak timbul syak wasangka antara satu sama lain.

"Kepada rakyat Melayu, beta ingin menyedarkan bahawa rakyat Melayu tidak akan hilang begitu sahaja kerana negeri ini adalah tanah tumpah darah kita dan di tanah bertuah ini juga tempat kita dikuburkan," tegas baginda.

Sementara itu, Sultan Sharafuddin bangga dan sukacita kerana kerajaan menjadikan Sejarah sebagai mata pelajaran wajib di sekolah namun pada masa sama menegur rakyat Selangor yang dianggapnya kurang membaca buku berkaitannya.

"Beta dapati rakyat beta kurang minat untuk membaca buku sejarah, dalam erti kata lain, rakyat Selangor ini ramai yang buta sejarah.

"Beta berharap rakyat Selangor dapat mengubah sikap untuk membaca lebih banyak buku sejarah berkenaan negara kita dan jangan membuang masa membaca buku-buku atau majalah-majalah yang hanya mengandungi gosip yang tidak memberi manfaat kepada kita," katanya.



Jangan salah tafsir Ketuanan Melayu KUANTAN –

Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail perlu faham maksud sebenar Ketuanan Melayu sebelum mengeluarkan kenyataan sedemikian, kata Pemangku Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Malaysia, Datuk Seri Abdul Aziz Abdul Rahman.

Beliau berkata, kenyataan Wan Azizah mengenai konsep ketuanan Melayu wajib ditinggalkan itu sangat berbahaya kerana ia menyentuh Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, rakyat di negara ini sebenarnya perlu faham maksud sebenar Ketuanan Melayu yang merujuk kepada Raja-Raja Melayu dan ia wajib dihormati dan dipertahankan.

“Sebab itulah Mubarak Malaysia amat menekankan mata pelajaran Sejarah menjadi subjek teras agar rakyat di negara ini faham tentang apa itu Ketuanan Melayu yang sebenar, terutamanya mengenai sejarah kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka dan juga pembentukan sebuah negara bangsa,” katanya ketika dihubungi di London, semalam.

Abdul Aziz berkata, isu itu sepatutnya tidak dibangkitkan semata-mata untuk kepentingan politik tanpa melihat kepada kepentingan kaum Melayu.

Menurutnya, pembentukan Tanah Melayu adalah disebabkan perjuangan orang Melayu menentang penjajahan Inggeris serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu yang ketika itu cuba dicabul melalui Malayan Union.

“Kita harus tahu peranan kaum Melayu suatu ketika dulu dalam pembentukan Tanah Melayu dari awal hingga sekarang.

“Janganlah disebabkan kepentingan politik, Ketuanan Melayu dijadikan mangsa untuk mencapai sesuatu cita-cita,” katanya.

Sementara itu, Presiden Mubarak Pahang, Datuk Abdul Jabbar Ibrahim berkata, Wan Azizah mungkin tidak faham apa itu Ketuanan Melayu, menyebabkan beliau mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Menurutnya, rakyat di negara ini sebenarnya sedar dan tahu bahawa Ketuanan Melayu itu sesuatu yang amat penting dan wajar dipertahankan.

“Saya hairan mengapa Wan Azizah mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan dia sendiri adalah orang Melayu.

“Sebagai pemimpin daripada kaum Melayu, dia sepatutnya mempertahankan konsep Ketuanan Melayu dan bukannya mengeluarkan kenyataan demi kepentingan politiknya,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail pula berkata, keistimewaan kaum Melayu dan Raja-Raja Melayu akan terhapus sekiranya konsep Ketuanan Melayu hilang.

“Janganlah disebabkan politik, Ketuanan Melayu diketepikan dan apa lagi yang akan tinggal kepada orang Melayu sekiranya konsep ini hilang.

“Ketuanan Melayu tidak boleh dihapuskan tetapi sebaliknya dipertahankan, khususnya menghormati Raja-Raja Melayu,” katanya.

Wan Azizah didesak mohon maaf

SHAH ALAM – Kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail supaya konsep Ketuanan Melayu ditinggalkan dikecam kira-kira 300 badan bukan kerajaan (NGO) seluruh negara.

