Pages

Subscribe:

05 Januari, 2011

[ hang nadim] Rais denies raping his maid.....

Rais nafi laporan blog

KUALA LUMPUR 5 Jan. – Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr. Rais Yatim hari ini menafikan alegasi kononnya beliau terlibat dalam satu kes jenayah memperkosa pada 2007 dan semua dakwaan lain yang dilemparkan oleh penulis blog di internet dan parti pembangkang terhadapnya.

“Saya menafikan sebarang alegasi tersebut sama ada yang berkaitan alegasi memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di internet atau mana-mana entiti politik,” katanya dalam kenyataan di sini.

Beliau berkata: “Alegasi liar yang ditujukan terhadap diri saya susulan laporan blog dan parti-parti politik pembangkang di akhir-akhir ini adalah longgokan fitnah dan pendustaan yang dahsyat, jelek dan jahat.

“Saya menyatakan dengan kerelaan bahawa apa-apa laporan yang diperbuat oleh mana-mana pihak setakat ini berkaitan perkara ini wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara.”

Rais berkata, beliau dan anggota keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dalam siasatan itu dan apa-apa keputusan siasatan rasmi itu akan diterima dan dipatuhi.

“Sementara siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, pihak-pihak yang rakus mengamalkan politik kotor melalui internet atau media lain diminta menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik.”

“Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar yang disiarkan di bawah mana-mana pojok blog, laman web di internet setakat ini berkaitan alegasi salah laku atau jenayah memperkosa mana-mana individu sedemikian adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan tanpa lunas sahih di sisi undang-undang,” katanya.

Rais berkata, sehubungan itu, perkara ini adalah mainan politik jahat dan kotor yang sengaja digembar-gemburkan bagi tujuan memperolehi dividen politik pembangkang.

Laporan polis oleh Pas dan sekutunya di Kuala Klawang, Jelebu, Negeri Sembilan pada Selasa lepas susulan spekulasi blogger adalah bukti bahawa alegasi ini bermotifkan politik kotor dengan tujuan supaya rakyat di Jelebu memihak kepada pembangkang sedangkan mereka tiada kesahihan hak untuk membuat laporan sedemikian dari sudut perundangan, kata anggota Parlimen Jelebu itu.

Rais berkata: “Alegasi pemerkosaan seperti yang dikarang penulis blog tiada kaitan langsung dengan dedahan yang kononnya dipanggil wikileaks.”

Beliau berkata, tindakan mengaitkan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sebagai tidak melayani aduan pada 2007 berkaitan kes tersebut adalah suatu perbuatan “politik licik murahan yang semata-mata bertujuan mengelirukan fakta di mata rakyat kerana perkara tersebut tidak pernah dibawa ke perhatian Abdullah dan Musa.” – BERNAMA

Akta Hasutan sesuai ‘heret’ Shuhaimi ke mahkamah

KUALA LUMPUR 5 Jan. – Akta Hasutan 1948 dilihat lebih tepat bagi ‘mengheret’ Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Muda, Shuhaimi Shafiei ke muka pengadilan berhubung kenyataan dalam blognya yang dianggap menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Sham Rahayu Ab. Aziz berkata, ini kerana blog adalah bukti yang nyata dan ia memudahkan proses pembuktian di mahkamah apabila tindakan di ambil menerusi akta berkenaan.

Bagaimanapun, menurut beliau, dalam berhadapan dengan isu berkenaan, pihak berkuasa disaran supaya berhati-hati untuk mengenakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap Shuhaimi.

‘‘Saya tidak menafikan kesalahan yang dilakukan Shuhaimi adalah cukup berat. Menghasut adalah satu kesalahan yang besar.

‘‘Untuk memudahkan pembuktian dan pendakwaan, saya melihat Akta Hasutan lebih tepat untuk digunakan terhadap individu tersebut.

