Pages

Subscribe:

15 Disember, 2010

[hang nadim] Five MPs may join Zaid’s new Kita.....



By SIRA HABIBU and RAHIMY RAHIM
newsdesk@thestar.com.my

PETALING JAYA: About five MPs are likely to join Datuk Zaid Ibrahim’s newly renamed party, Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita).

The MPs, mostly from PKR, are expected to join Kita during the launching of the “renewed” party on Jan 19.

It is learnt that even a couple of Barisan Nasional MPs had shown interest in Kita, which is poised to change the Malaysian political landscape.

Kita, which was formerly known as Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), is set to follow the British political party model where there is a clear distinction between administrators and those vying for positions as policy-makers.

It is learnt that Kita is also poised to establish an alliance with a new party that would be established in Sabah soon.

Although Kita president Zaid had announced that the party would not join Pakatan Rakyat, it is said to be open to forming alliance with parties that offered an alternative choice to the public.

“We are not spoilers. We will focus on issues and policies. That is why we are following the British model, where lawmakers and party administrators are kept exclusive,” Kita vice-president Muhammad Firdaus Christopher said.

Firdaus also clarified that Zakaria Salleh was the rightful Akim president, and not Hanafi Mamat.

Zakaria did not seek re-election during the party AGM yesterday, to pave the way for Zaid to takeover the post.

Hanafi had claimed that he was the rightful president and that the AGM held at the Tropicana Golf Club ballroom yesterday was invalid.

“We have a letter from the Registrar of Society (ROS) dated Oct 20 stating clearly that last year’s AGM where Zakaria was elected president was valid,” Firdaus said.

Zaid quit PKR last month in protest over its failure to address the issue of vote-rigging in the recent party elections.

Zaid, who was a contestant for the deputy president post in PKR, submitted his membership application to Akim last month.

“We are not competing with the other main political parties but we will support them if they share the same basic principles,” he said.

Later, he told reporters that he will announce the new logo and the party’s constitution on Jan 19, 2011.

Thursday December 16, 2010
Four MPs face suspension

KUALA LUMPUR: Four Opposition MPs are likely to be suspended for six months from the Dewan Rakyat today - three for breaching provisions under the Standing Orders and Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim for his remarks about 1Malaysia and One Israel.

The three others are Azmin Ali (PKR-Gombak), Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) and R. Sivarasa (PKRSubang).

Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Abd Aziz said the four MPs would not lose their allowances should the motions calling for their suspension be passed by the House.

Padah kenyataan hina dewan

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Tindakan tiga ahli Parlimen pembangkang, Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugur), R. Sivarasa (PKR-Subang) dan Azmin Ali (PKR-Gombak) menghina Dewan Rakyat dengan membuat kenyataan di luar dewan berkenaan prosiding Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan mengundang padah.

Ini kerana, hari ini, satu usul untuk menggantung ketiga-tiga ahli Parlimen tersebut selama enam bulan atas kesalahan menghina Dewan Rakyat telah dicadangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan ia terkandung dalam Aturan Urusan Mesyuarat.

Menurut usul itu, Karpal dan Sivarasa yang merupakan anggota Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen didapati menghina Dewan Rakyat kerana telah membuat kenyataan di luar dewan berkenaan prosiding Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan tentang keterangan serta surat yang dikemukakan semasa mesyuarat pada 3 Disember 2010.

Karpal dan Sivarasa dikatakan telah melanggar peruntukan Peraturan Mesyuarat 85, iaitu keterangan yang diambil di hadapan sesebuah Jawatankuasa Pilihan dan apa-apa surat yang dikeluarkan kepadanya tidak boleh disiarkan oleh sesiapa jua, sebelum jawatankuasa itu membawa penyata tersebut kepada Majlis (Dewan Rakyat).

Pada masa sama, berdasarkan usul itu juga, Azmin, melalui pemberitahu bersurat bertarikh 6 Disember 2010 di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) telah menyentuh tentang keterangan serta surat yang dikemukakan semasa Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan juga pada tarikh yang sama.