Setiausaha Agung Gabungan NGO Malaysia, Mohd Jurit Ramli, yang mewakili NGO berkenaan berkata, mereka akan bergabung dan mengadakan demonstrasi, mendesak Dr Wan Azizah memohon maaf.

“Kenyataan yang dikeluarkan beliau sungguh mengguris hati rakyat, terutama kaum Melayu.

“Kenyataan seperti itu menggambarkan betapa ceteknya pandangan pemimpin PKR itu. Beliau nampaknya tidak mengambil kira perjuangan pemimpin dahulu yang bergadai nyawa untuk mempertahankan Tanah Melayu,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, Wan Azizah perlu memohon maaf secara terbuka kepada Raja-Raja Melayu dan rakyat memandangkan kenyataannya mengenai konsep Ketuanan Melayu membelakangkan Perlembagaan Persekutuan dan Raja-raja.

“Kami akan bermesyuarat bagi mengadakan demonstrasi mendesak beliau menarik balik kenyataan biadab itu dalam masa terdekat.

“Perkara sebegini tidak boleh dibiarkan kerana akan merosakkan kaum Melayu dan agama Islam,” katanya.

Nik Aziz sokong ucapan dasar Presiden PKR

GUA MUSANG – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersetuju Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), yang Pas bergabung di bawahnya, adalah anugerah Allah.

Menteri Besar Kelantan itu menyatakan persetujuannya itu ketika menyokong kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai suaminya itu dalam ucapan dasar Presiden pada Konvensyen PKR, di Petaling Jaya, kelmarin.

Nik Abdul Aziz berkata, kenyataan itu tidak menunjukkan Dr Wan Azizah terlalu mengagung-agungkan Anwar.

, Anwar sudah melalui banyak pengalaman dan berdepan pelbagai cabaran serta ujian dalam menegakkan perjuangannya sejak beberapa tahun lalu.

“Semua manusia atas dunia adalah anugerah Allah, cuma bergantung kepada kita bagaimana hendak melakukannya.

“Justeru, semua manusia harus letakkan diri sebagai anugerah Allah dan saya sokong kenyataan Wan Azizah,” katanya kepada media ketika Perasmian Majlis Pecah Tanah Bandar Utama Gua Musang, di sini, semalam.

Zaid may revive dormant political party

PETALING JAYA: Datuk Zaid Ibrahim will likely revive a dormant party founded by a reputable statesman.

Although the statesman has since passed away, Zaid is said to be planning to keep his legacy alive by reviving the party.

Zaid had received offers to take over several other parties but he was said to be interested in the party that was set up over four decades ago.

The party represents the values Zaid believes in – a party that upholds unity in pushing for democratic reform.

Sources said the party was likely to call for its AGM in a matter of weeks.

The party’s constitution would be amended in January, in line with challenges and expectations of this era, they said.

Zaid had on Friday called for a press conference to announce that he would be forming a new party in January.

Several MPs were said to have shown interest in joining the new party.

However, sources said Zaid would be very selective in picking political allies.

Many also believed that he would continue to maintain a good rapport with DAP and PAS despite falling out with PKR.

Zaid quit PKR in protest over the leadership’s failure to check irregularities in the recent party elections. He had earlier quit the PKR deputy presidential race.

Zaid last week said the new party would certainly not be named Keadilan Baru or Angkatan Keadilan Islam Malaysia, as speculated in some blogs

Katanya
Bagaimanapun, Nik Aziz menyatakan rasa sedih kerana Anwar menghadapi berbagai cabaran selepas menyertai UMNO.

Menurutnya, beliau mengenali Anwar sejak dahulu, iaitu semasa Anwar menjadi Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

PKR terjerat dalam perangkap sendiri

KUALA LUMPUR 29 Nov. - Usaha terdesak Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menghapuskan ketuanan Melayu dan menggantikannya dengan ketuanan rakyat tidak akan mendapat sokongan masyarakat.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sebaliknya yakin, parti itu yang bakal terjerat dalam 'perangkap' mereka sendiri kerana rakyat sudah bosan dan muak dengan politik murahan PKR.