‘‘Untuk ISA, bagi saya ia cukup keras. ISA lebih tepat jika kita hendak menangani isu-isu besar yang boleh mengancam keselamatan negara,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pelbagai pihak baru-baru ini mencadangkan beberapa tindakan tegas yang perlu diambil ke atas pihak yang menghina serta menderhaka kepada Sultan Selangor.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin antaranya mahu semua pihak yang mengugut dan menentang perkenan sultan dalam isu tersebut perlu didakwa di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan kerana ‘perbuatan memerangi raja-raja Melayu’.

Begitu juga dengan Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar yang bertegas agar Shuhaimi dikenakan tindakan ISA.

Pada 30 Disember lalu, Shuhaimi menerusi blognya di http://srimuda.blogspot.com/ antara lain menulis:

‘‘Setelah menyemak Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, saya dapati pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor sebagaimana yang diperuntukkan oleh Fasal 52 (1), hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan. Fasal tersebut tidak menyatakan perlunya untuk mendapat perkenan Sultan Selangor.

‘‘Rakyat akan menolak sebarang tindakan ‘beraja di mata, bersultan di hati’ oleh mana-mana pihak yang bertindak sewenang-wenangnya, tidak kira sama ada oleh raja yang berjiwa rakyat atau rakyat yang berjiwa raja.’’

Mengulas lanjut, Sham Rahayu berkata, kenyataan dalam blog itu jelas menampakkan bukti yang mengandungi elemen hasutan selain menghina dan menggalakkan orang ramai tidak menghormati serta membenci raja-raja Melayu.

‘‘Bukti sudah cukup dan untuk apa lagi tindakan ISA dikenakan?

‘‘Penulisan blog adalah bukti yang tidak ada was-was untuk dibawa ke mahkamah,’’ ujarnya.

Mohd. Isa: Pembangkang cuba tembusi Felda dengan fitnah

LABIS 5 Jan. - Pihak pembangkang kini berusaha menggugat kepercayaan dan keyakinan masyarakat Felda terhadap kerajaan dengan melakukan pelbagai fitnah serta tohmahan tidak berasas.

Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abd. Samad berkata, sasaran mereka adalah generasi kedua dan ketiga Felda dengan cara melahirkan rasa tidak puas hati selain menanam rasa benci terhadap kerajaan.

"Pihak pembangkang akan mereka-reka isu bagi meraih sokongan selain memburuk-burukkan kerajaan. Punca masyarakat Felda berpecah belah dan porak-peranda adalah disebabkan fitnah serta tohmahan.

"Mereka berbuat demikian kerana menyedari Felda adalah kubu kuat kerajaan yang perlu ditembusi bagi mendapat sokongan," katanya semasa berucap pada Majlis Ramah Mesra di Dewan Semai Bakti, Felda Tenang di sini hari ini.

Mohd. Isa yang dilantik menjadi Pengerusi Felda yang baru berkata, usaha pihak pembangkang akan lebih ketara khususnya pada pilihan raya umum atau pilihan raya kecil semata-mata mahu meraih undi.

Menurutnya, pembangkang akan melakukan apa sahaja termasuk mendakwa Felda bangkrap untuk melahirkan ketakutan dalam kalangan peneroka bagi menghakis keyakinan mereka terhadap kerajaan.

"Kita akan buktikan di mahkamah bahawa segala tohmahan tersebut adalah tidak benar. Kita tidak takut kerana berada di pihak yang benar. Segala bukti ada di tangan kita," tegasnya.

Dalam pada itu, beliau mengingatkan kira-kira 4,000 penduduk di tiga kawasan Felda di daerah Tenang supaya tidak tertipu dengan janji-janji manis pihak pembangkang pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang akhir bulan ini.

"Pembangkang hanya datang untuk pilihan raya dan selepas itu mereka akan balik semula. Ketika itu siapa yang akan jaga kebajikan tuan-tuan semua," katanya.