Oleh itu, usul berkenaan menjelaskan, tindakan ketiga-tiga ahli Parlimen tersebut merupakan satu perbuatan menghina serta menyalahi hak dan keistimewaan mereka sebagai ahli Parlimen selain, satu penghinaan kepada Dewan Rakyat.

Usul yang dikemukakan itu mempunyai kaitan dengan keputusan kerajaan untuk merujuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana kenyataannya yang menuduh gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh Apco Worldwide.

Semalam, jawatankuasa berkenaan telah mengemukakan syor supaya Anwar digantung selama enam bulan daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat ekoran tuduhan palsu tersebut.

Jika keempat-empat ahli Parlimen pembangkang itu digantung, Barisan Nasional (BN) melalui sokongan wakil rakyat Bebas seramai lapan orang akan mendapat semula majoriti dua pertiga di Parlimen apabila Dewan Rakyat kembali bersidang selepas ini dalam tempoh enam bulan.

Buat masa ini BN mempunyai 137 kerusi dan pembangkang menguasai 77 kerusi dengan DAP (29 kerusi), Parti Keadilan Rakyat (25 kerusi) serta Pas (24 kerusi). Jika pengantungan itu menjadi kenyataan keseluruhan kerusi Parlimen berkurang kepada 218 kerusi berbanding 222 kerusi sekarang.

Dalam pada itu, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengesahkan bahawa kedua-dua usul untuk menggantung Anwar dan tiga lagi ahli Parlimen pembangkang berkenaan akan dibahaskan esok bagi memutuskan nasib mereka.

"Kedua-dua usul akan dibahas esok, usul mengenai syor menggantung Anwar sudah jelas manakala, usul mengenai cadangan untuk menggantung tiga lagi Yang Berhormat diterima kerana ia dibuat di bawah kuasa menteri dan Peraturan Mesyuarat 27 (3) membenarkan ia dibuat dalam tempoh 24 jam," jelasnya.

WikiLeaks: Lagi pendedahan

SINGAPURA 15 Dis. – Singapura mempertikaikan kesahihan kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS) yang mengandungi kenyataan menghina terhadap pemimpin politik Malaysia yang dibuat oleh beberapa pegawai tingginya, selepas Kuala Lumpur menyuarakan bantahan keras berhubung kenyataan itu.

Akhbar Sydney Morning Herald pada Ahad lalu menyiarkan kabel diplomatik AS dalam WikiLeaks yang memetik diplomat Singapura sebagai menggambarkan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai ‘seorang oportunis’ dan mengecap para pemimpin Malaysia sebagai ‘tidak cekap’. – DPA

Siapa terbaik bentuk kerajaan?
SAYA mengikuti dengan teliti perkembangan politik negara khasnya selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 yang menyaksikan landskap politik negara berubah secara luar biasa. Saya dapat melihat dan merasakan keresahan dan kegelisahan rakyat terbanyak kesan perubahan ini.

Berkongsi pengalaman kami di Perak selama 11 bulan di bawah pemerintahan pakatan pembangkang, keadaan menjadi amat sukar dan rumit.

Kampung yang selamanya aman damai menjadi tegang dan keruh. Penyokong dan pimpinan pakatan menjadi seakan-akan mabuk dan hilang ingatan. Suasana harmoni yang selama ini dinikmati tiba-tiba hilang apabila JKKK ketika itu ingin merampas dan menguasai segalanya.

Kelas-kelas Tabika Kemas, dewan orang ramai, surau dan masjid menjadi semacam simbol kuasa yang mesti dikuasai oleh mereka. Mereka merampas kunci dewan dan surau dan serta-merta membuat pelbagai undang-undang penggunaan yang sebenarnya menyukarkan rakyat.