Sambil menegaskan bahawa UMNO dan Barisan Nasional (BN) akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, beliau berkata, usaha terdesak pucuk pimpinan PKR itu tidak akan mengubah imej buruk parti tersebut.

"Usaha PKR untuk kononnya menjadi juara kepada pengundi bukan Melayu hanya akan lebih menjerat mereka sendiri kerana rakyat sudah muak dan bosan. Jika ahli sudah bosan dengan arah politik PKR, apatah lagi rakyat.

"Soal menggantikan dengan ketuanan rakyat tidak timbul kerana inilah perjuangan BN selama ini. Kita jauh lebih mengutamakan rakyat dengan pelbagai dasar mesra rakyat," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan PKR melalui presidennya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya, Azmin Ali, mengumumkan 'perang' kepada ketuanan Melayu semasa kongres parti itu yang berakhir semalam.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid menyifatkan tindakan Wan Azizah dan Azmin adalah bertujuan untuk mengalih isu penyelewengan dan penipuan dalam pemilihan PKR sehingga memperlihatkan amalan kronisme serta nepotisme kronik.

"Tetapi saya yakin usaha mereka tidak akan berjaya memandangkan PKR adalah sebuah parti bakul sampah. Segala sampah-sarap yang dibuang oleh parti lain dilonggokkan dalam PKR menyebabkan ia cacamarba," katanya.

Mengenai tindakan Wan Azizah yang menyifatkan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai 'anugerah Tuhan', Ahmad Zahid berkata: "Saya menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada orang ramai pagi tadi, mereka menyifatkan haiwan di hutan juga anugerah Tuhan," .

Sementara itu mengulas perkara yang sama, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, hanya kerana pertimbangan politik, Wan Azizah sengaja mempersenda orang Melayu dengan mendakwa bahawa PKR menolak hak dan kedudukan golongan berkenaan yang selama ini telah diterima oleh semua pihak.

Sehubungan itu Naib Presiden UMNO tersebut menyifatkan kenyataan Wan Azizah berkepentingan politik dan sangat tidak bertanggungjawab serta menimbulkan keresahan dan polemik di kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini.

''Pimpinan PKR sanggup melakukan apa sahaja demi meraih sokongan rakyat tanpa memikirkan impaknya kepada proses pembangunan negara dalam jangka masa panjang.

''Apa yang ditimbulkan oleh PKR jelas sekali cuba untuk merendah-rendahkan konsep ketuanan Melayu. Kita tidak mahu institusi kesultanan Melayu turut direndah-rendahkan,'' katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Beliau berkata, Wan Azizah, pimpinan dan ahli-ahli PKR perlu sedar dan insaf bahawa satu ketika dahulu orang Melayu telah menolak gagasan Malayan Union yang dibawa oleh pihak penjajah kerana ia cuba meminggirkan peranan dan sumbangan sultan dan raja-raja Melayu dalam pemerintahan

''Saya lihat, pemikiran dan ideologi yang cuba diterapkan oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam parti itu adalah menyamai dan menyerupai dengan konsep dan propaganda yang dibawa dalam Malayan Union. Tindakan beliau ternyata sengaja menidakkan perlembagaan dan undang-undang negara,'' tegasnya.

Hishammuddin menegaskan, ketuanan Melayu bukanlah untuk menjadikan Melayu ini 'tuan'.
Katanya, selama berpuluh tahun UMNO membawa perjuangan ketuanan Melayu, tidak ada satu bangsa pun yang ditindas atau menjadi hamba.


Kesavan dakwa ustaz beri tafsiran kontroversi

KUALA LUMPUR - Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Hutan Melintang, Perak, S. Kesavan mendakwa, dia menerima rujukan tafsiran al-Quran daripada ayat 190 dan 191 surah Ali-Imran yang mencetuskan kontroversi baru-baru ini daripada seorang rakan bergelar ustaz.