Bagaimanapun, Mohd. Isa yakin masyarakat Felda khususnya pengundi tidak akan terpedaya dengan hasutan pihak pembangkang berkenaan.

Pilihan Raya Kecil DUN Tenang diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Sulaiman Taha, 59, akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis pada 17 Disember lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 22 Januari ini sebagai hari penamaan calon, manakala hari pengundian pada 30 Januari jika ada pertandingan.

Rais denies raping his maid
By SARBAN SINGH and ISABELLE LAI

KUALA LUMPUR: Information, Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim has refuted allegations that he raped his Indonesian maid in 2007.

“I refute the allegations, whether they are about raping any individual four years ago (2007) or any other allegation, raised by bloggers on the Internet or by any political entity,” he said in a statement on Wednesday.

He described the allegations against him in blog reports and by the Opposition as “heaps of libellous statements and awful, ugly and wicked lies”.

“I state readily that any report by anyone so far related to this matter should be investigated under the country’s laws,” he said.

Dr Rais said he and his family members were prepared to extend full cooperation in such an investigation, and would accept and comply with any outcome of the official probe.

The allegations against a senior Malaysian Cabinet minister were contained in cables made public by whistle-blowing website Wikileaks.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) head Badrul Hisham Shaharin, or better known as Chegu Bard said it was strange that the minister had remained quiet although it had been days since the issue was first raised.

“As far as we are concerned, he is only guilty until proven guilty. He is still an innocent party but he must come forward and say something...Malaysians would assume that he is guilty if he continues to keep quiet,” he said.

Badrul Hisham said this before lodging a report on the matter at the Seremban 2 police station here.

“He must say something because almost every blogger isl talking about it. Although he is still innocent, the manner his name is being mentioned shows that he is guilty of the crime as he has chose to remain silent,” he said.

Following the revelation by Wikileaks, Migrant Care, a non-governmental organisation which looked into the wellbeing of Indonesian workers lodged a police report claiming that the victim was allegedly raped in Feb 2007. She was then deported to Indonesia.

Badul Hisham said since the minister had made a police report against a blogger immediately after the latter claimed that there were irregularities in the awarding of contracts in his ministry, it was only proper for the minister to respond to the latest allegation promptly.

“We are worried that being a senior minister, he can be blackmailed if he does not openly deny the charge. This will eventually become a problem to national security,” he said.

He said the police should also immediately start a probe into the allegation.

“If the police remains quiet, then the people would say that ministers are a privileged lot and given special protection,” he said adding that the minister should be suspended from his official duties pending the outcome of the investigations.

Badrul Hisham said if the authorities failed to address then allegation, this could cause unnecessary tension in ties between Kuala Lumpur and Jakarta.

“We are giving the police 14 days to begin its probe into the allegation failing which we would be forced to adopt more drastic measures to compel the authorities to do so,” he said.

Meanwhile, PKR Youth said it believed the allegations concerning the rape of an Indonesian domestic helper by a Malaysian minister are true, said Youth head Shamsul Iskandar Mohd Akin.

“PKR Youth views such revelations seriously. The incident happened on Feb 19, 2007 but the (survivor) has been forced to keep mum as threats were made against her,” he claimed in a statement in a news portal.

He said no action had been taken against the minister for fear of regional conflict.

“The issue is being hotly debated in the cyber-world. As to the validity of the allegation, only (the minister) and God know (the truth),” he said, adding that the issue would affect ties between Malaysia and Indonesia if no action was taken.

He urged for an in-depth investigation to be conducted.

“The minister concerned should also come forward and set the record straight if there is no truth to the allegation,” he said.

He said PKR Youth would conduct a fact-finding mission to Indonesian non-govermental organisation Migrant Care who wrote the report after interviewing the victim, as well as to other Indonesian agencies.

The website also quoted Shamsul as saying that PKR Youth member, Badrul Hisham Shaharin - better known as Chegubard - planned to lodge a police report on the issue.