Hubungan yang selama ini ibarat sebuah kampung satu keluarga tiba-tiba lenyap begitu sahaja. Mujurlah ia hanya berlangsung selama 11 bulan. Tempoh 11 bulan yang mengajar dan mendidik. Perkara ini saya timbulkan semula kerana keadaan politik yang semakin jelas hari ini.

Pendedahan Wikileaks baru-baru ini ada hikmahnya. Ia tidak harus hanya dilihat dari sudut perilaku dan tabiat Anwar Ibrahim semata-mata. Lebih jauh daripada itu ia membuktikan bahawa Malaysia tercinta ini juga menjadi perhatian antarabangsa.

Singapura dan Australia dari sudut sejarahnya amat mencemburui Malaysia. Mereka nampaknya sentiasa memerhati dan menilai. Kebimbangan kita ialah minat yang mereka tunjukkan seakan-akan mendapat sokongan dari dalam negara. Mereka menuduh Anwar dan cuba menjatuhkan UMNO/BN melalui ungkapan 'Anwar diperangkap oleh musuh politiknya'.

Apabila Anwar dilihat tidak layak dan UMNO/BN juga dinilai tidak cukup berwibawa, maka siapakah yang dicadangkan atau dilihat terbaik oleh pendedahan tersebut? Inilah persoalannya.

Saya nampak kita tidak mempunyai pilihan sama sekali. Pilihan yang ada ialah memperkuatkan diri kita sehingga tiada ruang bagi sesiapa pun untuk memperkecilkan kita.

UMNO mesti mengepalai gerakan ini. Kalau dahulu UMNO memimpin usaha mencapai kemerdekaan, kini UMNO wajib mengetuai usaha mempertahankan kedaulatan kita.

UMNO mesti berjiwa besar. UMNO mesti bangkit dengan kuat dan berani. Ini bukan lagi soal merebut jawatan di Cawangan dan Bahagian. Lebih besar daripada itu, UMNO mesti memenangi pilihan raya umum dengan memastikan majoriti 2/3 di Parlimen.

Kerajaan UMNO/BN mesti menjadi kerajaan yang kuat kerana kuat lemahnya UMNO/BN akan memberi makna kepada maruah kita yang cuba dicabar.

KAMARIAH YOUB
Kampung Seberang Karai, Perak

Usah pandang remeh pendedahan WikiLeaks

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Laporan WikiLeaks tidak boleh dipandang remeh kerana laman web kontroversi itu mempunyai kewibawaannya yang tersendiri dalam mendedahkan maklumat sulit kuasa-kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat (AS), Rusia dan Perancis.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan berkata, pendedahan WikiLeaks melibatkan perbualan pegawai kanan Singapura dan Australia baru-baru ini boleh dianggap sahih memandangkan maklumat itu bersumberkan golongan yang berjawatan diplomat.

"Dalam kes ini, maklumat tersebut tidak kedengaran peribadi kerana dituturkan dalam suasana mesyuarat rasmi. Tambahan pula, setakat ini belum ada sebarang penafian daripada Kementerian Luar kedua-dua negara terbabit mengenainya.

"Saya berpendapat maklumat yang didedahkan tidak boleh dianggap sebagai cakap-cakap sebaliknya sebagai laporan rasmi para diplomat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Azmi mengulas mengenai beberapa akhbar tempatan Australia yang melaporkan pendedahan WikiLeaks berhubung komen tiga pegawai kanan kerajaan Singapura mengenai 'ketidakcekapan' pemimpin Malaysia dalam mentadbir negara.

Pendedahan WikiLeaks yang memetik perbualan ejen perisikan Singapura dan Australia itu turut menyebut tentang penglibatan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam aktiviti liwat.

Azmi turut menyangkal dakwaan peguam bela Anwar yang menyifatkan pendedahan itu sebagai subjudis kerana memberi kesan ke atas integriti perbicaraan kes liwatnya.

"Pendedahan WikiLeaks tidak boleh dianggap sebagai subjudis kerana ia dilakukan di luar Malaysia yang bermakna ia di luar ruang lingkup perundangan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.