Wakil rakyat dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu memberitahu, dia tidak menokok tambah tafsiran itu melainkan mengikut sahaja apa yang disampaikan oleh rakannya itu.

"Sama ada saya buat salah atau tidak, kawan saya itu akan menjelaskannya kelak,'' katanya ketika dihubungi malam tadi.

Kesavan memetik tafsiran surah Ali-Imran itu ketika berbahas dalam Kongres Tahunan PKR di Petaling Jaya baru-baru ini.

Terjemahan Kesavan berbunyi: "Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya siang dan malam, maka terdapatlah tanda-tanda manusia berakal agar kita sentiasa berfikir, agar minda diasuh dan terbentuk dengan baik lalu seterusnya melakarkan budaya sihat supaya tidak songsang dan tidak menyeleweng dari norma-norma kehidupan manusia yang beradab lagi bertamadun''.

Sebaliknya tafsiran sebenar ayat itu berbunyi seperti berikut:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang ciptaan langit dan bumi (seraya berkata) Ya Tuhan kami, tiada Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, peliharalah kami dari seksa neraka".

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

PKR terdesak, buta sejarah

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

KETIKA kaum bukan Melayu dilihat semakin jelas memahami maksud ketuanan Melayu, orang Melayu sendiri pula mengambil sikap seperti buta sejarah dan enggan mengiktiraf kedudukan bangsa di tanah air sendiri. Kelantangan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalannya, Azmin Ali yang secara terbuka menolak konsep ketuanan Melayu seolah-olah menggambarkan pemimpin parti pembangkang itu terdesak untuk menarik kembali sokongan rakyat.

Ia bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana PKR ketika ini berdepan dengan pelbagai konflik kepercayaan dan sokongan apabila ramai ahlinya termasuk pemimpin kanan bertindak keluar parti. Proses pemilihan parti yang baru sahaja berakhir pula semakin mendedahkan wajah sebenar PKR apabila ahli-ahlinya bercakaran sesama sendiri kerana tidak puas hati dengan amalan nepotisme dan kronisme. Dalam situasi seperti ini, PKR perlu mencari satu isu untuk menutup kelemahan parti itu dalam masyarakat.

Isu paling mudah sudah semestinya ketuanan Melayu kerana konsep ini lebih dikaitkan dengan perjuangan UMNO. Isu ini juga satu ketika dulu berjaya memberi kelebihan kepada pembangkang apabila ramai orang bukan Melayu berjaya ditakut-takutkan dengan tafsiran yang salah mengenainya. Dari kaca mata pembangkang, ketuanan Melayu cuba digambarkan sebagai satu bentuk hubungan ‘tuan dan hamba’ antara orang Melayu dan bukan Melayu.

Kerana itu, istilah ketuanan Melayu juga acap kali cuba disamakan dengan maksud Malay supremacy, Malay hegemony, slave and serf dan banyak lagi. Ini merupakan satu tafsiran yang jauh terpesong kerana pemahaman ketuanan Melayu adalah berasaskan kepada fakta sejarah, sosiobudaya dan pencorakan kuasa politik di rantau ini sejak ribuan tahun lalu. Konsep ini juga bukanlah satu bentuk ideologi atau pendekatan berasaskan perkauman kerana sehingga kini, tidak ada orang bukan Melayu yang disisihkan atau dianaktirikan oleh orang Melayu dalam apa jua bidang sekali pun.

Malah dalam beberapa aspek, kaum bukan Melayu menikmati kehidupan yang jauh lebih baik dan berjaya berbanding dengan orang Melayu sendiri. Justeru, di mana asas ketakutan terhadap konsep ketuanan Melayu dan apa pula bezanya konsep tersebut dengan ketuanan rakyat? Begitupun, adalah lebih tepat untuk memahami mengenai konsep ketuanan Melayu dari sudut pandang Perlembagaan Persekutuan yang telah memperincikannya dengan jelas.

Lihat sahaja apa yang disebut oleh Artikel 153 yang bukan sahaja mengisytiharkan ketuanan bangsa Melayu ke atas bumi Malaysia, malah turut memberi jaminan mengenai kedudukan itu. Antara lain Artikel 153 itu berbunyi: ‘‘Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan pribumi Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel itu memspesifikasikan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mewujudkan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam.

Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu - kepercayaan orang Melayu bahawa mereka adalah tuan Malaysia,”. Artikel 153 ini juga mengukuhkan beberapa aspek mengenai hak-hak dan status orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia yang mesti dilindungi. Ia termasuk jaminan kedudukan Raja-Raja Melayu, adat istiadat Melayu serta agama Islam dan bahasa Melayu sebagai agama dan bahasa rasmi Malaysia.

Mengapa kedudukan orang Melayu disebut dengan jelas di dalam Perlembagaan memerlukan kita untuk kembali menyelak sejarah penubuhan negara Malaysia. Ia sudah semestinya ada kaitan dengan sejarah awal kemasukan orang bukan Melayu ke Tanah Melayu sehinggalah kepada wujudnya konsep jus soli dan kontrak sosial dalam pemberian kewarganegaraan. Ia ditimbalkan dengan penerimaan balas beberapa syarat utama yang meliputi hal ehwal berkaitan perlindungan dan penjagaan status dan hak bangsa Melayu sebagai penduduk asal.

Dalam hal ini, jika orang bukan Melayu tidak lagi boleh menerima kontrak sosial dan jus soli, maka mereka perlu melihat kembali status kewarganegaraan mereka. Pernyataan ini mungkin berbunyi agak keras dan menyimpang dari usaha kerajaan menubuhkan negara bangsa menerusi Gagasan 1Malaysia. Namun jika konsep ketuanan Melayu terus dipersoalkan dan hak-hak keistimewaan orang Melayu terus dipertikaikan, maka fakta sejarah dan Perlembagaan sahaja yang tinggal sebagai tembok kelangsungan Melayu di bumi Malaysia ini.

Barangkali fakta inilah yang ditakuti oleh pihak tertentu yang seperti cacing kepanasan apabila kerajaan mewajibkan Sejarah sebagai subjek wajib lulus di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013. Kumpulan ini tidak mahu generasi baru terikat dengan pemahaman mengenai jus soli, kontrak sosial dan Perlembagaan yang pastinya merupakan intipati kepada subjek itu. Pemahaman yang jelas mengenainya terutama dalam kalangan pelajar-pelajar bukan Melayu akan menggagalkan usaha pihak tersebut dalam perjuangan kesamarataan dan ideologi Malaysia Malaysia yang diperjuangkan.

Tindak tanduk kumpulan yang terus mempersoalkan apa yang terkandung di dalam Perlembagaan itu juga mengingatkan kita kepada usaha mewujudkan perlembagaan baru. Perkara ini pernah didedahkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Menurut beliau, perlembagaan baru itu bakal menyisihkan hak-hak orang Melayu dan juga Islam yang dijamin dalam Perlembagaan sekarang. Seperti yang diingatkan banyak pihak, usaha merangka perlembagaan baru itu adalah satu niat jahat yang boleh meruntuhkan negara.

Ini kerana ia bakal menafikan ketuanan Melayu dan hak-hak keistimewaan orang Melayu termasuk kedudukan Raja-Raja Melayu yang merupakan ketua negara. Orang Melayu yang bersekongkol dengan usaha-usaha sebegini sebenarnya telah memperlihatkan kepada masyarakat bahawa mereka sanggup menggadai maruah bangsa sendiri semata-mata mahu mendapatkan kekuasaan dan sokongan. Mereka juga sanggup mengikut telunjuk bangsa lain yang mahu keistimewaan orang Melayu dihapuskan dan digantikan dengan kesamarataan antara kaum yang pada akhirnya hanya merugikan bangsa mereka sendiri.



Nukilan hati Hang Nadim
Pantang Melayu Menderhaka
Pantang Melayu Menghina Bangsa
Pantang Ulama Menyeleweng Agama
Pantang Ulama Menjual Maruah
Pantang Pemimpin Belot dan Derhaka
Pantang Melayu merosak negara

BIAR PUTIH TULANG JANGAN PUTIH MATA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.