On Monday, Malaysiakini published a story entitled “Alleged rape victim fears minister’s reach” in which it quoted a purported letter by the victim’s younger sister who wanted justice to be done.

Mutiara Hikmah Saat Menghadapi Fitnah

Posted 15 Mei 2009 by ummu salamah in Nasehat. Ditandai:ar-rifq, fanatisme, fitnah, menjaga lisan, perdebatan. 8 Komentar

Salah satu kaidah yang wajib diikuti ketika terjadi Fitnah adalah hendaknya anda mempunyai sikap ar-Rifq (lemah lembut), at-Tha’anni (perlahan-lahan) dan al-Hilm (santun), dan janganlah anda tergesa-gesa.

Perkara yang pertama adalah ar-Rifq. Sungguh Nabi bersabda -dalam hadits yang tsabit dari beliau- dalam Ash-Shahih :

“Tidaklah ar-Rifq ada pada sesuatu kecuali akan memperindahnya, dan tidaklah ar-Rifq dicabut dari sesuatu kecuali akan menjelekkannya.”

Maka hendaknya anda mempunyai sikap ar-Rifq dan perlahan-lahan dalam segala urusan dan janganlah menjadi orang yang gampang marah. Janganlah anda menjadi orang yang tidak mempunyai ar-Rifq, karena ar-Rifq selamanya tidak akan membuat anda menyesal. Tidaklah ar-Rifq ada dalam suatu perkara kecuali akan memperindahnya, baik dalam berpikir, bersikap, dalam apa yang akan anda hukumi, dalam apa yang akan anda ambil.

Maka ambillah dengan baik, ambillah dengan (cara) yang baik, dan ambillah sesuatu yang baik! Jauhilah perkara yang buruk, yaitu terlepasnya ar-Rifq dari ucapan atau perbuatan anda dalam segala urusan.

Perkara yang kedua, hendaklah anda mempunyai sikap at-Tha’anni (perlahan-lahan).

At-Tha’anni merupakan sifat yang terpuji, karena Alloh berfirman : “Dan manusia berdoa untuk kejahatan sebagaimana ia berdoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa.” QS. Al-Israa’ ; 11

Para Ulama berkata : Dalam ayat ini terdapat celaan terhadap manusia yang mana mempunyai sikap tergesa-gesa, karena barangsiapa mempunyai sifat ini maka dia tercela. Oleh karena itu, adalah Nabi sholallohu ‘alaihi wasallam tidak termasuk orang yang tergesa-gesa.

Perkara yang ketiga ; al-Hilm (santun). Sikap al-Hilm ketika muncul fitnah dan ketika keadaan berubah, adalah sangat terpuji. Dengan al-Hilm akan memungkinkan seseorang untuk melihat segala sesuatu sesuai hakikatnya dan melihat segala urusan sesuai kenyataannya.

Al-Hilm dalam setiap perkara merupakan hal yang terpuji, dimana al-Hilm, al-A’anah dan ar-Rifq menjadikan akal seseorang bisa memperhatikan dengan baik ketika terjadi fitnah. Hal ini menunjukkan baiknya cara seseorang berpikir dan memandang.

Adapun sikap yang mesti dikembangkan seorang muslim dalam menghadapi fitnah antara lain :

Konsentrasi dalam beribadah kepada Alloh merupakan jaminan keselamatan dari Fitnah.

Imam Muslim meriwayatkan dari Ma’qil bin Yasar, bahwasanya Rosulullah bersabda, “Beribadah ketika terjadi anarkhis laksana berhijrah kepadaku.”

Anarkhis disini adalah pembunuhan dan peperangan serta sikap fanatisme, hizbiyyah, dan lainnya. Lafazh Ibadah disini mencakup semua macam ibadah, berupa kejujran, ikhlash, muraqabatullah, taqwa, waro’, sabar, teguh di atas haq, serta disiplin mempelajari ilmu yang bermanfaat dan mengajarkannya. Demikian juga amal sholeh seperti sholat, puasa, akhlaq yang indah.

Andaikan setiap muslim memperhatikan dengan seksama kepada ibadah sebagaimana yang diinginkan oleh Alloh, maka tentu tidak akan tersisa baginya waktu untuk hanyut dalam Fitnah, bertengkar dan berdebat.

Benarlah Nabi bersabda, “Ada dua nikmat yang banyak manusia terkecoh padanya : nikmat kesehatan dan waktu luang.” HR. Bukhari dari Ibnu Abbas.

Nabi sholallohu ‘alaihi wasallam bersabda, “Segeralah beramal (sebelum datangnya) fitnah laksana potongan-potongan malam yang gulita, dimana seseorang pada pagi hari dalam keadaan mukmin lalu sore hari dalam keadaan kafir dan sore hari dalam keadaan mukmin lalu pagi hari dalam keadaan kafir. Dia menjual agamanya dengan sepotong harta dunia.” HR. Muslim dari Abu Hurairah.

Fitnah akan menghancur-leburkan siapa yang mengintip ke dalamnya !!!

Alloh ta’ala berfirman, “Dan peliharalah dirimu dari fitnah yang tidak khusus menimpa orang-orang yang dzalim saja diantara kamu.” QS. Al-Anfal ; 25

Pikirkanlah dengan jernih !!! Bagaimana Alloh memerintahkan kepada kita untuk menghindari semua fitnah! Sedangkan siapa yang tidak tunduk kepada perintah-Nya, maka balasannya sebagaimana yang Dia firmankan : “Maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah Rosul takut akan ditimpa fitnah atau ditimpa adzab yang pedih.” QS. An-Nuur ; 63

Tersebut dalam hadits Abu Hurairah bahwa Rosulullah bersabda, “Akan terjadi Fitnah, seorang yang duduk saat itu lebih baik dari pada yang berdiri…” Muttafaqun’alaih

Betapa banyak kita melihat manusia yang terburu-buru mendatangi Fitnah, sehingga mereka menyimpang dari kebenaran setelah tadinya mereka adalah orang-orang yang jujur yang sulit didapati kebohongannya, setelah tadinya dia adalah seorang penganut Islam yang termulia lalu berubah menjadi pengikut hawa nafsu terbesar, setelah tadinya mereka menjauhkan diri dari menyakiti manusia, memaki dan mencela, lalu berubah masuk membicarakan kehormatan mereka.

Sungguh, banyak orang yang mencintai kebajikan namun telah mengambil sikap terburu-buru, sebagaimana sabda Rosulullah sholallohu ‘alaihi wasallam, “Demi Alloh, Alloh benar-benar akan menyempurnakan urusan ini hingga seorang pengendara berjalan dari Shan’a ke Hadramaut tanpa merasa takut selain kepada Alloh dan serigala yang akan menerkam kambingnya. Akan tetapi kalian kaum yang terburu-buru.” HR. Bukhari dari hadits Khabbab.

Maka takutlah kepada Alloh ! demi urusan agamamu, wahai muslim ! Apabila telah datang Fitnah, maka tahanlah lisanmu, peliharalah keselamatan hatimu, dan sucikan pendengaranmu ! Jangan engkau terjun kedalam perdebatan yang tidak membawa kebaikan. Jangan engkau berbicara mengenai apa yang engkau tidak berilmu tentangnya, serta janganlah engkau sibukkan pendengaranmu untuk mendengarkan semua yang beredar dan dikatakan ! Sehingga engkau akan menjadi tergoncang, bingung dan ragu.

Wallahul Musta’an….

-diringkas dari buku “Tatkala Fitnah Melanda” karya Syaikh Sholih bin Abdul Aziz dan Syaikh Muhammad bin Abdullah; Penerbit Pustaka Al-Haura’-
http://ummfulanah.wordpress.com/2009/05/15/mutiara-hikmah-saat-menghadapi-fitnah/#comment-533

Teoh Inquest: It’s not suicide, it's not homicide, Coroner says
By WANI MUTHIAH, NURBAITI HAMDAN and ONG HAN SEAN

"The MACC president promised us an answer. How can you give an open verdict? Is this your answer? I can't accept this,” Teoh's sister Lee Lan cried.

KUALA LUMPUR: The death of political aide Teoh Beng Hock was not a suicide and it was not a homicide, Coroner Azmil Muntapha Abas ruled on Wednesday.

It is, therefore, an open verdict.

"The neck injury and the suicide note are the crucial evidence.

Two theories of cause of death were advanced - death by homicide and death by suicide," he said.

"The handwriting of the suicide note was only similar to the deceased's. I'm not qiualified to say it's a suicide note.

"I rule out death of the deceased by suicide as there are unsettled issues in the question of suicide," he said.

He also ruled out homicide, saying that the inquest had established that Teoh had sustained pre-fall injuries but there was no evidence, beyond a reasonable doubt, that the injuries constributed to death.

To assume third party involvement and direct connection with the pre-fall injury was as good as guesswork with no evidential value, said Azmil Muntapha

He gave out the much-awaited verdict on Wednesday as a huge crowd gathered inside and outside the second floor of the annex building of the court complex.

Teoh's family were in tears and refused to comment until they spoke to their counsel.

Teoh's sister Lee Lan cried outside the court room and screamed: "the MACC president promised us an answer."

"How can you give an open verdict? Is this your answer? I can't accept this,” she said in Mandarin and Malay.

The situation was chaotic as pressmen jostled to take photos and get comments.

A large group of supporters held up banners outside court complex demanding a Commission of Inquiry.

Teoh, 30, political secretary to Selangor executive councillor Ean Yong Hian Wah, was found dead on July 16 2009 on the fifth floor corridor of Plaza Masalam in Shah Alam after he had given a statement at the office of the Selangor branch of the commission on the 14th floor of the same building.

The Attorney-general's office directed the inquest to be held since Teoh's death raised questions of whether it was suicide or homicide.

It was widely reported that he had died hours after being questioned by the commission on alleged misuse of Selangor government allocations.

The inquest, scheduled to be completed within a month, dragged on until Nov 4 last year.

Thirty-seven witnesses testified, including well-known Thai pathologist Dr Pornthip Rojanasunand.

Dr Pornthip, who was invited by the Selangor government, raised controversy when she claimed that Teoh could have been murdered, leading to his body being exhumed for a second post-mortem.

However, when the court was expected to hear her expert view after the second autopsy, Pornthip caused further uproar when she alleged that she had been warned been threatened and warned not to attend the inquest.

Appearing in court again on Aug 18, she said the second post-mortem indicated that Teoh was not assaulted or tortured, but maintained that his death was not a suicide.

British forensics expert Professor Dr Peter Vanezis, engaged by the anti-corruption commission, testified that Teoh was not unconscious when he plunged to his death.

Dr Vanezis said the distribution of injuries indicated that Teoh was fully conscious and orientated at the time.

He also had testified that the second post-mortem, which was supervised by him, revealed that none of the injuries showed that he was killed by other means or thrown out of the window.

The note, purportedly written before his death, read: Ou Yang, They have taken my computer without making copies of the documents. The target is all the while you. Sorry. Pretending to know but actually not knowing and consequently you have been dragged in. I said “mendapat lulusan YB” (getting YB’s permission), they insisted on typing “mengikut arahan YB” (following YB’s instructions). I can’t help you. Apology. Sorry. I am very tired. Goodbye.

























Nukilan hati hang nadim
Biar apa kata mereka atau fitnah mereka lemparkan tapi
jika kita tidak lakukan tuhan akan bersama kita
kerana Fitnah itu lebih besar dari pembunuh.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.